O ile każdy kierowca wie, że olej silnikowy należy co jakiś czas wymieniać, niewielu użytkowników pojazdów zdaje sobie sprawę, że czasem warto też wymienić olej w skrzyni biegów. Co więcej – niestety, część właścicieli samochodów nie ma nawet świadomości, że taki olej istnieje, przez co nie zastanawia się nad prawidłową eksploatacją pojazdu w tym zakresie.
Czemu warto wymieniać olej przekładniowy?
Wśród użytkowników samochodów powszechne są dwie opinie. Jedna z nich głosi, że olej przekładniowy jest wieczny, druga zaś – że nie istnieje coś takiego jak perpetuum mobile i każdy, nawet najbardziej wytrzymały olej kiedyś się zużyje. W praktyce, producenci samochodów przewidzieli, że trwałość oleju przekładniowego to około 7 lat – po tym czasie widzą już bowiem swoje samochody tylko na złomowisku. Ponieważ jednak rzeczywistość jest zupełnie inna, a większość eksploatowanych samochodów osiąga 20 lub nawet 30 lat, nie ulga wątpliwości, że jeżeli nie chcemy narazić pojazdu na uszkodzenie skrzyni biegów, olej przekładniowy również należy wymieniać.

Źródło foto: www.pixabay.com
Najlepsze oleje przekładniowe
Dla osób, które zainteresowane są doskonałą jakością za rozsądną cenę idealnym pomysłem jest zakup syntetycznego oleju przekładniowego K2 Texar 75W90 5L do manualnej skrzyni biegów z normą GL-5 lub oleju przekładniowego syntetycznego K2 Texar 75W90 1L, przeznaczonego również do manualnej skrzyni biegów, z normą GL-5. Oleje te zapewniają doskonałą ochronę współdziałających ze sobą elementów i gwarantują dużo lepsze smarowanie, niż oleje półsyntetyczne i mineralne.
Właścicielom samochodów z automatyczną skrzynią biegów można natomiast polecić olej do automatycznej skrzyni biegów K2 ATF III D 1L. Olej ten zapewnia dłuższą żywotność przekładni i minimalizuje ryzyko pojawienia się wycieków. Gwarantuje ponadto łagodniejszą pracę podczas zmiany biegów.