Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Czy warto użyć Płukanki do silnika??

Czy warto użyć Płukanki do silnika??

Data aktualizacji: środa, 16 wrzesień 2020

Czy warto płukać silnik przed wymianą oleju?

Stosowanie płukanek przed wymianą oleju ma tylu samo zwolenników co przeciwników. Niektórzy uważają że działają one zbyt agresywnie i powodują rozszczelnienie uszczelek, drudzy zaś przed każdą zmianą oleju je stosują. 



Zacznijmy od tego czym jest płukana do silnika?

Patrząc na kartę charakterystyki płukanki Liqui Moly Engine Flush możemy stwierdzić że prawie 80%  jej składu to nafta, reszta to inne substancje. Głównym zadaniem tego typu preparatów jest usuwanie i wypłukiwanie nagarów i szlamów z silnika. Szlam powstaje głównie z oleju który zużył się w wyniku trudnych warunków eksploatacji.

 

Jakie nieczystości wypłukują środki do płukania silnika? 

Nagary to nic innego jak pozostałości po spaleniu oleju. Najczęściej występuje w pierścieniach tłokowych i turbosprężarkach. Może również występować w większych kawałkach i wędrować po całym układzie silnika przytykając kanały olejowe. Na stary i wyeksploatowany olej, należy wlać całą zawartość substancji i pozostawić na biegu jałowym na ok.10 minut. Następnie zlać stary olej i zalać nowa „oliwę”.  Starsze silniki z dużym przebiegiem i wysokiej eksploatacji zalewane są zazwyczaj olejem mineralnym. To w nich odkłada się najwięcej szlamów i nagarów. Użycie zbyt agresywnej płukanki, może doprowadzić do zatkania filtra oleju lub kanałów olejowych. Dlatego zaleca się częste monitorowanie  jakości i stanu oleju.


Nagary w silniku

Płukanie silników z olejów syntetyczych

            Nie ma obawy aby stosować płukanki w silnikach o małym przebiegu które są zazwyczaj zalewane olejem syntetycznym. Silnik nie zdążył obrosnąć  jeszcze zanieczyszczeniami, a jeżeli jakieś faktycznie tam się znajdują to płukanka np. Valvoline Engine Flush z łatwością je rozpuści. W nowoczesnych silnikach głównym powodem osadzania się osadów jest przedłużanie okresu między wymianami oleju. Zły wpływ ma również jazda na krótkich dystansach (szczególnie silniki diesla), która ma duzy wpływ na odkładanie się szlamu i zanieczyszczeń. Zdecydowanie najwięcej zanieczyszczeń powstaje podczas końcowego okresu przewidzianego na eksploatacje oleju. Należy pamiętać że same oleje samochodowe mają również za zadanie redukować zanieczyszczenia powstające w bloku silnika. Warto stosować oleje wysokiej jakości i klasy, zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Silniki mocno wyeksploatowane mogą różnie znieść płukankę silnika. Tym w dobrej kondycji na pewno nie zaszkodzą. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie regularna wymiana oleju i filtra.




Czy warto użyć Płukanki do silnika??

Tomasz

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat większości oferowanych przez nas kosmetyków. Jeden z naszych czołowych testerów produktów, co wielokrotnie udowodnił podczas kręcenia filmów na nasze konto Youtube. Prywatnie fan auto detailingu mogący poszczycić się mocno uginającą się półką z kosmetykami. Lubi czasem zagrać w piłkę nożną, zarówno na żywo jak i wirtualnie. Jego Peugeot lśni nie tylko na naszych filmach.



Ilość komentarzy: 38, Średnia ocena: 4,26

   Data dodania: środa, 16 wrzesień 2020
Ocena: 5

Ja się waham cały czas przed płukaniem silnika. Po tym artykule chyba się jednak skuszę.


   Data dodania: piątek, 28 luty 2020
Ocena: 5

Mam już nalatane ponad 220tys silnik 1.6 HDi od 160tys płukam co wymianę czyli co 10tys. Jak na razie wsio OK.


   Data dodania: czwartek, 05 grudzień 2019
Ocena: 3

W latach 80-tych przy każdej wymianie oleju stosowano nasypu.acy algorytm-: spuszczenie starego oleju przy podręcznym filtrze, wkręcanie ponowne starego filtra i zalanie goracego jeszcze silnika olejem wrzecionowym w ilosci adekwatnej do poziomu normalnego oleju. Następnie praca na biegu halowym przez 10 minut i spuszczenie oleju z wymianą filtra na nowy i nowy docelowy olej. W silnikach diesla plukano też pompy wtryskowe naftą lub ON . Jeśli ktoś dbał o regularne i staranne wymiany z zachowaniem w/w procedury to silnik pracował jak należy A teraz 80 % aut jest sprowadzonych bez wiedzy kto , jak i czy w ogóle wymieniał olej czy tylko go dolewał bo nie miał wiedzy lub czasu by to zrobić. Pozdrawiam.


   Data dodania: poniedziałek, 21 styczeń 2019
Ocena: 5

Cytyna c5 1.6 e-hdi przebieg 200tys zmiana oleju co 10tys valvoline 5w30 za każdym razem płukam liqui moly i naprawdę nie dolewam grama oleju między wymianami a jeżdżę na krótkich odcinkach .Silnik suchy pierwszy raz wlałem przy 160tys. Km płukankę. Jak na razie jestem na tak.. Nie ma się czego bać.


   Data dodania: wtorek, 04 grudzień 2018
Ocena: 5

Kupilem nissana x -trail, 2010 r przebieg 260 tyś. pojechałem do mechanika po zakupie zeby wymienić olej, filtry itd. samochód byl zalany castrolem ale ostatnio auto głownie stało i chcialem mieć pewność, że będzie ok. Mechanik zajżał pod pokrywę endoskową kamerką i pokazał, że sporo tam syfu. Mowi, że zaleca żeby zalać płukankę i żeby z tą zalaną płukanką auto pochodziło z 10 minut albo jak chcę to mogę przejachać kika km, a jak mi sie nie spieszy to nawet kilkanaście....Nie używał liqiu moly tylko angileskiej marki Tec2000 - jego zdaniem lepsza. Po zalaniu płukanki pojechałem na miasto i zrobiłem z 10 km. Po zlaniu starego oleju, nowego oleju weszło więcej niż się spodziewałem. Mechanior powiedzial, że to normalne, bo zwykle ten stary olej zalega i nie splywa w calości, a plukanka spowodowała, że praktycznie caly stary olej zleciał i dlatego nowego weszlo więcej. Jestem mega zadowolony, jeżdze już ponad tydzień, na bagnecie ndal widzę olej, a nie czarną paciaję jak wcześniej. Umowiełe się z nim, że przyjadę do niego na czyszczenie ukladu paliwowego i wtryskiwaczy też za pomocą preparatów tej firmy. On tego używa od dawna, bo kiedyś jeżdzil na moto i stąd to zna. Sprowadzał sam te płukanki z czech, ale teraz już w Polsce kupuje. Polecam każdemu, kto chce mieć pewność na czym jeżdzi jego autko.


   Data dodania: wtorek, 30 październik 2018
Ocena: 5

płukanek warto używać regularnie ponieważ raz, że wyczyszczą nam silnik ze wszystkich zabrudzeń to dwa wydłuża też jego żywotność - ja od siebie polecam K2 motor flush h


   Data dodania: niedziela, 21 październik 2018
Ocena: 5

Stosuje płukanki od lat, nigdy nic sie nie działo , nawet przechodzac z półsyntetyka na pełen syntetyk, zero wycieków to mit.. Płukanki nie stosujemy jedynie w autach które kupe lat jezdziły na oleju mineralnym


   Data dodania: wtorek, 11 wrzesień 2018
Ocena: 5

Warto. Ja przed każdą wymianą oleju najpierw robię mu płukankę i najlepiej sprawdza mi się produkt od K2


   Data dodania: niedziela, 15 kwiecień 2018
Ocena: 5

Zalewałam silnik castrolem ktory tak naprawdę jest
pół syntetykiem Po płukance i przejściu na valvoline
cichsza praca silnika i po tyg jazdy bagnet od oleju
nie czarny jak zawsze tylko prawie żółty
1.6 tdci 160 tys


   Data dodania: sobota, 25 listopad 2017
Ocena: 3

Najgorzej, że płukanka wypłukuje szlam z filtra i taka brejka leci na gorę czyli do popychaczy i szklanek i tak się zbiera w głowicy Uzywalem, ale teraz wolę skrócić czasnna wymianę oleju.


   Data dodania: czwartek, 26 październik 2017
Ocena: 4

Z mojego doświadczenia wynika, że warto. Jeżdżę Renault Scenic z mocno krytykowanym 1.9 dci :). Co każde 1000 km dolewałem 0,5-0,8l oleju (zależy od odciążenia i prędkości - trasa/miasto). Silnik po wymianie uszczelniaczy zaworowych, turbo nowe, egr czyszczony. Eksploatuje go jako drugi właściciel. Przypuszczam, że poprzedni wymieniał olej zbyt rzadko (książkowe 30kkm ;)), co mogło przyczynić się do zaszlamienia pierścieni i osadzania dużej ilości nagarów.
Użyłem płukanki, tyle że od Liqui Moly. Pływała przez 10 min na jałowym biegu. Następnie spuszczony olej. Po tym wlałem baniak najtańszego mineralnego i chodził 5 min pod obciążeniem, ok 2000 obr, również po tym zlewka. Za 1-szym razem syf i smród. To co zebrał minerał również pozostawiało wiele do życzenia.

Na koniec nowy filtr + olej Liqui Moly 5W-40 4100. Zmiana z Elf 5W-40 900nf

Efekt: poprawa pracy silnika, lepsze przyspieszenie (szczególnie odczuwalne na niższych obrotach) i ku mojemu zaskoczeniu spadło 3-krotnie zużycie oleju.
Zapewne każdy z tych zabiegów miał jakiś wpływ na pracę silnika jak i zużycie oleju. Nie wiem w jakim stopniu zadziałałaby sama zmiana na olej wyższej klasy, bądź też tylko płukanka. Jak dla mnie jednak ogromna poprawa, duży plus.


   Data dodania: sobota, 21 październik 2017
Ocena: 5

Stosowałem płukankę do 1.6 hdi przy przebiegu 160tys. Nic się nie stało nie ma żadnych ochów i achów. Silnik nie brał oleju i nie bieże nadal. Czy mu pomogłem nie wiem.


   Data dodania: środa, 18 październik 2017
Ocena: 5

oj warto stosować płukanki gdyż osobiście byłem świadkiem gdy nalałem nowy olej bez płukanki to olej nie do końca spłyną a z płukanka to olej jest przejrzysty na bagnecie


   Data dodania: czwartek, 05 październik 2017
Ocena: 5

moim zdaniem warto stosować płukankę gdyż zauważyłem ze przy wymianie oleju olej dużo szybciej wypływa z korka misy olejowej i po wymianie olej jest dużo czystszy


   Data dodania: wtorek, 19 wrzesień 2017
Ocena: 3

W podręczniku dla Techników Samochodowych w USA (szkoła) zaleca się płukanie silników. W stacjach TOS (Techniczna Obsługa Samochodów) przed każdą wymianą oleju silnik był płukany olejem wrzecionowym. Nie jakąś tam płukanką o bliżej nie znanym składzie. Płukany był prze 5 minut a nie !5 minut. Zawsze coś wypłukał. Nawet z nowych silników. Teraz się tego nie robi żadnym olejem. Nie wiem czy to dobre? Nasze "Uczelnie Techniczne" nie robią takich badań. Naukowcy zajmują się chałturą zamiast pracować naukowo i współpracować z przemysłem. W każdym razie w tej dziedzinie współpracy tej nie widać.


   Data dodania: czwartek, 20 lipiec 2017
Ocena: 3

Na pewno nie zaszkodzi :)


   Data dodania: środa, 28 czerwiec 2017
Ocena: 5

płukanka warta uwagi gdyż naprawde dobrze oczyszcza olej z brudu i pomaga wypłukać olej do końca z silnika


   Data dodania: środa, 24 sierpień 2016
Ocena: 5

Płukanka moim zdaniem warto używać, gdyż usuwa z silnika cały nagar który się zgromadził.


   Data dodania: czwartek, 11 sierpień 2016
Ocena: 5

Witam z jednej strony warto z drugiej nie przy większych przebiegach nie polecam.


   Data dodania: środa, 03 sierpień 2016
Ocena: 5

Płukanki wysuszają i lepiej zalać go nowym olejem i dodać ceramizer.




 
 


Napisz Recenzję Wróć