Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Części montażowe sprzęgła >
- Zestaw sprzęgła
Zestaw sprzęgła samochodowego
Wybierz markę dla Zestaw sprzęgła
Co to jest sprzęgło samochodowe?
Sprzęgło samochodowe to element, a w zasadzie grupa współpracujących ze sobą podzespołów, która znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Składa się ono z pojedynczych elementów, takich jak tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła, łożysko wyciskowe/oporowe oraz hydrauliczny wysprzęglik, które razem tworzą zestaw sprzęgła. Sprzęgło stanowi jeden z głównych elementów układu przeniesienia napędu w pojazdach z silnikiem spalinowym. Nie bez powodu umieszczone jest ono właśnie pomiędzy silnikiem i skrzynią. Jego podstawowym zadaniem jest bowiem rozłączanie i sprzęganie wału korbowego jednostki napędowej z pozostałymi elementami układu napędowego. To dzięki niemu możliwa jest między innymi zmiana biegów, a także przeniesienie momentu obrotowego wału korbowego wprost na koła pojazdu.
Podstawowe zadania sprzęgła
Sprzęgło wraz z jego wszystkimi elementami należy do układu przeniesienia napędu samochodu. Jego poprawne działanie jest niezwykle istotne dla sprawnego funkcjonowania pojazdu. Do podstawowych zadań kompletnego sprzęgła należy:
- Przeniesienie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów oraz koła pojazdu;
- Umożliwienie płynnej zmiany biegów;
- Umożliwienie płynnego ruszenia i zatrzymania pojazdu;
- Tłumienie drgań powstałych w układzie napędowym;
- Ochrona całego układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami.
Wszystkie powyższe czynności są możliwe dzięki działaniu sprzęgła. Umożliwia ono płynne odłączanie i sprzęganie wału korbowego silnika z poszczególnymi elementami układu napędowego. To właśnie dzięki tej właściwości możliwe jest płynne przenoszenie obrotów silnika na koła pojazdu.
Rodzaje sprzęgła samochodowego.
Różnorodność dostępnych na rynku samochodów sprawia, że bardzo często posiadają one silniki i skrzynię biegów o różnych konstrukcjach. Nie inaczej jest w przypadku sprzęgła samochodowego. W zależności od silnika czy układu przeniesienia napędu, zestawy sprzęgła mogą się od siebie znacznie różnić. Podstawowa klasyfikacja sprzęgła samochodowego, pozwala podzielić je na trzy grupy. Należą do nich:
- Sprzęgła cierne;
- Sprzęgła hydrokinetyczne;
- Sprzęgła elektromagnetyczne.
Sprzęgła cierne są obecnie najczęściej stosowane w układzie napędowym współczesnych samochodów osobowych i ciężarowych, a także w motocyklach. Możemy wśród nich wyróżnić sprzęgła jedno i dwutarczowe, a także stożkowe i bębnowe. Co ciekawe, w motocyklach sprzęgło tarczowe bardzo często pracuje "na mokro", całkowicie zanurzone w oleju silnikowym.
Sprzęgła elektromagnetyczne wykorzystywane są przede wszystkim do napędu urządzeń pomocniczych. Wśród nich możemy wyróżnić sprzęgła elektromagnetyczne z zaciskanymi tarczami oraz sprzęgła proszkowe. W przypadku tego typu elementów napęd przekazywany jest dzięki oddziaływaniu na elektromagnesy pola magnetycznego. W obu typach sprzęgła elektromagnetycznego znajdziemy specjalną pastę lub proszek ferromagnetyczny, który tężeje pod wpływem pola magnetycznego. To właśnie on pozwala na łączenie się poszczególnych elementów sprzęgła i jego prawidłowe funkcjonowanie.
Sprzęgło hydrokinetyczne działa dzięki cieczy (np. olejowi) krążącej w obiegu zamkniętym. Specjalne turbiny wymuszają jej ruch po tym układzie, umożliwiając tym samym pracę sprzęgła. Ponieważ sprzęgło tego typu pracuje w ciągłym poślizgu, jego sprawność jest niższa niż klasycznego sprzęgła ciernego. W zamian za to cechuje je lepsze tłumienie, cichsza praca, a także większa płynność. Rozwiązanie to jest bardzo często wykorzystywane w automatycznych skrzyniach biegu. Warto zaznaczyć, że oprócz wymienionych wyżej sprzęgieł głównych, na pokładzie samochodu znajdziemy również inne typy sprzęgieł. Do najpopularniejszych z nich należą sprzęgła wiskotyczne (tzw. wiskoza), sprzęgła Haldex, a także sprzęgła jednokierunkowe, kłowe i zębate.
Co zawiera zestaw sprzęgła samochodowego?
Większość producentów części samochodowych oferuje kompletne zestawy sprzęgła, choć możliwe jest kupienie jego poszczególnych elementów osobno. Co dokładnie zawiera komplet sprzęgła? Wszystko zależy oczywiście od danego modelu samochodu do którego kupujemy sprzęgło. W większości przypadków jednak, w skład pełnego zestawu sprzęgła samochodowego wchodzi:
Niektóre zestawy mogą być rozszerzone także o dedykowane śruby montażowe oraz koło zamachowe. To ostatnie bardzo często znajduje się w zestawach przeznaczonych do samochodów z tak zwanym dwumasowym kołem zamachowym, potocznie zwaną dwumasą.
Dlaczego warto wymieniać komplet sprzęgła?
Aby sprzęgło mogło funkcjonować bez zastrzeżeń, każdy jego pojedynczy element musi działać poprawnie. Awaria chociaż jednego podzespołu może spowodować całkowite uszkodzenie sprzęgła, a w konsekwencji unieruchomienie samochodu. Ponieważ poszczególne elementy sprzęgła samochodowego mają podobną trwałość, wymiana tylko jednej jego części jest rozwiązaniem tymczasowym i całkowicie nieuzasadnionym ekonomicznie. Wysoce prawdopodobne jest, że po uszkodzeniu np. tarczy sprzęgła, niedługo po niej uszkodzeniu ulegnie docisk lub łożysko wyciskowe. Jaka jest trwałość sprzęgła? Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W zależności od modelu samochodu, użytej części, a nawet stylu jazdy kierowcy, interwał wymiany sprzęgła może się wahać w granicach 40 - 100 tysięcy przebytych kilometrów. Oczywiście tylko w przypadku, gdy podczas ostatniego serwisu wymieniany był cały komplet sprzęgła.
Czy sprzęgło trzeba wymieniać z dwumasą?
Jeśli samochód, w którym awarii uległo sprzęgło, posiada koło dwumasowe, najrozsądniejszym rozwiązaniem jest jego wymiana wraz ze sprzęgłem. Tak też zalecają specjaliści. Koło zamachowe dwumasowe jako element współpracujący ze sprzęgłem posiada mniej więcej tę samą trwałość. Jeśli zaniechamy jego wymiany podczas serwisu sprzęgła, prawdopodobnie w niedługim czasie ono również ulegnie uszkodzeniu. Wtedy też za samo rozebranie skrzyni biegów płacić będziemy dwukrotnie. Przy zakupie warto sięgać po gotowe zestawy sprzęgła z kołem dwumasowym. W ich przypadku będziemy mieli pewność, że koło dwumasowe będzie bez problemu współpracować ze sprzęgłem.
Objawy zużycia sprzęgła i jego elementów
Sprzęgło wraz z użytkowaniem pojazdu ulega powolnemu wyeksploatowaniu. Objawy jego zużycia są stosunkowo charakterystyczne, więc dość wcześnie jesteśmy w stanie je zauważyć. Do najpopularniejszych symptomów kończącego się sprzęgła zaliczymy:
- Ślizganie się sprzęgła, świadczące o uszkodzeniu okładzin ciernych;
- Wysokie branie sprzęgła, czyli możliwość jego odłączenia tylko w górnych granicach skoku pedału sprzęgła;
- Charakterystyczny zapach we wnętrzu auta wyczuwalny podczas jazdy, szczególnie w chwili dodawania gazu;
- Szarpanie lub skakanie podczas ruszania;
- Trudności lub brak możliwości zmiany biegu w czasie jazdy;
- Trudności lub brak możliwości załączenia na biegu jałowym biegu pierwszego, lub wstecznego;
- Drżenie lewarka zmiany biegów podczas pracy silnik.
Wszystkie powyższe objawy świadczą o trwałym uszkodzeniu któregoś z elementów sprzęgła i wymagają interwencji mechanika.
Wymiana sprzęgła samochodowego
Kiedy powinno się wymienić sprzęgło? Nie jest łatwo dokładnie określić wytrzymałość sprzęgła samochodowego. Jego trwałość zależy od wielu czynników, do których należą m.in. model samochodu, marka zastosowanej do serwisu części oraz styl jazdy kierowcy. Szacuje się, że podzespół ten najczęściej wymaga wymiany po przebyciu 40 - 100 tysięcy kilometrów. Jest to spory zakres możliwości, dlatego też nie warto ryzykować poważniejszych awarii, czekając na osiągnięcie konkretnego przebiegu. Jeśli tylko pojawią się pierwsze symptomy zwiastujące awarię sprzęgła, należy je wymienić. Praktyka pokazuje, że kierowcy najczęściej decydują się na wymianę dopiero wtedy, gdy z powodu awarii samochód zacznie mieć problemy z przyśpieszaniem, a nawet ruszaniem. Nie warto czekać aż do tego momentu! Koszt nowego zestawu sprzęgła waha się w granicach od 500 do nawet 3 tysięcy złotych. Górny pułap cenowy zarezerwowany jest dla samochodów premium oraz... aut wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe. Koszt robocizny zamyka się najczęściej w granicach 500 – 800 złotych. Oczywiście podane ceny mogą się różnić w zależności od modelu samochodu, w którym będziemy wymieniać sprzęgło, indywidualnego cennika warsztatu, a także marki wymienianej części.
Jaki zestaw sprzęgła wybrać?
Podczas naprawy serwisowej sprzęgła należy zawsze montować części nowe, ze sprawdzonego źródła. Warto wybierać najbardziej kompletne zestawy sprzęgła popularnych na rynku marek. Producenci części samochodowych tacy jak Sachs, LUK, czy Valeo od lat zajmują się produkcją zestawów sprzęgła. Wybierając jedną z tych marek, mamy pewność, że zamontowana część będzie działa poprawnie i będzie odpowiednia dla naszego modelu samochodu. Zestawy sprzęgła wymienionych marek dostępne są również w naszej ofercie produktowej. Części samochodowe, w tym komplet sprzęgła, z powodzeniem zamówić można przez naszą stronę internetową www.motochemia.pl lub w jednym ze sklepów stacjonarnych na terenie Krakowa.
Zakup używanego Smatra Fortwo I. Czy warto?
09/01/2020Smart od samego początku swojego istnienia wzbudzał wiele emocji. Niespotykanych rozmiarów karoseria w połączeniu...więcej
Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.
15/01/2020Jimny to niewielki samochodzik ze stajni Suzuki, który nie jest zwykłym SUVem, jak większość dzisiejszych...więcej
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejKupuje wycieraczki OXIMO od lat. Cena, jakość, adaptery do każdego...
Super , polecam. 100 % satysfakcji.
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl