Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Napęd koła >
- Zestaw przegubów
Zestaw przegubu osi napędowej
Wybierz markę dla Zestaw przegubów
Co to jest przegub napędowy?
Przeguby napędowe osi są jednym z podstawowych elementów układu przeniesienia napędu. To właśnie bezpośrednio dzięki nim, możliwe jest przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła pojazdu. Elementy te łączą ze sobą skrzynię biegów oraz piastę koła. We współczesnych samochodach najczęściej znajdziemy dwa przeguby na jednej stronie osi:
-
Przegub wewnętrzny — znajdujący się bezpośrednio przy skrzyni biegów.
-
Przegub zewnętrzny — znajdujący się przy kole samochodu.
Oba przeguby połączone są ze sobą sztywną osią. Dzięki nim, oprócz przeniesienia napędu, możliwe jest zachowanie elastycznego połączenia skrzynia biegów z kołami. Daje to możliwość nie tylko skręcenia kołami, ale również zmiany kąta położenia kół podczas pokonywania nierówności.
Rodzaje przegubów osi
Wraz z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego producenci samochodów poszukiwali optymalnego sposobu na przeniesienie napędu. Na przestrzeni lat stosowali oni różne rozwiązania w tym zakresie. Dlatego też wśród przegubów osi możemy wyróżnić:
-
Przeguby nierównobieżne.
-
Przeguby równobieżne.
Przeguby równobieżne (homokinetyczne) to takie przeguby osi, które nie pozwalają na zmiany prędkości obrotowej między wałkiem przekazującym i odbierającym moment obrotowy. Do najpopularniejszych z nich zaliczymy przeguby kulowe Weissa, Rzeppa i Birlielda.
Przeguby nierównobieżne (asynchroniczne) to przeguby, które pozwalają na przełamanie wału napędowego. Ich wykorzystanie powoduje jednak różnice prędkości obrotowej na wałkach, które są zespolone takim przegubem. Do najpopularniejszych przegubów asynchronicznych zaliczymy między innymi przegub krzyżakowy (Cardana).
Co zawiera zestaw przegubu napędowego?
Przeguby półosi najczęściej oferowane są przez producentów części samochodowych w gotowych zestawach. Takie pakiety znajdziemy między innymi w ofercie marek Meyle, Lemforder czy GSP. Co znajduje się w zestawie przegubu osi? Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przegubem zewnętrznym, czy wewnętrznym, zestaw przegubu może zawierać:
-
Przegub osi;
-
Opaskę zaciskową;
-
Smar;
-
Seger;
-
Śrubę montażową.
Pierwsze trzy wymienione elementy można nazwać wyposażeniem standardowym zestawu przegubu. Te elementy znajdują się w każdym pakiecie. Natomiast smar, seger czy śruba montażowa dostępne są tylko w zestawach, które wymagają użycia tych elementów podczas montażu.
Przyczyny uszkodzenia przegubu półosi
Przeguby osi są jednymi z części eksploatacyjnych pojazdu. Oznacza to, że tak jak większość części samochodowych, ulegają one zużyciu wraz z eksploatacją. Chociaż podzespoły te są stworzone do pracy pod dużym obciążeniem, regularne przenoszenie napędu ze skrzyni biegów na koła znacznie je nadwyręża. Szczególnie w przypadku, gdy na kołach znajduje się niewłaściwe ogumienie lub kierowca prowadzi samochód zbyt agresywnie czy nieumiejętnie. Szybkie ruszanie na w pełni skręconych kołach znacznie obniża trwałość przegubów. Niemal tak samo, jak zaniedbania ze strony użytkownika pojazdu. Najistotniejsza jest w tym przypadku kontrola stanu osłon przegubów (manszet). To właśnie one ochraniają przeguby przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. Jest to o tyle istotne, że dostanie się do wnętrza przegubu zanieczyszczeń (np. piasku), powoduje jego szybką degradację.
Objawy awarii przegubu półosi
Objawy awarii przegubu półosi są dość charakterystyczne. Nie należy ich bagatelizować, gdyż uszkodzony przegub może spowodować nie tylko utrudnione działanie układu napędowego, ale również przyczynić się do jego dalszego uszkodzenia. Podczas użytkowania pojazdu z uszkodzonym przegubem osi, w pierwszej kolejności w trakcie ruszania na skręconych kołach pojawiają się metaliczne stuki. Dźwięk ten przypomina przeskakującą metalową zębatkę. Wraz z postępującym zużyciem, stuki te stają się słyszane również podczas przyśpieszania z kołami skierowanymi na wprost. Powyższe objawy najczęściej świadczą o zużyciu przegubu zewnętrznego. To jednak nie wszystko. Sygnałem uszkodzenia przegubu wewnętrznego (przy skrzyni) jest natomiast bicie kół wyczuwalne na kierownicy. Czasem bicie to może przenieść się nawet na całe nadwozie.
Czy można jeździć z uszkodzonym przegubem?
Przede wszystkim pamiętajmy, że w przypadku wystąpienia awarii przegubu osi, nie należy jej bagatelizować. W miarę możliwości należy wymienić uszkodzony przegub najszybciej jak to tylko możliwe. Czym grozi uszkodzenie przegubu? Przede wszystkim uszkodzenie tego elementu może znacznie pogorszyć działanie układu napędowego. W skrajnych przypadkach może nawet dojść do całkowitego rozsypania się przegubu, co spowoduje unieruchomienie pojazdu. Jest to o tyle niebezpieczne, że oś może po prostu wysunąć się z przegubu w trakcie jazdy, powodując nagłe zablokowanie się koła. Jak nie trudno zgadnąć, może to spowodować znaczne zagrożenie na drodze zakończone wypadkiem.
Wymiana przegubu półosi
Awaria przegubu osi jest usterką dość powszechną. Niestety to naturalne, że element ten z czasem ulega uszkodzeniu. Jak często wymieniać przegub półosi? Najczęściej producent nie określa interwału wymiany tego elementu. Bardzo wiele zależy od samego kierowcy. Od jego stylu jazdy, sposobu czy miejsca użytkowania samochodu. Gdy już jednak dojdzie do awarii, uszkodzony przegub należy bezwzględnie wymienić. Ile kosztuje wymiana przegubu osi? Sama robocizna to najczęściej koszt około 200 złotych. Oczywiście jest on zależny od indywidualnego cennika każdego warsztatu. Rozpiętość cenowa samego przegubu jest jednak ogromna. Zestawy przegubu osi kosztują najczęściej od 100 do 300 złotych. Zdarzają się jednak przypadki, że element ten kosztuje nawet 2000 złotych. Oczywiście ceny zależne są od producentów części samochodowych, a także od modelu pojazdu, do którego chcemy je zamontować.
Gdzie kupić zestaw przegubu?
Zestawy przegubu czołowych marek części zamiennych, takich jak Lemforder czy GSP, zakupić można w profesjonalnych sklepach z częściami samochodowymi. Takim sklepem jest również sklep internetowy i rzeczywisty motochemia.pl, gdzie zamówić można zestawy przegubów czołowych producentów w branży. Przez naszą witrynę z powodzeniem złożyć zamówienie wysyłkowe oraz zamówienie z odbiorem osobistym.
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl