Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Silnik  > 
  4. Sterowanie silnikiem  > 
  5. Pasek rozrządu i dodatki  > 
  6. Zestaw paska rozrządu

< Powrót do: Pasek rozrządu i dodatki
Kategorie  


Kompletny zestaw paska rozrządu

Układ rozrządu to jeden ze stosunkowo skomplikowanych i delikatnych elementów silnika. W dużym uproszczeniu odpowiada on za sterowanie jednostką napędową. To dzięki niemu możliwe jest wprawienie w ruch zaworów dolotowych i wylotowych w komorze spalania. Co za tym idzie, to za jego sprawą możliwe jest skuteczne tworzenie mieszanki paliwowo – powietrznej. Części układu rozrządu należą do elementów eksploatacyjnych. Z tego powodu producenci części samochodowych tacy jak Contitech, INA, SKV, Bosch, czy Gates oferują w pełni kompletne zestawy paska rozrządu. Zawierają one wszystkie elementy tego układu, począwszy od samego paska rozrządu, a na pompie wody skończywszy.

 

Nie wiesz jak dobrać zestaw rozrządu? Zastanawiasz się jaki zestaw paska rozrządu zakupić? Koniecznie sprawdź ofertę naszego sklepu!


Wybierz markę dla Zestaw paska rozrządu

Co to jest pasek rozrządu?

Pasek rozrządu to jeden z podstawowych elementów układu rozrządu. Odpowiada on bezpośrednio za przekazanie napędu z wału korbowego na koła zębate wałka rozrządu. To właśnie dzięki niemu możliwe jest sterowanie przez ten układ pracą jednostki napędowej. Co to oznacza w praktyce? Dzięki obecności paska rozrządu w ruch zostają wprawione zawory dolotowe i wylotowe. Ich praca jest idealnie zsynchronizowana z położeniem wału korbowego. Gwarantuje to poprawną pracę silnika oraz stworzenie i całkowite spalenie mieszanki paliwowo powietrznej w komorze spalania, a także usunięcie z niej spalin. Pasek rozrządu bardzo często napędza także inne urządzenia. Jednym z nich jest zazwyczaj pompa cieczy chłodzącej, nazywana potocznie pompą wody.

 

Za co odpowiada pasek rozrządu?

Pasek rozrządu odpowiada za sterowanie zaworami wlotowymi i wylotowymi w komorze spalania oraz ich synchronizację z pracą tłoków. Napędzany przez koło zębate umieszczone na wale korbowym, wprawia w ruch wałek rozrządu. Umieszczone na wałku krzywki, na przemian otwierają i zamykają zawory komory spalania. Dzięki temu możliwe jest pobieranie powietrza niezbędnego do zapłonu mieszanki paliwowo – powietrznej, zapłon tej mieszanki, oraz wydalenie z komory powstałych w tym procesie spalin. Pasek rozrządu może napędzać również urządzenia pomocnicze silnika. Najczęściej jest nim pompa cieczy chłodzącej, czyli pompa wody, oraz pompa oleju.

 

Co zawiera zestaw paska rozrządu?

Pasek rozrządu należy do eksploatacyjnych części samochodowych. Jest podzespołem, który powinien być serwisowany według ściśle określonych przebiegów. Te określa najczęściej producent samochodu lub producent danego podzespołu. Pasek rozrządu dostępny jest w sprzedaży jako indywidualna część lub w tak zwanych zestawach paska rozrządu. Co zawiera komplet rozrządu? W zestawach paska rozrządu najczęściej znajdziemy podzespoły takie jak:

 

 

Producenci zestawów paska rozrządu tacy jak INA czy Contitech, bardzo często oferują zestawy o różnych stopniu skompletowania. Dzięki temu właściciel pojazdu może samodzielnie wybrać, które z elementów zestawu rozrządu chce wymienić. Jest to także pomocne dla mechaników, którzy nie muszą wymieniać pełnego zestawu części, jeśli te nie kwalifikują się do wymiany.

 

Objawy zużytego paska rozrządu

Niestety objawy zużytego paska rozrządu nie są w żaden sposób charakterystyczne. Podobna sytuacja dotyczy pozostałych elementów rozrządu takich jak napinacze, rolki prowadzące czy koła pasowe. Do najpopularniejszych symptomów uszkodzenia elementów układu rozrządu możemy zaliczyć:

 

  • stuki, piski lub szum docierający spod obudowy rozrządu;
  • nierówną pracę jednostki napędowej;
  • szarpanie silnika podczas jego wyłączania.

 

Najbardziej niepokojącym z objawów jest jednak brak możliwości włączenia silnika. Jak widać, powyższe objawy mogą niestety świadczyć także o innych awariach silnika. Dlatego też, jeśli mamy taką możliwość, warto zdjąć obudowę rozrządu i przyjrzeć się samemu paskowi z bliska. Pasek będzie kwalifikować się do wymiany jeśli będzie posiadał:

 

  • widoczne zagięcia, pęknięcia lub luzy;
  • wytartą powierzchnię od napinacza i rolek;
  • pęknięcia na powierzchni;
  • rozwarstwienia.

 

Do myślenia powinny dać również szumy dochodzące z kół pasowych, rolek prowadzących oraz stuki napinacza. Jest to sygnał oznaczający, że żywot tych elementów dobiega końca.

 

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Pasek rozrządu, jak i cały jego osprzęt, jest elementem eksploatacyjnym. Oznacza to, że podczas codziennego użytkowania pojazdu, ulega on stopniowemu zużyciu. Z tego powodu, części układu rozrządu podlegają okresowej wymianie. Kiedy wymienić pasek rozrządu? Tak naprawdę wszystko zależy od zaleceń producenta pojazdu lub producenta danej części zamiennej. Najczęściej ściśle określają oni przebieg, po którym bezwzględnie należy wymienić pasek rozrządu. Najczęściej producent zaleca pierwszą wymianę paska po przebyciu około 120 tys. kilometrów. Każda następna wymiana powinna odbywać się natomiast co 60 tys. kilometrów przebiegu. Interwały te mogą oczywiście nieco się różnić w zależności od producenta i modelu samochodu. Warto wspomnieć, że jeśli pojazd nie osiągnie danego przebiegu w krótkim czasie, producent określa również okres czasu, po którym należy dokonać wymiany osprzętu paska rozrządu.

 

Czy można zamontować ponownie ten sam pasek rozrządu?

To pytanie, które bardzo często pojawia się przy okazji demontażu rozrządu w celu wymiany pojedynczego elementu tego układu (np. napinacza paska). Niestety nie należy montować pasków rozrządu, które były demontowane do jakiejkolwiek naprawy. Dotyczy to nie tylko wymiany pompy cieczy chłodzącej, ale także pompy oleju, kół pasowych, napinacza i wielu innych. Paska nie należy montować ponownie także w przypadku zanieczyszczenia płynami eksploatacyjnymi takimi jak olej silnikowy czy płyn chłodniczy.

 

Czym grozi zerwanie paska rozrządu?

Awaria układu rozrządu najczęściej następuje wskutek uszkodzenia paska rozrządu. Uszkodzenie to może dotyczyć naderwania zębów paska, jego rozwarstwienia, a w najgorszym wypadku całkowitego pęknięcia. Co się stanie jeśli pasek rozrządu pęknie? Rozerwanie paska rozrządu najprawdopodobniej doprowadzi do całkowitego uszkodzenia silnika. Zniszczenie tłoków czy skrzywienie zaworów to tylko niektóre ze szkód, które może wyrządzić ta awaria. Jej skutki mogą być na tyle rozległe, że naprawa jednostki napędowej okaże się nieopłacalna. Oczywiście istnieją tak zwane rozrządy bezkolizyjne, których zerwanie nie uszkadza tłoków i zaworów, ale nawet w ich przypadku uszkodzony pasek może dokonać nie lada zniszczeń.

 

Gdzie kupić zestaw paska rozrządu?

Kompletny zestaw paska rozrządu zakupić można między innymi w naszych sklepach motoryzacyjnych. Części te z powodzeniem można zamówić w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa oraz przez sklep internetowy motochemia.pl. Jak dobrać rozrząd do samochodu? Można skorzystać z pomocy wyszukiwarki dostępnej na naszej stronie lub poprosić o dobór sprzedawcę. Rozrząd można zamówić wysyłkowo lub z odbiorem w naszych sklepach na ul. Centralnej 51 i ul. Wincentego Danka 10/U3.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
poniedziałek, 17 Styczeń 2022Komentarze: 2

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej
Ceramizery i moto doktory, czyli dodatki do oleju silnikowego
piątek, 14 Styczeń 2022Komentarze: 3

Coraz surowsze normy emisji spalin, downsizing silników, a także natężony ruch na drogach miast, stawiają przed silnikiem samochodu coraz trudniejsze zadania. Oleje silnikowe już dawno przestały być jedynie środkiem smarnym, stając się wielozadaniowym środkiem chroniącym jednostkę napędową. Niestety, w skrajnych warunkach użytkowania, nawet najlepszy olej nie radzi sobie z powierzonymi mu zadaniami. To właśnie w tym celu powstały dodatki do oleju silnikowego. Czym są? Do czego służą? Jakie są ich zadania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Ewelina A.

Szybki czas realizacji, dywaniki spełniły oczekiwania.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 04 Styczeń 2022

Marcin Renault Megane 3 1.6 110km

Wszystko na tak. Jestem zadowolony a samochód tym bardziej.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Poniedziałek, 03 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl