Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Silnik >
- Sterowanie silnikiem >
- Pasek rozrządu i dodatki >
- Zestaw paska rozrządu
Kompletny zestaw paska rozrządu
Wybierz markę dla Zestaw paska rozrządu
Co to jest pasek rozrządu?
Pasek rozrządu to jeden z podstawowych elementów układu rozrządu. Odpowiada on bezpośrednio za przekazanie napędu z wału korbowego na koła zębate wałka rozrządu. To właśnie dzięki niemu możliwe jest sterowanie przez ten układ pracą jednostki napędowej. Co to oznacza w praktyce? Dzięki obecności paska rozrządu w ruch zostają wprawione zawory dolotowe i wylotowe. Ich praca jest idealnie zsynchronizowana z położeniem wału korbowego. Gwarantuje to poprawną pracę silnika oraz stworzenie i całkowite spalenie mieszanki paliwowo powietrznej w komorze spalania, a także usunięcie z niej spalin. Pasek rozrządu bardzo często napędza także inne urządzenia. Jednym z nich jest zazwyczaj pompa cieczy chłodzącej, nazywana potocznie pompą wody.
Za co odpowiada pasek rozrządu?
Pasek rozrządu odpowiada za sterowanie zaworami wlotowymi i wylotowymi w komorze spalania oraz ich synchronizację z pracą tłoków. Napędzany przez koło zębate umieszczone na wale korbowym, wprawia w ruch wałek rozrządu. Umieszczone na wałku krzywki, na przemian otwierają i zamykają zawory komory spalania. Dzięki temu możliwe jest pobieranie powietrza niezbędnego do zapłonu mieszanki paliwowo – powietrznej, zapłon tej mieszanki, oraz wydalenie z komory powstałych w tym procesie spalin. Pasek rozrządu może napędzać również urządzenia pomocnicze silnika. Najczęściej jest nim pompa cieczy chłodzącej, czyli pompa wody, oraz pompa oleju.
Co zawiera zestaw paska rozrządu?
Pasek rozrządu należy do eksploatacyjnych części samochodowych. Jest podzespołem, który powinien być serwisowany według ściśle określonych przebiegów. Te określa najczęściej producent samochodu lub producent danego podzespołu. Pasek rozrządu dostępny jest w sprzedaży jako indywidualna część lub w tak zwanych zestawach paska rozrządu. Co zawiera komplet rozrządu? W zestawach paska rozrządu najczęściej znajdziemy podzespoły takie jak:
- pasek rozrządu;
- napinacze paska rozrządu;
- rolki napinacza;
- koła pasowe i rolki prowadzące;
- uszczelki i uszczelnienia;
- mocowania;
- pompę cieczy chłodzącej.
Producenci zestawów paska rozrządu tacy jak INA czy Contitech, bardzo często oferują zestawy o różnych stopniu skompletowania. Dzięki temu właściciel pojazdu może samodzielnie wybrać, które z elementów zestawu rozrządu chce wymienić. Jest to także pomocne dla mechaników, którzy nie muszą wymieniać pełnego zestawu części, jeśli te nie kwalifikują się do wymiany.
Objawy zużytego paska rozrządu
Niestety objawy zużytego paska rozrządu nie są w żaden sposób charakterystyczne. Podobna sytuacja dotyczy pozostałych elementów rozrządu takich jak napinacze, rolki prowadzące czy koła pasowe. Do najpopularniejszych symptomów uszkodzenia elementów układu rozrządu możemy zaliczyć:
- stuki, piski lub szum docierający spod obudowy rozrządu;
- nierówną pracę jednostki napędowej;
- szarpanie silnika podczas jego wyłączania.
Najbardziej niepokojącym z objawów jest jednak brak możliwości włączenia silnika. Jak widać, powyższe objawy mogą niestety świadczyć także o innych awariach silnika. Dlatego też, jeśli mamy taką możliwość, warto zdjąć obudowę rozrządu i przyjrzeć się samemu paskowi z bliska. Pasek będzie kwalifikować się do wymiany jeśli będzie posiadał:
- widoczne zagięcia, pęknięcia lub luzy;
- wytartą powierzchnię od napinacza i rolek;
- pęknięcia na powierzchni;
- rozwarstwienia.
Do myślenia powinny dać również szumy dochodzące z kół pasowych, rolek prowadzących oraz stuki napinacza. Jest to sygnał oznaczający, że żywot tych elementów dobiega końca.
Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Pasek rozrządu, jak i cały jego osprzęt, jest elementem eksploatacyjnym. Oznacza to, że podczas codziennego użytkowania pojazdu, ulega on stopniowemu zużyciu. Z tego powodu, części układu rozrządu podlegają okresowej wymianie. Kiedy wymienić pasek rozrządu? Tak naprawdę wszystko zależy od zaleceń producenta pojazdu lub producenta danej części zamiennej. Najczęściej ściśle określają oni przebieg, po którym bezwzględnie należy wymienić pasek rozrządu. Najczęściej producent zaleca pierwszą wymianę paska po przebyciu około 120 tys. kilometrów. Każda następna wymiana powinna odbywać się natomiast co 60 tys. kilometrów przebiegu. Interwały te mogą oczywiście nieco się różnić w zależności od producenta i modelu samochodu. Warto wspomnieć, że jeśli pojazd nie osiągnie danego przebiegu w krótkim czasie, producent określa również okres czasu, po którym należy dokonać wymiany osprzętu paska rozrządu.
Czy można zamontować ponownie ten sam pasek rozrządu?
To pytanie, które bardzo często pojawia się przy okazji demontażu rozrządu w celu wymiany pojedynczego elementu tego układu (np. napinacza paska). Niestety nie należy montować pasków rozrządu, które były demontowane do jakiejkolwiek naprawy. Dotyczy to nie tylko wymiany pompy cieczy chłodzącej, ale także pompy oleju, kół pasowych, napinacza i wielu innych. Paska nie należy montować ponownie także w przypadku zanieczyszczenia płynami eksploatacyjnymi takimi jak olej silnikowy czy płyn chłodniczy.
Czym grozi zerwanie paska rozrządu?
Awaria układu rozrządu najczęściej następuje wskutek uszkodzenia paska rozrządu. Uszkodzenie to może dotyczyć naderwania zębów paska, jego rozwarstwienia, a w najgorszym wypadku całkowitego pęknięcia. Co się stanie jeśli pasek rozrządu pęknie? Rozerwanie paska rozrządu najprawdopodobniej doprowadzi do całkowitego uszkodzenia silnika. Zniszczenie tłoków czy skrzywienie zaworów to tylko niektóre ze szkód, które może wyrządzić ta awaria. Jej skutki mogą być na tyle rozległe, że naprawa jednostki napędowej okaże się nieopłacalna. Oczywiście istnieją tak zwane rozrządy bezkolizyjne, których zerwanie nie uszkadza tłoków i zaworów, ale nawet w ich przypadku uszkodzony pasek może dokonać nie lada zniszczeń.
Gdzie kupić zestaw paska rozrządu?
Kompletny zestaw paska rozrządu zakupić można między innymi w naszych sklepach motoryzacyjnych. Części te z powodzeniem można zamówić w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa oraz przez sklep internetowy motochemia.pl. Jak dobrać rozrząd do samochodu? Można skorzystać z pomocy wyszukiwarki dostępnej na naszej stronie lub poprosić o dobór sprzedawcę. Rozrząd można zamówić wysyłkowo lub z odbiorem w naszych sklepach na ul. Centralnej 51 i ul. Wincentego Danka 10/U3.
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejsprawnie i szybko,bez zarzutów*
Założone w moim aucie z miesiąc temu i na ten moment mogę...
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl