Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Zawieszenie osi i prowadzenie kół
Zawieszenie osi i prowadzenie kół w samochodzie
Wybierz markę dla Zawieszenie osi i prowadzenie kół
Zawieszenie i układ jezdny samochodu
Zawieszenie pojazdu wraz z elementami układu jezdnego, pozwalają na sprawne poruszanie się samochodu. Pozwalają one nie tylko na swobodny ruch kół, ale także zachowanie toru jazdy i tłumienie nierówności drogi. Zarówno zawieszenie, jak i układ jezdny złożone są z wielu pojedynczych podzespołów. Dzięki ich współpracy możliwe jest sprawne funkcjonowanie każdego z wymienionych układów. Do podstawowych części obu układów zaliczymy między innymi:
-
Wahacze;
-
Łożyska wahacza;
-
Sworznie wahacza;
-
Stabilizatory;
-
Łączniki stabilizatora;
-
Tuleje stabilizatora;
-
Łożyska koła;
-
Piasty koła;
-
Zwrotnicę koła;
-
Sworzeń zwrotnicy koła;
-
Tuleje belki tylnej.
Wahacze, sworznie i tuleje wahacza
Wahacze zawieszenia samochodowego to jedne z najbardziej charakterystycznych elementów układu zawieszenia. Poddawane podczas każdej jazdy znacznym obciążeniom, wykonane są najczęściej z profili stalowych lub odlewów aluminiowych. Rzadziej z włókna węglowego. W samochodach osobowych najczęściej możemy znaleźć ich trzy rodzaje:
-
Wahacze poprzeczne;
-
Wahacze wzdłużne
-
Wahacze skośne
Wahacze samochodowe łączą zwrotnicę koła z nadwoziem pojazdu. Dzięki ruchomemu połączeniu z tymi elementami pozwalają na sprawne pokonywanie zakrętów i nierówności. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie tuleje wahacza, czyli silentblocki, oraz sworznie wahacza.
Sworznie i tuleje wahacza zawieszenia
Sworzeń wahacza i tuleja wahacza to elementy samego wahacza zawieszenia, które umożliwiają jego ruch. To właśnie dzięki nim możliwe jest ruchome połączenie nadwozia pojazdu ze zwrotnicą koła i samym kołem. Sworzeń wahacza to specjalny trzpień na przegubie, który z jednej strony przykręcony lub wprasowany jest w wahacz, natomiast z drugiej przykręcony jest do zwrotnicy. Tuleje wahacza, to metalowo gumowe tulejki, które wprasowane są w obudowę wahacza. To właśnie za ich pomocą wahacz samochodowy przytwierdzony jest do podwozia pojazdu.
Stabilizator zawieszenia samochodowego
Stabilizator samochodowy to element, który jednocześnie należy do układu zawieszenia i układu prowadzenia koła. Stanowi on odpowiednio uformowany metalowy pręt. Ten przymocowany jest do podwozia pojazdu oraz ruchomych elementów zawieszenia. W ten sposób stabilizator pozwala na znaczne usztywnienie zawieszenia. Ogranicza on również przechyły boczne nadwozia. Jest to niezwykle przydatne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Stabilizator do podwozia przymocowany jest na specjalnych tulejach stabilizatora. Do zawieszenia pojazdu, przytwierdzony jest natomiast przy pomocy tak zwanych łączników stabilizatora.
Tuleje i łączniki stabilizatora samochodowego
Łącznik stabilizatora to element, który tworzy bezpośrednie połączenie stabilizatora z wahaczem lub kolumną zawieszenia. Podobnie jak sam stabilizator, pozwala on zapewnić odpowiednia sztywność zawieszenia podczas pokonywania zakrętów. Dzięki jego pracy każde z kół pojazdu stabilnie przylega do nawierzchni drogi w czasie jazdy w zakręcie, łuku, czy podczas omijania przeszkody. Tuleje stabilizatora to natomiast metalowo gumowe lub gumowe elementy, które oplatają stabilizator zawieszenia. To właśnie przy ich pomocy stabilizator zawieszenia przymocowany jest do podwozia. Ich budowa pozwala na utrzymanie stabilizatora we właściwym położeniu oraz tłumienie drgań zawieszenia podczas pokonywania nierówności, czy ostrych zakrętów.
Zwrotnica koła w zawieszeniu pojazdu
Zwrotnica koła w samochodzie to element zawieszenia, który odpowiada za prowadzenie koła pojazdu. Element ten połączony jest najczęściej z wahaczem zawieszenia i kolumną Macphersona. Do zwrotnicy koła przymocowany jest także układ kierowniczy, a dokładniej końcówki drążka kierowniczego. Bezpośrednio na zwrotnicy umieszczone jest łożysko koła wprasowane na sworzniu zwrotnicy lub piasta koła.
Łożysko i piasta koła samochodowego
Łożysko koła samochodowego to element układu jezdnego, który umieszczony jest na zwrotnicy. Dzięki temu stosunkowo niewielkiemu podzespołowi możliwy jest ruch obrotowy koła samochodowego. Element ten umożliwia zatem swobodną jazdę. Łożysko koła zamontowane na nieruchomej osi zawieszenia niweluje opory toczenia, tym samym pozwalając na ruch przymocowanej do niego piasty koła. Wśród łożysk samochodowych znaleźć można wiele różnorodnych typów łożysk. Ich podstawowy podział obejmuje toczne łożyska stożkowe oraz kulkowe łożyska skośne. Te ostatnie możemy podzielić dalej na:
-
Łożyska koła dwurzędowe generacji I;
-
Łożyska koła dwurzędowe generacji II;
-
Łożyska koła dwurzędowe generacji III.
Podzespołem ściśle współpracującym z łożyskiem koła jest piasta koła. Ona również należy do układu jezdnego i bardzo często stanowi element nierozerwalnie połączony z łożyskiem. To właśnie do niej przymocowane są elementy układu hamulcowego takie jak tarcza hamulcowa, czy bęben hamulcowy, a także samo koło samochodowe. Piasta koła przedniego i piasta koła tylnego mogą nieznacznie różnić się od siebie. Bardzo często jednak różnice te nie wynikają z miejsca ich umiejscowienia na osi, a z konstrukcji układu hamulcowego. W hamulcach tarczowych stosuje się po prostu inną konstrukcję piast koła niż w hamulcach bębnowych.
Tuleje belki tylnej – silentblocki
Silentblocki, czyli tuleje tylnej belki to oczywiście elementy układu zawieszenia. Stanowią one jeden z podzespołów zawieszenia samochodowego wyposażonego w belkę skrętną z wahaczami toczonymi. To stosunkowo proste oraz trwałe rozwiązanie, do dziś jest niezwykle często stosowane w samochodach osobowych, a nawet dostawczych. Niestety posiada ono słaby punkt, którym jest ruchome połączenie belki z nadwoziem pojazdu. Mowa oczywiście o silentbloku, który jest jedną z eksploatacyjnych części samochodowych. Ta metalowo gumowa tuleja wprasowana bezpośrednio w obudowę belki skrętnej, z czasem ulega uszkodzeniu. Silentblock to podzespół, który tworzy ruchome połączenie pomiędzy belką a nadwoziem pojazdu. Dzięki swojej budowie tłumi wszelkie drgania belki powstałe podczas jazdy, nie przenosząc ich na nadwozie. Tuleja belki tylnej pozwala również na swobodne resorowanie masy pojazdu przy pomocy sprężyn i amortyzatorów zawieszenia.
Gdzie kupić części zawieszenia osi i układu prowadzenia kół?
Elementy zawieszenia osi i układu jezdnego takie jak wahacze, łączniki stabilizatora czy łożyska koła zakupić można w profesjonalnych sklepach z częściami samochodowymi. Takim sklepem motoryzacyjnym jest między innymi sklep motochemia.pl. W sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa oraz poprzez witrynę www.motochemia.pl z powodzeniem zakupić można części zawieszenia osi i układu jezdnego najbardziej cenionych marek w branży motoryzacyjnej. Należą do nich między innymi producenci części samochodowych tacy jak: Delphi, Magneti Marelli, Febi, Kamoka, Lemforder, Fag, SNR, SKF, TRW i wielu innych.
Jakie części zawieszenia i układu jezdnego wybrać?
Naprawiając tak newralgiczne elementy, jak układ zawieszenia osi czy układ jezdny należy wybierać wyłącznie części samochodowe najwyższej jakości. Oznacza to wybór wyłącznie części nowych, w miejsce części używanych. Na części używane nikt nie udzieli nam gwarancji sprawności. Ich ponowny montaż w pojeździe może być niebezpieczny zarówno dla nas, jak i naszych pasażerów czy innych użytkowników dróg. Wybierajmy zatem tylko nowe części samochodowe, znanych i cenionych na rynku producentów. Wybór podzespołów marek takich jak TRW, Lemforder czy Febi, da nam gwarancje otrzymania części najwyższej jakości, które zostały odpowiednio przetestowane, w ten sposób otrzymując wymagane atesty i homologacje.
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl