Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Tłumienie/Zawieszenie >
- Zawieszenie
Sprężyny śrubowe zawieszenia w samochodzie
Wybierz markę dla Zawieszenie
Co to jest sprężyna zawieszenia?
Sprężyna samochodowa, zwana również sprężyną śrubową jest jednym z elementów układu zawieszenia. Jej podstawowym zadaniem jest resorowanie masy pojazdu oraz współpraca z amortyzatorami i wahaczami. Budowa tego elementu nie jest przesadnie skomplikowana. Konstrukcję sprężyny stanowi bowiem metalowy drut zawinięty w spiralę. Poddany obróbce cieplnej i wykańczającej gwarantuje wysoką trwałość i sprężystość. Sprężyna zawieszenia kształtem przypomina gwint śruby. To właśnie dlatego, nazywana jest ona równie często sprężyną śrubową. Dużą zaletą sprężyn jest ich kompaktowa i prosta budowa. Sprawia ona, że zawieszenie oparte na tym rozwiązaniu również nie należy do przesadnie skomplikowanych. Największą wadą sprężyny samochodowych jest natomiast sposób ich mocowania. Dwa punkty podparcia, najczęściej w pionie, nie pozwalają na przenoszenie sił bocznych. Dlatego też w konstrukcji zawieszenia wraz ze sprężyną śrubową zawsze pojawia się wahacz.
Funkcje sprężyny zawieszenia
Podstawową rolą samochodowej sprężyny zawieszenia, jest tłumienie wstrząsów, które wywołane są przez ruch mas nieresorowanych. Mowa tu między innymi o ruchu elementów zawieszenia, kół, czy hamulców podczas jazdy po nierównej nawierzchni drogi. Dzięki sprężynom zawieszenia poprawiony zostaje przede wszystkim komfort jazdy i bezpieczeństwo podróżowania. Ich działanie zabezpiecza również nadwozie pojazdu, przed potencjalnymi uszkodzeniami. Do innych ról sprężyny śrubowej zawieszenia zaliczyć możemy także:
-
Utrzymanie masy pojazdu;
-
Łagodzenie drgań nadwozia podczas jazdy po nierównościach;
-
Wydłużenie żywotności amortyzatorów;
-
Wydłużenie żywotności elementów zawieszenia;
-
Utrzymanie przyczepności kół do podłoża;
-
Umożliwienie bezpiecznego prowadzenia pojazdu.
Sprężyny samochodowa, a resory piórowe – różnice
Resory piórowe to elementy zawieszenia, które zostały niemal wyparte przez nowoczesne sprężyny śrubowe. Są jednak nadal stosowane w niektórych pojazdach, dzięki swoim unikalnym właściwościom. Resory piórowe w porównaniu ze sprężynami zawieszenia cieszą się przede wszystkim wyższą sztywnością i trwałością. Z tego powodu bardzo chętnie wykorzystywane są w tylnym zawieszeniu samochodów dostawczych. Tam też ujawnia się w nich kolejna ważna zaleta, czyli większa sztywność. Sprężyny śrubowe są bardziej podatne na ściskanie niż archaiczne resory piórowe. Z tego powodu zawieszenia oparte na resorach piórowych z powodzeniem wytrzymują znaczne obciążenia, tym samym podwyższając ładowność pojazdu. Niestety wysoka sztywność resorów to też ich wada. Sprężyny śrubowe sprawiają, że zawieszenie pojazdu jest znacznie bardziej komfortowe. Lepiej wychwytują one również drobne nierówności drogi, zapewniając tym samym lepszą przyczepność kół do nawierzchni.
Objawy awarii sprężyny amortyzatora
Sprężyny zawieszenia to elementy bezobsługowe. Przez cały okres ich życia nie wymagają one żadnej interwencji kierowcy czy mechanika. Niestety, ponieważ sprężyny amortyzatora należą do części eksploatacyjnych pojazdu, podlegają one stopniowemu zużyciu wraz z użytkowaniem samochodu. Na szczęście ich wytrzymałość jest stosunkowo wysoka. Do najczęściej występujących awarii sprężyn zawieszenia zaliczyć możemy oczywiście pęknięcie sprężyny. Objawami tej stosunkowo niebezpiecznej awarii jest:
-
Jednostronne obniżenie zawieszenia względem strony przeciwnej;
-
Nieregularne stuki na nierównościach;
-
Dobijanie zawieszenia podczas pokonywania nierówności;
-
Charakterystyczne metaliczne dźwięki z okolic przednich kół podczas skręcania;
-
Ściąganie samochodu na jedną stronę podczas jazdy;
-
Ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania;
-
Tarcie opony o elementy nadkola podczas jazdy;
-
W skrajnych przypadkach trwałe zablokowanie koła.
Pęknięcie sprężyny, jako awaria na szczęście występuje dość rzadko. Występuje ono zazwyczaj w pojazdach o dużym przebiegu lub w przypadku przeciążenia pojazdu. Zdarzają się też przypadki, że sprężyny pękają pod wpływem korozji. Najczęściej pęka jeden zwój sprężyny, tuż obok miejsca mocowania, dlatego zdarza się, że ciężko na pierwszy rzut oka zdiagnozować ten typ usterki.
Wymiana sprężyny samochodowej
Kiedy wymienić sprężyny zawieszenia? Sprężyny w samochodzie należy wymieniać regularnie co określony przebieg. W większości pojazdów przebieg ten określany jest na około 200 tysięcy kilometrów, choć wszystko zależy oczywiście od konkretnego modelu samochodów. W cięższych pojazdach interwał wymiany może być znacznie krótszy. Z tego powodu warto sprawdzić tę informację w instrukcji pojazdu. Sprężyny w zawieszeniu należy wymienić także w wypadku ich awarii. Do wymiany przystąpimy zatem przed określonym interwałem wymiany w przypadku odkształcenia sprężyny oraz jej pęknięcia. Czy można wymieniać sprężyny w samochodzie samodzielnie? I tak i nie. Zdecydowanie nie jest to czynność przeznaczona dla amatorów majsterkowiczów. Szczególnie w przypadku sprężyn przedniego zawieszenia. Ściągnięcie sprężyny z amortyzatora, w układach MacPhersona wymaga użycia specjalnego ściągacza do sprężyn. Ściągacz do sprężyn naciska na sprężynę, umożliwiając odkręcenie poduszki amortyzatora od amortyzatora. Narzędzie to działa pod wpływem znacznych sił, dlatego jego użycie wymaga doświadczenia, ostrożności i rozwagi.
Czy sprężyny zawieszenia wymieniamy parami?
Sprężyny śrubowe w samochodach, tak jak amortyzatory, czy poduszki amortyzatora wymieniamy zawsze parami na jednej osi. Oznacza to, że w przypadku uszkodzenia jednej ze sprężyn, należy dokonać wymiany obu sprężyn zawieszenia na danej osi pojazdu. Przykładowo, jeśli uszkodzeniu ulegnie przednia sprężyna z lewej strony, wtedy obligatoryjnie wymieniamy obie sprężyny przedniego zawieszenia. Wynika to przede wszystkim ze zużycia sprężyny, która z czasem traci swoje właściwości resorujące oraz pierwotne wymiary. Z tego powodu nowa sprężyna nie jest w stanie dopasować się swoją charakterystyką do tej starej. Powoduje to oczywiście szybsze zużycie wszystkich elementów zawieszenia. Czy należy wymieniać sprężyny razem z amortyzatorami? Nie jest to obowiązkowe, ale wskazane ze względów ekonomicznych. Amortyzatory samochodowe posiadają mniej więcej tę samą żywotność co sprężyny. Z tego powodu warto wymienić je w tym samym czasie, aby zaoszczędzić sobie kosztów ponownego rozebrania zawieszenia w przypadku awarii amortyzatorów.
Czy po wymianie sprężyn należy ustawić zbieżność kół?
Niestety tak jak w przypadku wymiany niemal każdego elementu zawieszenia, także i w przypadku wymiany sprężyn amortyzatorów konieczne jest ustawienie geometrii zawieszenia. Dotyczy to szczególnie zawieszenia przedniego.
Koszt wymiany sprężyn amortyzatora
Na koszt wymiany sprężyn zawieszenia składa się kupno kompletu sprężyn na jedną oś, robocizna za wymianę oraz ustawienie geometrii kół. Ustawienie zbieżności w zależności od warsztatu kosztuje zazwyczaj od 100 do 200 złotych. Wycena wymiany uzależniona jest przede wszystkim od modelu samochodu. W większości przypadków fachowcy liczą sobie za tę usługę od 100 do 250 złotych za parę. Cena sprężyn zawieszenia zależy natomiast od kilku czynników. Należą do nich marka samochodu oraz marka części zamiennej. W przypadku sprężyn standardowych zapłacimy za część od 120 do 250 złotych za sztukę. W przypadku sprężyn utwardzonych do poprzednich cen należy doliczyć około 50 złotych. Pamiętajmy, że jeśli planujemy jednoczesną wymianę amortyzatorów i poduszek amortyzatora, musimy doliczyć je do naszych szacunków.
Gdzie kupić sprężyny?
Sprężyny śrubowe zawieszenia samochodowego zakupić można w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych z częściami zamiennymi. Do takich sklepów należy między innymi sklep motochemia.pl. W naszych punktach sprzedaży w Krakowie oraz na platformie on-line z powodzeniem zakupić można sprężyny zawieszenia znanych firm, do których należą marki: TRW, Sachs, Febi, Denckermann, Monroe, KYB i wiele innych.
Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.
21/01/2020Fiat Stilo to odpowiedź włoskiego producenta na rządzącego niepodzielnie od lat w segmencie C niemieckiego Volkswagena...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejWszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.
sklep godny polecenia, wszystko na czas
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl