Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Tłumienie zawieszenia  > 
  4. Zawieszenie

Zawieszenie


Wybierz markę dla Zawieszenie


Zawieszenie - opis kategorii


Resorowanie stosowane w zawieszeniach pojazdów przeszły na przestrzeni lat sporą ewolucję. Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest tzw. sprężyna śrubowa.
Do jej zalet należy uznać prostotę i kompaktowość zawieszenia, które wykorzystuję tego typu sprężynę. Znajdziemy ją m.in. w równie popularnej kolumnie MacPhersona. Sprężyny śrubowe znajdują również szerokie zastosowanie w motosporcie  oraz wyczynowym off –roadzie. Sprężyny śrubowe w porównaniu do resorów (które zostały wyparte z rynku na rzecz „śrub”) nie są w stanie przenosić sił bocznych oraz znosić aż tak dużych obciążeń. Przez to konstrukcje zawieszenia z wykorzystaniem sprężyn wymagają zastosowania wahaczy oraz mocniejszych amortyzatorów. Jednak prowadzenie pojazdu z tym rozwiązaniem poprawia jazdę w szczególności na drobnych ale częstych nierównościach.
Zadania stawiane przed sprężynami to przede wszystkim tłumienie wstrząsów. Ich źródłem są wstrząsy wywołane ruchem masy nieresorowanej wytworzonej podczas pokonywania nierównej nawierzchni. Zastosowania sprężyny zapobiega przenoszeniu wspominanych wstrząsów dalej na nadwozie i pasażerów. Oczywiście aby dopełnić jakość tłumienia stosuje się amortyzatory które pochłaniają te największe zniekształcenia terenu.
Kolejnym zadaniem sprężyn jest „asekuracja” zawieszenia przed masą pojazdu pod którym pracuje oraz nadanie odpowiedniego prześwitu między nadwoziem a zawieszeniem i podłożem. Znając działanie tej części można uznać je również za wyposażenie odpowiadające za czynne bezpieczeństwo. Element resorujący nie dopuszcza do oderwania się koła od podłoża.

Budowa sprężyny
Sprężyna jest stworzona ze zwijanego na gorąco drutu.  O jego właściwościach decyduje jego długość, grubość, ilość zwojów oraz metoda obróbki i rodzaj zastosowanych materiałów. Wszystkie te parametry mają wpływ na to jak samochód będzie się zachowywał podczas pokonywania nierówności i zakrętów. Największą różnorodność sprężyn zastosowaną do tego samego pojazdu można zaobserwować w motosporcie. Bardzo często w zależności od rodzaju nawierzchni stosowane są sprężyny o twardszej lub bardziej miękkiej charakterystyce. Podobne zabiegi stosowane są w tuningu amatorskim który ma poprawić wygląd lub prowadzenie pojazdu. Niestety bardzo często pomijana jest kwestia dostosowania pozostałych elementów zawieszenia. Bardzo często powtarzanym błędem jest stosowanie krótszych sprężyn do seryjnych amortyzatorów. Połączenie to znacznie przyspiesza zużycie tych drugich. 

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3135

Zamówienie zgodne bez zastrzeżeń. Dostawa błyskawiczna, Oby tak...

Wszystko super. Polecam.

Polecam serdecznie Super sklep :D


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software