Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ hamulcowy >
- Zacisk hamulcowy
Zacisk Hamulca Tarczowego
Wybierz markę dla Zacisk hamulcowy
Co to jest zacisk hamulcowy?
Zacisk hamulca to jeden z podstawowych elementów tarczowego układu hamulcowego. W tym układzie umieszczony jest on przy każdym kole, na którym znajduje się tarcza. Wraz z jarzmem zacisku, bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo podróżowania. Zacisk hamulca wykonany jest najczęściej z odlewu żeliwnego. Wyjątkiem są samochody sportowe, gdzie stosuje się jako materiał budulcowy stal nierdzewną lub tytan. Wyposażony jest w specjalny tłoczek hamulcowy. Podstawowym zadaniem zacisku jest dociśnięcie klocków hamulcowych do powierzchni roboczej tarczy hamulcowej. Klocki zaciskane są po obu jej stronach, zapewniając maksymalną skuteczność.
Budowa zacisku hamulcowego
Zacisk hamulca tak naprawdę stanowi zestaw dwóch elementów, w których umieszczone są klocki hamulcowe okalające tarczę hamulca. Tworzy go zacisk hamulcowy z tłoczkiem oraz jarzmo zacisku. Zarówno jarzmo, jak i sam zacisk wykonany jest z odlewu żeliwnego. Wyjątki od tej reguły znajdziemy w pojazdach sportowych, gdzie wykorzystuje się także inne materiały. Do podstawowych elementów zacisku zaliczymy zatem:
-
Żeliwną obudowę zacisku – odporna na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne. Stanowi podstawę tłoczka hamulcowego.
-
Żeliwne jarzmo zacisku – stanowi podstawię zacisku i miejsce jego mocowania.
-
Tłoczek hamulcowy z uszczelkami – element roboczy zacisku hamulcowego. Jego zadaniem jest dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy hamulcowej.
-
Prowadnice zacisku – to dzięki nim zacisk porusza się w linii prostej.
-
Odpowietrznik – nie występuje we wszystkich zaciskach. Służy do odpowietrzenia układu hamulcowego.
Jak działa zacisk hamulcowy?
Zacisk hamulcowy współpracuje bezpośrednio z klockami i tarczami hamulcowymi. Przymocowany jest on na stałe do zwrotnicy koła. Jak działa zacisk hamulcowy? Podstawą jego funkcjonowania jest układ hydrauliczny wypełniony płynem hamulcowym. Po naciśnięciu pedału hamulca płyn hydrauliczny napiera na tłoczek umieszczony we wnętrzu zacisku. Powoduje to jego wysunięcie w kierunku klocków hamulcowych, które następnie dociskane są do powierzchni tarczy hamulcowej. Wskutek tego działania powstaje siła tarcia, która powoduje stopniowe spowolnienie samochodu. Warto zaznaczyć, że naciśnięcie hamulca powoduje najpierw ruch tłoczka w stronę tarczy, a następnie ruch obudowy zacisku. Tym sposobem zacisk dociska klocki hamulcowe po obu stronach tarczy.
Objawy zużycia zacisku hamulcowego
Zaciski hamulcowe to elementy tarczowego układu hamulcowego, które każdego dnia pracują w bardzo ciężkich warunkach. Wysokie temperatury, oddziaływanie różnych sił oraz zanieczyszczenia drogowe i pył z klocków, to tylko niektóre przeciwności, z którymi muszą się one borykać. Niestety zacisk hamulca, tak jak wszystkie części eksploatacyjne, z czasem ulega stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy awarii zacisku? Jak je rozpoznać? Do najpopularniejszych uszkodzeń zacisku zaliczyć możemy:
-
Uszkodzenie uszczelek na tłoczku hamulcowym;
-
Poluzowanie śrub prowadnic zacisku;
-
Zatarcie sworzni zacisku;
-
Przegrzanie zacisk;
-
Pęknięcie obudowy zacisku.
Zacisk hamulca jest na tyle newralgicznym elementem układu, że jego uszkodzenie niemal natychmiast staje się zauważalne podczas jazdy. Do najczęstszych objawów jego awarii należy:
-
Miękka praca pedału hamulca;
-
Ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania;
-
Zauważalne drgania kierownicy lub pedału hamulca;
-
Korodowanie zacisku;
-
Ubytki płynu hamulcowego z układu;
-
Niewłaściwa praca klocków hamulcowych i ich nierównomierne ścieranie;
-
Piszczenie hamulców.
Każdy z wymienionych objawów jest sygnałem, który powinien zweryfikować wykwalifikowany warsztat. Niestety nie każda awaria zacisku jest możliwa do naprawy, co może skutkować koniecznością jego wymiany.
Regeneracja zacisków hamulcowych
Gdy stwierdzimy uszkodzenie zacisku hamulca, powinniśmy jak najszybciej dokonać jego naprawy. Stan techniczny zacisku wpływa przecież na skuteczność hamowania, a więc i bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Jeśli uszkodzeniu uległ tłoczek hamulcowy lub jego uszczelnienia, do regeneracji z powodzeniem zastosować możemy dedykowany zestaw naprawczy do zacisku hamulcowego. Wymagać to będzie:
-
Zdemontowania zacisku;
-
Jego rozłożenia na części pierwsze;
-
Dokładnego oczyszczenia z farby, zanieczyszczeń i rdzy;
-
Ponownego pomalowania przy pomocy lakieru do zacisków;
Co zawiera zestaw naprawczy zacisku? Najczęściej znajdziemy w nim nowy tłoczek hamulcowy, a także wszelkie uszczelnienia i gumki niezbędne do jego poprawnej pracy. Bardziej rozbudowane zestawy zawierają również nowe prowadnice zacisku. Zregenerowany zacisk składamy w całość i montujemy ponownie w samochodzie. Oczywiście po wymienianie zacisku należy pamiętać o wymianie płynu hamulcowego na nowy oraz odpowiednim zabezpieczeniu tłoczka i prowadnic przy pomocy smaru. Niestety naprawa zacisku hamulcowego nie zawsze jest możliwa. Gdy ulegnie on poważniejszemu uszkodzeniu (np. pęknięciu), pozostaje nam tylko jego wymiana. Tu jednak mamy dwie możliwości. Możemy wybrać nowy zacisk hamulcowy lub zacisk hamulca regenerowany na oryginalnych częściach. Zaciski regenerowane nawet w najmniejszym stopniu nie różnią się właściwościami od ich fabrycznie nowych odpowiedników. Oferują je znani i cenieni w branży motoryzacyjnej producenci części samochodowych. Wśród nich znajdziemy marki takich gigantów jak ATE, Brembo, Bosch, Textar, TRW i wielu innych.
Malowanie zacisków hamulcowych
Naprawa czy regeneracja zacisków jest idealną okazją do odświeżenia ich wyglądu. Jak pomalować zacisk hamulcowy? Po oczyszczeniu obudowy zacisku z wszelkich zanieczyszczeń i luźnej rdzy możemy pomalować zacisk przy pomocy specjalnej farby do zacisków (np. Champion Brake Caliper Czarny 400 ml). Jest to specjalny lakier w formie aerozolu lub puszki na pędzel, który posiada dobrą odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz wysokie temperatury. Podczas malowania należy oczywiście pamiętać o zabezpieczeniu takich elementów jak uszczelki czy otwory gwintowane. Jeśli natomiast malujemy zacisk bez jego zdejmowania, dokładnie zabezpieczmy inne elementy układu hamulcowego.
Jak zadbać o zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe należą do części eksploatacyjnych pojazdu. Oznacza to, że w trakcie normalnej eksploatacji samochodu, w końcu dojdzie do ich zużycia. Możemy oczywiście wydłużyć ten okres, dbając o zaciski zarówno podczas jazdy, jak i podczas serwisu hamulców. W jaki sposób tego dokonać? Przede wszystkim należy regularnie zmieniać płyn hamulcowy. Z czasem ulega on naturalnemu zużyciu, stając się coraz bardziej agresywnym dla elementów zacisków i całego układu hamulcowego. Dodatkowo jest on silnie higroskopijny, co może powodować korodowanie m.in. tłoczków. Inną czynnością, o której warto pamiętać podczas serwisu hamulców, jest profilaktyczne użycie smaru do prowadnic i cylinderków (np. ATE Bremszylinder 180 g). Pozwoli on w znacznym stopniu wydłużyć działanie tych elementów, chroniąc je przed wilgocią, korozją, czy zanieczyszczeniem. Regularnie należy zmieniać również tarcze hamulcowe oraz klocki hamulcowe. Ich nadmierne zużycie może także doprowadzić do uszkodzenia zacisków. O podzespoły te możemy zadbać również podczas codziennej eksploatacji auta. W jaki sposób? Przede wszystkim nie należy dopuścić do ich przegrzania, czy nagłego ochłodzenia. Jazda po większych kałużach czy błocie także nie będzie sprzyjać trwałości zacisków, o czym warto pamiętać.
Jakie zaciski hamulcowe wybrać?
Wybierając zaciski, przede wszystkim decydujmy się na podzespoły nowe lub regenerowane. W żadnym wypadku nie stosujmy używanych zamienników, których stan techniczny może być wątpliwy. Zarówno nowe, jak i regenerowane zaciski hamulcowe, oferuje obecnie większość producentów części samochodowych. Wśród nich znajdziemy takich gigantów branży jak marki ATE, Brembo, SKV czy TRW.
Gdzie kupić zaciski hamulcowe?
Zacisk hamulca zakupić można w większości profesjonalnych sklepów motoryzacyjnych. Zarówno zaciski nowe, jak i regenerowane, dostępne są także w naszym sklepie motochemia.pl. Zakupić je można nie tylko w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa, ale również poprzez naszą stronę www.motochemia.pl. Możliwe jest także zamówienie zacisku z odbiorem osobistym w sklepie na ul. Centralnej 51 oraz Wincentego Danka 10/U3. Warto jednak pamiętać, że niektórzy producenci części wymagać mogą przy zakupie zacisku kaucji zwrotnej. Ta zwracana jest przy okazji oddania w zamian starego zacisku, po pozytywnej weryfikacji przedstawicieli danej marki.
Najpopularniejsze zaciski do hamulca w sklepie motochemia.pl
Zaciski do hamulców to elementy układu hamulcowego, które wbrew pozorom nie psują się zbyt często. Jeśli już jednak taka awaria się przytrafi, nasi klienci najczęściej stosują do ich regeneracji specjalne zestawy naprawcze. Takie komplety oferuje między innymi marka Frenkit, po które nasi klienci sięgają najczęściej. Jeśli jednak zacisk nie nadaje się już do regeneracji, kupujący decydują się na jedną z dwóch podstawowych marek zacisków. Mowa tu o podzespołach firmy TRW oraz SKV. W zależności od modelu samochodu producenci Ci dysponują zarówno produktami nowymi, jak i regenerowanymi. Nasi klienci przeważnie wybierają tańszy zamiennik, czyli SKV, który według ich opinii cechuje dobra jakość, w stosunkowo niskiej cenie.
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejKupuje wycieraczki OXIMO od lat. Cena, jakość, adaptery do każdego...
Super , polecam. 100 % satysfakcji.
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl