Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Części montażowe sprzęgła >
- Łożysko oporowe sprzęgła i wysprzęglik centralny >
- Wysprzęglik centralny
Wysprzęglik centralny sprzęgła
Wybierz markę dla Wysprzęglik centralny
Co to jest wysprzęglik centralny?
Czym jest wysprzęglik centralny? Jest to przede wszystkim jeden z elementów sprzęgła samochodowego współczesnej konstrukcji. Zastąpił on niezbyt wydajne i stosunkowo awaryjne rozwiązanie sterowania sprzęgłem wykorzystujące linkę sprzęgła, dźwignię mechaniczną i łożysko oporowe. Wysprzęglik sprzęgła jest hydraulicznym układem wysprzęglającym, sterowanym za pomocą pedału sprzęgła. Podzespół ten pełni jednocześnie funkcję siłownika sprzęgła oraz jego łożyska hydraulicznego. W prostej linii zastąpił on łożysko wyciskowe lub jak podają niektóre źródła, został z nim zintegrowany. Wysprzęglik wykonany jest najczęściej ze stopów stali, aluminium, tworzywa sztucznego, a także gumy. Pełni niezwykle ważną funkcję w procesie sterowania sprzęgłem.
Jak działa wysprzęglik sprzęgła?
Sposób działania wysprzęglika sprzęgła jest zbliżony do większości mechanizmów hydraulicznych. Wciśnięcie pedału sprzęgła w kabinie pojazdu powoduje ruch tłoka w pompce sprzęgła, która ściska płyn hydrauliczny. Ściskany płyn trafia sztywnym przewodem bezpośrednio do wysprzęglika. Nacisk płynu hydraulicznego na tłok wysprzęglika powoduje ruch dźwigni, przekazując siłę bezpośrednio na łożysko wyciskowe. Łożysko wysprzęglika naciskając na sprężynę talerzową powoduje rozłączenie silnika od skrzyni biegów.
Zalety wysprzęglika sprzęgła
Zastosowanie wysprzęglika centralnego w nowoczesnych układach wysprzęglających posiada wiele zalet. Szczególnie kiedy rozwiązanie to zestawimy z klasycznym układem wykorzystującym sterowanie linką. Do największych zalet zastosowania wysprzęglika centralnego w miejscu tradycyjnego łożyska oporowego i dźwigni sterowanej linką sprzęgła należą:
-
Znaczne obniżenie masy całego układu wysprzęglającego;
-
Obniżenie zużycia sprzęgła i wydłużenie jego okresu użytkowania;
-
Zmniejszenie ilości części ruchomych, powodująca mniejszą awaryjność układu;
-
Obniżenie podatności układu na zanieczyszczenia, korozję i inne czynniki zewnętrzne;
-
Obniżenie kosztów serwisowania i zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania.
Uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła objawy
Uszkodzony wysprzęglik daje nieco inne objawy awarii niż samo łożysko oporowe. Niestety także i w tym przypadku, symptomy te nie są charakterystyczne i świadczyć mogą o awarii każdego z elementów sprzęgła. Jak to bywa w przypadku systemów hydraulicznych, najczęstszą przyczyną awarii wysprzęglika jest rozszczelnienie układu. Następuje ono zazwyczaj przy pompie sprzęgła (za pedałem hamulca) lub w pobliżu tłoka wysprzęglika (pod maską silnika). W tym wypadku załatanie wycieku i uzupełnienie płynu hydraulicznego powinno rozwiązać problem. Cięższą awarią jest natomiast zużycie tłoka w wysprzęgliku. W takiej sytuacji pozostaje nam jedynie wymiana całego elementu. Jak jednak rozpoznać, że nastąpił wyciek lub uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła? Uszkodzenie wysprzęglika w dużej mierze utrudnia pracę samego sprzęgła. Przede wszystkim wystąpić mogą problemy podczas zmiany biegów. Najbardziej charakterystyczny jest problem z załączeniem biegu pierwszego oraz wstecznego. W przypadku tej awarii wystąpić mogą również problemy z załączaniem i rozłączaniem sprzęgła. Może się to objawić w postaci zbyt wolno wracającego do pozycji wyjściowej pedału sprzęgła. W najgorszym przypadku możliwy jest również całkowity brak reakcji sprzęgła na wciśnięcie pedału.
Odpowietrzenie układu hydraulicznego wysprzęglika sprzęgła
Powyższe objawy nie zawsze muszą świadczyć o awarii wysprzęglika, a nawet samego sprzęgła. Szczególnie w przypadku, gdy kompletny zestaw sprzęgła został niedawno zamontowany. Zdarza się, że układ hydrauliczny wysprzęglika ulegnie po prostu zapowietrzeniu. W takim wypadku należy dokładnie sprawdzić szczelność układu, a następnie usunąć z niego zalegające powietrze. W większości przypadków układ ten wyposażony jest w specjalny zawór odpowietrzający, z którego należy skorzystać. Pamiętajmy, aby po odpowietrzeniu zawsze uzupełnić braki płynu hydraulicznego.
Wymiana wysprzęglika centralnego sprzęgła
Jak często wymieniać wysprzęglik sprzęgła? Na pewno nie częściej niż samo sprzęgło. Element ten jest ściśle powiązany z pozostałymi elementami sprzęgła, nawet pod względem trwałości. W teorii wytrzymałość wysprzęglika centralnego jest bardzo porównywalna do pozostałych części sprzęgła, takich jak tarcza sprzęgła, czy docisk sprzęgła. Oznacza to, że z powodzeniem element ten powinien wytrzymać przebiegi od 40 do 100 tysięcy kilometrów. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych czynników wynikających z instrukcji konkretnego modelu samochodu, jakości zastosowanych części zamiennych oraz sposobu użytkowania pojazdu. Jaki jest koszt wymiany wysprzęglika? Wszystko zależy od tego, jaki typ wysprzęglika został umieszczony w danym samochodzie. W przypadku wysprzęglika w układzie w pełni hydraulicznym koszt samej robocizny wynieść może od 300 do nawet 600 złotych. Wysoka cena usługi wynika z konieczności demontażu skrzyni biegów. W przypadku serwisu wysprzęglika w układzie półautomatycznym koszt robocizny wynieść może od 100 do 300 złotych. Do tego doliczyć należy oczywiście koszt wysprzęglika sprzęgła, którego cena może się wahać od 50 do 500 złotych.
Gdzie kupić wysprzęglik centralny sprzęgła?
Wysprzęglik sprzęgła to element, który możemy zakupić osobno lub wraz z kompletnym zestawem sprzęgła. Element ten dostępny jest w większości profesjonalnych sklepów motoryzacyjnych oferujących części samochodowe. Jednym z takich sklepów jest oczywiście sklep motochemia.pl. Zakupu wysprzęglika znanych na całym świecie marek takich jak Sachs, LUK czy Valeo, dokonać można na naszej stronie internetowej lub w sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa.
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejWszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.
sklep godny polecenia, wszystko na czas
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl