Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00

< Powrót do: Łożysko oporowe sprzęgła i wysprzęglik centralny
Kategorie  


Wysprzęglik centralny sprzęgła

Sprzęgło samochodowe to zespół elementów należący do układu przeniesienia napędu. Złożone z pojedynczych części takich jak tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa, łożysko oporowe i wysprzęglik centralny, pozwala na sterowanie napędem, gwarantując między innymi swobodną zmianę biegów. Stosunkowo nowym rozwiązaniem wykorzystywanym we współczesnym mechanizmie sprzęgła jest wysprzęglik centralny. To specjalny hydrauliczny mechanizm wysprzęglający, który pozwolił zastąpić awaryjną linkę sprzęgła i tradycyjne łożysko oporowe. Podzespół ten, jako jeden ze standardowych elementów kompletnego zestawu sprzęgła, dostępny jest w standardowej ofercie producentów części samochodowych. Znajdziemy go między innymi wśród produktów marek LUK, Sachs oraz Valeo.

Nie wiesz gdzie zakupić wysprzęglik centralny? Zastanawiasz się nad wymianą wysprzęglika sprzęgła? Koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą części zamiennych!


Wybierz markę dla Wysprzęglik centralny

 

Co to jest wysprzęglik centralny?

 

Czym jest wysprzęglik centralny? Jest to przede wszystkim jeden z elementów sprzęgła samochodowego współczesnej konstrukcji. Zastąpił on niezbyt wydajne i stosunkowo awaryjne rozwiązanie sterowania sprzęgłem wykorzystujące linkę sprzęgła, dźwignię mechaniczną i łożysko oporowe. Wysprzęglik sprzęgła jest hydraulicznym układem wysprzęglającym, sterowanym za pomocą pedału sprzęgła. Podzespół ten pełni jednocześnie funkcję siłownika sprzęgła oraz jego łożyska hydraulicznego. W prostej linii zastąpił on łożysko wyciskowe lub jak podają niektóre źródła, został z nim zintegrowany. Wysprzęglik wykonany jest najczęściej ze stopów stali, aluminium, tworzywa sztucznego, a także gumy. Pełni niezwykle ważną funkcję w procesie sterowania sprzęgłem.

 

 

 

Jak działa wysprzęglik sprzęgła?

 

Sposób działania wysprzęglika sprzęgła jest zbliżony do większości mechanizmów hydraulicznych. Wciśnięcie pedału sprzęgła w kabinie pojazdu powoduje ruch tłoka w pompce sprzęgła, która ściska płyn hydrauliczny. Ściskany płyn trafia sztywnym przewodem bezpośrednio do wysprzęglika. Nacisk płynu hydraulicznego na tłok wysprzęglika powoduje ruch dźwigni, przekazując siłę bezpośrednio na łożysko wyciskowe. Łożysko wysprzęglika naciskając na sprężynę talerzową powoduje rozłączenie silnika od skrzyni biegów.

 

 

 

Zalety wysprzęglika sprzęgła

 

Zastosowanie wysprzęglika centralnego w nowoczesnych układach wysprzęglających posiada wiele zalet. Szczególnie kiedy rozwiązanie to zestawimy z klasycznym układem wykorzystującym sterowanie linką. Do największych zalet zastosowania wysprzęglika centralnego w miejscu tradycyjnego łożyska oporowego i dźwigni sterowanej linką sprzęgła należą:

 

 

 

  • Znaczne obniżenie masy całego układu wysprzęglającego;

  • Obniżenie zużycia sprzęgła i wydłużenie jego okresu użytkowania;

  • Zmniejszenie ilości części ruchomych, powodująca mniejszą awaryjność układu;

  • Obniżenie podatności układu na zanieczyszczenia, korozję i inne czynniki zewnętrzne;

  • Obniżenie kosztów serwisowania i zwiększenie bezpieczeństwa użytkowania.

 

 

 

Uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła objawy

 

Uszkodzony wysprzęglik daje nieco inne objawy awarii niż samo łożysko oporowe. Niestety także i w tym przypadku, symptomy te nie są charakterystyczne i świadczyć mogą o awarii każdego z elementów sprzęgła. Jak to bywa w przypadku systemów hydraulicznych, najczęstszą przyczyną awarii wysprzęglika jest rozszczelnienie układu. Następuje ono zazwyczaj przy pompie sprzęgła (za pedałem hamulca) lub w pobliżu tłoka wysprzęglika (pod maską silnika). W tym wypadku załatanie wycieku i uzupełnienie płynu hydraulicznego powinno rozwiązać problem. Cięższą awarią jest natomiast zużycie tłoka w wysprzęgliku. W takiej sytuacji pozostaje nam jedynie wymiana całego elementu. Jak jednak rozpoznać, że nastąpił wyciek lub uszkodzenie wysprzęglika sprzęgła? Uszkodzenie wysprzęglika w dużej mierze utrudnia pracę samego sprzęgła. Przede wszystkim wystąpić mogą problemy podczas zmiany biegów. Najbardziej charakterystyczny jest problem z załączeniem biegu pierwszego oraz wstecznego. W przypadku tej awarii wystąpić mogą również problemy z załączaniem i rozłączaniem sprzęgła. Może się to objawić w postaci zbyt wolno wracającego do pozycji wyjściowej pedału sprzęgła. W najgorszym przypadku możliwy jest również całkowity brak reakcji sprzęgła na wciśnięcie pedału.

 

 

 

Odpowietrzenie układu hydraulicznego wysprzęglika sprzęgła

 

Powyższe objawy nie zawsze muszą świadczyć o awarii wysprzęglika, a nawet samego sprzęgła. Szczególnie w przypadku, gdy kompletny zestaw sprzęgła został niedawno zamontowany. Zdarza się, że układ hydrauliczny wysprzęglika ulegnie po prostu zapowietrzeniu. W takim wypadku należy dokładnie sprawdzić szczelność układu, a następnie usunąć z niego zalegające powietrze. W większości przypadków układ ten wyposażony jest w specjalny zawór odpowietrzający, z którego należy skorzystać. Pamiętajmy, aby po odpowietrzeniu zawsze uzupełnić braki płynu hydraulicznego.

 

 

 

Wymiana wysprzęglika centralnego sprzęgła

 

Jak często wymieniać wysprzęglik sprzęgła? Na pewno nie częściej niż samo sprzęgło. Element ten jest ściśle powiązany z pozostałymi elementami sprzęgła, nawet pod względem trwałości. W teorii wytrzymałość wysprzęglika centralnego jest bardzo porównywalna do pozostałych części sprzęgła, takich jak tarcza sprzęgła, czy docisk sprzęgła. Oznacza to, że z powodzeniem element ten powinien wytrzymać przebiegi od 40 do 100 tysięcy kilometrów. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnych czynników wynikających z instrukcji konkretnego modelu samochodu, jakości zastosowanych części zamiennych oraz sposobu użytkowania pojazdu. Jaki jest koszt wymiany wysprzęglika? Wszystko zależy od tego, jaki typ wysprzęglika został umieszczony w danym samochodzie. W przypadku wysprzęglika w układzie w pełni hydraulicznym koszt samej robocizny wynieść może od 300 do nawet 600 złotych. Wysoka cena usługi wynika z konieczności demontażu skrzyni biegów. W przypadku serwisu wysprzęglika w układzie półautomatycznym koszt robocizny wynieść może od 100 do 300 złotych. Do tego doliczyć należy oczywiście koszt wysprzęglika sprzęgła, którego cena może się wahać od 50 do 500 złotych.

 

 

 

Gdzie kupić wysprzęglik centralny sprzęgła?

 

Wysprzęglik sprzęgła to element, który możemy zakupić osobno lub wraz z kompletnym zestawem sprzęgła. Element ten dostępny jest w większości profesjonalnych sklepów motoryzacyjnych oferujących części samochodowe. Jednym z takich sklepów jest oczywiście sklep motochemia.pl. Zakupu wysprzęglika znanych na całym świecie marek takich jak Sachs, LUK czy Valeo, dokonać można na naszej stronie internetowej lub w sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Klucz dynamometryczny, niezbędnik mechanika i majsterkowicza
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 3

Według wielu entuzjastów motoryzacji każdy kierowca powinien posiadać swoją własną skrzynkę narzędziową. Nawet podstawowe narzędzia takie jak wkrętaki, kombinerki czy zestawy płaskich kluczy w pewnych sytuacjach potrafią być nieocenione. Wiedzą o tym przede wszystkim garażowi majsterkowicze oraz mechanicy. Bardzo często, jako jedno z obowiązkowych narzędzi do napraw, podają oni klucz dynamometryczny. Ten szczególny typ klucza jest niezbędny do przeprowadzenia nie tylko napraw, ale również rutynowych czynności, takich jak, chociażby dokręcenie koła. Czym dokładnie jest klucz dynamometryczny? Gdzie należy go używać?

Czytaj więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 5

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Andrzej

Fajny przyjemny aromat w aucie

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Piątek, 21 Styczeń 2022

Zibi

Mogłem zrealizowac całe zamówienie potrzebnych towarów w jednym...

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 18 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl