Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Zawieszenie osi i prowadzenie kół  > 
  4. Wahacz i łożysko wahacza  > 
  5. Wahacz poprzeczny, podłużny, ukośny

< Powrót do: Wahacz i łożysko wahacza
Kategorie  


Wahacz poprzeczny, podłużny, ukośny


Wybierz markę dla Wahacz poprzeczny, podłużny, ukośny

Wahacz jest elementem prowadzącym koło oraz pośrednim elementem układu amortyzującego nadwozie samochodu. Wersja poprzeczna tej części prowadzi koło pojazdu, którego oś przegubu jest prostopadła względem osi obrotu koła oraz równoległa względem osi wzdłuż pojazdu.
W zależności od mocowań wahacza możliwa jest różna realizacja pochylenia, położenia oraz skoku koła. Wartości te przekładają się na sposób prowadzenia pojazdu.
Poprzeczne ułożenie jest jednym z najpopularniejszych i pozwala na adaptację zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu niezależnie od zastosowanego napędu. Na jedno koło może przypadać jedno lub więcej wahaczy. Im więcej wahaczy tym z założenia pojazd powinien precyzyjniej się prowadzić. Najczęściej spotykane rozwiązania dla tylnej osi to zawieszenie wielowahaczowe osadzone na osiach skośnych lub równoległych oraz belka skrętna.
Wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej
Z końcem lat 90-tych do produkcji trafia Ford Focus I generacji, który w krótkim czasie staje się hitem sprzedażowym i zostaje doceniony przez nowych nabywców szczególnie za zastosowanie zawieszenia wielowahaczowego, które w owym czasie zapewniało mu najlepsze właściwości jezdne w swojej klasie. Co ciekawe podobne rozwiązania stosowała również grupa VW w swoich samochodach klasy średniej w modelach: Volkswagen Passat oraz Audi A4.
Zastosowanie „wielowahacza” ma na celu zapewnienie wyższego komfortu podróżowania połączonego z bardzo dobrymi własnościami jezdnymi. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że nie trzeba w nim stosować twardych elementów tłumiących, aby zapewnić większą sztywność i precyzje prowadzenia. Sytuacja odwrotna występuje w przypadku belki skrętnej gdzie należałoby zastosować bardzo sztywne tłumiki, aby całość mogła dorównać wahaczom w precyzji prowadzenia - niestety minusem tego rozwiązania byłoby znaczne pogorszenie komfortu jazdy.
Zawieszenie wielowahaczowe z założenia ma być kombinacją elementów wzdłużnych, poprzecznych oraz skośnych wraz z drążkami. Konstrukcje te składane z podobnych elementów są na rynku mocno zróżnicowane i można uznać, że każdy producent ma swoją własną receptę na udany „zawias” oparty na wahaczach. Niezależnie od znaczka na masce celem wspólnym jest, aby zawieszenie tego typu pod wpływem jazdy oraz obciążenia zmieniało kąty pracy w jak najmniejszym stopniu co w praktyce przeważnie udaje się uzyskać.
Dla potwierdzenia warto sprawdzić obecną ilość pojazdów oferowanych z rozwiązaniem wielowahaczowym. Znajdziemy wśród nich zarówno samochody klasy kompakt, jak i średniej oraz wyższej.
Przeciwnicy zawieszenia wielowahaczowego zarzucą temu rozwiązaniu zwiększenie masy nieresorowanej oraz skomplikowaną konstrukcję. Kwestie techniczne jak i finansowe dotyczące wad (serwis jest droższy od klasycznej belki) należy uznać za prawdę. Jednak mimo to zastosowanie kilku wahaczy znajduje coraz większą rzesze zwolenników. Smutna prawda jest taka, że im bardziej nasze pojazdy są zaawansowane technicznie tym ich serwisowanie będzie droższe. Jednak niezależenie czy mówimy o rozwiązaniach elektronicznych czy też zawieszeniowych, prawie zawsze chodzi o nasz komfort i bezpieczeństwo którego tak bardzo oczekujemy.

Polecane artykuły
Używany Nissan Qashqai I. Przyczyny stuków w zawieszeniu.

Używany Nissan Qashqai I. Przyczyny stuków w zawieszeniu.

13/01/2020

Nissan Qashqai uznawany jest za samochód, który rozpoczął trwającą do dziś modę na samochody z nadwoziem...więcej

Używany Volkswagen Passat B5. Czy warto jeszcze go kupić?

Używany Volkswagen Passat B5. Czy warto jeszcze go kupić?

16/01/2020

Nie da się ukryć, że to właśnie Volkswagen Passat jest jednym z najpopularniejszych samochodów na naszym rynku....więcej

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

21/01/2020

Fiat Stilo to odpowiedź włoskiego producenta na rządzącego niepodzielnie od lat w segmencie C niemieckiego Volkswagena...więcej



Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Objawy awarii koła dwumasowego i koszty jego wymiany
sobota, 04 Grudzień 2021Komentarze: 0

Awaria dwumasowego koła zamachowego to kolejna legendarna usterka samochodu, która spędza sen z powiek większości kierowców. Obok awarii uszczelki pod głowicą, czy turbosprężarki stanowi jedną z usterek, której najbardziej boją się właściciele samochodów. Gdy do niej dojdzie, nie warto oszczędzać na jej naprawie. Dlaczego jest to tak istotne? Czy kierowcy słusznie obawiają się tej awarii? Na te i jeszcze więcej pytań odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej
Wymiana amortyzatorów. O czym warto pamiętać?
piątek, 26 Listopad 2021Komentarze: 2

Amortyzatory to jedne z najważniejszych części układu zawieszenia znajdującego się w samochodzie. To właśnie one w głównej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Dzięki nim możliwe jest bezpieczne i komfortowe pokonywanie nierówności oraz zakrętów. Niestety, tak jak większość podzespołów samochodowych, także i amortyzatory należą do części eksploatacyjnych. Oznacza to, że wraz z użytkowaniem pojazdu ulegają one stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Kiedy należy je wymienić? O czym warto pamiętać przy okazji? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Kris

Wszystkie części ok polecam

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Sobota, 18 Wrzesien 2021

Andrzej

Opis towaru i jego jakość OK.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Czwartek, 16 Wrzesien 2021

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl