Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Silnik  > 
  4. Uszczelki  > 
  5. Uszczelka głowicy

< Powrót do: Uszczelki
Kategorie  


Uszczelka pod głowicę cylindrów

Szczelność wszystkich układów znajdujących się w silniku jest niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania całej jednostki. Są jednak takie miejsca w jednostce napędowej, gdzie jej skuteczne i bezproblemowe działanie zależy tylko od jednej części. Do takich podzespołów należy oczywiście uszczelka głowicy, która stanowi połączenie pomiędzy głowicą cylindrów a korpusem silnika. Ten niezwykle ważny element oddziela od siebie układ chłodzenia, wydechowy, paliwowy i olejowy, przez co szczególnie narażony jest na uszkodzenia. Wiedzą o tym producenci części samochodowych tacy jak: Febi, Elring czy Victor Reinz, którzy oferują wysokiej klasy uszczelki pod głowicę.

Szukasz odpowiedniej uszczelki pod głowicę? Nie wiesz, jak działa tester UPG? Zastanawiasz się, ile kosztuje uszczelka głowicy? Sprawdź naszą ofertę części zamiennych!


Wybierz markę dla Uszczelka głowicy

Co to jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka głowicy cylindrów to jeden z najważniejszych systemów uszczelniających w jednostce napędowej. Znajduje się ona pomiędzy głowicą silnika, a jego blokiem. Z czego zbudowana jest uszczelka głowicy? Posiada ona budowę warstwową i złożona jest z kilku elementów. Jej podstawę stanowi cienka blacha stalowa, która pokryta jest warstwą tworzywa kompozytowego. Blacha zapewnia odpowiednią sztywność i elastyczność, a kompozyt gwarantuje lepsze przyleganie uszczelki do bloku i głowicy. To jednak nie wszystko. Wszelkie otwory znajdujące się w uszczelce głowicy, uszczelnione są dodatkowo opaskami z blachy stalowej lub aluminium. Kanały przepływowe uszczelnione są natomiast przy pomocy tworzywa elastomerowego.

 

Za co odpowiada uszczelka głowicy?

Podstawowym zadaniem UPG jest zapewnienie szczelności pomiędzy głowicą cylindrów a korpusem silnika. Jest to o tyle istotne, że uszczelka ta oddziela od siebie kanaliki i komory układów chłodzenia, smarowania, zasilania paliwem oraz układu wydechowego. To bardzo trudne zadanie, tym bardziej że wszystkie powyższe działają pod dużym ciśnieniem i z udziałem wysokiej temperatury. Uszczelka pod głowicą odpowiada zatem za:

 

  • Uszczelnienie komory spalania;

  • Ochronę silnika przed wyciekami oleju i płynu chłodzącego;

  • Zapobiegnięcie przedostawaniu się gazów spalinowych do innych układów.

 

Objawy awarii uszczelki głowicy

Objawy uszkodzenia uszczelki głowicy cylindrów są charakterystyczne, choć zazwyczaj niejednoznaczne. Wystarczy poszukać na forach internetowych problemów związanych z uszczelką głowicy. W ten sposób najłatwiej przekonamy się, jak wiele różnorodnych objawów tej awarii przedstawią zarówno mechanicy, jak i użytkownicy samochodów. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą zaliczymy:

 

  • Problemy z odpaleniem samochodu.

  • Nierówną pracę jednostki po odpaleniu lub na biegu jałowym.

  • Zabarwienie się dymu ze spalin na biało.

  • Regularne obniżanie się poziomu płynu chłodniczego, szczególnie gdy nie widać wycieku.

  • Podwyższenie poziomu oleju w silniku przy jednoczesnym ubywaniu płynu do chłodnic.

  • Widoczne plamy oleju w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego.

  • Wystąpienie tłustej mazi o konsystencji masła pod korkiem zbiorniczka płynu do chłodnic lub wlewu oleju silnikowego.

  • Przegrzewanie jednostki napędowej podczas normalnego użytkowania.

 

Powyższe usterki, choć charakterystyczne, nie zawsze muszą oznaczać uszkodzoną uszczelkę głowicy. Przykładowo awarii UPG często przypisuje się (poza powyższymi), wrzenie i wyrzucanie przez korek gorącego płynu chłodniczego. Objaw ten równie dobrze może świadczyć o występowaniu w układzie wody lub o słabej jakości chłodziwa. Dlatego też do wszystkich powyższych objawów należy podchodzić ostrożnie. Najlepiej przy ocenie sprawności skorzystać z pomocy mechaników lub specjalnych testerów UPG.

 

Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?

Gdy podejrzewamy uszkodzenie uszczelki głowicy w naszym samochodzie, możemy spróbować zdiagnozować ją sami lub zlecić to zadanie serwisowi. Jak sprawdzić, czy UPG jest uszkodzona? W pierwszej kolejności możemy zbadać stan płynu chłodzącego oraz oleju silnikowego. Jeśli zobaczymy znaczny ubytek płynu lub jego zanieczyszczenie, możemy przypuszczać, że uszczelka uległa przerwaniu. Podobnie w przypadku rozrzedzenia oleju silnikowego i gwałtownego wzrostu jego poziomu. Dodatkowo możemy wykonać test uszczelki pod głowicą. Czym jest tester UPG? Tester szczelności uszczelki głowicy to specjalny zestaw złożony z gumowego korka, specjalnej rurki przelewowej oraz płynu reakcyjnego. Jak działa tester UPG?

 

  • Na zimnym wyłączonym silniku wykręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego od płynu chłodniczego.

  • W jego miejsce zakładamy specjalny gumowy korek w taki sposób, aby był on szczelny na brzegach otworu zbiorniczka.

  • Korek posiada specjalną dziurkę, w którą wtykamy rurkę przelewową.

  • Do rurki wlewamy specjalny niebieski płyn reakcyjny, który reaguje z dwutlenkiem węgla zawartym w spalinach samochodu.

  • Po wykonaniu powyższych czynności odpalamy silnik.

  • Wraz z nagrzewaniem się silnika w zbiorniczku powinny pojawić się niewielkie bańki

  • Jeśli po kilku – kilkunastu minutach testu płyn zmieni swoje zabarwienie na żółte lub zielone, z dużym prawdopodobieństwem możemy przypuszczać, że UPG jest uszkodzona.

 

Pozytywny test UPG to jeszcze nie koniec świata. Wynik testu może zaburzyć uszkodzona chłodnica EGR, która również może przepuszczać spaliny do układu chłodzenia. Dlatego też, dla niemal całkowitego potwierdzenia awarii uszczelki, warto sprawdzić kompresję każdego z cylindrów i wykonać na nich próbę olejową.

 

Na czym polega wymiana uszczelki pod głowicą?

Naprawa, a w zasadzie wymiana uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest niezwykle czasochłonna i skomplikowana. Wymaga ona przede wszystkim demontażu większości elementów silnika. Wyjęcia wymaga praktycznie cały układ zapłonowy z kablami zapłonowymi czy cewkami. Następnie mechanik etapowo zdejmuje wszystkie elementy jednostki, takie jak pokrywa zaworów czy rozrząd. Wszystko to do momentu aż dojdzie do samego korpusu jednostki. Po tych czynnościach usunięta zostaje stara uszczelka głowicy oraz resztki uszczelnień. Sprawdzony zostaje stan głowicy pod względem ewentualnych pęknięć. Głowica jest czyszczona z wszelkich zanieczyszczeń związanych z usterką, a następnie poddana planowaniu. Niekiedy konieczna jest również ponowna obróbka wszystkich elementów głowicy. Po przeprowadzeniu naprawy, zakładana jest nowa uszczelka i mechanik rozpoczyna składanie silnika. Przy tej okazji często serwisowany jest także układ rozrządu wraz z pompą wody oraz inne uszczelnienia. Naprawę kończy uzupełnienie płynów eksploatacyjnych.

 

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą

Niestety nie bez powodu wśród kierowców krążą legendy o najgorszej usterce samochodu, jaką jest walnięta uszczelka pod głowicą. Legenda ta wynika przede wszystkim z wysokich kosztów naprawy tego uszkodzenia, które rzeczywiście mają odzwierciedlenie w rachunku za usługę warsztatu. Głównym problemem tej awarii jest konieczność wymontowania wielu elementów silnika. To oczywiście generuje dodatkowe koszty. Przykładem niech będzie konieczność zdjęcia całego rozrządu, który... wypadałoby przy tej okazji wymienić. Koszty samej wymiany UPG z planowaniem głowicy zaczynają się od około 800 złotych. Wymiana rozrządu to kolejne 500 zł. Do tego dochodzi konieczność wymiany płynu chłodzącego, oleju silnikowego, czyszczenie kanalików w głowicy i w zasadzie można tak wymieniać bez końca. Ostateczny koszt takiej naprawy zależy oczywiście od wyceny warsztatu oraz modelu i marki samochodu, w którym dokonywana będzie naprawa.

 

Jak zadbać o uszczelkę pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który podczas pracy silnika stale narażony jest na potencjalne uszkodzenie. Oddziaływanie wysokich temperatur, a także szkodliwej dla wszelkich uszczelnień chemii, w prosty sposób doprowadzić może do powstania rozszczelnień. W teorii popularna UPG powinna zachować pełną sprawność przez cały okres eksploatacji silnika. W praktyce prędzej czy później na pewno dojdzie do jej uszkodzenia. Wdrażając podczas eksploatacji naszego auta pewne nawyki, z powodzeniem możemy przedłużyć jej żywotność. Jak zatem dbać o uszczelkę pod głowicą? Przede wszystkim należy:

 

  • Oszczędzać silnik zaraz po jego uruchomieniu, kiedy jest on jeszcze nienagrzany.

  • Dbać o układ chłodzenia i regularnie sprawdzać poziom i jakość płynu chłodniczego.

  • Natychmiastowo reagować na każdą awarię układu chłodzenia, która powoduje przegrzewanie silnika.

 

Jak widać zachowanie odpowiedniego chłodzenia i smarowania jednostki napędowej, jest tu kluczowe. Uszczelka pod głowicą narażona jest na działanie wysokich temperatur zarówno ze strony rozgrzanego oleju silnikowego, jak i płynu chłodniczego czy gazów spalinowych. Dlatego tak ważne jest, aby płyny eksploatacyjne posiadały swoje pełne właściwości podczas codziennej pracy jednostki napędowej.

 

Gdzie kupić uszczelkę pod głowicą?

Uszczelkę głowicy cylindrów zakupić można w każdym profesjonalnym sklepie motoryzacyjnym z częściami samochodowymi. Uszczelki głowicy popularnych marek takich jak Corteco, Febi, Elring czy Victor Reinz dostępne są również w ofercie sklepu motochemia.pl. Popularną UPG zakupić można niemal do każdego modelu samochodu, w naszych sklepach znajdujących się na ul. Centralnej 51 i ul. Wincentego Danka 10/U3 w Krakowie. Przy pomocy specjalnej wyszukiwarki na stronie www.motochemia.pl uszczelkę głowicy można z powodzeniem dobrać i zakupić również on-line. W ten sposób możemy dokonać zamówienia wysyłkowego, które dostarczymy za pośrednictwem jednej ze współpracujących z nami firm kurierskich.

 

Najpopularniejsze marki uszczelek pod głowicą

Awaria uszczelki głowicy jest poważną i kosztowną naprawą silnika. Z tego powodu nasi klienci zazwyczaj rezygnują z tańszych zamienników tych podzespołów. Wybierają oni znane i cenione na rynku motoryzacyjnym marki uszczelek samochodowych, do których należą producenci Elring, Febi, Victor Reinz oraz Corteco. Największą popularnością wśród nich cieszą się uszczelki pod głowicę sygnowane logiem Victor Reinz oraz Elring. Są to marki, których produkty cieszą się dobrą opinią zarówno wśród mechaników, jak i użytkowników samochodów na całym świecie.

Polecane artykuły
Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?

Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?

07/01/2020

Jednym z najbardziej lubianych i zdecydowanie najczęściej spotykanych silników w gamie Fiata jest słynąca z...więcej

Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?

Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?

18/03/2020

Przychodzi taki moment w życiu każdego kierowcy, w którym musi on otworzyć maskę swojego samochodu, sprawdzić...więcej

Inni producenci

             



Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie
piątek, 15 Październik 2021Komentarze: 2

Każdy z nas lubi jak jego samochód błyszczy i prezentuje się niemal jak nowy. Często jednak przy okazji pielęgnacji karoserii zapominamy o wnętrzu auta. Czyszczenie wnętrza jest czynnością, którą niestety od czasu do czasu każdy kierowca musi wykonać. O ile zwykłe odkurzenie wnętrza i przetarcie plastików możemy nazwać zadaniem niemal rutynowym, o tyle pranie tapicerki samochodowej wykonujemy sporadycznie. Z tego powodu niekiedy ta czynność staje się poważnym wyzwaniem. Dotyczy to szczególnie podsufitki samochodowej, którą bardzo łatwo uszkodzić podczas mycia. Jak bezpiecznie wyczyścić podsufitkę? Jakiego preparatu użyć do jej prania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej
3 Sposoby na naładowanie telefonu w samochodzie
piątek, 15 Październik 2021Komentarze: 4

Smartfon to obecnie dla wielu osób nierozłączny kompan dnia codziennego. Zastąpił on tradycyjny telefon komórkowy, którym smartfon jest teraz domyślnie nazywany. Smartfon w przeciwieństwie do klasycznego telefonu nie służy jednak jedynie do dzwonienia i pisania SMS-ów. Dzięki niemu możemy wykonywać wiele skomplikowanych operacji. Niestety bardzo często generuje to problemy z trwałością jego baterii. Problem ten jest szczególnie dokuczliwy, gdy przez większość dnia podróżujemy samochodem. Jak naładować telefon w samochodzie? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Kris

Wszystkie części ok polecam

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Sobota, 18 Wrzesien 2021

Andrzej

Opis towaru i jego jakość OK.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Czwartek, 16 Wrzesien 2021

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl