Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Silnik >
- Uszczelki >
- Uszczelka głowicy
Uszczelka pod głowicę cylindrów
Wybierz markę dla Uszczelka głowicy
Co to jest uszczelka pod głowicą?
Uszczelka głowicy cylindrów to jeden z najważniejszych systemów uszczelniających w jednostce napędowej. Znajduje się ona pomiędzy głowicą silnika, a jego blokiem. Z czego zbudowana jest uszczelka głowicy? Posiada ona budowę warstwową i złożona jest z kilku elementów. Jej podstawę stanowi cienka blacha stalowa, która pokryta jest warstwą tworzywa kompozytowego. Blacha zapewnia odpowiednią sztywność i elastyczność, a kompozyt gwarantuje lepsze przyleganie uszczelki do bloku i głowicy. To jednak nie wszystko. Wszelkie otwory znajdujące się w uszczelce głowicy, uszczelnione są dodatkowo opaskami z blachy stalowej lub aluminium. Kanały przepływowe uszczelnione są natomiast przy pomocy tworzywa elastomerowego.
Za co odpowiada uszczelka głowicy?
Podstawowym zadaniem UPG jest zapewnienie szczelności pomiędzy głowicą cylindrów a korpusem silnika. Jest to o tyle istotne, że uszczelka ta oddziela od siebie kanaliki i komory układów chłodzenia, smarowania, zasilania paliwem oraz układu wydechowego. To bardzo trudne zadanie, tym bardziej że wszystkie powyższe działają pod dużym ciśnieniem i z udziałem wysokiej temperatury. Uszczelka pod głowicą odpowiada zatem za:
-
Uszczelnienie komory spalania;
-
Ochronę silnika przed wyciekami oleju i płynu chłodzącego;
-
Zapobiegnięcie przedostawaniu się gazów spalinowych do innych układów.
Objawy awarii uszczelki głowicy
Objawy uszkodzenia uszczelki głowicy cylindrów są charakterystyczne, choć zazwyczaj niejednoznaczne. Wystarczy poszukać na forach internetowych problemów związanych z uszczelką głowicy. W ten sposób najłatwiej przekonamy się, jak wiele różnorodnych objawów tej awarii przedstawią zarówno mechanicy, jak i użytkownicy samochodów. Do najczęściej wymienianych objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą zaliczymy:
-
Problemy z odpaleniem samochodu.
-
Nierówną pracę jednostki po odpaleniu lub na biegu jałowym.
-
Zabarwienie się dymu ze spalin na biało.
-
Regularne obniżanie się poziomu płynu chłodniczego, szczególnie gdy nie widać wycieku.
-
Podwyższenie poziomu oleju w silniku przy jednoczesnym ubywaniu płynu do chłodnic.
-
Widoczne plamy oleju w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego.
-
Wystąpienie tłustej mazi o konsystencji masła pod korkiem zbiorniczka płynu do chłodnic lub wlewu oleju silnikowego.
-
Przegrzewanie jednostki napędowej podczas normalnego użytkowania.
Powyższe usterki, choć charakterystyczne, nie zawsze muszą oznaczać uszkodzoną uszczelkę głowicy. Przykładowo awarii UPG często przypisuje się (poza powyższymi), wrzenie i wyrzucanie przez korek gorącego płynu chłodniczego. Objaw ten równie dobrze może świadczyć o występowaniu w układzie wody lub o słabej jakości chłodziwa. Dlatego też do wszystkich powyższych objawów należy podchodzić ostrożnie. Najlepiej przy ocenie sprawności skorzystać z pomocy mechaników lub specjalnych testerów UPG.
Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą?
Gdy podejrzewamy uszkodzenie uszczelki głowicy w naszym samochodzie, możemy spróbować zdiagnozować ją sami lub zlecić to zadanie serwisowi. Jak sprawdzić, czy UPG jest uszkodzona? W pierwszej kolejności możemy zbadać stan płynu chłodzącego oraz oleju silnikowego. Jeśli zobaczymy znaczny ubytek płynu lub jego zanieczyszczenie, możemy przypuszczać, że uszczelka uległa przerwaniu. Podobnie w przypadku rozrzedzenia oleju silnikowego i gwałtownego wzrostu jego poziomu. Dodatkowo możemy wykonać test uszczelki pod głowicą. Czym jest tester UPG? Tester szczelności uszczelki głowicy to specjalny zestaw złożony z gumowego korka, specjalnej rurki przelewowej oraz płynu reakcyjnego. Jak działa tester UPG?
-
Na zimnym wyłączonym silniku wykręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego od płynu chłodniczego.
-
W jego miejsce zakładamy specjalny gumowy korek w taki sposób, aby był on szczelny na brzegach otworu zbiorniczka.
-
Korek posiada specjalną dziurkę, w którą wtykamy rurkę przelewową.
-
Do rurki wlewamy specjalny niebieski płyn reakcyjny, który reaguje z dwutlenkiem węgla zawartym w spalinach samochodu.
-
Po wykonaniu powyższych czynności odpalamy silnik.
-
Wraz z nagrzewaniem się silnika w zbiorniczku powinny pojawić się niewielkie bańki
-
Jeśli po kilku – kilkunastu minutach testu płyn zmieni swoje zabarwienie na żółte lub zielone, z dużym prawdopodobieństwem możemy przypuszczać, że UPG jest uszkodzona.
Pozytywny test UPG to jeszcze nie koniec świata. Wynik testu może zaburzyć uszkodzona chłodnica EGR, która również może przepuszczać spaliny do układu chłodzenia. Dlatego też, dla niemal całkowitego potwierdzenia awarii uszczelki, warto sprawdzić kompresję każdego z cylindrów i wykonać na nich próbę olejową.
Na czym polega wymiana uszczelki pod głowicą?
Naprawa, a w zasadzie wymiana uszkodzonej uszczelki pod głowicą jest niezwykle czasochłonna i skomplikowana. Wymaga ona przede wszystkim demontażu większości elementów silnika. Wyjęcia wymaga praktycznie cały układ zapłonowy z kablami zapłonowymi czy cewkami. Następnie mechanik etapowo zdejmuje wszystkie elementy jednostki, takie jak pokrywa zaworów czy rozrząd. Wszystko to do momentu aż dojdzie do samego korpusu jednostki. Po tych czynnościach usunięta zostaje stara uszczelka głowicy oraz resztki uszczelnień. Sprawdzony zostaje stan głowicy pod względem ewentualnych pęknięć. Głowica jest czyszczona z wszelkich zanieczyszczeń związanych z usterką, a następnie poddana planowaniu. Niekiedy konieczna jest również ponowna obróbka wszystkich elementów głowicy. Po przeprowadzeniu naprawy, zakładana jest nowa uszczelka i mechanik rozpoczyna składanie silnika. Przy tej okazji często serwisowany jest także układ rozrządu wraz z pompą wody oraz inne uszczelnienia. Naprawę kończy uzupełnienie płynów eksploatacyjnych.
Koszt wymiany uszczelki pod głowicą
Niestety nie bez powodu wśród kierowców krążą legendy o najgorszej usterce samochodu, jaką jest walnięta uszczelka pod głowicą. Legenda ta wynika przede wszystkim z wysokich kosztów naprawy tego uszkodzenia, które rzeczywiście mają odzwierciedlenie w rachunku za usługę warsztatu. Głównym problemem tej awarii jest konieczność wymontowania wielu elementów silnika. To oczywiście generuje dodatkowe koszty. Przykładem niech będzie konieczność zdjęcia całego rozrządu, który... wypadałoby przy tej okazji wymienić. Koszty samej wymiany UPG z planowaniem głowicy zaczynają się od około 800 złotych. Wymiana rozrządu to kolejne 500 zł. Do tego dochodzi konieczność wymiany płynu chłodzącego, oleju silnikowego, czyszczenie kanalików w głowicy i w zasadzie można tak wymieniać bez końca. Ostateczny koszt takiej naprawy zależy oczywiście od wyceny warsztatu oraz modelu i marki samochodu, w którym dokonywana będzie naprawa.
Jak zadbać o uszczelkę pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą to jeden z tych elementów, który podczas pracy silnika stale narażony jest na potencjalne uszkodzenie. Oddziaływanie wysokich temperatur, a także szkodliwej dla wszelkich uszczelnień chemii, w prosty sposób doprowadzić może do powstania rozszczelnień. W teorii popularna UPG powinna zachować pełną sprawność przez cały okres eksploatacji silnika. W praktyce prędzej czy później na pewno dojdzie do jej uszkodzenia. Wdrażając podczas eksploatacji naszego auta pewne nawyki, z powodzeniem możemy przedłużyć jej żywotność. Jak zatem dbać o uszczelkę pod głowicą? Przede wszystkim należy:
-
Oszczędzać silnik zaraz po jego uruchomieniu, kiedy jest on jeszcze nienagrzany.
-
Dbać o układ chłodzenia i regularnie sprawdzać poziom i jakość płynu chłodniczego.
-
Natychmiastowo reagować na każdą awarię układu chłodzenia, która powoduje przegrzewanie silnika.
Jak widać zachowanie odpowiedniego chłodzenia i smarowania jednostki napędowej, jest tu kluczowe. Uszczelka pod głowicą narażona jest na działanie wysokich temperatur zarówno ze strony rozgrzanego oleju silnikowego, jak i płynu chłodniczego czy gazów spalinowych. Dlatego tak ważne jest, aby płyny eksploatacyjne posiadały swoje pełne właściwości podczas codziennej pracy jednostki napędowej.
Gdzie kupić uszczelkę pod głowicą?
Uszczelkę głowicy cylindrów zakupić można w każdym profesjonalnym sklepie motoryzacyjnym z częściami samochodowymi. Uszczelki głowicy popularnych marek takich jak Corteco, Febi, Elring czy Victor Reinz dostępne są również w ofercie sklepu motochemia.pl. Popularną UPG zakupić można niemal do każdego modelu samochodu, w naszych sklepach znajdujących się na ul. Centralnej 51 i ul. Wincentego Danka 10/U3 w Krakowie. Przy pomocy specjalnej wyszukiwarki na stronie www.motochemia.pl uszczelkę głowicy można z powodzeniem dobrać i zakupić również on-line. W ten sposób możemy dokonać zamówienia wysyłkowego, które dostarczymy za pośrednictwem jednej ze współpracujących z nami firm kurierskich.
Najpopularniejsze marki uszczelek pod głowicą
Awaria uszczelki głowicy jest poważną i kosztowną naprawą silnika. Z tego powodu nasi klienci zazwyczaj rezygnują z tańszych zamienników tych podzespołów. Wybierają oni znane i cenione na rynku motoryzacyjnym marki uszczelek samochodowych, do których należą producenci Elring, Febi, Victor Reinz oraz Corteco. Największą popularnością wśród nich cieszą się uszczelki pod głowicę sygnowane logiem Victor Reinz oraz Elring. Są to marki, których produkty cieszą się dobrą opinią zarówno wśród mechaników, jak i użytkowników samochodów na całym świecie.
Używany Fiat Panda 1.2 Fire - Gdzie szukać wycieku oleju?
07/01/2020Jednym z najbardziej lubianych i zdecydowanie najczęściej spotykanych silników w gamie Fiata jest słynąca z...więcej
Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?
18/03/2020Przychodzi taki moment w życiu każdego kierowcy, w którym musi on otworzyć maskę swojego samochodu, sprawdzić...więcej
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl