Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Układ zapłonowy i rozruch silnika
Wybierz markę dla Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Co to jest układ zapłonowy silnika?
W silniku spalinowym układ zapłonowy jest elektrycznym systemem wspomagania rozruchu i pracy jednostki napędowej. Jego zadaniem jest pomoc w zapłonie mieszanki w komorze spalania, co nie tylko pozwala na poprawną pracę jednostki napędowej, ale także ułatwia jej rozruch. Budowa układu zapłonowego silnika różni się w zależności od rodzaju jednostki napędowej. W silniku benzynowym układ zapłonowy składa się między innymi z elementów takich jak:
-
Świece zapłonowe;
-
Przewody wysokiego napięcia;
-
Cewka zapłonowa;
-
Włącznik zapłonu;
-
Moduł mocy z przerywaczem.
Silnik wysokoprężny jest jednostką napędową z zapłonem samoczynnym. Występuje w nim wtryskowy układ zasilania. Dlatego też niepotrzebne w nim są cewki, świece i przewody zapłonowe. W silnikach Diesla występują natomiast świece żarowe.
Cewka zapłonowa silnika benzynowego
Jednym z elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym jest cewka zapłonowa. Cewka zapłonowa to podzespół elektryczny, którego zadaniem jest przekształcenie napięcia 12 V, na napięcie rzędu 40 000 V. Jest to możliwe dzięki znajdującemu się w cewce uzwojeniu pierwotnemu i uzwojeniu wtórnemu. Skrajnie wysokie napięcie przekazywane jest przez przewody zapłonowe, bezpośrednio do świecy zapłonowej. Tym samym cewka zapłonowa umożliwia zapłon mieszanki paliwowo powietrznej w komorze spalania. Cewki przeważnie występują w formie osobnego modułu, do którego podpięte są przewody wysokiego napięcia. Coraz częściej zdarza się jednak, że niewielkie cewki umieszczone są na końcu każdego z przewodów, tworząc zespół cewek zapłonowych. Te natomiast są bezpośrednio podpięte do każdej ze świec zapłonowych.
Świece zapłonowe do samochodu
Jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym jest świeca zapłonowa. To niewielki podzespół wyposażony w elektrody boczne, elektrodę środkową, metalowy korpus, izolator ceramiczny oraz nakrętkę kontaktową. Świeca zapłonowa umieszczona jest bezpośrednio w bloku silnika, a jeden z jej końców znajduje się w komorze spalania. Drugi koniec podpięty jest natomiast do przewodów wysokiego napięcia. Zadaniem świecy zapłonowej jest pobranie napięcia rzędu 40 000 V z cewki zapłonowej oraz przekształcenie go w łuk elektryczny o określonych parametrach. Wyładowanie to w postaci iskry powoduje zapłon mieszanki w komorze spalania oraz ruch cylindra. W ofercie producentów części samochodowych, takich jak NGK, Beru czy Denso, znaleźć możemy kilka typów świec zapłonowych. Należą do nich:
-
Świece zapłonowe standardowe (niklowo-litowe);
-
Świece zapłonowe irydowe;
-
Świece zapłonowe platynowe.
Różnią się one materiałem, z którego wykonana została elektroda środkowa. Mogą się one różnić pomiędzy sobą także ilością zastosowanych elektrod bocznych.
Przewody wysokiego napięcia układu zapłonowego
Kable zapłonowe lub też przewody wysokiego napięcia to jeden z elementów układu zapłonowego. Ich zadaniem jest przeniesienie napięcia z cewki zapłonowej, bezpośrednio do każdej ze świec zapłonowych. Przewody zapłonowe dzięki swojej wyjątkowej budowie, tworzą szczelne połączenie pomiędzy tymi dwoma podzespołami, zapewniając swobodny i bezproblemowy przepływ prądu. Przewody wysokiego napięcia mogą się od siebie różnić pod względem materiałów, z którego zostały wykonane. Ich rdzeń stanowić może miedź, włókna szklane powleczone węglem, a nawet włókna szklane powleczone materiałem ferromagnetycznym. Izolator przewodów wykonany jest zazwyczaj z materiału PVC, silikonu lub elastomeru. Na końcu kabli zapłonowych umieszczone są tzw. terminale. Przy ich pomocy przewody mocuje się na świecy i cewce zapłonowej. Terminale chronione są przed czynnikami zewnętrznymi przez gumowe lub silikonowe osłony.
Świece żarowe samochodowe
Świece żarowe to podzespoły układu zapłonowego w samochodach napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Ta stosunkowo niewielka część jest swego rodzaju grzałką. W jej wnętrzu znajdują się specjalne spirale, które nagrzewają się dzięki napięciu pochodzącemu z akumulatora. Sterownik świecy żarowej reguluje jak długo i do jakiej temperatury ma zostać nagrzane powietrze w komorze spalania. Dzięki temu w znacznym stopniu ułatwiony zostaje rozruch silnika, co jest szczególnie istotne w zimie, gdy temperatura otoczenia spada często poniżej 0 stopni Celsjusza. Świece żarowe bardzo często mylone i porównywane są ze świecami zapłonowymi. Zadanie obu wymienionych jest jednak zupełnie odmienne. Poczas, gdy świece zapłonowe powodują zapłon mieszanki w komorze spalania i pracują przez cały czas działania silnika, świece żarowe jedynie podgrzewają powietrze w komorze spalania w początkowej fazie pracy jednostki, aby ułatwić samoczynny zapłon mieszanki.
Sterownik świec żarowych układu zapłonowego
Sterownik świec żarowych to jedna z części układu wspomagania rozruchu w silniku wysokoprężnym. To niewielkie urządzenie, którego zadaniem jest monitorowanie i zarządzanie pracą świec żarowych. Dzięki czujnikom temperatury umieszczonym we wnętrzu silnika przekaźnik reguluje jak długo i czy w ogóle świece żarowe mają podgrzać powietrze trafiające do komory spalania. Przekaźnik świec żarowych uruchamiany jest najczęściej po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
Czujnik położenia wałka rozrządu
Czujnik położenia wałka rozrządu jest elementem układu zapłonowego, który odpowiada za sterowanie pracą silnika. Przekazuje on do komputera jednostki napędowej informacje dotyczące aktualnego położenia wałka rozrządu. Dzięki tym informacjom sterownik wie, czy w danym momencie silnik pracuje i reguluje procesy dostarczania i dawkowania paliwa. Aktywuje również do pracy świece zapłonowe.
Czujnik położenia wału korbowego
Kolejnym elementem układu zapłonowego i wspomagania rozruchu silnika jest czujnik położenia wału korbowego. Podobnie jak czujnik położenia wałka rozrządu, stanowi on niewielkie urządzenie, które przekazuje informacje do komputera jednostki napędowej. W tym przypadku przekaźnik dostarcza informacji o aktualnym położeniu wału korbowego. Dzięki informacjom gromadzonym przez tego typu czujnik, komputer jednostki ustala moment wtrysku porcji paliwa do komory spalania oraz ustala kąt wyprzedzenia zapłonu.
Gdzie kupić części układu zapłonowego?
Części układu zapłonowego i systemu wspomagania rozruchu znaleźć można w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych. Takim sklepem z częściami samochodowymi jest również sklep Motochemia. Świece zapłonowe, świece żarowe, przewody wysokiego napięcia oraz cewki, bez problemu zakupić można przez stronę www.motochemia.pl oraz na miejscu w naszych sklepach stacjonarnych. Nasze sklepy znajdują się wyłącznie na terenie Krakowa, gdzie możliwy jest odbiór osobisty zakupionego towaru.
Citroen C5 I - Awarie, usterki, eksploatacja
08/01/2020Citroen jest francuskim producentem aut, który dawniej kojarzony był z wdrażaniem do produkcji nietuzinkowych, a...więcej
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejW mojej ocenie oximo sprawdza się genialnie. Uważam, że świetne...
Ok wszystko odbyło się sprawnie
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl