Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ hamulcowy
Układ Hamulcowy - hamulce tarczowe i bębnowe
Wybierz markę dla Układ hamulcowy
Rodzaje układów hamulcowych
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów pojazdów. Stanowi szereg podzespołów odpowiadających za spowolnienie i zatrzymanie poruszającego się samochodu osobowego, ciężarowego, a nawet motocykla. Zasadniczo rozróżnić możemy dwa podstawowe typy tych złożonych systemów:
We współczesnych samochodach osobowych najczęściej stosowany jest na obu osiach układ tarczowy, choć nadal spotykany jest układ hybrydowy złożony z hamulca tarczowego na przedniej osi i hamulca bębnowego na tylnej. Stosowany na obu osiach układ bębnowy jest cechą charakterystyczną starszych samochodów osobowych i nie jest on obecnie wykorzystywany.
Jak działa układ hamulcowy?
Zarówno układ hamulcowy tarczowy, jak i bębnowy stanowi pewien rodzaj aparatu hydraulicznego. Rolę płynu hydraulicznego pełni w nim oczywiście płyn hamulcowy (np. ). Jak działa każdy z tych układów? Zasada ich funkcjonowania jest dość prosta i bardzo podobna. Układ hamulcowy stanowi system zamknięty, wypełniony płynem hamulcowym. Wciśnięcie pedału hamulca umieszczonego w kabinie pojazdu, powoduje w nim ścisk i przemieszczenie oleju znajdującego się w przewodach hamulcowych. Ten napiera na tłoczek lub cylinderek znajdujący się przy jednym z kół samochodu. Powoduje to natychmiastową relację w postaci zaciśnięcia się szczęk lub klocków hamulcowych na obu stronach tarczy, lub we wnętrzu bębna. Jakiekolwiek opóźnienia w reakcji tego układu mogą świadczyć o błędnie odpowietrzonym układzie.
Hamulce tarczowe – budowa
Tarczowy układ hamulcowy składa się z kilku charakterystycznych dla niego elementów. Mowa tu o podzespołach takich jak:
Tarcza hamulcowa jest specjalnym dyskiem, który wykonany jest z odlewu żeliwnego. W układzie tarczowym znajdziemy ją przy każdym kole, przymocowaną bezpośrednio do piasty. Tarcza hamulcowa kręci się razem z kołem i pełni w tym układzie funkcję bierną. Klocki hamulcowe to podzespoły, których główny materiał budulcowy stanowi specjalna mieszanina substancji ciernych (unikalna dla każdego producenta). Klocki umieszczone są we wnętrzu zacisku i bezpośrednio odpowiadają za wyhamowanie i zatrzymanie pojazdu. Tym samym pełnią one funkcję czynną tego układu. Zaciski hamulcowe to części systemu tarczowego złożone z jarzma i docisku. W ich wnętrzu umieszczone są klocki hamulcowe, które oplatają tarczę po obu stronach. Jak działa hamulec tarczowy? Po naciśnięciu pedału hamulca płyn hydrauliczny napiera na tłoczek zacisku. Powoduje to dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, a w konsekwencji zatrzymanie samochodu.
Hamulce bębnowe — budowa
Bębnowy układ hamulcowy również posiada szereg charakterystycznych dla tego układu części. Wśród nich możemy wyróżnić:
-
Cylinderek hamulcowy.
Główny element tego układu stanowi oczywiście bęben hamulcowy. Wykonany jest z żeliwnego odlewu, a swoim kształtem przypomina niewielką miseczkę. Podzespół ten, podobnie jak tarcza, przykręcany jest bezpośrednio do piasty koła i kręci się razem z nią. To właśnie pod nim umieszczone są pozostałe podzespoły tego systemu hamulcowego, czyli szczęki oraz cylinderek. Szczęki hamulcowe to elementy czynne układu bębnowego. Umieszczone we wnętrzu bębna, wyposażone są w specjalne płaty ścierne, które dociskane są do wewnętrznej części bębna przez cylinderek. Cylinderek hamulcowy jest elementem roboczym, który dociska szczęki do wewnętrznej powierzchni bębna. Jak działa bębnowy układ hamulcowy? Zasada jego funkcjonowania jest bardzo podobna do układu tarczowego. Wprowadzony w ruch płyn hamulcowy, powoduje ruch cylinderka, który rozszerza szczęki, tym samym dociskając je do wewnętrznej powierzchni bębna. To powoduje powstanie siły tarcia, która zwalnia i wyhamowuje pojazd.
Co to jest hamulec postojowy?
Hamulec postojowy zwany jest również hamulcem awaryjnym lub bardziej potocznie hamulcem ręcznym. To niezależny system zatrzymania pojazdu, który sterowany jest ręcznie, przy pomocy specjalnych linek. Linki i cięgna hamulcowe podpięte są bezpośrednio do tylnego hamulca tarczowego lub bębnowego i pozwalają na awaryjne zatrzymanie pojazdu przy pomocy dźwigni hamulca ręcznego. Dźwignia ta znajduje się najczęściej we wnętrzu kabiny pojazdu po prawej lub lewej stronie fotela kierowcy. Ponieważ układ ten pracuje niezależnie od hydraulicznego systemu hamulca roboczego, pozwala na bezpieczne zatrzymanie pojazdu, nawet w przypadku jego awarii. Hamulec ręczny często używany jest na postoju, aby zapobiec stoczeniu się samochodu lub hamulec pomocniczy, przy ruszaniu na wzniesieniach.
Pozostałe elementy układu hamulcowego
Układ hamulcowy to nie tylko tarcze i bębny. To również inne elementy, które pozwalają na skuteczne zatrzymanie pojazdu. Wśród tych najważniejszych wyróżnimy:
-
Przewody hamulcowe – przewody sztywne i przewody elastyczne. Odpowiadają za transport płynu hamulcowego do poszczególnych podzespołów tego systemu hamowania.
-
Pompę hamulcową– to element pozwalający na ściskanie płynu hydraulicznego, a w konsekwencji ruch elementów roboczych hamulca po wciśnięciu pedału hamulca.
-
Wspomaganie hamulca – część ta wspomaga proces hamowania, ułatwiając wciśnięcie hamulca i dotarcie płynu do cylinderków i zacisków.
-
Płyn hamulcowy - to płyn hydrauliczny, który reguluje działanie układu hamulcowego. To dzięki niemu możliwe jest przeniesienie ruchu pedału hamulca na zaciski i cylinderki.
Do równie ważnych elementów układu hamulcowego znajdziemy także czujniki układu ABS czy ESP. Pozwalają one na sprawne funkcjonowanie systemów, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo jazdy, szczególnie podczas panowania niesprzyjających warunków atmosferycznych.
Popularność części układu hamulcowego w sklepie motochemia.pl
Najczęściej sprzedawanymi elementami układu hamulcowego w sklepie motochemia.pl są elementy, które stanowią części eksploatacyjne tego systemu. W przypadku układu tarczowego mowa tu o klockach hamulcowych i tarczach. W przypadku układu bębnowego, o szczękach i bębnach hamulcowych. Nasi klienci najczęściej wybierają elementy sygnowane logiem producentów ze średniej/wyższej półki cenowej. Mowa tu o podzespołach marek Textar, Brembo, Ferodo i TRW. Nieco rzadziej kupujący decydują się na zakup tańszych zamienników marek Delphi, Kamoka i Denckermann. Niemal tak samo często, jak tańsze zamienniki, nasi klienci decydują się na podzespoły z najwyższej półki cenowej, do której należą między innymi części marki ATE.
Opinie na temat części układu hamulcowego
Na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać. To powszechne powiedzenie w idealny sposób odzwierciedla opinie dotyczące części układu hamulcowego. Niestety większość negatywnych opinii dotyczących przede wszystkim trwałości i wytrzymałości tych podzespołów, odnosi się do ich tańszych zamienników. Zupełnie odwrotna sytuacja zauważalna jest w przypadku elementów z wyższej półki cenowej. Podzespoły popularnych marek takich jak TRW, ATE czy Brembo cieszą się niemal zawsze bardzo dobrą opinią wśród ich użytkowników.
Hamowanie z głową. Dlaczego płyn hamulcowy jest tak ważny?
26/09/2014Prawidłowe użytkowanie samochodu wymaga utrzymania go w nienagannym stanie technicznym. Tylko stuprocentowa sprawność...więcej
Części układu hamulcowego TRW
28/08/2015Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów montowanych w każdym aucie. To on odpowiada za hamowanie...więcej
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
30/06/2016Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów, wchodzących w skład całego pojazdu. Ma ogromny wpływ...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejbardzo dobry kontakt, szybka wysyłka, ogólnie rewelacja
wszystko szybko i bez problemowo
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl