Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ chłodzenia
Układ chłodzenia
Wybierz markę dla Układ chłodzenia
Zadaniem układu chłodzenia jest utrzymywanie silnika w optymalnej temperaturze pracy. Gdy jest ona zbyt niska lub zbyt wysoka doprowadza do jego nieprawidłowej pracy lub trwale uszkadza elementy robocze. W jednostkach benzynowych wskazane jest odparowywanie paliwa z układu spalania, gdyż przy zbyt niskiej temperaturze pracy, paliwo to osadza się na gładziach cylindrów w postaci drobinek (stąd popularne ostatnimi czasy systemy wspomagające spalanie za pomocą spalin). Odpowiednie warunki pracy jednostki przekładają się na jej dłuższą żywotność, dlatego też układ chłodzenia zapewnia optymalną temperaturę silnika w granicach 85-90C. W takich okolicznościach, silnik nie jest narażony na wewnętrzną rdzę oraz ma zapewnione odpowiednie smarowanie.
Kolejnym, równie ważnym zadaniem układu chłodzenia jest ogrzewanie kabiny pasażerskiej, które realizowane jest za pomocą nagrzewnicy.
Chłodzenie cieczą i powietrzem
Pierwsze układy chłodzenia wykorzystywały do obniżania temperatury silnika jedynie powietrze, co bardzo często okazywało się rozwiązaniem niewystarczającym. W dzisiejszych konstrukcjach prym wiodą rozwiązania oparte na cieczy. Ciecz w układzie chłodzenia silnika pełni funkcję pośrednika, tzn. silnik oddaje jej ciepło , natomiast sama ciecz chłodzona jest powietrzem.
Budowa i działanie układu:
Silnik posiada kanały wodne, które znajdują się w najgorętszych jego elementach. Kanały poprzez przewody odprowadzają gorącą ciecz do wymienników ciepła i wprowadzają z powrotem schłodzoną. Do wymienników zaliczamy układ chłodzenia w postaci chłodnicy oraz układ ogrzewania wnętrza, reprezentowany przez nagrzewnicę.
Chłodnica (umiejscowiona na przedzie pojazdu) kumuluje w sobie pewną ilość gorącego płynu chłodniczego, który w tym czasie jest chłodzony powietrzem. Gdy powietrze jako czynnik obniżający temperaturę cieczy jest niewystarczające (bardzo często gdy samochód stoi w korku), wówczas uruchamiany jest wentylator chłodnicy. Schłodzona ciecz która przez cały czas pracy jednostki jest w obiegu, transportowana jest dalej w stronę bloku silnika aby go schłodzić. Kolejnym etapem jest transport nagrzanej cieczy z bloku silnika z powrotem do chłodnicy. Całe okrążenie wymusza pompa wodna która nadaje płynu ciśnienie pozwalające krążyć po obiegu.
Nagrzewnica to element również odbierający ciepło ale tylko w momencie kiedy jest wykorzystywana. Rolą tego elementu jest odbiór ciepła z cieczy i dostarczenie go w formie ciepłego powietrza do kabiny pasażerskiej. Ciecz „pozbawiona” wysokiej temperatury, wraca do bloku silnika jako schłodzona. Układ ogrzewania nazywany jest małym obiegiem, natomiast układ chłodniczy obiegiem dużym, Obieg ten jest połączony z małym.
Dobry płyn do chłodnicy samochodowej ? czy można mieszać p
06/06/2014Użytkownicy samochodów stają wielokrotnie w obliczu problemu, gdy nagle w trasie okazuje się, że nie powinni...więcej
Silnik Wankla - Historia, Konstrukcja, Wady i Zalety
19/02/2020Silnik Wankla to wyjątkowa jednostka napędowa stanowiąca silnik spalinowy wykorzystujący jedynie jeden tłok. Nie...więcej
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl