Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ hamulcowy >
- Hamulce tarczowe >
- Tarcze Hamulcowe
Tarcze Hamulcowe - Układ Hamulcowy
Wybierz markę dla Tarcze Hamulcowe
Co to jest tarcza hamulcowa?
Tarcza hamulcowa to obok klocków jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego opartego na tarczach. Podzespół ten wykonany jest najczęściej z odlewu żeliwnego, co zapewnia mu wysoką odporność mechaniczną i termiczną. Kształtem tarcza hamulcowa przypomina metalowy dysk z wypukłą częścią środkową. To właśnie za pomocą tej części, montowana jest bezpośrednio do piasty koła, co pozwala jej kręcić się razem z nią. Tarcza pełni w układzie hamulcowym tego typu funkcję bierną. Na jej powierzchnię roboczą naciskają klocki hamulcowe, które umieszczone są w zacisku. Powoduje to wytworzenie się znacznej siły tarcia, na tyle dużej, że pozwala ona na spowolnienie, a w konsekwencji zatrzymanie pojazdu.
Rodzaje tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe to jedne z najpopularniejszych eksploatacyjnych części samochodowych. Ich wynalezienie wprowadziło w świecie motoryzacji niewątpliwą rewolucję i pozwoliło zastąpić wysłużone i mało skuteczne hamulce bębnowe. Nic więc dziwnego, że niemal od samego początku ich istnienia, inżynierowie stale starają się ulepszyć ich konstrukcje, aby układ tarczowy stawał się coraz skuteczniejszy. Spowodowało to powstanie wielu różnych typów tarcz hamulcowych, które różnią się od siebie kształtem, konstrukcją i materiałem, z którego zostały wykonane. Wśród najpowszechniejszych typów tarcz wyróżnimy:
-
Tarcze hamulcowe monolityczne – podstawowy typ tarczy hamulcowej, bez zaadaptowanego systemu wentylacji. Stanowi najmniej zaawansowany, ale i najpopularniejszy element tego typu stosowany powszechnie w samochodach osobowych. Pomimo że ich sprawność jest wyższa niż klasycznych bębnów hamulcowych, ich wadą jest tendencja do przegrzewania się, która powoduje osłabienie siły hamowania.
-
Tarcze hamulcowe wentylowane – bardziej zaawansowane konstrukcyjnie tarcze, wyposażone w system wentylacji. Złożone z dwóch dysków, pomiędzy którymi umieszczone są specjalne otwory wentylacyjne. To właśnie one pozwalają na odprowadzenie ciepła wytworzonego podczas pracy hamulców. Konstrukcja tarcz wentylowanych pozwala na zwiększenie skuteczności hamowania oraz znaczne obniżenie ich nagrzewania się podczas pracy.
-
Tarcze hamulcowe nawiercane i tarcze hamulcowe nacinane – to dwa kolejne typy tarcz, w których znacznie poprawiono odprowadzenie ciepła. Inżynierowie do tarcz wentylowanych dodali specjalnie nawiercone otwory lub wyżłobione rowki. Te umieszczone na powierzchni roboczej tarczy, znacznie uskuteczniają jej chłodzenie podczas tarcia wywołanego przez klocki hamulcowe. To między innymi z tego powodu, tarcze nawiercane i nacinane bardzo często stosowane są w różnego rodzaju sportach motorowych.
-
Tarcze hamulcowe węglowo-ceramiczne – są to najbardziej zaawansowane technologicznie tarcze w całym zestawieniu. Wykonane z połączenia włókien węglowych z materiałami ceramicznymi, charakteryzują się wysoką trwałością oraz skutecznością działania. Tarcze tego typu w znacznie mniejszym stopniu ulegają nagrzaniu podczas hamowania. Z tego powodu bardzo często wykorzystywane są w samochodach sportowych, sportach motorowych, a także ciężkich SUV-ach
Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?
Według specjalistów tarcze hamulcowe powinno wymieniać się średnio po przejechaniu 60 – 80 tysięcy kilometrów, choć ostateczną decyzje podejmuje się na podstawie ich stanu technicznego. Zużycie tarcz ściśle związane jest z użytkowaniem samochodu, czyli częstotliwością i miejscem, w którym auto jest najczęściej używane. Związane jest także ze stylem jazdy kierowcy. W samochodzie użytkowanym w mieście przy agresywnym stylu jazdy kierowcy, tarcze zużyją się znacznie szybciej niż przy jeździe po autostradzie z zachowaniem zasad eco-drivingu. Z tego powodu potrzebę wymiany tarcz należy zawsze rozważać indywidualnie. Bardzo często okazuje się bowiem, że przy serwisie hamulców, wymiany wymagają jedynie klocki hamulcowe, podczas gdy tarcze są jeszcze w bardzo dobrym stanie. Serwis zaleca wtedy stoczenie tarczy hamulcowej przed założeniem do nich nowych klocków.
Awaria tarcz – najczęstsze usterki
Tarcze hamulcowe to części eksploatacyjne, które narażone są na działanie wielu różnych czynników zewnętrznych. Wynika to nie tylko z trudnych warunków pracy tych elementów, ale także ich umiejscowienia w pojeździe. Do najczęstszych awarii tych podzespołów zaliczymy:
-
Rdzewienie tarcz hamulcowych – lekki rdzawy nalot na tarczach jest normalny i łatwy do usunięcia. Niestety dłuższy postój, szczególnie na trawniku, powoduje trwałe skorodowanie tarcz powodujące zablokowanie hamulców. W takim wypadku jedyną możliwością przywrócenia ich sprawności jest ich wymiana.
-
Skrzywienie tarcz hamulcowych – to usterka, która pojawia się w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest przegrzanie tarcz, a drugim drastyczne ich ochłodzenie. Wskutek obu powyższych, tarcze hamulcowe ulegają zdeformowaniu, dlatego też warto dwa razy się zastanowić przed wjechaniem w głęboką kałużę.
-
Piszczenie tarcz hamulcowych – piszczenie tarcz zazwyczaj nie jest skutkiem awarii samej tarczy. W wyniku uszkodzenia tłoczka wewnątrz zacisku hamulca dochodzi do zanieczyszczenia tarczy płynem hamulcowym. Powoduje to charakterystyczne piszczenie hamulców podczas ich działania. Sposobem na naprawę tego problemu jest regeneracja zacisku i dokładne odtłuszczenie tarczy i klocków hamulcowych.
-
Pęknięcie tarcz hamulcowych – pęknięcie tarczy to najpoważniejsza z wymienionych awarii. Wynika ona najczęściej z przegrzanych hamulców, rzadziej z wady fabrycznej odlewu. Sposobem naprawy tej usterki jest oczywiście wymiana tarcz.
Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Najpopularniejsze tarcze w sklepie motochemia.pl
Przy okazji serwisowania układu hamulcowego, nasi klienci sięgają również po tarcze hamulcowe. Są to jedne z najczęściej kupowanych elementów tego układu w naszym sklepie. Pośród nich, podobnie jak w przypadku klocków, największym wzięciem mogą pochwalić się produkty znajdujące się w średniej i wyższej półce cenowej. Należą do niej produkty znanych i cenionych w branży producentów części takich jak TRW, Brembo, Bosch oraz Delphi. Pomimo tego, że produkty marek ATE, Textar oraz Kraft, znajdują się w tym samym przedziale cenowym, cieszą się one nieco mniejszą popularnością wśród kupujących. Najrzadziej klienci sklepu motochemia.pl wybierają tańsze zamienniki sygnowane logiem producentów Kamoka oraz Denckermann. Pomimo tego, że spełniają one wszystkie wymagane normy bezpieczeństwa i wytrzymałości, nie zawsze spełniają one wymagania użytkowników, co najczęściej objawia się w opiniach czy komentarzach.
Kiedy wymieniać klocki hamulcowe?
30/06/2016Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych podzespołów, wchodzących w skład całego pojazdu. Ma ogromny wpływ...więcej
Wymiana tarcz hamulcowych
08/07/2016Tarcze hamulcowe to jeden z podstawowych elementów wchodzących w skład całego układu hamulcowego. Ich zużycie...więcej
Klocki hamulcowe ceramiczne czy metaliczne?
25/07/2016Rynek części zamiennych układu hamulcowego jest bardzo szeroki. Odnośnie samych klocków hamulcowych możemy...więcej
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl