Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika >
- Świeca żarowa
Świece żarowe samochodowe
Wybierz markę dla Świeca żarowa
Co to jest świeca żarowa?
Świeca żarowa jest jednym z elementów układu zapłonowego. Stosowana jest zazwyczaj w silnikach zasilanych olejem napędowym (Diesel). Podzespół ten stanowi pewnego rodzaju grzałkę, która umieszczona jest we wnętrzu silnika. Element ten zamontowany jest w jednostce napędowej w taki sposób, że jej element grzejny umieszczony jest we wnętrzu kolektora ssącego. Do czego służy świeca żarowa? Najprościej mówiąc, świeca żarowa służy do wspomożenia rozruchu silnika Diesla, a także stabilizacji jego obrotów.
Jak działają świece żarowe?
Świeca żarowa jest pewnego rodzaju grzałką. Porównanie to nie jest przypadkowe. W jej wnętrzu znajdują się niewielkie spirale, które wskutek przepływu przez nią prądu pochodzącego z akumulatora, nagrzewają się. Tym sposobem świeca ogrzewa powietrze, które zasysane jest do wnętrza kolektora. Ciepłe powietrze sprzyja zapłonowi mieszanki paliwowo — powietrznej skutecznie ułatwiając rozruch silnika.
Budowa świecy żarowej
Świeca żarowa jest jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Choć podzespół ten jest stosunkowo niewielki, posiada całkiem złożoną budowę. Do jej podstawowych elementów zaliczymy:
-
Gwintowane złącze – zapewnia wzorowe przewodzenie prądu i wysoką odporność na rdzę.
-
Nakrętka okrągła – umieszczona na gwintowanym złączu. Dociskająca uszczelkę do obudowy.
-
Podkładka izolacyjna — oddzielający złącze od obudowy. Zapobiega spięciom. Gwarantuje przewodzenie ciepła.
-
Korpus świecy — obudowa ochrania wszystkie elementy we wnętrzu świecy. Zapewnia ona również skuteczną izolację cieplną. Na korpusie umieszczony jest gwint, który pozwala na jej montaż w bloku silnika.
-
Uszczelka — umieszczona za izolatorem we wnętrzu obudowy świecy. Zapewnia ochronę przed korozją.
-
Elektroda — znajduje się ona we wnętrzu świecy żarowej. Jej podstawowym zadaniem jest przetransportowanie energii elektrycznej bezpośrednio do spirali.
-
Wypełnienie izolacyjne — znajduje się we wnętrzu obudowy świecy. Wypełnienie stanowi tlenek magnezu, który jest nie tylko doskonałym materiałem izolacyjnym, ale gwarantuje również doskonałe przewodzenie ciepła.
-
Spirala regulacyjna – jej zadaniem jest kontrola prądu dostarczanego do pręta grzejnego. Umieszczona we wnętrzu pręta grzejnego.
-
Spirala żarząca – Połączona ze spiralą regulacyjną specjalnym laserowym spawem. To właśnie ona dostarcza jednostce ciepło niezbędne do szybkiego rozruchu. Utrzymuje stałą temperaturę nawet długi czas po rozruchu. Wpływa na obniżenie emisji spalin.
-
Pręt grzejny – zewnętrzny element świecy żarowej. W jego wnętrzu znajduje się spirala regulująca i żarząca.
Świeca żarowa i świeca zapłonowa — różnice
Czym się różni świeca żarowa od świecy zapłonowej? Pierwszą różnicą pomiędzy nimi jest ich zastosowanie. Świece żarowe stosujemy wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, zasilanych olejem napędowym. Świece zapłonowe stosujemy natomiast w silnikach benzynowych. W silniku Diesla świeca żarowa pełni funkcję grzałki. Podgrzewa ona powietrze dostające się przez kolektor do komory spalania. Świeca zapłonowa w silniku benzynowym generuje iskrę we wnętrzu każdego z cylindrów, tym samym odpowiadając za zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej. Różnice pomiędzy świecami znajdziemy również w eksploatacji. Podczas gdy podstawową świece zapłonową wymienimy po 15 – 30 tys. km, świecę żarówą wymienimy dopiero po przejechaniu 100 tys. km.
Objawy zużycia świec żarowych
W nowoczesnych Dieslach najczęstszym objawem zużycia świec żarowych jest... migająca kontrolka świec żarowych na desce rozdzielczej. Towarzyszy jej stosowny komunikat wyświetlany przez komputer pokładowy. Niestety współczesne Diesle wyposażone we wtryski Common-Rail bez problemu odpalają i poruszają się z niesprawnymi świecami żarowymi. Może to powodować poważne trudności w diagnostyce, tym bardziej, gdy komputer nie wyłapie błędu. W okresie letnim niesprawna świeca żarowa potrafi powodować co najwyżej niewielkie dymienie i mniej kulturalną pracę jednostki na biegu jałowym. Pierwsze problemy mogą natomiast pojawić się w zimie, gdy „niedogrzany” silnik nie będzie chciał odpalić. To właśnie zimny silnik będzie informować nas o tym, że ze świecami jest coś nie tak. Do najczęstszych objawów uszkodzenia świecy żarowej zaliczymy:
-
Trudności z odpaleniem samochodu, szczególnie w okresie zimowym;
-
Nierówną pracę jednostki napędowej;
-
Zauważalne szarpanie podczas rozpędzania samochodu;
-
Podwyższone spalanie;
-
Znaczny spadek mocy silnika.
Powyższe objawy najczęściej ustępują po osiągnięciu przez silnik optymalnej temperatury pracy.
Sprawdzenie świec żarowych
Wymiana świec żarowych najczęściej następuje po przejechaniu około 100 tys. km. Warto jednak w międzyczasie kontrolować ich stan. Możemy taką czynność zlecić mechanikowi przy okazji wymiany oleju. Mechanik może dokonać oględzin świec przy pomocy specjalnego przyrządu elektronicznego lub manualnie, po ich odkręceniu i wyjęciu. Jeśli posiadamy starszy samochód, kontroli świec możemy dokonać również sami. Do tego celu potrzebny nam będzie najprostszy multimetr lub żarówka z podpiętym kablem plusowym i minusowym. W obu przypadkach plus podpinamy do akumulatora, a minus do wkręconej w silnik świecy. Zapalenie żarówki oznaczać będzie, że świeca jest sprawna. Multimetr wskaże nam dokładniejszy pomiar. W przypadku sprawnej świecy wskaże on na wyświetlaczu 10A. Każde odstępstwo od tej wartości może oznaczać pogarszający się stan świecy lub jej uszkodzenie.
Nie tylko świeca – awaria przekaźnika świec żarowych
W przypadku podejrzenia uszkodzenia świec żarowych warto również sprawdzić stan przekaźnika świec żarowych. Uszkodzenie tego elementu często jest mylone z awarią samych świec. Powodem tego stanu rzeczy są dokładnie te same objawy, które mogłyby świadczyć o jego awarii. W tej sytuacji nie jest pomocny nawet sam komputer pokładowy, który może wskazywać na uszkodzenie świecy. W niektórych samochodach może nie pomóc nawet podpięcie interfejsu diagnostycznego, gdyż kod błędu wskazywać będzie właśnie na uszkodzenie świec żarowych.
Problematyczna wymiana świec żarowych
Kontrolowanie świec żarowych warto zlecać mechanikowi również z innego powodu. Dotyczy to przede wszystkim ich manualnej kontroli poprzez wykręcenie i ewentualne zabezpieczenie gwintu smarem. Niezwykle częstym zjawiskiem jest zapiekanie się gwintów świec żarowych w bloku silnika. Bardzo łatwo wtedy doprowadzić do uszkodzenia świecy lub zerwania jej gwintu. Takie uszkodzenie przysporzy oczywiście nie lada problemów i może się okazać dla nas dość kosztowne. Teoretycznie świece możemy wymienić również sami. Wystarczy nam do tego odpowiednio długi klucz i komplet nowych świec. Jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności lub podczas odkręcania świecy napotkamy problem, ich wymianę dla bezpieczeństwa zlećmy mechanikowi.
Czy zawsze wymieniać komplet świec żarowych?
W przypadku przepalenia jednej ze świec żarowych zawsze należy wymieniać ich cały komplet. Wynika to przede wszystkim ze względów ekonomicznych i technicznych. Żywotność świec jest do siebie bardzo zbliżona. Oznacza to, że jeśli jedna ze świec w silniku uległa uszkodzeniu, wysoce prawdopodobne jest, że pozostałe w niedługim czasie także przestaną funkcjonować.
Gdzie kupić świece żarowe do Diesla?
Świece żarowe dedykowane do silników wysokoprężnych, dostępne są w niemal każdym profesjonalnym sklepie z częściami samochodowycmi. Do takich punktów należy między innymi sklep motochemia.pl, w którym markowe świece żarowe można z powodzeniem zakupić w sklepach stacjonarnych w Krakowie lub przez stronę www.motochemia.pl. W ofercie sklepu motoryzacyjnego dostępne są elementy układu zapłonowego znanych i cenionych na rynku aftermarket części zamiennych. Należą do nich między innymi marki Bosch, Beru, Denso, Febi oraz NGK.
Najpopularniejsze świece żarowe w sklepie motochemia.pl
Świece żarowe są jednymi z najpopularniejszych cześci układu zapłonowego dla silników Diesla. Wśród naszych klientów największym zainteresowaniem cieszą się świece producentów, którzy specjalizują się w tej dziedzinie motoryzacji. Wybierają oni przede wszystkim świece żarowe marek Bosch, Beru i NGK. Części tych producentów cieszą się dobrą opinią zarówno wśród specjalistów, jak i samych użytkowników.
Kontrolka świec żarowych - dlaczego miga? Co oznacza?
27/02/2023Deska rozdzielcza współczesnego samochodu pełna jest różnorodnych kontrolek. Wraz z wyświetlaczem...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejbardzo dobry kontakt, szybka wysyłka, ogólnie rewelacja
wszystko szybko i bez problemowo
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl