Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00

< Powrót do: Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Kategorie  


Świece żarowe samochodowe

Układ zapłonowy to jeden z najważniejszych elementów silnika. Wiedzą o tym przede wszystkim posiadacze samochodów Diesla. Szczególnie w zimie cenią oni sobie działanie należących do tego układu świec żarowych. Świece żarowe to podzespoły, które wspomagają rozruch silnika wysokoprężnego. Ich pomoc jest niezbędna dla poprawnej pracy jednostki przede wszystkim w zimie, gdy temperatura spada poniżej zera. Wtedy też zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej jest nieznacznie utrudniony. Świece żarowe należą do niezwykle popularnych części samochodowych. Wytwarzane są przez ich czołowych producentów, do których należą między innymi marki Bosch, Beru, Denso, Febi czy NGK.

Szukasz na najlepszych świec żarowych? Nie wiesz, co oznacza migająca kontrolka świec żarowych? Koniecznie sprawdź naszą ofertę części układu zapłonowego!


Wybierz markę dla Świeca żarowa

Co to jest świeca żarowa?

Świeca żarowa jest jednym z elementów układu zapłonowego. Stosowana jest zazwyczaj w silnikach zasilanych olejem napędowym (Diesel). Podzespół ten stanowi pewnego rodzaju grzałkę, która umieszczona jest we wnętrzu silnika. Element ten zamontowany jest w jednostce napędowej w taki sposób, że jej element grzejny umieszczony jest we wnętrzu kolektora ssącego. Do czego służy świeca żarowa? Najprościej mówiąc, świeca żarowa służy do wspomożenia rozruchu silnika Diesla, a także stabilizacji jego obrotów.

 

Jak działają świece żarowe?

Świeca żarowa jest pewnego rodzaju grzałką. Porównanie to nie jest przypadkowe. W jej wnętrzu znajdują się niewielkie spirale, które wskutek przepływu przez nią prądu pochodzącego z akumulatora, nagrzewają się. Tym sposobem świeca ogrzewa powietrze, które zasysane jest do wnętrza kolektora. Ciepłe powietrze sprzyja zapłonowi mieszanki paliwowo — powietrznej skutecznie ułatwiając rozruch silnika.

 

Budowa świecy żarowej

Świeca żarowa jest jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Choć podzespół ten jest stosunkowo niewielki, posiada całkiem złożoną budowę. Do jej podstawowych elementów zaliczymy:

 

  • Gwintowane złącze – zapewnia wzorowe przewodzenie prądu i wysoką odporność na rdzę.

  • Nakrętka okrągła – umieszczona na gwintowanym złączu. Dociskająca uszczelkę do obudowy.

  • Podkładka izolacyjna — oddzielający złącze od obudowy. Zapobiega spięciom. Gwarantuje przewodzenie ciepła.

  • Korpus świecy — obudowa ochrania wszystkie elementy we wnętrzu świecy. Zapewnia ona również skuteczną izolację cieplną. Na korpusie umieszczony jest gwint, który pozwala na jej montaż w bloku silnika.

  • Uszczelka — umieszczona za izolatorem we wnętrzu obudowy świecy. Zapewnia ochronę przed korozją.

  • Elektroda — znajduje się ona we wnętrzu świecy żarowej. Jej podstawowym zadaniem jest przetransportowanie energii elektrycznej bezpośrednio do spirali.

  • Wypełnienie izolacyjne — znajduje się we wnętrzu obudowy świecy. Wypełnienie stanowi tlenek magnezu, który jest nie tylko doskonałym materiałem izolacyjnym, ale gwarantuje również doskonałe przewodzenie ciepła.

  • Spirala regulacyjna – jej zadaniem jest kontrola prądu dostarczanego do pręta grzejnego. Umieszczona we wnętrzu pręta grzejnego.

  • Spirala żarząca – Połączona ze spiralą regulacyjną specjalnym laserowym spawem. To właśnie ona dostarcza jednostce ciepło niezbędne do szybkiego rozruchu. Utrzymuje stałą temperaturę nawet długi czas po rozruchu. Wpływa na obniżenie emisji spalin.

  • Pręt grzejny – zewnętrzny element świecy żarowej. W jego wnętrzu znajduje się spirala regulująca i żarząca.

 

Świeca żarowa i świeca zapłonowa — różnice

Czym się różni świeca żarowa od świecy zapłonowej? Pierwszą różnicą pomiędzy nimi jest ich zastosowanie. Świece żarowe stosujemy wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, zasilanych olejem napędowym. Świece zapłonowe stosujemy natomiast w silnikach benzynowych. W silniku Diesla świeca żarowa pełni funkcję grzałki. Podgrzewa ona powietrze dostające się przez kolektor do komory spalania. Świeca zapłonowa w silniku benzynowym generuje iskrę we wnętrzu każdego z cylindrów, tym samym odpowiadając za zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej. Różnice pomiędzy świecami znajdziemy również w eksploatacji. Podczas gdy podstawową świece zapłonową wymienimy po 15 – 30 tys. km, świecę żarówą wymienimy dopiero po przejechaniu 100 tys. km.

 

Objawy zużycia świec żarowych

W nowoczesnych Dieslach najczęstszym objawem zużycia świec żarowych jest... migająca kontrolka świec żarowych na desce rozdzielczej. Towarzyszy jej stosowny komunikat wyświetlany przez komputer pokładowy. Niestety współczesne Diesle wyposażone we wtryski Common-Rail bez problemu odpalają i poruszają się z niesprawnymi świecami żarowymi. Może to powodować poważne trudności w diagnostyce, tym bardziej, gdy komputer nie wyłapie błędu. W okresie letnim niesprawna świeca żarowa potrafi powodować co najwyżej niewielkie dymienie i mniej kulturalną pracę jednostki na biegu jałowym. Pierwsze problemy mogą natomiast pojawić się w zimie, gdy „niedogrzany” silnik nie będzie chciał odpalić. To właśnie zimny silnik będzie informować nas o tym, że ze świecami jest coś nie tak. Do najczęstszych objawów uszkodzenia świecy żarowej zaliczymy:

 

  • Trudności z odpaleniem samochodu, szczególnie w okresie zimowym;

  • Nierówną pracę jednostki napędowej;

  • Zauważalne szarpanie podczas rozpędzania samochodu;

  • Podwyższone spalanie;

  • Znaczny spadek mocy silnika.

 

Powyższe objawy najczęściej ustępują po osiągnięciu przez silnik optymalnej temperatury pracy.

 

Sprawdzenie świec żarowych

Wymiana świec żarowych najczęściej następuje po przejechaniu około 100 tys. km. Warto jednak w międzyczasie kontrolować ich stan. Możemy taką czynność zlecić mechanikowi przy okazji wymiany oleju. Mechanik może dokonać oględzin świec przy pomocy specjalnego przyrządu elektronicznego lub manualnie, po ich odkręceniu i wyjęciu. Jeśli posiadamy starszy samochód, kontroli świec możemy dokonać również sami. Do tego celu potrzebny nam będzie najprostszy multimetr lub żarówka z podpiętym kablem plusowym i minusowym. W obu przypadkach plus podpinamy do akumulatora, a minus do wkręconej w silnik świecy. Zapalenie żarówki oznaczać będzie, że świeca jest sprawna. Multimetr wskaże nam dokładniejszy pomiar. W przypadku sprawnej świecy wskaże on na wyświetlaczu 10A. Każde odstępstwo od tej wartości może oznaczać pogarszający się stan świecy lub jej uszkodzenie.

 

Nie tylko świeca – awaria przekaźnika świec żarowych

W przypadku podejrzenia uszkodzenia świec żarowych warto również sprawdzić stan przekaźnika świec żarowych. Uszkodzenie tego elementu często jest mylone z awarią samych świec. Powodem tego stanu rzeczy są dokładnie te same objawy, które mogłyby świadczyć o jego awarii. W tej sytuacji nie jest pomocny nawet sam komputer pokładowy, który może wskazywać na uszkodzenie świecy. W niektórych samochodach może nie pomóc nawet podpięcie interfejsu diagnostycznego, gdyż kod błędu wskazywać będzie właśnie na uszkodzenie świec żarowych.

 

Problematyczna wymiana świec żarowych

Kontrolowanie świec żarowych warto zlecać mechanikowi również z innego powodu. Dotyczy to przede wszystkim ich manualnej kontroli poprzez wykręcenie i ewentualne zabezpieczenie gwintu smarem. Niezwykle częstym zjawiskiem jest zapiekanie się gwintów świec żarowych w bloku silnika. Bardzo łatwo wtedy doprowadzić do uszkodzenia świecy lub zerwania jej gwintu. Takie uszkodzenie przysporzy oczywiście nie lada problemów i może się okazać dla nas dość kosztowne. Teoretycznie świece możemy wymienić również sami. Wystarczy nam do tego odpowiednio długi klucz i komplet nowych świec. Jeśli nie jesteśmy pewni naszych umiejętności lub podczas odkręcania świecy napotkamy problem, ich wymianę dla bezpieczeństwa zlećmy mechanikowi.

 

Czy zawsze wymieniać komplet świec żarowych?

W przypadku przepalenia jednej ze świec żarowych zawsze należy wymieniać ich cały komplet. Wynika to przede wszystkim ze względów ekonomicznych i technicznych. Żywotność świec jest do siebie bardzo zbliżona. Oznacza to, że jeśli jedna ze świec w silniku uległa uszkodzeniu, wysoce prawdopodobne jest, że pozostałe w niedługim czasie także przestaną funkcjonować.

 

Gdzie kupić świece żarowe do Diesla?

Świece żarowe dedykowane do silników wysokoprężnych, dostępne są w niemal każdym profesjonalnym sklepie z częściami samochodowycmi. Do takich punktów należy między innymi sklep motochemia.pl, w którym markowe świece żarowe można z powodzeniem zakupić w sklepach stacjonarnych w Krakowie lub przez stronę www.motochemia.pl. W ofercie sklepu motoryzacyjnego dostępne są elementy układu zapłonowego znanych i cenionych na rynku aftermarket części zamiennych. Należą do nich między innymi marki Bosch, Beru, Denso, Febi oraz NGK.

 

Najpopularniejsze świece żarowe w sklepie motochemia.pl

Świece żarowe są jednymi z najpopularniejszych cześci układu zapłonowego dla silników Diesla. Wśród naszych klientów największym zainteresowaniem cieszą się świece producentów, którzy specjalizują się w tej dziedzinie motoryzacji. Wybierają oni przede wszystkim świece żarowe marek Bosch, Beru i NGK. Części tych producentów cieszą się dobrą opinią zarówno wśród specjalistów, jak i samych użytkowników.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Klucz dynamometryczny, niezbędnik mechanika i majsterkowicza
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 3

Według wielu entuzjastów motoryzacji każdy kierowca powinien posiadać swoją własną skrzynkę narzędziową. Nawet podstawowe narzędzia takie jak wkrętaki, kombinerki czy zestawy płaskich kluczy w pewnych sytuacjach potrafią być nieocenione. Wiedzą o tym przede wszystkim garażowi majsterkowicze oraz mechanicy. Bardzo często, jako jedno z obowiązkowych narzędzi do napraw, podają oni klucz dynamometryczny. Ten szczególny typ klucza jest niezbędny do przeprowadzenia nie tylko napraw, ale również rutynowych czynności, takich jak, chociażby dokręcenie koła. Czym dokładnie jest klucz dynamometryczny? Gdzie należy go używać?

Czytaj więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 5

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Andrzej

Fajny przyjemny aromat w aucie

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Piątek, 21 Styczeń 2022

Zibi

Mogłem zrealizowac całe zamówienie potrzebnych towarów w jednym...

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 18 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl