Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00

< Powrót do: Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Kategorie  


Świeca zapłonowa do samochodu

Układ zapłonowy jest jednym z najważniejszych układów znajdujących się w jednostce napędowej. Odpowiada on nie tylko za rozruch silnika, ale także za jego poprawne działanie. Jednym z jego głównych podzespołów są świece zapłonowe. Te niewielkie i niepozorne elementy, pełnią niezwykle ważną funkcję dla właściwego funkcjonowania silnika. Dlatego też ich poprawne działanie jest wyjątkowo istotne, o czym czasem zdają się zapominać użytkownicy samochodów. Świece zapłonowe to jedne z najpopularniejszych części eksploatacyjnych dostępnych na rynku aftermarket. Oferują je znani na całym świecie producenci części samochodowych, do których należą marki Bosch, Beru, Denso, NGK oraz wiele innych.

Nie wiesz, jak często wymieniać świece zapłonowe? Zastanawiasz się, jakie świece zapłonowe wybrać? Sprawdź naszą bogatą ofertę części układu zapłonowego!


Wybierz markę dla Świeca zapłonowa

Co to jest świeca zapłonowa?

Świeca zapłonowa jest jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego. Wykorzystywana jest w samochodach z silnikiem spalinowym, zasilanym benzyną, gazem LPG lub gazem CNG. Umieszczona jest w bloku silnika, przy każdym z cylindrów jednostki. Jej zadanie polega na zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej znajdującej się we wnętrzu komory spalania. Tym sposobem świeca generuje ruch każdego z cylindrów, zapewniając poprawną pracę jednostki silnikowej.

 

Budowa świecy zapłonowej

Budowa świecy opiera się na kilku podstawowych elementach. Należą do nich:

 

  • Elektroda środkowa;

  • Elektroda boczna;

  • Korpus świecy;

  • Izolator ceramiczny;

  • Nakrętka kontaktowa.

 

Ponadto pod nakrętką kontaktową, we wnętrzu korpusu i izolatora umieszczony jest kołek kontaktowy. Odpowiada on za przekazanie wysokiego napięcia z przewodów zapłonowych, bezpośrednio do elektrody środkowej. Zatopiony jest on w szklanohermetyku, który zapewnia wysoką szczelność połączenia kołka z elektrodą środkową. Szklanohermetyk pozwala również na sprawne odprowadzenie ciepła.

 

Jak działa świeca zapłonowa?

Świeca zapłonowa przykręcona jest bezpośrednio do korpusu silnika. Jej element roboczy umieszczony jest we wnętrzu komory spalania. Dzięki dostarczonemu przez przewody zapłonowe napięciu generuje wyładowanie elektryczne o określonych parametrach. Wyładowanie w postaci iskry zachodzi pomiędzy elektrodą środkową, a elektrodą boczną. Wyładowanie to powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, czego bezpośrednim następstwem jest ruch cylindra.

 

Rodzaje świec zapłonowych

W ofercie producentów części samochodowych możemy znaleźć kilka różnych typów świec zapłonowych. Mogą się one różnić pomiędzy sobą elektrodami, a dokładniej materiałem, z którego zostały wykonane lub ich budową. Ze względu na materiał świece zapłonowe możemy podzielić na:

 

  • Świecę zapłonowe standardowe (np. Świeca zapłonowa Ngk 6449) - najtańsze świece w zestawieniu. Posiadają elektrody wykonane ze stopu niklowo-litowego. Gwarantują poprawną pracę jednostki, przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Świece z elektrodą tego typu cechują się stosunkowo wysoką żywotnością.

  • Świece zapłonowe irydowe (np. Świeca zapłonowa Denso IK16TT Iridium TT) - nieco droższe od świec standardowych. Ich wyższą cenę całkowicie rekompensuje jednak ponad dwukrotnie wyższa trwałość. Cechą charakterystyczną świec irydowych jest wykonana ze stopu irydu elektroda środkowa. Metal ten odporny jest na erozję iskrową oraz wysokie temperatury. Dzięki jego wykorzystaniu w świecy udało się zastosować cieńszą elektrodę. Wpływa ona na obniżenie zapotrzebowania na napięcie oraz poprawienie zapłonu w komorze spalania.

  • Świece zapłonowe platynowe (np. Świeca zapłonowa Bosch 0 242 240 650 Doppelplatin) - najdroższe spośród wymienionych. Cechują się również najdłuższą żywotnością. Zastosowana w nich elektroda platynowa gwarantuje stałą moc, nawet w najcięższych warunkach użytkowania. Podobnie jak w przypadku świec zapłonowych irydowych, także i tutaj elektroda posiada mniejszą średnicę. Z tego powodu potrzebuje ona znacznie niższego napięcia zapłonu niż jej tańsze odpowiedniki. Świece platynowe ze względu na swoją trwałość i wytrzymałość są idealnym rozwiązaniem dla pojazdów napędzanych gazem LPG i CNG.

 

Rodzaje elektrod masowych w świecach zapłonowych

Prócz różnych materiałów, z których wykonane są elektrody, producenci świec zapłonowych stosują także różne typy elektrod masowych. W jakim celu wykorzystuje się różne elektrody masowe? Stosuje się je przede wszystkim w celu wydłużenia czasu użytkowania świecy zapłonowej. Wykorzystanie kilku elektrod w jednej świecy sprawia, że iskra przeskakuje za każdym razem na inną elektrodę. Sprawia to, że ich zużycie rozkłada się w czasie, tym samym przedłużając ich żywotność. Do najczęściej stosowanych typów elektrod masowych zaliczymy:

 

  • Elektrodę standardową czołową;

  • Elektrodę standardową z wysuniętym stożkiem izolatora;

  • Elektrodę boczną;

  • Podwójną elektrodę boczną;

  • Potrójną elektrodę boczną;

  • Poczwórną elektrodę boczną;

  • Podwójną elektrodę boczną pierścieniową;

  • Elektrodę środkową srebrną;

  • Elektrodę środkową z końcówką platynową;

  • Podwójną elektrodę boczną z platynowymi końcówkami.

 

Jak dobrać odpowiednią świecę zapłonową do samochodu?

Jak nie trudno zgadnąć, dobór odpowiedniej świecy zapłonowej jest niezwykle istotny dla poprawnej pracy jednostki napędowej. Niestety świece stosowane w samochodach nie są uniwersalne. W zależności od silnika mogą się one od siebie nieznacznie różnić. Do głównych różnic należą długość, szerokość, rozmiar i długość gwintu oraz rodzaj zastosowanej elektrody. Jak dobrać właściwą świecę zapłonową? Zasadniczo są trzy podstawowe metody doboru odpowiedniej świecy do układu zapłonowego. Pierwszą i najprostszą metodą doboru jest sprawdzenie parametrów świecy w instrukcji pojazdu. Jeśli nie mamy do niej dostępu, drugą równie prostą opcją jest odczytanie symbolów znajdujących się na starej świecy. Na ich podstawie z powodzeniem dobierzemy jej odpowiednik. Ostatnią i w zasadzie najbardziej skomplikowaną metodą jest użycie katalogu jednego z producentów świec zapłonowych. Takie katalogi udostępniają między innymi marki Denso, Beru, Bosch oraz NGK.

 

Jak często wymieniać świece?

Świece to elementy eksploatacyjne samochodu, o czym kierowcy często zdają się zapominać. Najczęściej wymieniane są dopiero wtedy, gdy układ zapłonowy zaczyna zawodzić. Kiedy należy wymienić świece zapłonowe? Jak często to robić? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy dokładnie tam, gdzie rodzaj świecy, jaką powinniśmy zastosować. W instrukcji samochodu producent jasno określa, kiedy należy wymienić świece w układzie zapłonowym. Najczęściej podawany jest przebieg samochodu, po jakim powinna nastąpić wymiana, choć w niektórych przypadkach podawany jest również okres czasu. Oczywiście interwały wymiany mogą się różnić od tych podanych przez producenta pojazdu. Zależeć to będzie od kilku czynników. Jednym z nich jest typ świecy, który zastosowaliśmy poprzednio. Świece zapłonowe standardowe zazwyczaj wymieniamy po przebyciu 30 tys. km. Żywotność świec zapłonowych irydowych określana jest mniej więcej na 60 tys. km i po takim czasie należy je wymienić. Najdłuższą żywotnością cieszą się świece platynowe. Te należy wymieniać średnio co 100 tys. km. Niestety w przypadku pojazdów zasilanych gazem, interwały wymiany świec ulegają całkowitej zmianie. Wynika to przede wszystkim ze znacznie większego wysilenia tych podzespołów w przypadku zasilania paliwem lotnym. W związku z powyższym, w przypadku pojazdów zasilanych LPG lub CNG świece zapłonowe standardowe wymieniamy co 15 tys. km, a świece irydowe i platynowe średnio co 30 tys. km.

 

Objawy zużycia świec zapłonowych

Niestety do momentu aż nie pojawią się poważniejsze objawy, nie jesteśmy w stanie sprawdzić, na jakim etapie zużycia są świece zapłonowe. Oczywiście co jakiś czas możemy je wykręcić w celu ich sprawdzenia i ewentualnego wyczyszczenia, co nieznacznie przedłuży ich żywotność. Niestety w obecnych czasach mało który kierowca podejmuje się tego zadania. Dlatego też stan świec poznajemy dopiero przy ich wymianie, do której najczęściej zmuszają nas objawy ich awarii. Do najczęstszych objawów zużycia świec zapłonowych zaliczymy:

 

  • Znacznie podwyższone zużycie paliwa;

  • Nieregularną pracą jednostki napędowej;

  • Utratę mocy przez silnik (z powodu brak zapłonu na jednym cylindrze);

  • Znacznie utrudniony lub niemal niemożliwy zapłon silnika.

 

Podobne objawy może wywołać również awaria cewki zapłonowej oraz przewodów wysokiego napięcia. Dlatego też przy oględzinach warto zwrócić uwagę również na te podzespoły.

 

Świece zapłonowe, a świece żarowe – różnice

Świece żarowe i świece zapłonowe to podzespoły samochodowe, które mimo podobnych nazw całkowicie różnią się od siebie pod względem funkcji i eksploatacji. Świeca zapłonowa znajduje się wyłącznie na wyposażeniu silników benzynowych. Jej podstawowym zadaniem jest wytworzenie iskry, niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowej na każdym cylindrze silnika. Odpowiada zatem za poprawną pracę jednostki napędowej. Świeca żarowa umieszczana jest natomiast w silnikach wysokoprężnych (Diesla). Wspomaga ona rozruch silnika wysokoprężnego, poprzez podgrzanie powietrza znajdującego się we wnętrzu cylindra. Jej działanie następuje zatem jedynie przy rozruchu silnika. Nieco rzadziej również w początkowej fazie pracy jednostki. Świece żarowe i zapłonowe różnią się nie tylko działaniem. Odmienny także jest ich czas działania pomiędzy niezbędnymi serwisami. Trwałość świec żarowych szacuje się na około 100 tys. km. Po tym czasie należy je wymienić, nawet jeśli nie ma żadnych objawów ich zużycia. Świece zapłonowe, w zależności od różnych czynników, wymienimy co 15 – 100 tys. km.

 

Najpopularniejsze świece zapłonowe w sklepie motochemia.pl

Świece zapłonowe to jedne z popularniejszych części samochodowych dostepnych w sklepie motochemia.pl. Nasza oferta obejmuje produkty czołowych producentów części układu zapłonowego do niemal wszystkich popularnych marek samochodów osobowych. Wśród dostępnych świec zapłonowych, nasi klienci najczęściej sięgają po sprawdzone marki, które cieszą się uznaniem i wieloletnim doświadczeniem na rynku. Pośród nich zdecydowanie największą popularnością cieszy się marka Beru, która bez wątpienia jest liderem w tej dziedzinie motoryzacji. Nieco mniejszym popytem mogą pochwalić się świece zapłonowe Bosch oraz NGK. Tuż za nimi plasuje się równie popularna na rynku aftermarket marka Denso. Opinie na temat produktów tych marek są przeważnie pozytywne. W tym segmencie części zamiennych nie ma miejsca na półśrodki, dlatego też świece zapłonowe tych producentów cechuje przede wszystkim trwałość i wytrzymałość.

 

Gdzie kupić świece zapłonowe?

Świece zapłonowe, tak jak przewody zapłonowe, cewki i inne elementy układu zapłonowego dostępne są w sklepie motochemia.pl. Z powodzeniem można je zakupić lub zamówić w naszych sklepach stacjonarnych znajdujących się na terenie Krakowa. Dotyczy to zarówno sklepu na ul. Centralnej 51, jak i Wincentego Danka 10/U3. Zakupu świec zapłonowych dokonać można również poprzez naszą stronę internetową www.motochemia.pl, gdzie skorzystać możemy z dostępnej wyszukiwarki.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Jakie części samochodowe wymieniać parami?
czwartek, 28 Październik 2021Komentarze: 2

Eksploatacja samochodu, szczególnie gdy używamy go podczas codziennej pracy, wiąże się ze zużyciem jego pojedynczych elementów. Niektóre części samochodowe wraz z pokonanymi kilometrami po prostu ulegają stopniowemu uszkodzeniu. Nie jest to wada fabryczna, a normalnie postępujący proces wyeksploatowania. W przypadku granicznego zużycia części niezbędna jest ich bezwzględna wymiana. Zdarza się jednak, że awarii ulega jedna z dwóch parzystych części samochodu. Czy każda z nich podlega jednak wymianie w tym samym czasie? Jakie części samochodowe należy wymieniać parami? Czy można wymienić tylko jedną z nich? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej
Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie
czwartek, 28 Październik 2021Komentarze: 10

Każdy z nas lubi jak jego samochód błyszczy i prezentuje się niemal jak nowy. Często jednak przy okazji pielęgnacji karoserii zapominamy o wnętrzu auta. Czyszczenie wnętrza jest czynnością, którą niestety od czasu do czasu każdy kierowca musi wykonać. O ile zwykłe odkurzenie wnętrza i przetarcie plastików możemy nazwać zadaniem niemal rutynowym, o tyle pranie tapicerki samochodowej wykonujemy sporadycznie. Z tego powodu niekiedy ta czynność staje się poważnym wyzwaniem. Dotyczy to szczególnie podsufitki samochodowej, którą bardzo łatwo uszkodzić podczas mycia. Jak bezpiecznie wyczyścić podsufitkę? Jakiego preparatu użyć do jej prania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Kris

Wszystkie części ok polecam

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Sobota, 18 Wrzesien 2021

Andrzej

Opis towaru i jego jakość OK.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Czwartek, 16 Wrzesien 2021

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl