Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Elektryka  > 
  4. Układ rozruchowy  > 
  5. Rozrusznik

Rozrusznik


Wybierz markę dla Rozrusznik


Rozrusznik - opis kategorii


Rozrusznik jest urządzeniem elektromechanicznym. Wyposażony w silnik elektryczny powoduje rozruch silnika spalinowego. Silnik rozrusznika jest stworzony pod prąd stały o wartości napięcia nieprzekraczającej 12V ( w przypadku pojazdów osobowych). Podczas rozruchu rozrusznik staje się najbardziej elektrochłonnym odbiornikiem w całym pojeździe. Pobór prądu w przypadku pojazdów osobowych waha się między 150-600A. Wynika to z siły którą musi w sobie rozrusznik mieć aby „ruszyć” silnik. Na drodze rozruchu stoi opór wytworzony przez łożyska korbowe, tłoki i kompresje silnika. Prędkość obrotowa jaką musi uzyskać silnik aby samoczynnie pracował mieści się w przedziale 40-100obr/min dla pojazdów benzynowych oraz między 100-200obr/min dla silników wysokoprężnych.

Jak dbać o rozrusznik?
Kilka prostych czynności serwisowych jest w stanie wydłużyć żywotność rozrusznika.
- należy kontrolować stan naładowania akumulatora i w razie potrzeby go doładować
- rozrusznik poddawać okresowym przeglądom
- utrzymywać w czystości łączenia elektryczne, wraz z klemami
- naprawę rozrusznika oddawać warsztatom specjalizującym się w regeneracji tego typu urządzeń.

Alternatywne sposoby rozruchu
Czasami zdarzają się sytuację kiedy wspomniany rozrusznik zawodzi(lub też akumulator jest już zbyt słaby, aby „zakręcić”). Wówczas nie jesteśmy skazani od razu na lawetę.
Jeżeli winowajcą jest zbyt słaby akumulator wówczas możemy „pożyczyć” prąd z innego pojazdu lub podłączyć akumulator do prostownika (ładowarki). Pierwsza z wymienionych metod z wykorzystaniem kabli rozruchowych jest stosunkowo szybka i przeważnie skuteczna. Jeśli jednak 10-15 min ładowanie z drugiego pojazdu nic nie zmieni, wówczas należy pomyśleć o ładowaniu prostownikiem.
Jeśli za przymusowy postój odpowiedzialny jest rozrusznik, wówczas do dyspozycji mamy tzw. metodę na pych.
Metoda ta polega na rozpędzeniu samochodu wraz z kierowcą, w momencie uzyskania względnie odpowiedniej prędkości, kierowca wrzuca bieg (1 lub 2) i puszcza sprzęgło(całość wykonujemy przy włączonym rozruchu). Metoda ta nie jest zalecana w nowoczesnych pojazdach oraz tych z automatyczną skrzynią biegów. 

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3139

Szybko i w przystępnej cenie - polecam

To dopiero moje drugie zakupy w sklepie w przeciągu 5 lat, ale...

Korzystałem ze sklepu kilka razy zawsze jest taniej niż w sklepach...


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software