Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00

< Powrót do: Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Kategorie  


Kable zapłonowe wysokiego napięcia w samochodzie

Układ zapłonowy to zbiór pojedynczych elementów, który bezpośrednio odpowiada za skuteczne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Jedną z części, która składa się na ten układ, są kable zapłonowe. Łączą one ze sobą cewkę zapłonową oraz świece zapłonowe. Wspólnie zapewniają one skuteczne funkcjonowanie jednostki napędowej. Niestety przewody są podzespołami stosunkowo delikatnymi, przez co ulegać mogą niewielkim uszkodzeniom. Z tego powodu kable wysokiego napięcia znajdziemy w ofercie większości producentów zamiennych części samochodowych na rynek aftermarket. Oferują je między innymi tacy giganci branży jak NGK, Magneti Marelli, Bosch, Beru, Sentech i wielu innych.


Wybierz markę dla Przewody zapłonowe

Co to są przewody zapłonowe?

Przewody zapłonowe bardzo często nazywane są zamiennie kablami zapłonowymi lub przewodami wysokiego napięcia. Stanowią one jeden z podstawowych elementów układu zapłonowego silnika o zapłonie iskrowym, czyli benzynowego. Ich zadaniem jest przeniesienie wysokiego napięcia z cewki zapłonowej na każdą ze świec zapłonowych. Kable tworzą zatem bezpośrednie i szczelne połączenie tych dwóch elementów.

 

Rodzaje przewodów zapłonowych

Na rynku znaleźć możemy kilka różnych typów silnikowych kabli zapłonowych. Ich zadanie w każdym przypadku jest takie same, a różnią się one jedynie budową. Ze względu na materiał, z którego zostały wykonane, przewody wysokiego napięcia możemy podzielić na:

 

  • Przewody zapłonowe z izolacją wykonaną z PVC. Ich wadą jest niewielka odporność na działanie wysokich temperatur;

  • Kable zapłonowe z izolacją wykonaną z silikonu. Najpopularniejszy materiał, z którego wykonuje się przewody zapłonowe. Zaletami tego materiału jest wysoka odporność na oleje, smary i wysokie temperatury. Wadą jest podatność na uszkodzenia mechaniczne.

  • Przewody wysokiego napięcia z izolacją elastomerową. Ich zaletą są najlepsze właściwości przewodzące wśród wszystkich typów kabli.

  • Przewody zapłonowe z rdzeniem miedzianym. Cechuje je dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne. Ich zaletą są także bardzo dobre przewodnictwo prądu i niska cena. Wadą jest powodowanie przez kable zakłóceń elektromagnetycznych i ograniczenie mocy iskry.

  • Kable zapłonowe z rdzeniem węglowym. Zawierają rdzeń wykonany z włókien szklanych powleczonych węglem. Stanowią zatem idealny przewodnik, który doskonale tłumi wszelkie zakłócenia elektromagnetyczne. Do wad przewodów wyposażonych w ten rdzeń należy niska odporność na uszkodzenia mechaniczne i niska trwałość. Wynika ona z szybkiego starzenia się grafitu.

  • Przewody wysokiego napięcia z rdzeniem ferromagnetycznym. Zawiera rdzeń z włókna szklanego otoczonego materiałem ferromagnetycznym i spiralnym stalowym drutem. Skutecznie tłumi zakłócenia elektromagnetyczne, zapewniając wysoką jakość iskry. Ich największą zaletą jest jednak znikoma strata energii.

 

Budowa przewodów zapłonowych

Budowa kabli zapłonowych nie jest przesadnie skomplikowana. Składają się one z kilku podstawowych elementów. Główną częścią samochodowych przewodów wysokiego napięcia jest ich rdzeń. Wykonany jest on z miedzi, włókien szklanych powleczonych węglem lub włókien szklanych powleczonych materiałem ferromagnetycznym i stalowym drutem. Rdzeń otoczony jest przez izolator, który stanowi również zewnętrzną część kabla. Ten wykonany może być z materiału PVC, silikonu, lub elastomerów. Na obu końcach kabli znajdują się tak zwane terminale. Są to metalowe końcówki, za pomocą których uzyskiwane jest połączenie pomiędzy świecą zapłonową i cewką zapłonową. Terminale zabezpieczone są przez specjalne osłony, które wykonane są z gumy lub silikonu.

 

Za co odpowiada przewód zapłonowy?

Przewody zapłonowe są jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego. Ich zadaniem jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki zapłonowej, bezpośrednio do każdej ze świec zapłonowych. Napięcie to musi zostać dostarczone bez żadnych strat i zakłóceń. Wszystko po to, aby silnik mógł poprawnie funkcjonować. Nawet najmniejsze przepięcie na kablach może spowodować zakłócenia w spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Spowoduje to nierówną pracę silnika, spadek osiągów, a nawet jego unieruchomienie.

 

Objawy awarii przewodów zapłonowych

Objawy uszkodzenia przewodów zapłonowych są charakterystyczne. Niestety nie zawsze jednoznacznie wskazują na awarię tego elementu. Do najczęstszych przejawów awarii kabli zapłonowych zaliczyć możemy:

 

  • Nierówną pracę silnika;

  • Gaśnięcie silnika na niskich obrotach;

  • Trudności w utrzymaniu silnika na wysokich obrotach;

  • Brak możliwości odpalenia jednostki napędowej.

 

Gdy uszkodzenie przewodów jest niewielkie, może ono nawet nie zaburzać pracy jednostki napędowej. Drobne przebicia mogą jednak wpływać na urządzenia elektryczne znajdujące się na wyposażeniu pojazdu. Przykładowo mogą powodować żarzenie się niektórych kontrolek na desce rozdzielczej, powodować zakłócenia w działaniu radia, wycieraczek czy elektrycznych szyb.

 

Przyczyny uszkodzenia kabli wysokiego napięcia w samochodzie

Przewody zapłonowe należą do jednych z eksploatacyjnych części samochodowych. Oznacza to, że wraz z użytkowaniem pojazdu ulegają one stopniowemu zużyciu. Co jednak tak naprawdę jest przyczyną ich awarii? Głównym powodem ich zużycia jest oczywiście konieczność przenoszenia prądu o dużym natężeniu. To w połączeniu z niesprzyjającymi czynnikami zewnętrznymi sprawia, że kable zapłonowe z czasem tracą swoje pierwotne właściwości. Do najczęściej wymienianych czynników zewnętrznych wpływających na żywotność kabli zaliczymy wysokie wahania temperatury pod maską, dużą wilgotność, zanieczyszczenie olejem lub innymi płynami eksploatacyjnymi, a także drgania jednostki napędowej.

 

Jak sprawdzić przewody zapłonowe?

Gdy silnik samochodu zaczyna przerywać, nie wkręca się na obroty lub po prostu nie odpala, podejrzenie zazwyczaj pada na uszkodzone przewody zapłonowe. Jak jednak sprawdzić kable zapłonowe? Pierwszym, w zasadzie domowym sposobem, jest sprawdzenie kabli przy pomocy atomizera z wodą. W tym przypadku, we w miarę ciemnym miejscu, podczas pracy silnika lub próby jego uruchomienia, psikamy atomizerem z wodą po kablach wysokiego napięcia. Jeśli podczas aplikacji zauważymy iskry, oznacza to, że któryś z kabli posiada przebicia i kwalifikuje się do wymiany. Innym, bardziej technicznym sposobem sprawdzenia kabli jest użycie multimetru. W tym celu należy w pierwszej kolejności wymontować kable zapłonowe, ustawić miernik na pozycję 20000 Omów, a następnie zetknąć końcówki kabli multimetru z terminalami pojedynczego kabla zapłonowego. W ten sposób zmierzymy opór na każdym kablu. W przypadku przewodów krótkich powinien on wynosić około 6 OHm. W przypadku kabli średniej długości pomiędzy 7 a 9 Ohm natomiast długich od 9 do 11 Ohm. Każde odstępstwo od tych wyników możemy uznać za awarię kabla, który należy bezzwłocznie wymienić.

 

Jak często wymieniać przewody zapłonowe?

Co ile wymieniać przewody zapłonowe? To pytanie, które bardzo często zadają sobie kierowcy. Dobrej jakości fabryczne kable w teorii z powodzeniem powinny wytrzymać przebiegi nawet 200-300 tys. km. Sami producenci części samochodowych są jednak mniej optymistyczni. Zalecają oni ich wymianę co 30 - 60 tys. km. Wszystko zależy również od rodzaju paliwa, jakim samochód jest zasilany. Przewody zapłonowe w pojazdach z LPG powinno się wymieniać nieco częściej niż w silnikach benzynowych. Wymiana przewodów zapłonowych nie jest trudna i w większości przypadków możemy wykonać ją samodzielnie. Mimo to zdecydowana większość kierowców wymienia je dopiero wtedy, gdy ulegają one uszkodzeniu. Warto robić to częściej, aby zachować optymalne warunki pracy jednostki i nie narażać jej na dalsze uszkodzenia.

 

Co wymieniać oprócz przewodów zapłonowych?

Gdy z jakiegoś powodu decydujemy się na wymianę przewodów zapłonowych w naszym samochodzie, warto rozważyć także wymianę świec. Tym bardziej że żywotność niektórych ich rodzajów jest bardzo zbliżona do przewodów Świece zapłonowe to elementy układu zapłonowego, które ściśle współpracują z kablami zapłonowymi. To właśnie one odpowiadają za uwolnienie prądu przenoszonego przez przewody. Dzięki nim możliwy jest zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej i poprawna praca silnika.

 

Gdzie kupić przewody do świec?

Przewody zapłonowe, tak jak większość części samochodowych, zakupić można w profesjonalnych sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych. Do takich sklepów zaliczyć możemy również sklep motochemia.pl. Dotyczy to zarówno placówek stacjonarnych na ul. Centralnej 51 i ul. Wincentego Danka 10/U3 w Krakowie, jak i sklepu internetowego. Prócz przewodów w sklepach zakupić można także inne elementu układu zapłonowego. Należą do nich między innymi świece zapłonowe oraz cewki zapłonowe.

 

Najpopularniejsze kable do świec zapłonowych

Kable zapłonowe są niezwykle istotnym elementem układu zapłonowego. Ich odpowiednia jakość i wykonanie jest niezbędna dla poprawnego działania silnika samochodowego. Dlatego też szczególną popularność mają przewody zapłonowe znanych producentów części samochodowych. Wśród naszych klientów największym wzięciem cieszą się kable marki NGK. Kojarzona jest ona przede wszystkim właśnie z częściami układu zapłonowego, takimi jak kable, cewki czy przewody zapłonowe. Drugie miejsce tego rankingu zajmują kable wyprodukowane przez markę Bosch. Listę Top 3 zamykają kable sygnowane logiem marki Beru. Nieco rzadziej kupujący wybierają kable włoskiego Magneti Marelli oraz Denso.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Klucz dynamometryczny, niezbędnik mechanika i majsterkowicza
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 3

Według wielu entuzjastów motoryzacji każdy kierowca powinien posiadać swoją własną skrzynkę narzędziową. Nawet podstawowe narzędzia takie jak wkrętaki, kombinerki czy zestawy płaskich kluczy w pewnych sytuacjach potrafią być nieocenione. Wiedzą o tym przede wszystkim garażowi majsterkowicze oraz mechanicy. Bardzo często, jako jedno z obowiązkowych narzędzi do napraw, podają oni klucz dynamometryczny. Ten szczególny typ klucza jest niezbędny do przeprowadzenia nie tylko napraw, ale również rutynowych czynności, takich jak, chociażby dokręcenie koła. Czym dokładnie jest klucz dynamometryczny? Gdzie należy go używać?

Czytaj więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
wtorek, 25 Styczeń 2022Komentarze: 5

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Andrzej

Fajny przyjemny aromat w aucie

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Piątek, 21 Styczeń 2022

Zibi

Mogłem zrealizowac całe zamówienie potrzebnych towarów w jednym...

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 18 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl