Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Zawieszenie osi i prowadzenie kół >
- Przeguby >
- Przegub nośny prowadzący
Sworzeń wahacza zawieszenia
Wybierz markę dla Przegub nośny prowadzący
Co to jest sworzeń wahacza?
Sworzeń wahacza jest jednym z podstawowych elementów wahacza zawieszenia samochodowego. Dzięki niemu możliwe jest ruchome połączenie wahacza ze zwrotnicą koła. Umożliwia ono nie tylko swobodne skręcanie kół, ale również ich prawidłowe prowadzenie. Dzięki ruchomemu połączeniu wahacza ze zwrotnicą możliwe jest także resorowanie masy pojazdu. Czym jednak dokładnie jest sworzeń wahacza? Sworzeń na wahaczu to tak naprawdę przegub kulowy, który nabity lub przykręcony jest bezpośrednio do jednego z końców wahacza zawieszenia. Element ten podczas codziennej eksploatacji samochodu poddawany jest znacznym obciążeniom. Z tego powodu to właśnie on jest najczęściej powodem awarii wahacza.
Czy sworzeń wahacza jest częścią wymienną?
Przegub wahacza, jako jeden z elementów samego wahacza, stanowi część eksploatacyjną pojazdu. W większości przypadków podlega on wymianie, jednak warto wiedzieć, że nie jest to regułą. W niektórych modelach samochodu stosuje się bowiem wahacze, w których sworznie są elementem niewymiennym. Oznacza to, że w przypadku awarii przegubu w takim wahaczu, konieczna jest wymiana całego podzespołu. Do takich wahaczy nie da się również dokupić samego sworznia wahacza, gdyż nie są one oferowane przez producentów części samochodowych.
Objawy awarii sworznia wahacza
Sworznie wahacza to elementy zawieszenia pojazdu, które każdego dnia poddawane są znacznym obciążeniom. Każdy pokonany zakręt, krawężnik, nierówność nawierzchni czy po prostu dziura w drodze negatywnie wpływa na trwałość tego podzespołu. Jaka jest jednak szacowana trwałość sworznia wahacza? Wytrzymałość tego elementu określana jest średnio na 80 - 100 tysięcy kilometrów. To zazwyczaj przy tym przebiegu pojawiają się pierwsze objawy wyeksploatowania tych podzespołów. Do najczęściej występujących objawów przegubu wahacza zaliczymy:
-
Stukanie z okolicy kół, szczególnie podczas pokonywania nierówności;
-
Zauważalne luzy układu kierowniczego;
-
Charakterystyczne "osunięcia" samochodu podczas pokonywania zakrętów na nierównej drodze;
-
Nierównomierne zużywanie się opon;
-
Problemy z utrzymaniem toru jazdy mimo prawidłowego ustawienia kół.
Przyczyny uszkodzenia przegubu wahacza
Uszkodzenie sworznia wahacza podczas normalnego użytkowania samochodu jest procesem naturalnym. Element ten należy do eksploatacyjnych części samochodowych, co oznacza, że wraz z użytkowaniem pojazdu ulega on stopniowemu zużyciu. Wytrzymałość końcówki wahacza określana jest średnio na 80 - 100 tysięcy kilometrów przebiegu, choć ta wartość może się różnić, w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz jakości dróg, po których się porusza. Co jednak wpływa na zużycie się sworznia wahacza? Co jest przyczyną awarii przegubów? Niestety główną przyczyną uszkodzenia tych elementów jest oczywiście jakość dróg. Częste poruszanie się po nierównościach, dziurach, czy agresywne najeżdżanie na krawężnik, czy progi zwalniające, powoduje powolną degradację przegubu wahacza, a w konsekwencji jego wybicie. Dlaczego częściej psuje się prawy wahacz? Ponieważ większość dziur, studzienek kanalizacyjnych czy zalegających na drodze kałuży znajduje się po prawej stronie drogi (przy ruchu prawostronnym), wahacz i jego sworzeń, narażony jest tym samym na większe obciążenia.
Dlaczego należy wymienić uszkodzony sworzeń wahacza?
Awaria sworznia wahacza jest ściśle powiązana z awarią samego wahacza. Niestety podzespół ten jest elementem, który w wahaczu zawieszenia ulega najczęstszym uszkodzeniom. Z tego powodu bardzo często awaria przegubu wahacza jest bagatelizowana przez kierowców. Warto jednak zaznaczyć, że uszkodzenie tego typu jest stosunkowo niebezpieczne. Postępująca degradacja sworznia może doprowadzić do skrajnie niebezpiecznych sytuacji na drodze, a nawet do wypadku. Czym grozi zlekceważenie uszkodzenia sworznia wahacza? Całkowite wybicie się sworznia wahacza z przegubu grozi przede wszystkim utratą kontroli nad pojazdem. Podczas tej awarii wahacz przestaje prowadzić i utrzymywać koło, przez co najczęściej auto zaczyna poruszać się w losowym kierunku, a koło przy którym nastąpiła awaria ustawia się poziomo względem drogi.
Wymiana sworznia wahacza
Wymiana sworznia wahacza może być stosunkowo prosta, trudna lub niemożliwa do wykonania. Wynika to przede wszystkim z konstrukcji wahacza zawieszenia, a także samego przegubu kulowego. Najłatwiejsza wymiana sworznia wahacza czeka nas lub mechanika w przypadku, gdy przegub mocowany jest do wahacza przy pomocy śrub. Wtedy też oprócz podnośnika i klucza do kół, do wykonania naprawy potrzebny będzie jedynie odpowiedni klucz, WD-40 oraz cierpliwość. W przypadku przegubu nabijanego lub wprasowanego sytuacja nieco się komplikuje. Wyjęcie starego sworznia wahacza wymagać będzie bowiem siły, odpowiedniego wybijaka do sworznia wahacza oraz sporego doświadczenia. Taką naprawę przy pomocy wybijaka sworznia wahacza lepiej pozostawić mechanikowi. Najlepiej postąpić podobnie w przypadku, gdy wymiana samego sworznia nie jest możliwa. Wtedy też konieczne jest wymienienie kompletnego wahacza zawieszenia.
Koszty wymiany przegubu wahacza
Koszt wymiany sworznia wahacza możemy rozważyć w dwóch kategoriach. W pierwszej, gdy możliwa jest wymiana samego sworznia oraz w drugiej, gdy takiej opcji nie ma. W przypadku wymiany samego przegubu wahacza koszt tego elementu może się wahać w graniach 40 - 80 złotych za sztukę. Koszt robocizny, w zależności od tego, z jakim typem sworznia wahacza mamy do czynienia, mieści się w widełkach 50 - 100 złotych. Prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy sworzeń jest niewymienny. Wtedy też konieczna jest wymiana całego wahacza. Jego koszt może się wahać w granicach od 60 do 200 złotych, a koszt wymiany zamknie się pomiędzy 100 – 150 złotych. Oczywiście cena części samochodowych oraz robocizny zależna jest od marki podzespołu, modelu samochodu, w którym będą montowane oraz indywidualnego cennika serwisu samochodowego.
Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawić zbieżność?
Niestety tak jak w przypadku serwisowania pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, takich jak amortyzatory czy sprężyny, także w przypadku wymiany sworznia wahacza niezbędna jest korekta geometrii zawieszenia. Tym bardziej w wypadku, gdy przegub wahacza okazał się niewymienny, a naprawie serwisowej poddany został kompletny wahacz. Dlatego też do kosztów wymiany sworznia wahacza należy doliczyć również ustawienie zbieżności. Specjalista powinien wykonać korektę geometrii kół za nie więcej niż 150 złotych.
Jaki sworzeń wahacza wybrać?
Przegub wahacza, zwany również jego końcówką, choć niewielki, pełni bardzo ważną funkcję w układzie zawieszenia. Jego uszkodzenie podczas jazdy może spowodować realne niebezpieczeństwo dla nas, naszych pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Z tego powodu nie warto oszczędzać na tym podzespole, montując części używane. Tylko nowe części samochodowe renomowanych marek takich jak TRW, GSP, Febi, czy Lemforder zagwarantują optymalną jakość części, potwierdzoną licznymi atestami i homologacjami.
Gdzie kupić sworznie wahacza?
Zarówno wahacze, jak i przeguby wahacza dostępne są w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych. Motochemia również należy do tego grona, oferując części samochodowe czołowych producentów. W sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa oraz w sklepie internetowym www.motochemia.pl bez problemu zamówić można sworznie wahacza cenionych na całym świecie producentów takich jak TRW, Delphi, Febi Bilstein oraz Lemforder. Jak zamówić odpowiedni przegub wahacza? Jeśli masz problem z doborem odpowiedniego sworznia wahacza, zadzwoń na naszą infolinię, a pracownik pomoże Ci wybrać odpowiednią część.
Citroen C5 I - Awarie, usterki, eksploatacja
08/01/2020Citroen jest francuskim producentem aut, który dawniej kojarzony był z wdrażaniem do produkcji nietuzinkowych, a...więcej
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejsprawnie i szybko,bez zarzutów*
Założone w moim aucie z miesiąc temu i na ten moment mogę...
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl