Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ chłodzenia  > 
  4. Uszczelki pompy wodnej  > 
  5. Pompa wodna

< Powrót do: Uszczelki pompy wodnej
Kategorie  


Pompy wody do układu chłodzenia

Układ chłodzenia to jeden z najbardziej charakterystycznych elementów silników chłodzonych cieczą. Jego serce tworzy pompa wody, która odpowiada za doprowadzenie i obieg płynu chłodzącego przez całą jednostkę napędową. Część ta bardzo często stanowi również element układu rozrządu. Dlatego też znajdziemy ją w linii produktowej znanych producentów pasków i łańcuchów rozrządu, do których należą marki INA czy SKF. Pompy płynu chłodzącego oferują także popularni producenci części samochodowych. Wśród nich wyróżnimy między innymi producentów takich jak Dolz, Hepu, Kamoka, Febi, Mahle czy Valeo.

Nie wiesz, kiedy wymienić pompę wody w twoim samochodzie? Zastanawiasz się, czy pompę płynu chłodzącego wymieniać razem z rozrządem? Sprawdź naszą ofertę części układu chłodniczego!


Wybierz markę dla Pompa wodna

Co to jest pompa wodna?

Pompa wody, a w zasadzie pompa cieczy chłodzącej to jedna z podstawowych części samochodowego układu chłodzenia. Wykorzystywana jest we wszystkich pojazdach silnikowych, w których chłodzenie silnika odbywa się przy pomocy cieczy. Pompa wody odpowiedzialna jest za wprawienie w ruch płynu chłodniczego, który krąży pomiędzy jednostką napędową a chłodnicą cieczy i nagrzewnicą. Pompa wody w samochodach najczęściej stanowi element układu rozrządu i napędzana jest przy pomocy paska rozrządu. Oczywiście nie jest to regułą. Na rynku dostępne są silniki o różnych konstrukcjach, w których napęd pompy wodnej rozwiązano również na inne sposoby.

 

Budowa pompy wody.

Wbrew pozorom samochodowa pompa płynu chłodniczego, nie jest urządzeniem specjalnie skomplikowanym. Składa się ona z kilku podstawowych elementów, do których należą:

 

  • Korpus pompy wody.

  • Wirnik pompy wody.

  • Koło pasowe.

  • Łożyska.

  • Niewielki wałek.

 

Po obu stronach korpusu na jednej osi/wałku umieszczony jest wirnik pompy i koło pasowe. Wałek umieszczony jest natomiast na specjalnie dopasowanych łożyskach. Nie tylko nie przepuszczają one cieczy chłodzącej, ale również zapewniają stabilną pracę wirnikowi i kołu pasowemu. Jak nie trudno zgadnąć, wirnik to część pompy, która znajduje się wewnątrz korpusu silnika. Służy on do wprawienia w ruch płynu chłodniczego. Koło pasowe natomiast napędza ten wirnik za sprawą paska napędowego.

 

Jak napędzana jest pompa wody?

Pompa cieczy chłodzącej najczęściej napędzana jest przez wał korbowy za pomocą paska rozrządu. Tym sposobem pompa wody, stanowi integralną część samochodowego układu rozrządu. Oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie stosowane przez producentów aut. W niektórych modelach samochodów pompa napędzana jest przez wał korbowy, jednak wprawia ją w ruch pasek klinowy wielorowkowy. Pasek ten zazwyczaj napędza też jednocześnie alternator, czy sprężarkę klimatyzacji. Całkowicie odmiennym, jednak bardzo rzadko stosowanym rozwiązaniem, jest napędzanie pompy przy pomocy silnika elektrycznego. W takim układzie, pompa wodna posiada regulację wydajności. Z jednej strony poprawia to chłodzenie silnika w krytycznych dla niego sytuacjach. Z drugiej zaś, w przypadku awarii modułu odpowiadającego za zmianę wydajności, może doprowadzić do uszkodzenia jednostki.

 

Czy każdy samochód posiada pompę wody?

W przypadku silników spalinowych pompę wody posiadają jedynie te samochody, które wyposażone są w układ chłodniczy oparty na cieczy chłodzącej. Zdarzają się bowiem pojazdy, których silniki nie są chłodzone cieczą, a jedynie samym powietrzem. Takie rozwiązanie znaleźć możemy między innymi w popularnym małym fiacie 126p, Garbusie czy Porsche 911.

 

Usterki pompy wody

Pompa cieczy chłodzącej tak jak każde urządzenie z czasem ulegają stopniowemu zużyciu. W końcu element ten pracuje praktycznie przez cały czas użytkowania pojazdu. Gdy tylko przekręcimy kluczyk w stacyjce i odpalimy samochód, pompa od razu zaczyna przepychać płyn chłodzący przez cały układ chłodniczy. Do najczęściej spotykanych awarii pompy płynu chłodniczego zaliczymy:

 

  • Wyciek chłodziwa z otworu drenażowego – spowodowany rozszczelnieniem uszczelki na osi wirnika.

  • Wyciek płynu chłodzącego w miejscach styku pompy z silnikiem – spowodowany uszkodzeniem uszczelnienia w miejscu montażu pompy.

  • Zablokowanie lub zmniejszenie wydajności pompy – może być spowodowane uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem wirnika, zużyciem lub pęknięciem wałka oraz uszkodzeniem łożyska wirnika.

 

Niestety każda z powyższych usterek kwalifikuje pompę cieczy chłodzącej do natychmiastowej jej wymiany.

 

Kiedy wymienić pompę wody?

Pompę cieczy chłodzącej należy wymienić przede wszystkim wtedy, kiedy dostrzeżemy jedną z wyżej wymienionych usterek. Uszkodzenie tego elementu może spowodować przegrzanie silnika, co skutkować będzie jego poważniejszą awarią. Czy pompę wody wymienia się także razem z rozrządem? Jest to kwestia dyskusyjna dla wielu kierowców. Specjaliści jednak jasno określają, że przy wymianie zestawu rozrządu należy wymienić również pompę wody. Powód jest prosty. Nawet po wymontowaniu pompy, mechanik nie jest w stanie sprawdzić, w jakim stanie są łożyska wirnika i koła pasowego. Ich kiepski stan może spowodować uszkodzenie pompy i konieczność rozebrania całego rozrządu ponownie. Z tego powodu, w ramach przyszłej oszczędności, zaleca się wymianę kompletnego rozrządu razem z pompą.

 

Najpopularniejsze pompy wodne w sklepie motochemia.pl

W naszym sklepie internetowym motochemia.pl i w sklepach stacjonarnych w Krakowie dostępne są zarówno same pompy cieczy chłodzącej, jak i pompy z zestawami paska czy łańcucha rozrządu. Przez naszych klientów zdecydowanie częściej wybierane są pompy z rozrządem, a wśród nich króluje marka INA. Pompy wody dobierane są także osobno do rozrządów, których producenci nie zawsze oferują własne pompy. W takim zestawieniu do Zestawów Contitech Continental czy Dayco dobierane są najczęściej pompy układu chłodzenia marek Dolz oraz Hepu.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Jakie części samochodowe wymieniać parami?
czwartek, 28 Październik 2021Komentarze: 2

Eksploatacja samochodu, szczególnie gdy używamy go podczas codziennej pracy, wiąże się ze zużyciem jego pojedynczych elementów. Niektóre części samochodowe wraz z pokonanymi kilometrami po prostu ulegają stopniowemu uszkodzeniu. Nie jest to wada fabryczna, a normalnie postępujący proces wyeksploatowania. W przypadku granicznego zużycia części niezbędna jest ich bezwzględna wymiana. Zdarza się jednak, że awarii ulega jedna z dwóch parzystych części samochodu. Czy każda z nich podlega jednak wymianie w tym samym czasie? Jakie części samochodowe należy wymieniać parami? Czy można wymienić tylko jedną z nich? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej
Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie
czwartek, 28 Październik 2021Komentarze: 10

Każdy z nas lubi jak jego samochód błyszczy i prezentuje się niemal jak nowy. Często jednak przy okazji pielęgnacji karoserii zapominamy o wnętrzu auta. Czyszczenie wnętrza jest czynnością, którą niestety od czasu do czasu każdy kierowca musi wykonać. O ile zwykłe odkurzenie wnętrza i przetarcie plastików możemy nazwać zadaniem niemal rutynowym, o tyle pranie tapicerki samochodowej wykonujemy sporadycznie. Z tego powodu niekiedy ta czynność staje się poważnym wyzwaniem. Dotyczy to szczególnie podsufitki samochodowej, którą bardzo łatwo uszkodzić podczas mycia. Jak bezpiecznie wyczyścić podsufitkę? Jakiego preparatu użyć do jej prania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Kris

Wszystkie części ok polecam

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Sobota, 18 Wrzesien 2021

Andrzej

Opis towaru i jego jakość OK.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Czwartek, 16 Wrzesien 2021

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl