Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Układ chłodzenia >
- Chłodnica cieczy i oleju >
- Pojedyncze części chłodnicy cieczy
Chłodnica wody - pojedyncze części układu chłodzenia
Wybierz markę dla Pojedyncze części chłodnicy cieczy
Co to jest chłodnica samochodowa?
Samochodowa chłodnica wody to element układu chłodzenia, który stosowany jest w pojazdach silnikowych. Stanowi ona wymiennik ciepła, który służy do zapewnienia optymalnej temperatury jednostki napędowej w silnikach chłodzonych cieczą. W lecie, gdy na dworze panują wysokie temperatury, chłodnica cieczy chroni silnik przed przegrzaniem. W zimie, podczas gdy temperatura najczęściej spada poniżej zera, zapewnia optymalną pracę silnika. Chłodnica przyczynia się również do ogrzania wnętrza kabiny pasażerskiej. Współpracuje ona z innymi elementami układu chłodzenia, zapewniając swobodny przepływ płynu chłodzącego. Chłodnica wody najczęściej umieszczona jest z przodu pojazdu. Ma to na celu zapewnienie swobodnego przepływ powietrza przez chłodnicę. Pozwala to oczywiście ochłodzić płyn chłodniczy znajdujący się wewnątrz układu chłodzenia.
Budowa chłodnicy wody
Chłodnica samochodowa najczęściej przyjmuje formę wielkiego panelu wykonanego z aluminium, mosiądzu i stali. Jej budowa opiera się na licznych cienkich rurkach, do których przymocowane są blaszki odprowadzające ciepło. Pomiędzy rurkami znajdują się niewielkie odstępy, które pozwalają na swobodny przepływ powietrza. Wewnątrz rurek przepływa rozgrzany płyn chłodniczy. Chłodnica cieczy w pojazdach silnikowych zbudowana jest w taki sposób, aby przepływało przez nią powietrze. Ma to oczywiście na celu ochłodzenie gorącej cieczy z układu chłodzenia. Ta doprowadzana jest gumowymi rurkami wprost do chłodnicy, poprzez kanał w jej górnej części. Gdy ciecz zostaje ochłodzona, zostaje odprowadzona przez kanał znajdujący się u jej podstawy. Warto zaznaczyć, że chłodnica wody jest podzespołem wyjątkowo wytrzymałym, a zarazem bardzo delikatnym. Wytrzymuje nie tylko wysoką temperaturę płynu chłodniczego, ale także wysokie ciśnienia, które panują we wnętrzu układu chłodzenia.
Elementy układu chłodzenia
Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych elementów pojazdu. Odpowiada on za zapewnienie optymalnej temperatury pracy jednostki napędowej w każdych warunkach. Układ ten jest stosunkowo prosty i złożony jest z kilku zasadniczych elementów. Wśród nich znajdziemy między innymi:
-
Chłodnica — wymiennik ciepła pozwalający na ostudzenie płynu chłodzącego.
-
Wentylator — elektryczny lub mechaniczny. Pozwala na dostarczenie powietrza do chłodnicy.
-
Silnik — przez niego przepływa płyn chłodniczy, który pozwala odprowadzić ciepło z jego wnętrza.
-
Pompa płynu chłodzącego — zwana również pompą wody. Napędzana najczęściej przez pasek rozrządu. Pozwala na ruch płynu chłodzącego przez układ chłodzenia.
-
Nagrzewnica — wymiennik ciepła pozwalający na ogrzanie kabiny pasażerskiej.
-
Termostat — jeden z mechanicznych czujników układu chłodzenia. Po osiągnięciu temperatury krytycznej cieczy chłodzącej pozwala na zwiększenie wydajności układu chłodzenia.
-
Zbiorniczek wyrównawczy – zbiorniczek, do którego dolewany jest płyn chłodniczy. Przy jego pomocy można skontrolować poziom chłodziwa w układzie.
Objawy awarii chłodnicy wody
Symptomy awarii chłodnicy samochodowej są ściśle związane z objawami uszkodzenia układu chłodzenia. Zarówno w przypadku chłodnicy, jak i samego układu, objawy awarii mogą być bardzo zbliżone. Do najczęściej spotykanych awarii chłodnicy zaliczymy zatem:
-
Przegrzanie układu chłodzenia.
-
Ubytek płynu chłodzącego.
Ubytek cieczy chłodzącej najczęściej następuje wskutek mechanicznego uszkodzenia chłodnicy. Do uszkodzenia tego podzespołu może dojść nawet w trakcie codziennej jazdy (np. wskutek uderzenia kamienia w panel chłodnicy). Chłodnica może ulec rozszczelnieniu także w wyniku wysokiego ciśnienia panującego w jej wnętrzu oraz w wyniku korozji. Przegrzanie układu chłodzenia może jednak się zdarzyć nawet w przypadku, gdy chłodnica nie jest uszkodzona. Najczęstszą przyczyną takiej awarii jest:
-
Zatkanie kanałów w chłodnicy (np. przez kamień mineralny).
-
Zanieczyszczenie panelu chłodnicy (np. przez błoto).
Z tego powodu należy dbać o należytą czystość chłodnicy w samochodzie, a także raz na jakiś czas stosować płukanki do chłodnic. Pozwolą one usunąć nagromadzony kamień wewnątrz układu oraz oczyścić go z innych zabrudzeń.
Jak uszczelnić chłodnicę?
Istnieje co najmniej kilka sposobów na uszczelnienie chłodnicy wody w samochodzie. Oczywiście przyświeca temu zasada: im mniejszy wyciek, tym łatwiej go uszczelnić. Wyciek z chłodnicy możemy uszczelnić między innymi samodzielnie od wewnątrz. Do tego celu wykorzystać możemy jeden z dostępnych na rynku uszczelniaczy do chłodnic. Uszczelniacze tego typu dostępne są w dwóch formach:
-
Uszczelniacz do chłodnic w płynie (np. Liqui Moly 8347 Uszczelniacz Chłodnicy 150 ml)
-
Uszczelniacz do chłodnic w proszku (np. K2 Stop Leak 18.5 g).
W obu przypadkach preparat dodawany jest do zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego. Preparat samodzielnie przedostaje się do chłodnicy wraz z płynem chłodzącym, a następnie zatyka nieszczelność. W ten sposób naprawić możemy niewielkie wycieki. Wycieki możemy również spróbować naprawić od zewnątrz. Do tego celu przeznaczone są specjalne masy uszczelniające lub kleje wysokotemperaturowe. Niestety w przypadku większych nieszczelności czy uszkodzeń chłodnicy konieczna będzie wizyta u mechanika. Ten może podjąć się naprawy chłodnicy przy pomocy specjalnej lutownicy lub spawarki. Niestety we współczesnych samochodach taka naprawa zazwyczaj nie jest możliwa z powodu materiałów zastosowanych do produkcji chłodnic. W takim przypadku czeka nas wymiana chłodnicy na nową.
Uszkodzona chłodnica — wymiana czy regeneracja?
Chłodnica wody w samochodzie jest ważnym, ale też delikatnym elementem, który z czasem może ulec uszkodzeniu. Możliwa jest jej naprawa, czy regeneracja, jednak niekiedy warto zastanowić się nad jej opłacalnością. Naprawa jest oczywiście zdecydowanie tańsza. Jej koszt wynosi zazwyczaj od 50 do 300 złotych. Taka naprawa nie daje jednak pewności stuprocentowej skuteczności. Co ciekawe koszt robocizny wymiany chłodnicy na nową jest niemal identyczny. Główną różnicę kosztów przy obu naprawach stanowi jednak cena zakupu samej chłodnicy. w przypadku części zamiennych koszt chłodnicy waha się w granicach od 200 do 1000 złotych. Cena oryginalnej chłodnicy zakupionej w ASO to koszt rzędu 1500 - 2500 złotych.
Czołowi producenci chłodnic samochodowych
Chłodnica wody to niemal najważniejszy element układu chłodzenia stosowanego w silnikach spalinowych. Jej poprawne działanie jest niezwykle ważne dla sprawnego funkcjonowania jednostki napędowej. Element ten niestety jest stosunkowo delikatny, a więc i podatny na uszkodzenia mechaniczne. Na szczęście wielu producentów części samochodowych specjalizuje się w produkcji i dystrybucji tego typu podzespołów. Wśród najpopularniejszych i najważniejszych producentów samochodowych chłodnic wody wymienić możemy marki:
-
NRF
-
Loro
-
Nissen
-
Denso
Gdzie kupić chłodnicę wody do samochodu?
Chłodnicę cieczy chłodzącej z powodzeniem można zakupić w sklepach motoryzacyjnych, oferujących części zamienne. Takim sklepem jest między innymi sklep motochemia.pl. W naszym punkcie stacjonarnym oraz w sklepie internetowym można bez problemu zamówić chłodnicę samochodową marek Nissen, oraz Denso. Niestety z powodu podatności tych elementów na uszkodzenia, zakup chłodnicy samochodowej możliwy jest jedynie w formie odbioru osobistego.
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejW mojej ocenie oximo sprawdza się genialnie. Uważam, że świetne...
Ok wszystko odbyło się sprawnie
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl