Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Piasta koła


Wybierz markę dla Piasta koła


Piasta koła - opis kategorii


Piasta jest elementem układu jezdnego, który połączony z kołem nadaje mu możliwość swobodnego obrotu. Stosowana jest najczęściej jako element prostej konstrukcji osi tylnej i osadzona jest na nieruchomej osi zakończonej gwintem.
W dzisiejszych pojazdach bardzo często stosuje się zintegrowane łożysko z piastą. Rozwiązanie to jest względnie nowe, ponieważ dotychczas stosowane były osobne piasty i łożyska łączone ze sobą podczas ich montażu i demontażu. Z punktu widzenia użytkownika stosowanie zintegrowanej piasty jest to o tyle problematyczne, że jeżeli uszkodzeniu ulegnie tylko pojedynczy jej element, to i tak do wymiany nadaje się cała część zespolona. Plusem tego rozwiązania jest pewność prawidłowego montażu łożyska względem piasty.
Piasta tak jak i łożysko są elementami przewidzianymi na dłuższe użytkowanie tak więc rzadko kiedy ulegają zepsuciu, a przynajmniej przez pierwszych kilka lat. Największy wpływ na żywotność zarówno łożyska jak i piasty ma styl jazdy. Częste przegrzewanie układu hamulcowego może powodować wytapianie się smaru z łożyska. Uderzenia w koło, jazda po nierównym terenie, te sytuacje również skracają żywotność piasty jak i łożyska.
Uszkodzona piasta podobnie jak niesprawne łożysko dają o sobie znać m.in. hałasem. W obu przypadkach możemy mieć do czynienia z intensywnym buczeniem, które może zmieniać się podczas manewrów. Dodatkowo warto sprawdzić ewentualne luzy na kole, które przy ich wystąpieniu potwierdzą awarię. Zaniechanie wymiany w tym przypadku może doprowadzić nawet do zablokowania koła i/lub utraty kontroli prowadzenia.

Wymiana uszkodzonej piasty
Przy wymianie tego typu elementów ważne jest aby trzymać się zaleceń serwisowych producenta. Nasze miejsce wymiany wraz z narzędziami i rękawicami roboczymi powinny być czyste (w szczególności pozbawione jakichkolwiek lotnych zanieczyszczeń typu piasek, kurz itp.) Jeżeli trafi na wymianę łożyska wówczas należy pamiętać o wprasowaniu go właściwą stroną(czujnik musi trafić na pierścień magnetyczny).

Etapy
-
w podniesionym samochodzie zdemontować kołozacisk hamulcowy wraz z jarzmemtarczę hamulcową
- odkręcić mocowanie łożyska
- rozpiąć wahacz ze zwrotnicą, tworząc możliwość wysunięcia się półosi
- wysunąć półoś i odkręcić mocowanie piasty
- zdjąć piastę
- oczyścić miejsce osadzenia piasty wraz z rowkiem

Montaż nowej piasty prowadzimy w odwrotnej kolejności do przedstawionej pamiętając o momentach dokręcania śruby półosi. Warto doszukać się informacji o jej wartości aby nie uszkodzić półosi.

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3144

Wszystko jest O.K. Ceny satysfakcjonujące jak również jakość...

Wszystko super! Kolejne udane zakupy w tym sklepie.

Kolejne zakupy udane.Oby tak dalej.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl