Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Paski napędowe silnika i osprzętu  > 
  4. Zestaw paska klinowego wielorowkowego  > 
  5. Pasek klinowy wielorowkowy

< Powrót do: Zestaw paska klinowego wielorowkowego
Kategorie  


Paski klinowe wielorowkowe

Silnik samochodowy to skomplikowany element składający się z wielu pomniejszych urządzeń. Nazywane są one potocznie osprzętem silnika i służą do napędzania pojedynczych elementów wyposażenia pojazdu. Do takich podzespołów zaliczymy między innymi alternator, pompę wody, wspomagania, a także sprężarkę klimatyzacji. Urządzenia te nie posiadają jednak własnego napędu. Zasilane są przez wał korbowy, którego obroty przenoszone są na urządzenia przy pomocy pasków wieloklinowych. Paski klinowe wielorowkowe to niezwykle ważne elementy, które pozwalają na bezproblemową pracę jednostki napędowej i jej osprzętu. Produkowane są przez czołowych producentów części dla rynku aftermarket, wśród których wymienimy marki Bosch, Dayco, Continental Contitech, Gates i wielu innych.

Zastanawiasz się jaki pasek klinowy wybrać do swojego samochodu? Szukasz najlepszego paska wielorowkowego dla swojego silnika? Koniecznie sprawdź naszą ofertę części zamiennych!


Wybierz markę dla Pasek klinowy wielorowkowy

Co to jest pasek klinowy?

Pasek klinowy to jeden z podzespołów silnika, który napędza poszczególnie elementy jego osprzętu. Posiada on prostą budowę warstwową i wykonany jest z metalowych drutów, gumy, kauczuku i włókniny płóciennej. Posiada przekrój trapezowy, co sprawia, że idealnie wpasowuje się w koła pasowe umieszczone na wale i osprzęcie silnika. Materiał, z którego został wykonany, zapewnia mu dobrą przyczepność, giętkość oraz wytrzymałość. Obecnie klasyczne paski klinowe są coraz rzadziej wykorzystywane w samochodach osobowych, a ich miejsce zastąpiły nowoczesne paski wielorowkowe.

 

Co to jest pasek klinowy wielorowkowy?

Pasek wieloklinowy to nowocześniejszy następca paska klinowego. Pełni on taką samą funkcję co jego poprzednik, czyli odpowiada za napęd alternatora, pompy wody i innych elementów osprzętu silnika. Jego budowa oparta jest o warstwy, z których każda pełni konkretną funkcję. Razem tworzą pasek klinowy wielorowkowy, który charakteryzuje wysoka trwałość, giętkość dobra przyczepność i odporność na rozciąganie. Główną cechą rozróżniającą pasek wieloklinowy od paska klinowego jest jego wewnętrzna część. To właśnie na niej umieszczone jest kilka mniejszych klinów, w miejscu jednego wielkiego klina. Taka konstrukcja paska poprawia jego przyczepność, tym samym poprawiając wydajność i skuteczność.

 

Budowa paska klinowego

Pasek klinowy i pasek klinowy wielorowkowy to jedne z elementów silnika benzynowego i wysokoprężnego. Ich konstrukcja nie jest przesadnie skomplikowana i opiera się na kilku podstawowych elementach. Należą do nich:

 

  • Warstwa nośna;

  • Warstwa podatna;

  • Warstwa osnowa.

 

Warstwa nośna to część paska, która tworzy jego szkielet. Składa się ona przede wszystkim z cienkich stalowych linek, poliestru lub aramidu. Warstwa ta odpowiada przede wszystkim za odporność paska na działanie różnych sił, odkształcanie i rozciąganie.

Warstwa podatna wykonana jest przede wszystkim z gumy i kauczuku. Oplata ona warstwę nośną, nadając kształt paskom klinowym i wieloklinowym.

Warstwa osnowa to zewnętrza część paska wykonana z wulkanizowanej taśmy tkaninowo-gumowej, która dodatkowo owinięta jest specjalną taśmą płócienną. Ostatnia warstwa chroni pasek przed zanieczyszczeniami stałymi, olejami i innymi płynami eksploatacyjnymi.

 

Co napędza pasek klinowy wielorowkowy?

Pasek wieloklinowy i klinowy napędzany jest przez koło pasowe umieszczone na wale silnika. Z jakimi urządzeniami połączony jest pasek? Najczęściej wykorzystuje się go do napędu alternatora oraz pompy wody. Paski klinowe wielorowkowe używa się również do napędu pompy wspomagania oraz sprężarki klimatyzacji. Dlatego właśnie podczas awarii paska pojawiają się problemy z prądem ładowania, chłodzeniem silnika, wspomaganiem czy układem klimatyzacji.

 

Objawy awarii paska klinowego

Zarówno pasek klinowy, jak i pasek wielorowkowy jest podzespołem eksploatacyjnym. Wraz z użytkowaniem pojazdu, ulega on stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy zużycia paska klinowego?

Pierwszym sygnałem, że z paskiem jest coś nie tak, jest oczywiście jego pisk podczas pracy silnika. Może on świadczyć o pogorszeniu się właściwości trących paska lub jego rozciągnięciu. Niestety pod wpływem silnych naprężeń oraz temperatury, pasek klinowy ulega postępującemu ścieraniu się. Z początku pasek może piszczeć tylko okazyjnie, jednak wraz z jego dalszym zużyciem piszczy on coraz częściej. Pasek może pęknąć również samoistnie, bez żadnych objawów. Może się tak stać w przypadku zestarzenia się paska, a co za tym idzie pogorszenia się właściwości materiałów, z których został wykonany. Do najbardziej typowych następstw uszkodzenia paska klinowego i klinowego wielorowkowego zaliczymy:

 

  • Brak ładowania akumulatora.

  • Trudności z odpaleniem samochodu.

  • Przegrzewanie się jednostki napędowej.

  • Brak klimatyzacji.

 

Warto zaznaczyć, że uszkodzenie paska klinowego nie zawsze wiąże się z jego zużyciem, czy wadą. Powodem jego ewentualnego pęknięcia może być uszkodzenie jednego z kół pasowych w układzie, który napędza. Warto zatem przy okazji jego wymiany sprawdzić również te elementy.

 

Czym grozi zerwanie paska klinowego wielorowkowego?

Ponieważ pasek wieloklinowy napędza część osprzętu silnika, zagrożenia z powodu jego uszkodzenia związane będą z unieruchomieniem tych elementów. Największym zagrożeniem wydaje się zatrzymanie pompy wody. W przypadku jej zatrzymania konsekwencją będzie wzrost temperatury silnika, a w najgorszym wypadku jego przegrzanie. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że przegrzanie prowadzić może do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, której naprawa będzie wyjątkowo kosztowna. Kolejnym następstwem zerwania paska będzie zatrzymanie alternatora. Brak jego funkcjonowania będzie jednoznaczny z brakiem ładowania. Spowoduje to rozładowanie akumulatora, a więc i wyłączenie wszystkich elektrycznych urządzeń na pokładzie samochodu. Ponadto, gdy zgasimy samochód bez sprawnego alternatora, prawdopodobnie już go nie odpalimy. Zerwanie paska przyczynić się może także do braku wspomagania kierownicy. Skutkować to będzie oczywiście znacznie trudniejszym ruchom kierownicy i problematycznym parkowaniem. Najmniej negatywnych konsekwencji przyniesie unieruchomienie sprężarki klimatyzacji. Spowoduje ono po prostu odłączenie klimatyzacji.

 

Jak często wymieniać pasek klinowy wielorowkowy?

Pasek klinowy wielorowkowy najczęściej wymieniany jest wtedy, gdy zaczyna piszczeć, lub gdy ulegnie uszkodzeniu. Bardzo często kierowcy decydują się na jego wymianę również wtedy, gdy pomimo sprawnego alternatora na desce rozdzielczej pojawia się błąd ładowania. Najczęściej oznacza on właśnie uszkodzenie paska napędzającego alternator. Jak często poza awariami wymieniać pasek? Przede wszystkim zaleca się sprawdzanie jego stanu przynajmniej raz, dwa razy do roku. Jego profilaktyczną wymianę powinno praktykować się co 4 lata. Przy okazji tej wymiany warto również dokonać serwisu współpracujących z nim napinaczy i koła pasowego.

 

Najpopularniejsze paski klinowe wielorowkowe w sklepie motochemia.pl

Ponieważ paski wieloklinowe należą do jednych z podstawowych części eksploatacyjnych pojazdów, są elementami, które dość często wybierane są przez naszych klientów. Najczęściej sięgają oni po marki, które specjalizują się w produkcji tych podzespołów. Należą do nich tacy giganci branży części samochodowych jak Bosch, Continental Contitech oraz Dayco. Dlatego, jeśli nie wiesz gdzie kupić paski klinowe wielorowkowe, zajrzyj na naszą stronę internetową motochemia.pl. Jeśli potrzebujesz pomocy przy doborze odpowiedniego paska, poproś o pomoc sprzedawców w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa.

Polecane artykuły
Brak artykulów.


Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
poniedziałek, 17 Styczeń 2022Komentarze: 2

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej
Ceramizery i moto doktory, czyli dodatki do oleju silnikowego
piątek, 14 Styczeń 2022Komentarze: 3

Coraz surowsze normy emisji spalin, downsizing silników, a także natężony ruch na drogach miast, stawiają przed silnikiem samochodu coraz trudniejsze zadania. Oleje silnikowe już dawno przestały być jedynie środkiem smarnym, stając się wielozadaniowym środkiem chroniącym jednostkę napędową. Niestety, w skrajnych warunkach użytkowania, nawet najlepszy olej nie radzi sobie z powierzonymi mu zadaniami. To właśnie w tym celu powstały dodatki do oleju silnikowego. Czym są? Do czego służą? Jakie są ich zadania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Ewelina A.

Szybki czas realizacji, dywaniki spełniły oczekiwania.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 04 Styczeń 2022

Marcin Renault Megane 3 1.6 110km

Wszystko na tak. Jestem zadowolony a samochód tym bardziej.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Poniedziałek, 03 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl