Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Paski napędowe silnika i osprzętu >
- Zestaw paska klinowego wielorowkowego >
- Pasek klinowy wielorowkowy
Paski klinowe wielorowkowe
Wybierz markę dla Pasek klinowy wielorowkowy
Co to jest pasek klinowy?
Pasek klinowy to jeden z podzespołów silnika, który napędza poszczególnie elementy jego osprzętu. Posiada on prostą budowę warstwową i wykonany jest z metalowych drutów, gumy, kauczuku i włókniny płóciennej. Posiada przekrój trapezowy, co sprawia, że idealnie wpasowuje się w koła pasowe umieszczone na wale i osprzęcie silnika. Materiał, z którego został wykonany, zapewnia mu dobrą przyczepność, giętkość oraz wytrzymałość. Obecnie klasyczne paski klinowe są coraz rzadziej wykorzystywane w samochodach osobowych, a ich miejsce zastąpiły nowoczesne paski wielorowkowe.
Co to jest pasek klinowy wielorowkowy?
Pasek wieloklinowy to nowocześniejszy następca paska klinowego. Pełni on taką samą funkcję co jego poprzednik, czyli odpowiada za napęd alternatora, pompy wody i innych elementów osprzętu silnika. Jego budowa oparta jest o warstwy, z których każda pełni konkretną funkcję. Razem tworzą pasek klinowy wielorowkowy, który charakteryzuje wysoka trwałość, giętkość dobra przyczepność i odporność na rozciąganie. Główną cechą rozróżniającą pasek wieloklinowy od paska klinowego jest jego wewnętrzna część. To właśnie na niej umieszczone jest kilka mniejszych klinów, w miejscu jednego wielkiego klina. Taka konstrukcja paska poprawia jego przyczepność, tym samym poprawiając wydajność i skuteczność.
Budowa paska klinowego
Pasek klinowy i pasek klinowy wielorowkowy to jedne z elementów silnika benzynowego i wysokoprężnego. Ich konstrukcja nie jest przesadnie skomplikowana i opiera się na kilku podstawowych elementach. Należą do nich:
-
Warstwa nośna;
-
Warstwa podatna;
-
Warstwa osnowa.
Warstwa nośna to część paska, która tworzy jego szkielet. Składa się ona przede wszystkim z cienkich stalowych linek, poliestru lub aramidu. Warstwa ta odpowiada przede wszystkim za odporność paska na działanie różnych sił, odkształcanie i rozciąganie.
Warstwa podatna wykonana jest przede wszystkim z gumy i kauczuku. Oplata ona warstwę nośną, nadając kształt paskom klinowym i wieloklinowym.
Warstwa osnowa to zewnętrza część paska wykonana z wulkanizowanej taśmy tkaninowo-gumowej, która dodatkowo owinięta jest specjalną taśmą płócienną. Ostatnia warstwa chroni pasek przed zanieczyszczeniami stałymi, olejami i innymi płynami eksploatacyjnymi.
Co napędza pasek klinowy wielorowkowy?
Pasek wieloklinowy i klinowy napędzany jest przez koło pasowe umieszczone na wale silnika. Z jakimi urządzeniami połączony jest pasek? Najczęściej wykorzystuje się go do napędu alternatora oraz pompy wody. Paski klinowe wielorowkowe używa się również do napędu pompy wspomagania oraz sprężarki klimatyzacji. Dlatego właśnie podczas awarii paska pojawiają się problemy z prądem ładowania, chłodzeniem silnika, wspomaganiem czy układem klimatyzacji.
Objawy awarii paska klinowego
Zarówno pasek klinowy, jak i pasek wielorowkowy jest podzespołem eksploatacyjnym. Wraz z użytkowaniem pojazdu, ulega on stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy zużycia paska klinowego?
Pierwszym sygnałem, że z paskiem jest coś nie tak, jest oczywiście jego pisk podczas pracy silnika. Może on świadczyć o pogorszeniu się właściwości trących paska lub jego rozciągnięciu. Niestety pod wpływem silnych naprężeń oraz temperatury, pasek klinowy ulega postępującemu ścieraniu się. Z początku pasek może piszczeć tylko okazyjnie, jednak wraz z jego dalszym zużyciem piszczy on coraz częściej. Pasek może pęknąć również samoistnie, bez żadnych objawów. Może się tak stać w przypadku zestarzenia się paska, a co za tym idzie pogorszenia się właściwości materiałów, z których został wykonany. Do najbardziej typowych następstw uszkodzenia paska klinowego i klinowego wielorowkowego zaliczymy:
-
Brak ładowania akumulatora.
-
Trudności z odpaleniem samochodu.
-
Przegrzewanie się jednostki napędowej.
-
Brak klimatyzacji.
Warto zaznaczyć, że uszkodzenie paska klinowego nie zawsze wiąże się z jego zużyciem, czy wadą. Powodem jego ewentualnego pęknięcia może być uszkodzenie jednego z kół pasowych w układzie, który napędza. Warto zatem przy okazji jego wymiany sprawdzić również te elementy.
Czym grozi zerwanie paska klinowego wielorowkowego?
Ponieważ pasek wieloklinowy napędza część osprzętu silnika, zagrożenia z powodu jego uszkodzenia związane będą z unieruchomieniem tych elementów. Największym zagrożeniem wydaje się zatrzymanie pompy wody. W przypadku jej zatrzymania konsekwencją będzie wzrost temperatury silnika, a w najgorszym wypadku jego przegrzanie. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że przegrzanie prowadzić może do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, której naprawa będzie wyjątkowo kosztowna. Kolejnym następstwem zerwania paska będzie zatrzymanie alternatora. Brak jego funkcjonowania będzie jednoznaczny z brakiem ładowania. Spowoduje to rozładowanie akumulatora, a więc i wyłączenie wszystkich elektrycznych urządzeń na pokładzie samochodu. Ponadto, gdy zgasimy samochód bez sprawnego alternatora, prawdopodobnie już go nie odpalimy. Zerwanie paska przyczynić się może także do braku wspomagania kierownicy. Skutkować to będzie oczywiście znacznie trudniejszym ruchom kierownicy i problematycznym parkowaniem. Najmniej negatywnych konsekwencji przyniesie unieruchomienie sprężarki klimatyzacji. Spowoduje ono po prostu odłączenie klimatyzacji.
Jak często wymieniać pasek klinowy wielorowkowy?
Pasek klinowy wielorowkowy najczęściej wymieniany jest wtedy, gdy zaczyna piszczeć, lub gdy ulegnie uszkodzeniu. Bardzo często kierowcy decydują się na jego wymianę również wtedy, gdy pomimo sprawnego alternatora na desce rozdzielczej pojawia się błąd ładowania. Najczęściej oznacza on właśnie uszkodzenie paska napędzającego alternator. Jak często poza awariami wymieniać pasek? Przede wszystkim zaleca się sprawdzanie jego stanu przynajmniej raz, dwa razy do roku. Jego profilaktyczną wymianę powinno praktykować się co 4 lata. Przy okazji tej wymiany warto również dokonać serwisu współpracujących z nim napinaczy i koła pasowego.
Najpopularniejsze paski klinowe wielorowkowe w sklepie motochemia.pl
Ponieważ paski wieloklinowe należą do jednych z podstawowych części eksploatacyjnych pojazdów, są elementami, które dość często wybierane są przez naszych klientów. Najczęściej sięgają oni po marki, które specjalizują się w produkcji tych podzespołów. Należą do nich tacy giganci branży części samochodowych jak Bosch, Continental Contitech oraz Dayco. Dlatego, jeśli nie wiesz gdzie kupić paski klinowe wielorowkowe, zajrzyj na naszą stronę internetową motochemia.pl. Jeśli potrzebujesz pomocy przy doborze odpowiedniego paska, poproś o pomoc sprzedawców w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa.
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejsprawnie i szybko,bez zarzutów*
Założone w moim aucie z miesiąc temu i na ten moment mogę...
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl