Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Części montażowe sprzęgła >
- Łożysko oporowe sprzęgła i wysprzęglik centralny >
- Łożysko oporowe
Łożysko oporowe sprzęgła
Wybierz markę dla Łożysko oporowe
Co to jest łożysko oporowe sprzęgła?
Łożysko oporowe jest jednym z elementów należących do zestawu sprzęgła. W świecie motoryzacji podzespół ten znany jest pod trzema nazwami: łożysko sprzęgła, łożysko oporowe oraz łożysko wyciskowe. Część ta stanowi jeden z najważniejszych elementów układu sprzęgła. To właśnie ono pod wpływem nacisku pedału sprzęgła, oddziałuje bezpośrednio na sprężynę talerzową, powodując odłączenie silnika od skrzyni biegów. Z tego powodu, każdego dnia łożysko to narażone jest na działanie znacznych obciążeń, przez co z czasem ulega stopniowemu zużyciu. W starszych modelach aut łożysko oporowe współpracuje z linką i łapą sprzęgła. W nowszych samochodach, wyposażonych w wysprzeglanie hydrauliczne, współpracuje ono z tzw. wysprzęglikiem centralnym.
Jakie jest zadanie łożyska oporowego?
Podstawowym zadaniem łożyska wyciskowego sprzęgła jest nacisk na sprężynę talerzową, który powoduje rozłączenie silnika od skrzyni biegów. Innymi słowy, łożysko sprzęgła bezpośrednio odpowiada za odłączenie i podłączenie napędu, czyli momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Nacisk na pedał sprzęgła przez kierowcę rozpoczyna działanie łożyska wyciskowego, umożliwiając między innymi zmianę biegu podczas jazdy.
Objawy uszkodzonego łożyska oporowego sprzęgła
Objawy zużycia łożyska wyciskowego sprzęgła niestety nie są charakterystyczne. Ich wystąpienie zwiastuje jednak zbliżającą się poważną awarię sprzęgła. Łożysko wyciskowe stanowi najczęściej łożysko kulowe. Części tego typu, jak powszechnie wiadomo, podczas ciągłej pracy powoli tracą swoje pierwotne właściwości. Pierwszym symptomem awarii łożyska oporowego jest jego coraz głośniejsza praca. Szumy, charakterystyczny dla łożysk huk lub terkotanie zaczynają dobiegać do wnętrza kabiny z okolic sprzęgła i skrzyni biegów. Dźwięki te z czasem stają się coraz głośniejsze, co świadczy o postępującym zużyciu łożyska sprzęgła. Wraz z coraz głośniejszymi odgłosami łożyska, mogą również pojawić się coraz większe problemy ze zmianą biegów. Jak zdiagnozować uszkodzone łożysko oporowe? Niestety nie jest to takie proste. Aby sprawdzić stan łożyska sprzęgła, konieczne jest zdemontowanie całej skrzyni biegów, aby uzyskać dostęp do sprzęgła.
Przyczyny uszkodzenia łożyska sprzęgła
Powodem zużycia łożyska oporowego sprzęgła jest po prostu jego ciągła praca. Element ten należy do części eksploatacyjnych pojazdu. Oznacza to, że wraz z codziennym użytkowaniem samochodu, podzespół ten traci swoje pierwotne właściwości. Żywotności łożyska wyciskowego nie sprzyja również jego praca pod dużym obciążeniem. Oddziałujące na łożysko siły, w znacznym stopniu przyczyniają się do jego postępującego zużycia. Każdego dnia łożysko nawet kilkaset razy rozłącza i załącza napęd, przekazując moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów. Powodem szybszego zużycia łożyska oporowego może być również błędny montaż sprzęgła, lecz zdarza się to bardzo rzadko.
Wymiana łożyska oporowego
Kiedy wymienić łożysko oporowe sprzęgła? Łożysko sprzęgła powinno zostać wymienione podczas serwisu, a w zasadzie wymiany całego sprzęgła. Jest to element, którego żywotność jest bardzo zbliżona do trwałości pozostałych elementów sprzęgła. Oczywiście można również wymienić łożysko wyciskowe osobno. Możemy tego dokonać w przypadku, gdy zauważymy objawy jego uszkodzenia, a po demontażu skrzyni mechanik stwierdzi, że pozostałe elementy sprzęgła są w porządku. Musimy mieć jednak świadomość, że koszt robocizny za taki serwis jest bardzo zbliżony do kosztu wymiany zestawu sprzęgła. Z tego powodu, warto zastanowić się nad wymianą kompletnego mechanizmu wysprzęglającego wraz z łożyskiem. Pozwoli nam to w niedalekiej przyszłości uniknąć kosztów ponownego rozebrania skrzyni biegów. Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego? W przypadku wymiany samego łożyska lwią część stanowi robocizna. Zazwyczaj warsztaty za taką usługę liczą sobie od 300 do 700 złotych, w zależności od modelu serwisowanego samochodu. Samo łożysko to koszt w granicach 50 – 400 złotych. Taka rozbieżność wynika z różnych typów łożyska, wśród których znajdziemy również łożyska zespolone z wysprzęglikiem centralnym.
Gdzie kupić łożysko sprzęgła?
Łożyska oporowe zakupić możemy w sklepach specjalizujących się w sprzedaży części samochodowych. To właśnie w nich dostaniemy oryginalne podzespoły wysokiej jakości, dedykowane do konkretnych modeli samochodów. Jednym z takich sklepów jest oczywiście sklep motochemia.pl. To właśnie u nas z powodzeniem zakupić można części zamienne, w tym łożyska wyciskowe, znanych i cenionych w świecie marek. Należą do nich między innymi producenci LUK, Sachs oraz Valeo. Części samochodowe z powodzeniem zakupić można w naszym sklepie online oraz w naszych sklepach stacjonarnych na terenie Krakowa.
Jazda w terenie. Co sprawdzić po wyprawie? Suzuki Jimny.
15/01/2020Jimny to niewielki samochodzik ze stajni Suzuki, który nie jest zwykłym SUVem, jak większość dzisiejszych...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejWszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.
sklep godny polecenia, wszystko na czas
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl