Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Zawieszenie osi i prowadzenie kół >
- Łożysko piasty koła >
- Łożysko koła
Łożysko w kole samochodowym
Wybierz markę dla Łożysko koła
Co to jest łożysko koła?
Łożyska to wyjątkowe podzespoły, które łączą ze sobą dwa elementy w taki sposób, aby jedno z nich mogło bez przeszkód wykonywać ruch obrotowy. Przykładem takiej części jest między innymi łożysko koła. Łożysko koła to jeden z podstawowych elementów układu jezdnego, nie tylko samochodów, ale również innych pojazdów. Umieszczone na nieruchomej osi zawieszenia, pozwala na swobodny ruch obrotowy przymocowanej do niego piasty koła. W ten sposób łożysko zapewnia swobodny ruch koła, niwelując opory toczenia pojazdu.
Rodzaje łożysk koła
W samochodach osobowych i dostawczych znaleźć możemy kilka rodzajów łożysk kół. Wśród nich wymienić możemy takie typy jak:
-
Toczne łożyska stożkowe — stosowane głównie w starszych modelach samochodów. Nie posiadają zamkniętej budowy. Pozwalają na swobodne rozłączanie ich poszczególnych elementów. Ich wadą jest konieczność serwisowania. Polega ono na okresowym smarowaniu oraz regulacji luzów.
-
Kulkowe łożyska skośne — bardziej współczesna wersja łożysk. Obecnie stosowana jest w większości samochodów. Złożone z kilku nierozbieralnych elementów, nie wymagają obsługi i serwisowania. Stanowią element eksploatacyjny, który w przypadku awarii wymieniany jest w całości. Łożyska tego typu możemy podzielić również na łożyska kulkowe jednorzędowe i łożyska kulkowe dwurzędowe.
Rodzaje kulkowych łożysk skośnych
Pierwszym typem kulkowych łożysk skośnych kół samochodowych są łożyska jednorzędowe. Najprościej mówiąc, jednorzędowe łożyska kulkowe to łożyska, w których znajdziemy tylko jeden rząd kulek. Dzięki temu łożyska tego typu są w stanie z powodzeniem przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Łożyska kulkowe dwurzędowe posiadają oczywiście dwa rzędy kulek. Mają one postać dwóch łożysk kulkowych skośnych, które zabudowane są w układzie rozbieżnym. Dzięki tej właściwości z powodzeniem przenoszą one obciążenia promieniowe i osiowe. W przypadku tego typu łożysk kół samochodowych możemy mówić o ich różnych generacjach.
-
Łożyska koła dwurzędowe pierwszej generacji — są to jedyne w zestawieniu łożyska wymienne. Wprasowywane są one bezpośrednio w piastę koła przy pomocy specjalnej prasy. Stanowią one zespół dwóch łożysk, które zamknięte są w jednej obudowie. Wyposażone są w fabryczny smar i posiadają ustawione napięcie wstępne.
-
Łożysko koła dwurzędowe drugiej generacji — to łożysko dwurzędowe, które stanowi zintegrowany element piasty koła. Podzespół ten jest nierozbieralny. Z tego powodu, w przypadku jego awarii podlega on całościowej wymianie.
-
Łożysko dwurzędowe koła trzeciej generacji — to kompletny zespół łożyska, piasty, a także zwrotnicy koła. Najczęściej stanowi element nierozbieralny. Poszczególne modele tego łożyska mogą być wyposażone w różne czujniki bezpieczeństwa takie jak ABS, ASR czy ESP. Zdecydowanie najdroższe łożyska koła w całym zestawieniu.
Budowa łożyska koła samochodowego
Z jakich elementów zbudowane jest łożysko koła samochodowego? Wbrew pozorom budowa łożyska nie jest przesadnie skomplikowana, a jego podstawowa wersja składa się dosłownie z kilku elementów. Na przykładzie kulkowego łożyska skośnego wyróżnić możemy jego następujące elementy:
-
Pierścień zewnętrzny (bieżnię zewnętrzną);
-
Pierścień wewnętrznych (bieżnię wewnętrzną);
-
Rząd lub rzędy wykonanych ze stali kulek tocznych;
-
Separatory stalowych kulek;
-
Osłony przeciwpyłowe;
-
Smar litowy we wnętrzu łożyska.
Objawy awarii łożyska koła
Objawy wyeksploatowania łożyska w jednym z kół są bardzo charakterystyczne. Dzięki temu z łatwością możemy rozpoznać jego uszkodzenie. Jest to niezwykle istotne dla bezpieczeństwa naszego i naszych pasażerów podczas podróżowania samochodem. Awaria łożyska może w najgorszym przypadku doprowadzić do zablokowania lub oderwania koła od samochodu. Do najczęstszych objawów awarii łożyska koła zaliczymy:
-
Charakterystyczne buczenie dochodzące z okolicy koła podczas jazdy.
-
Metaliczny dźwięk tarcia podczas ruszania.
-
Głośne piski lub wycie dobiegające z okolic koła.
-
Grzechotanie oraz szub dochodzący z jednego z kół.
Wszystkie powyższe objawy mogą świadczyć o zużyciu kulek we wnętrzu łożyska, braku smaru w jego wnętrzu, zatarciu, pęknięciu lub o pojawieniu się luzów w skutek wyeksploatowania.
Przyczyny uszkodzeń łożyska koła
Łożysko koła tak jak większość części samochodowych, podczas codziennej jazdy ulega stopniowemu wyeksploatowaniu. Podzespół ten w czasie użytkowania auta ulega naturalnemu zużyciu najczęściej po przejechaniu 150 - 200 tys. km. Wyjątkiem od tej reguły są zamienniki niskiej jakości, które mogą nie wytrzymać nawet przebiegu 50 tys. km. Oczywiście w niesprzyjających warunkach może także dojść do dużo wcześniejszego uszkodzenia tego elementu. Do najczęstszych przyczyn uszkodzenia łożyska koła zaliczyć możemy:
-
Zły montaż łożyska;
-
Zły dobór łożyska do konkretnego modelu samochodu;
-
Korozję łożyska;
-
Wyciek smaru z łożyska;
-
Uszkodzenie mechaniczne łożyska;
-
Przegrzanie łożyska;
-
Użytkowanie samochodu ze skrzywionymi tarczami hamulcowymi;
-
Użytkowanie samochodu z krzywymi felgami lub niewyważonymi kołami.
Koszty zakupu i wymiany łożyska koła
Ile kosztuje łożysko koła? Ile kosztuje wymiana łożyska koła? Wszystko zależy oczywiście od modelu samochodu, warsztatu oraz rodzaju łożyska, które zostało użyte w naszym samochodzie. Ceny usługi wymiany bywają różne. W przypadku łożysk pierwszej generacji, gdzie do wymiany konieczne jest użycie prasy, koszt robocizny nie jest niższy niż 150 zł. Do tej ceny należy doliczyć zakup łożyska w cenie około 50 – 250 zł. Niestety bardzo często zdarza się, że podczas wyciągania łożyska uszkodzeniu ulegnie również piasta koła. Wtedy należy dodatkowo doliczyć koszt jej ewentualnego zakupu. W przypadku łożysk drugiej i trzeciej generacji koszt wymiany plasuje się w granicach 100 – 150 zł. Ceny zakupu dla obu są nieco różne w przypadku przedniej i tylnej osi. Zintegrowane z piastą łożysko koła dla osi przedniej kosztować będzie w granicach 250 – 650 zł. Zintegrowane z piastą łożysko koła osi tylnej to koszt rzędu 150 – 450 zł.
Gdzie kupić łożysko koła do samochodu?
Części samochodowe takie jak łożyska koła, czy piasty koła z powodzeniem zakupimy w większości profesjonalnych sklepów motoryzacyjnych. Podzespoły te dostępne są także na naszej stronie internetowej www.motochemia.pl, gdzie z łatwością możemy je dobrać do konkretnego modelu samochodu przy pomocy wyszukiwarki. Łożyska koła dostępne są również w naszych sklepach stacjonarnych, które zlokalizowane są w Krakowie na ul. Centralnej 51 oraz Wincentego Danka 10/U3.
Najpopularniejsze łożyska koła w sklepie motochemia.pl
Oferta sklepu motochemia obejmuje szereg wysokiej klasy łożysk koła. Znajdziemy pomiędzy nimi produkty znanych i cenionych w branży motoryzacyjnej producentów części samochodowych. Pośród naszych klientów najczęściej wybieranymi łożyskami, są te oferowane przez marki Febi, SNR, SKF. Produkty tych marek cechuje dobry stosunek jakości do ceny oraz wysoka trwałość. Nieco rzadziej wybierane są łożyska oferowane przez marki GSP, SKV oraz FAG, które razem stanowią mix tańszych i droższych zamienników. Mimo to są one pozytywnie oceniane przez samych użytkowników. Zdecydowanie najmniejszą popularnością cieszą się najtańsze łożyska oferowane przez marki takie jak Kamoka czy Denckermann, choć te również mogą pochwalić się nienaganną opinią.
Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?
14/01/2020Dacia Logan jest pierwszym samochodem stworzonym wspólnie przez rumuńską Dacie i francuskie Renault. Od samego...więcej
Uszkodzone łożysko koła - jak rozpoznać awarię?
06/02/2023Gdy słyszymy charakterystyczny szum podczas jazdy, zwykle szukamy jego źródła pod maską samochodu. Dźwięki te...więcej
Do jednych z najczęściej wybieranych barw w nowych samochodach należą obecnie kolory srebrny, szary, czarny oraz biały. Jest to na tyle zauważalne zjawisko, że na naszych drogach rzeczywiście powoli zaczynają królować auta posiadające różne odcienie szarości. Nic więc dziwnego, że entuzjaści motoryzacji, którzy często utożsamiają się ze swoim samochodem, coraz częściej szukają sposobu na to, aby ich wymarzone cztery kółka wyróżniały się na drodze. Jednym ze sposobów, aby tego dokonać, jest Car Wrapping, czyli oklejenie samochodu folią. Czym dokładnie jest Car Wrapping? Na czym polega? Dla kogo jest przeznaczony? O tym w dzisiejszym wpisie.
Czytaj więcejZima to trudny okres zarówno dla kierowców, jak i ich samochodów. Śnieg, lód oraz niskie temperatury skutecznie utrudniają jazdę samochodem, a bardzo często uniemożliwiają nawet jej rozpoczęcie. To właśnie w takich sytuacjach niezastąpione okazują się zimowe akcesoria samochodowe. To dzięki nim możliwe jest nie tylko odśnieżenie karoserii samochodu przed jazdą, ale także otwarcie drzwi czy uruchomienie silnika. Jakie są najbardziej przydatne akcesoria samochodowe na zimę? Oto przegląd popularnych akcesoriów zimowych do samochodu.
Czytaj więcejsprawnie i szybko,bez zarzutów*
Założone w moim aucie z miesiąc temu i na ten moment mogę...
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl