Obecnie produkowane łożyska kół są bezobsługowe co oznacza, że ich naprawa jest albo niemożliwa albo nie opłacalna. Producenci samochodów nie przewidują interwałów wymiany tego elementu, jednak należy on zdecydowanie do tych rzadziej psujących części układu jezdnego. Znakiem rozpoznawczym końca życia łożyska jest charakterystyczny i nasilający się szum słyszalny podczas jazdy. Kolejnym ważnym symptomem jest wyczuwalny na kole luz. Rozwiązania stosowane w poprzednich latach dopuszczały serwisowanie i naprawę tego elementu lecz była to dość problematyczna i brudna czynność, której nie każdy mógł się podjąć. Dzisiaj pozostaje nam dbać o ten element, a można to zrobić pamiętając o kilku zasadach:
- unikać tanich zamienników
- ustrzegać się błędnego montażu
- samochód zastany zużywa się znacznie szybciej niż jeżdżący (dotyczy się to m.in. łożysk)
- unikać częstej jazdy poślizgami
- unikać uderzeń bocznych kołami (np. w krawężnik)
- unikać jazdy terenowej pojazdem do tego nie przeznaczonym (dotyczy również bardzo zniszczonych dróg asfaltowych)
- źle ustawiona geometria przyspiesza zużycie łożysk
Łożysko nie poddawane błędnemu użytkowaniu powinno wytrzymać minimum 150 tys km.
Jeżeli mamy do czynienia z wymianą piasty z łożyskiem, wówczas może być konieczne tzw. wprasowanie. Do tego typu montażu potrzebne są specjalistyczne narzędzia, które posiada tylko część mechaników. Warto więc zainteresować się w tym przypadku ofertą autoryzowanego serwisu, który taką usługę powinien wykonać zgodnie z technologią producenta.
Aby łożysko mogło długo służyć w naszym pojeździe musimy wybrać producenta części, który dopilnował aby jego produkt był dopracowany pod względem:
- zachowania właściwej geometrii łożyska
- odporności antykorozyjnej
- zminimalizowania drgań podczas pracy
- odporności temperaturowej
W fazie produkcyjnej łożysko smarowane jest smarem łożyskowym. Substancja ta musi smarować elementy łożyska przez cały okres jego użytkowania. Aby przetrwał on tak długi czas, producenci stosują specjalne uszczelnienia, które z jednej strony chronią przed czynnikami zewnętrznymi, a z drugiej zapobiegają jego wydostaniu się na zewnątrz.