Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ hamulcowy  > 
  4. Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe


Wybierz podkategorię produktu

Dodatki i pojedyncze części hamulca tarczowego
Klocki hamulcowe
Tarcze Hamulcowe
Zestaw hamulca tarczowego


Hamulce tarczowe - opis kategorii


Hamulce tarczowe to obecnie najczęściej stosowana wersja układu hamulcowego w samochodach. Wypiera ona już przestarzałą i pod kilkoma względami gorszą wersję bębnową. Podstawowe zalety systemu to prosta konstrukcja, niska masa i duża wydajność. „Tarczówki” ze względu na swoją budowę są też lepiej chłodzone co pozytywnie wpływa na ich wysoką wydajność, a braku jakiejkolwiek osłony zewnętrznej (jak w przypadku bębna), powoduje samoistne czyszczenie się układu w trakcie ruchu.

Budowa:
Podstawowe elementy składowe hamulców tarczowych to tarcze, klocki, zacisk hamulcowy wraz z tłoczkiem.
Tarcza mocowana jest do piasty koła na sztywno i jest ona elementem ruchomym, wykonującym obrót wraz z nim. Klocki hamulcowe (po 2 szt na tarcze) znajdują się w zacisku hamulcowym (po 1 na koło). Ich zadaniem jest wysuwanie się w stronę tarczy i ścieranie z jej powierzchnią w celu wyhamowywania koła. Naciśnięcie pedału hamulca uruchamia tłoczek hamulcowy, który dociska klocki do tarczy. Na rynku motoryzacyjnym trafimy na wiele różnych rozwiązań systemu tarczowego. Zmienne dotyczą m.in. rozmiaru tarcz, ilości klocków hamulcowych, ilości tłoczków oraz zastosowanych materiałów. Różnorodność ta wynika z warunków z jakimi mogą się spotkać dane pojazdy. Zupełnie inne rozwiązania znajdziemy w samochodach miejskich, a inne w dużych i cięższych autach klasy wyższej. Oprócz masy z jaką muszą sobie poradzić hamulce, istotna jest też przewidywana częstotliwość i intensywność ich wykorzystywania. Dlatego pojazdy sportowe, wyścigowe otrzymują hamulce które działają przy ekstremalnie dużych temperaturach wymuszonych jazdą torową czy rajdową, natomiast „cywilne” układy tarczowe przy tak ciężkich warunkach pracy najzwyczajniej przestaną działać. Co ciekawe, sportowe układy hamulcowe NIE są lepsze w codziennym użytkowaniu. Dlaczego? Części wyczynowe aby mogły działać prawidłowo muszą osiągnąć najpierw swoją odpowiednią temperaturę pracy, której bardzo często nie jesteśmy w stanie uzyskać w normalnych warunkach drogowych. Nierozgrzana tarcza sportowa, będzie hamować znacznie gorzej niż jej „zwyczajny” odpowiednik. Warto o tym pamiętać przymierzając się do tuningu układu hamulcowego

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3135

Zamówienie zgodne bez zastrzeżeń. Dostawa błyskawiczna, Oby tak...

Wszystko super. Polecam.

Polecam serdecznie Super sklep :D


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software