Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Części Samochodowe >
- Filtry >
- Filtr paliwa
Filtry paliwa (benzyny, diesla) samochodowe
Wybierz markę dla Filtr paliwa
Co to jest filtr paliwa?
Filtr paliwa to statystycznie najrzadziej wymieniany filtr samochodowy. Jest on obecny zarówno w samochodach zasilanych benzyną, jak i olejem napędowym, czyli tych z silnikiem Diesla. Głównym zadaniem filtra paliwowego jest oczyszczenie paliwa dostarczanego z baku do jednostki napędowej z wszelkich zanieczyszczeń, które mogłyby zagrozić jego poprawnej pracy. Oczyszcza on zatem benzynę lub ropę z zanieczyszczeń stałych, czyli cząstek metali, rdzy, piasku i iły, a także różnego typu cząstek żywicznych, organicznych oraz wody.
Rodzaje filtrów paliwowych
W samochodowych układach paliwowych znaleźć możemy kilka różnych rodzajów filtrów odpowiedzialnych za oczyszczenie paliwa. Różnią się one pomiędzy sobą budową, a łączy je jedynie medium filtracyjne. Stanowi ono materiał wykonany ze specjalnej włókniny, który gwarantuje dokładność filtracji paliwa oraz skuteczną separację wody. Wśród filtrów paliwa rozróżnić możemy:
-
Filtry paliwa liniowe (np. Filtron PP 905) – to najczęściej niewielkie filtry przepływowe, które umieszczane są na przewodach paliwowych. Zaopatrzone w dwa podłączenia umieszczone w jednej linii, posiadają plastikową lub metalową obudowę, w której zamknięte jest medium filtracyjne.
-
Wkłady filtra paliwa (np. Mann-Filter PU 825x) - wkład jest niczym innym jak medium filtracyjnym złożonym w harmonijkę oraz zawiniętym w cylinder. Medium to umieszczone jest na plastikowym stelażu, który zapewnia mu odpowiednią sztywność. Filtry tego typu umieszczane są w specjalnych obudowach zamontowanych na stałe na pokładzie pojazdu.
-
Filtr paliwa puszkowy (np. Knecht KC 226) - to filtr, który kształtem przypomina puszkowe filtry oleju. Zazwyczaj umieszczone są one pod maską samochodu, gdzie przykręca się do nich specjalne przystawki. Bezpośrednio od tych przystawek odchodzą przewody paliwowe połączone z układem. W niektórych modelach tego typu filtrów przystawki stanowią ich integralną część (np. Bosch 0 450 906 374), a przewody podłącza się bezpośrednio do nich. W większości wypadków filtry tego typu wyposażone są w czujniki wody oraz specjalne zawory, pozwalające na jej opróżnienie. Filtry puszkowe wykorzystywane są najczęściej w silnikach wysokoprężnych.
Co ile wymieniać filtr paliwa?
Jeśli chodzi o wymianę filtra układu paliwowego, przede wszystkim powinniśmy się trzymać interwałów wymiany narzuconych przez producenta pojazdu. Dokładne dane na ten temat umieszczone są w instrukcji naszego samochodu. Ogólnie przyjęta średnia liczba przebytych kilometrów, po których powinna nastąpić wymiana filtra paliwa, wynosi w zależności od paliwa zasilającego jednostkę, od 40 do 50 tys. km. W silnikach wysokoprężnych zaleca się bezwzględną coroczną wymianę, nawet co 20 – 30 tys. km. W jednostkach benzynowych czas ten możemy wydłużyć maksymalnie do 2 lat lub przebiegu 50 – 60 tys. km. Wyjątkiem od tej reguły są filtry zintegrowane z pompą paliwa. Ich wymiana szacowana jest przez niektórych producentów na przebieg nawet 200 tys. km.
Dlaczego wymiana filtra paliwa jest tak istotna?
Regularna wymiana filtra paliwowego jest niezwykle istotna dla sprawnego funkcjonowania jednostki napędowej. Niestety filtr ten jest często zaniedbywany przez użytkowników samochodów. Często prowadzi to do unieruchomienia, a nawet uszkodzenia pojazdu. Dlaczego regularna wymiana filtra paliwa jest taka ważna? Wyeksploatowany filtr paliwowy może w zauważalny sposób pogorszyć osiągi i zaburzyć pracę jednostki napędowej. Niesprawny filtr przyczyni się również do zmniejszenia sprawności układu rozruchowego. To jednak nie wszystko. W nowoczesnych samochodach wyposażonych w układy wtrysku paliwa, niesprawność filtra może w prosty sposób doprowadzić do zatkania wtryskiwaczy i ich całkowitego uszkodzenia. Pociągnie to za sobą spore koszty naprawy, które z powodzeniem będziemy mogli liczyć w tysiącach złotych. To właśnie z tego powodu cykliczna jest tak istotna dla sprawności pojazdu.
Filtr paliwa w silniku Diesla
Czy filtr paliwa w Dieslu jest ważniejszy niż w silniku benzynowym? I tak i nie. Filtr paliwa jest tak samo ważny w obu przypadkach, niestety zdecydowanie więcej uwagi muszą mu poświęcić właściciele samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki oleju napędowego jako paliwa. Choć jakość przechowywania i dystrybucji paliw w Polsce w ostatnich latach znacznie wzrosła, olej napędowy nie zatracił swoich naturalnych właściwości. Należą do nich między innymi skłonności do mętnienia, zwiększania lepkości, gromadzenia wody i wytrącania parafiny, a także utleniania. Wszystkie te zanieczyszczenia prowadzić mogą do zatkania i uszkodzenia filtra, co może bezpośrednio zagrozić sprawności jednostki napędowej.
Objawy zapchanego filtra paliwa
Jedną z podstawowych awarii filtra paliwa jest jego zanieczyszczenie, a nawet całkowite zapchanie. Jak rozpoznać tę usterkę, która może zaważyć na sprawności naszego samochodu? Do najczęściej występujących objawów zapchania filtra paliwa zaliczymy:
-
Brak możliwości uruchomienia silnika lub mocno utrudniony rozruch;
-
Znaczne zmniejszenie lub ograniczenie mocy silnika;
-
Zauważalne szarpanie podczas przyśpieszania lub gaśnięcie podczas jazdy;
-
Mocne dymienie z rury wydechowej połączone z wyczuwalnym zapachem oleju.
Gdy zauważymy jeden z powyższych objawów, należy bezzwłocznie dokonać wymiany filtra. Pozwoli to skutecznie zapobiec przedostaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego. Zaoszczędzi nam to nie tylko nerwów i czasu, ale i kosztownych napraw.
Woda w filtrze paliwa
Niestety zanieczyszczenia stałe to nie jedyne zagrożenia, jakie czyhają na filtr paliwowy. W układzie paliwa bardzo często pojawia się również woda. Wytwarza się ona samoistnie z pary wodnej zalegającej w baku. Problem ten dotyczy szczególnie samochodów zasilanych olejem napędowym. Z tego powodu w nowoczesnych samochodach z silnikiem wysokoprężnym, filtry wyposażone są w specjalne czujniki i zaworki. Czujniki informują o wystąpieniu wody w paliwie, a zaworki służą do jej wypuszczania. Niestety w starszych pojazdach o wystąpieniu wody dowiadujemy się najczęściej w zimie. Zazwyczaj, wtedy gdy nasze auto zostaje już unieruchomione. Z tego powodu najlepiej postawić na profilaktykę. Szczególnie przed zimą najlepiej:
-
Użyć jednego z preparatów do usuwania wody z paliwa lub uszlachetniacza (np. Kleen-Flo Diesel Fuel Conditioner 150 ml);
-
Tankować samochód zawsze do pełna i nie jeździć na przysłowiowej rezerwie;
-
Korzystać z dostępności specjalnego paliwa zimowego;
-
Przynajmniej raz w roku wymienić filtr paliwa.
Najpopularniejsze filtry paliwa w sklepie motochemia.pl
Niestety sprzedaż filtrów układu paliwa w naszych sklepach potwierdza, że jest on jednym z najrzadziej wybieranych filtrów samochodowych. Po części wynika to z większych interwałów wymiany filtra paliwa, a po części z zaniedbań wśród użytkowników samochodów. Na szczęście nie wszyscy zapominają o konieczności wymiany tego wrażliwego elementu. Zarówno w naszych sklepach stacjonarnych, jak i w sklepie motochemia.pl bardzo często wybierane są filtry paliwa z wyższej i średniej półki cenowej. Pomimo tego, że filtry te zazwyczaj są droższe niż filtry oleju czy filtry powietrza, kupujący sięgają przeważnie po filtry marek Bosch, Knecht/Mahle oraz Mann-Filter. Nieco rzadziej wybierane są filtry marki Filtron oraz Hengst. Zdecydowanie najrzadziej nasi klienci wybierają najtańsze filtry oferowane przez firmy Denckermann i Kamoka. Ponieważ wszystkie powyższe marki są znanymi producentami części zamiennych, oferowane przez nich podzespoły cechują się wysoką jakością, co pozwala im spełnić wszelkie wymagane normy rynku aftermarket. Potwierdzają to między innymi opinie filtrów paliwa, niezależnie od marki, które są bardzo dobrze oceniane przez użytkowników.
Eco Driving czyli jak jeździć taniej
02/06/2015W erze galopujących cen paliw i rosnących norm emisji spalin, coraz popularniejsza staje się umiejętność jazdy...więcej
Jak często wymieniać filtry w samochodzie?
09/07/2021Użytkowanie samochodu to nie tylko codzienna jazda, mycie karoserii, czy tankowanie paliwa na stacji benzynowej. To także...więcej
Filtr paliwa - objawy zapchania i uszkodzenia
13/03/2023Samochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest...więcej
Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejSamochód jest narzędziem, które złożone jest z wielu pojedynczych podzespołów. Naturalnym jest więc, że podczas codziennej jego eksploatacji poszczególne części samochodowe ulegają zużyciu. Niektóre z nich wymagają jednak nieco większej uwagi. Dotyczy to przede wszystkim części eksploatacyjnych, do których należą między innymi filtry samochodowe. Szczególnym przypadkiem filtra do auta jest filtr paliwa. Niesłusznie pomijany przez kierowców podczas okresowych wymian, pełni w nim bardzo ważną funkcję. Za co dokładnie odpowiada filtr paliwa? Jakie są objawy jego zapchania? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejWszystko zgodne z opisem, szybka wysyłka.
sklep godny polecenia, wszystko na czas
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl