Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Klimatyzacja  > 
  4. Filtr czynnika chłodzącego

Filtr czynnika chłodzącego



Filtr czynnika chłodzącego - opis kategorii


Do niedawna klimatyzacje samochodowe nabijane były czynnikiem chłodzącym o oznaczeniu R134a. Jest on wymiennikiem ciepła oraz smarem kompresora klimatyzacji w jednym. Olej rozprowadzany wraz z czynnikiem dociera wszędzie tam gdzie jest to konieczne do prawidłowego funkcjonowania układu.

Uzupełnianie czynnika
Wiele serwisów obsługujących klimatyzacje informuje, iż należy uzupełniać czynnik chłodzący średnio co 2 lata. Spowodowane to ma być naturalnym ubytkiem na poziomie 10-20% w tym okresie. Praktyka jednak pokazuje, że nie jest to norma i wszystko jest zależne od szczelności układu. Niestety praktyka naciągania klienta na uzupełnianie płynu jest dość powszechnym zjawiskiem, jednak pamiętajmy, że zawsze mamy prawo zażądać potwierdzenia w postaci wydruku z maszyny uzupełniającej ciecz, z informacją ile preparatu zostało faktycznie użyte.
Nowy typ czynnika
1-go stycznia 2013r na mocy dyrektywy UE wprowadzony do obiegu zostaje czynnik o oznaczeniu HFO-1234yf. Czynnik ten zastępuje wykorzystywany dotychczas środek o symbolu R134a ze względu na długi czas połowicznego rozkładu, który stwarza szczególne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Nowy czynnik jest wprawdzie łagodniejszy dla środowiska, ale w trakcie niezależnych testów odkryto również jego spore wady. Podstawowy problem to cena. Jest ona ok. 5cio-krotnie wyższa od ceny, którą płaci się za uzupełnianie środkiem R134a. Koszty musi również ponieść serwis w celu doposażenia warsztatu (inne rozwiązania techniczne, wymagają użycia innych narzędzi).
Nowy czynnik jest również palny co w trakcie potencjalnej awarii, kolizji z udziałem ognia lub wysokich temperatur może doprowadzić do znacznie większych strat (ludzkich). Przy 405C czynnik ulega zapłonowi, wydzielając przy tym śmiertelny fluorowodór. Przy udziale wody (która może być np. używana do gaszenia pożaru) wytwarza się kwas fluorowodorowy. Oprócz samych ofiar wypadku i na liście osób zagrożonych są sami strażacy, którzy mogą gasić płonący pojazd z 1234yf na pokładzie.
Kogo obowiązuje?
Klimatyzacja dostosowana do nowego czynnika jest obowiązkowa dla pojazdów wyprodukowanych po 31 grudnia 2012. Jedyną marką która oficjalnie przyznaje, że nie dostosowała się do wymogów UE jest Mercedes-Benz. Pozostali producenci albo stosują niebezpieczną substancją lub też nie udzielają na ten temat żadnej informacji.

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3138

To dopiero moje drugie zakupy w sklepie w przeciągu 5 lat, ale...

Korzystałem ze sklepu kilka razy zawsze jest taniej niż w sklepach...

Szybka dostawa, towar dokładnie zabezpieczony.


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software