Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ kierowniczy  > 
  4. Części drążków kierowniczych poprzecznych  > 
  5. Drążki kierownicze poprzeczne

< Powrót do: Części drążków kierowniczych poprzecznych
Kategorie  


Drążki kierownicze układu kierowniczego

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych układów znajdujących się w samochodach osobowych i dostawczych. Złożony jest z szeregu podzespołów, które razem zapewniają bezpieczne i skuteczne kierowanie pojazdem. Jedną z części tego delikatnego i precyzyjnego systemu są drążki kierownicze. To między innymi one przenoszą ruchy kierownicy bezpośrednio na koła, przy pomocy końcówek drążka kierowniczego i przekładni kierowniczej. Elementy te bardzo często mylone są z końcówkami, mimo tego, że znacznie różnią się one pod względem konstrukcyjnym. Drążki kierownicze to jedne z popularniejszych części samochodowych i oferowane są przez większość producentów podzespołów zamiennych. Produkują je między innymi znane na całym świecie marki TRW, Delphi, Lemforder, a także Febi.

Zastanawiasz się, jakie drążki kierownicze wybrać? Nie wiesz, czy wymienić same drążki, czy drążki z końcówkami kierowniczymi? Koniecznie sprawdź naszą ofertę części zamiennych!


Wybierz markę dla Drążki kierownicze poprzeczne

Co to jest drążek kierowniczy?

Drążki kierownicze to jedne z podstawowych elementów układu kierowniczego. Umieszczone są one pomiędzy przekładnią kierowniczą, a wymiennymi końcówkami drążków. Wykonano je z metalu i złożone są z dwóch podstawowych elementów. Należą do nich przegub kulowy oraz przymocowany do niego prostopadle drążek z gwintowaną końcówką. Przegub ten, jak i samo połączenie z przekładnią, najczęściej chronione jest przez gumową osłonę przegubu. Drążki kierownicze bardzo często mylone są z końcówkami. Wynika to między innymi z faktu, że w niektórych pojazdach elementy te stanowią integralną i nierozłączną część.

 

Awarie drążków kierowniczych – objawy

Uszkodzenie drążków kierowniczych powoduje podobne objawy jak awaria samych końcówek. Przede wszystkim zauważalne jest:

 

  • Stukanie z okolic kół podczas jazdy lub manewrowania kierownicą.

  • Myszkowanie samochodu po drodze.

  • Powstanie zauważalnych luzów układu kierowniczego.

 

Na szczęście same drążki kierownicze nie ulegają zbyt częstym awariom. Aby w pewnym stopniu zapobiec ich uszkodzeniom, warto co jakiś czas kontrolować stan gumowych osłon drążka kierowniczego. Ich rozszczelnienie może znacznie przyczynić się do skrócenia żywotności drążka, a nawet awarii samej przekładni.

 

Wymiana drążków kierowniczych

Wymiana drążków kierowniczych jest bardziej skomplikowana niż samych końcówek drążka kierowniczego i często wymaga użycia specjalistycznych narzędzi. Jak w teorii wygląda wymiana drążków kierowniczych?

 

  • W pierwszej kolejności należy odkręcić końcówkę drążka od zwrotnicy koła.

  • Następnie należy zsunąć osłonę drążka kierowniczego z przekładni, aby uzyskać dostęp do drążka.

  • Po wykonaniu tych czynności odkręcamy drążek od przekładni kierowniczej.

  • Po ściągnięciu drążka odkręcamy od niego końcówkę drążka kierowniczego.

  • Ponieważ drążki kierownicze wymieniamy parami, całość powtarzamy po drugiej stronie przekładni.

  • Po ściągnięciu wszystkich elementów oceniamy stan drążków i końcówek.

  • Jeśli jest to konieczne, wymieniamy również końcówki drążka kierowniczego.

  • Całość składamy w odwrotnej kolejności.

  • Po skręceniu wszystkich elementów ustawiamy geometrie przednich kół.

 

Po wykonaniu powyższych czynności układ kierowniczy powinien działać bez zarzutu. Jeśli jednak luzy nadal są zauważalne, może to oznaczać uszkodzenie przekładni kierowniczej. Jej naprawa lub regeneracja wiąże się niestety z dużo wyższymi kosztami, niż w przypadku drążków, czy jego końcówek.

 

Czy drążki kierownicze wymieniamy parami?

Tak jak w przypadku większości elementów układu zawieszenia i układu kierowniczego, także drążki kierownicze należy wymieniać parami. Wynika to przede wszystkim z podobnego czasu ich zużycia na obu stronach auta. Nie obojętne są tu również względy ekonomiczne. Każdorazowa wymiana drążków wymaga ustawiania zbieżności kół. Z tego powodu najbezpieczniej wymienić oba drążki jednocześnie, a najlepiej przy okazji wymienić również końcówki. Pozwoli nam to zaoszczędzić przyszłych kosztów ich wymiany, tym bardziej że końcówki zużywają się zdecydowanie szybciej niż same drążki kierownicze.

 

Czy z drążkami kierowniczymi wymieniamy też końcówki drążka?

Teoretycznie, jeśli końcówki drążka kierowniczego nie posiadają uszkodzeń, a ich funkcjonowanie nadal jest prawidłowe, nie ma potrzeby ich wymiany razem z drążkami kierowniczymi. Podchodząc jednak to tematu bardziej praktycznie, jeśli posiadamy już rozebrany układ kierowniczy, warto w ramach przyszłych oszczędności zainwestować również w końcówki drążka. Nie obciąży to znacznie naszego portfela, a przynajmniej da nam pewność pełnej sprawności tego układu. Warto wspomnieć, że w niektórych modelach samochodów końcówki drążka są zintegrowane z samym drążkiem, więc nie ma możliwości ich osobnej wymiany.

 

Czy po wymianie drążków trzeba ustawić zbieżność?

Niestety każda ingerencja w układ kierowniczy wymaga ponownego ustawienia geometrii kół przednich. Nie inaczej jest w przypadku wymiany drążków kierowniczych. Działanie to jest konieczne, aby dobrze ustawić oba koła i zachować prawidłowy kierunek jazdy. Ustawienie zbieżności gwarantuje nam także skuteczne działanie układu kierowniczego oraz poprawę jego precyzji.

 

Najpopularniejsze drążki kierownicze w sklepie motochemia.pl

Drążki kierownicze to jedne z najpopularniejszych części układu kierowniczego dostępnych w sklepie motochemia.pl. Obok końcówek drążków kierowniczych stanowią najliczniejszą grupę elementów dedykowanych dla tego układu. Zarówno w sprzedaży internetowej, jak i stacjonarnej, dostępne są wysokiej klasy części zamienne znanych i cenionych na rynku motoryzacyjnych producentów. Należą do nich między innymi marki Kraft, TRW, Lemforder, Delphi, Febi. Części samochodowe wymienionych marek cieszą się dobrą opinią wśród naszych klientów i nie tylko. Cenione są przede wszystkim za trwałość i wytrzymałość, która wynika ze spełnienia wyśrubowanych norm jakościowych dla producentów OEM.

Polecane artykuły
Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

14/01/2020

Dacia Logan jest pierwszym samochodem stworzonym wspólnie przez rumuńską Dacie i francuskie Renault. Od samego...więcej



Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Retrofity LED - oświetlenie wydajne, lecz nielegalne
poniedziałek, 17 Styczeń 2022Komentarze: 2

Ostatnie lata doprowadziły do znacznego rozwoju technologii oświetlenia. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu, w tym również motoryzacji. W nowych modelach samochodów coraz częściej spotykamy wysoko wydajne lampy wyładowcze, zwane potocznie ksenonami. Niezwykle popularne stało się również oświetlenie LED. Obecnie jest ono regularnie stosowane w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Nic więc dziwnego, że właściciele starszych aut również zapragnęli nowego, dużo wydajniejszego typu oświetlenia w swoich samochodach. To właśnie w odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstały tak zwane retrofity LED. Czym są retrofity LED? Co daje ich użycie? Czy są legalne? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej
Ceramizery i moto doktory, czyli dodatki do oleju silnikowego
piątek, 14 Styczeń 2022Komentarze: 3

Coraz surowsze normy emisji spalin, downsizing silników, a także natężony ruch na drogach miast, stawiają przed silnikiem samochodu coraz trudniejsze zadania. Oleje silnikowe już dawno przestały być jedynie środkiem smarnym, stając się wielozadaniowym środkiem chroniącym jednostkę napędową. Niestety, w skrajnych warunkach użytkowania, nawet najlepszy olej nie radzi sobie z powierzonymi mu zadaniami. To właśnie w tym celu powstały dodatki do oleju silnikowego. Czym są? Do czego służą? Jakie są ich zadania? O tym w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Ewelina A.

Szybki czas realizacji, dywaniki spełniły oczekiwania.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Wtorek, 04 Styczeń 2022

Marcin Renault Megane 3 1.6 110km

Wszystko na tak. Jestem zadowolony a samochód tym bardziej.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Poniedziałek, 03 Styczeń 2022

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl