Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Części montażowe sprzęgła

Części montażowe sprzęgła


Części montażowe sprzęgła - opis kategorii


Sprzęgło jest jednym z elementów łączących pracę silnika z pracą skrzyni biegów. Jest ono synchronizatorem, ponieważ dzięki niemu możliwa jest zmiana prędkości obrotów wałka korbowego skrzyni biegów od zera do prędkości wału korbowego silnika. Innymi słowy sprzęgło musi zapewnić płynne połączenie i rozłączenie wału korbowego z wałem skrzyni biegów.

Sprzeglo kompletne

Budowa:
Na sprzęgło składa się kilka elementów:

1. Koło zamachowe – magazynuje na bardzo krótki czas energię kinetyczną potrzebną do wspomagania suwów pracy silnika (dolotu, sprężania oraz wylotu). „Zamach” odpowiedzialny jest również za inicjację pracy silnika podczas rozruchu.
2. Docisk – to nic innego jak obudowa oraz tarcza dociskowa. Sprężyna talerzowa naciska na tarczę dociskową która to działa na tarczę sprzęgłową. Opowiada on za odpowiednie siły tarcia między tarczą docisku i sprzęgła. Zużyty docisk powoduje poślizgi przyspieszające zużycie tarczy sprzęgłowej.
3. Tarcza sprzęgłowa – na jej budowę przypadają okładziny cierne wraz z tłumikami drgań skrętnych. 
4. Mechanizm wyciskowy – działający jako pierwszy element, tuż po wciśnięciu pedału sprzęgła, zbudowany z łożyska wyciskowego, tulei prowadzących oraz widełek włączających.

Zużycie sprzęgła:
Trwałość sprzęgła jest w bardzo dużym stopniu zależna od samego kierowcy. Jazda dynamiczna (gwałtowna zmiana biegów, niedociśnięte sprzęgło, przełączanie biegów na bardzo wysokich obrotach), oraz jazda miejska (jazda na półsprzęgle, ciągłe ruszanie z miejsca) to największy wróg dla układu sprzęgłowego.

Sprzęgła występujące w obecnej specyfikacji, czyli z wykorzystaniem żywicy fenolowej w okładzinach sprzęgłowych znany jest dopiero od XX wieku. Poprzednie wersje słynęły z nietrwałych elementów ciernych wykonywanych głównie z drewna bukowego lub dębowego. Obecne tarcze sprzęgłowe wykonywane są materiałów odpornych na wysokie temperatury pracy i ścieranie. Najpopularniejszym komponentem okładzin ciernych są syntetyczne polimery. Zmiany materiałowe podyktowane są bardzo często względami ekologicznymi, ale przede wszystkim coraz wyższą mocą i momentem obrotowym silników. Na dzień dzisiejszy nawet litrowe silniki, poprzez wzmocnienie je za pomocą turbosprężarek rozwijają znaczną moc której sprzęgło musi sprostać. 

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3144

Wszystko jest O.K. Ceny satysfakcjonujące jak również jakość...

Wszystko super! Kolejne udane zakupy w tym sklepie.

Kolejne zakupy udane.Oby tak dalej.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl