Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika  > 
  4. Cewka zapłonowa, zespół cewek

< Powrót do: Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika
Kategorie  


Cewki zapłonowe w silniku

Cewka zapłonowa to jeden z podstawowych elementów układu zapłonowego. Wraz ze świecami zapłonowymi oraz kablami wysokiego napięcia, wprawia w ruch silnik benzynowy, generując iskrę w komorze spalania. Cewka zapłonowa lub zespół cewek to element, który przekształca napięcie z akumulatora na wysokie napięcie rzędu 25 - 40 tysięcy V. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie przez świecę zapłonową iskry, która powoduje zapalenie mieszanki paliwowo powietrznej oraz ruch cylindra. Jest to niezwykle istotna część eksploatacyjna układu zapłonowego, która z czasem ulega uszkodzeniu. Dlatego też, z powodzeniem znajdziemy ją w ofercie większości znanych producentów części zamiennych, takich jak: Beru, Bosch, Delphi, Febi, Janmor,Magneti Marelli i NGK.

Nie wiesz, jaką wybrać cewkę zapłonową do swojego samochodu? Zastanawiasz się, jaka cewka zapłonowa jest najlepsza? Koniecznie sprawdź naszą ofertę!


Wybierz markę dla Cewka zapłonowa, zespół cewek

Co to jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa jest jednym z podstawowych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym. Ściśle współpracuje ona ze świecami zapłonowymi oraz przewodami zapłonowymi. Dzięki niej możliwe jest przekształcenie napięcia z akumulatora na napięcie nawet 40 000 V. Napięcie wygenerowane przez cewkę zapłonową trafia poprzez kable, bezpośrednio do świecy. Pozwala to na wygenerowanie iskry niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Obecnie w silnikach samochodowych montowane są różne typy cewek zapłonowych. Ich różnorodna konstrukcja jest efektem wieloletniej pracy inżynierów. Pozwoliła ona na dostosowanie tych urządzeń do wymogów współczesnych silników benzynowych.

 

Budowa cewki zapłonowej

Budowa cewki zapłonowej nie jest przesadnie skomplikowana. Stanowi ona niewielkie urządzenie, które wykorzystuje w swojej pracy podstawową zasadę elektromagnetyzmu. Urządzenie to składa się przede wszystkim z dwóch różnych zwojów drutu. Pierwsze uzwojenie wykonane z grubego i względnie krótkiego drutu nazywane jest uzwojeniem pierwotnym. To właśnie ono pobiera prąd z akumulatora bezpośrednio do cewki. Posiada ono zatem ładunek dodatni. Drugie uzwojenie, czyli uzwojenie wtórne, wykonane jest ze znacznie cieńszego drutu. Posiada ono jednak nawet do 200 razy więcej zwojów niż uzwojenie pierwotne. Uzwojenie wtórne podpięte jest do masy oraz styku wysokiego napięcia. Posiada ono ładunek ujemny. Oba zwoje oplecione są wokół specjalnego rdzenia zbudowanego z metalowych płytek. Te oddzielone są od siebie szczelną izolacją. Całość zamknięta jest w plastikowej obudowie.

 

Jak działa cewka zapłonowa?

Zasada działania cewki zapłonowej opiera się na podstawowych zasadach elektromagnetyzmu. Napięcie około 12 V pochodzące z akumulatora trafia w pierwszej kolejności do uzwojenia pierwotnego. Pod jego wpływem, we wnętrzu cewki wytworzone zostaje pole elektromagnetyczne. Gdy w układzie zapłonowym zostaje zamknięty obwód, dochodzi do powstania napięcia indukcyjnego. To z kolei załamuje pole magnetyczne, wytwarzając prąd o napięciu od 250 do 400 V. Dzięki dużej ilości zwojów uzwojenia wtórnego, napięcie to zostaje zwielokrotnione. Dzięki temu z powodzeniem potrafi osiągnąć ono wartość nawet 40 000 V. Kiedy obwód zostaje przerwany, całe to napięcie uwalniane jest przez styk wysokiego napięcia wprost do świecy zapłonowej. Efektem tego działania jest wygenerowanie iskry w komorze spalania.

 

Rodzaje cewek zapłonowych

W ostatnich latach technologia poszła znacznie do przodu. Postęp ten zauważalny jest również w motoryzacji. Znacznej ewolucji uległ między innymiukład zapłonowy stosowany w samochodach z silnikiem benzynowym. Podstawowa zasada działania i budowa tego układu pozostała jednak niezmieniona. Układ zapłonowy nadal zawiera świecę zapłonową, cewkę oraz element, który odpowiada za włączenie i wyłączenie zasilania cewki. Postęp technologiczny dotknął jednak samej cewki zapłonowej. Z tego względu możemy dokonać dwóch podziałów. Pierwszy z nich dotyczy podziału ze względu na sposób rozdzielania napięcia na poszczególne cylindry. Drugi to podział uwzględniający konstrukcję rdzenia cewki. Z uwagi na konstrukcję rdzenia cewki, możemy podzielić je na trzy grupy:

 

  • Cewki zapłonowe z otwartym rdzeniem magnetycznym. Stosowane w cewkach jednobiegunowych i indywidualnych. Uzwojenia w cewkach tego typu nawinięte są wokół rdzenia. Ten wykonany jest z cienkich blach transformatorowych. Uzwojenia zatopione są w kąpieli olejowej, co pozwala skutecznie zapobiec przebiciom. Wadą otwartego rdzenia jest rozproszenie pola magnetycznego powodującego zakłócenia.

  • Cewki zapłonowe z rdzeniem zamkniętym jednostronnie. Rdzeń wykonany jest z prostokątnych blach transformatorowych. Na dłuższym z jego boków znajdują się nawinięte uzwojenia. Krótszy bok zamyka obwód magnetyczny. Rolę izolatora pełnią w nich żywice, którymi nasycone są uzwojenia. Takie rozwiązanie generuje mniejsze zakłócenia niż izolacja olejowa.

  • Cewki zapłonowe z obustronnie zamkniętym rdzeniem magnetycznym. Stosowane w cewkach pojedynczych, podwójnych i indywidualnych dla każdego cylindra. Rdzeń w nich wykonany jest z blach transformatorowych. Posiada postać prostokąta, który wyposażony jest w wewnętrzną poprzeczkę. Na niej nawinięte są uzwojenia. Dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji w niewielkim stopniu rozprasza pole elektromagnetyczne. Sprawia to, że cewka tego typu generuje niewielkie ilości zakłóceń. To najnowocześniejszy typ cewki, który niemal całkowicie wyparł pozostałe rozwiązania.


Ze względu na sposób rozdzielania napięcia na cylindry, cewki zapłonowe podzielimy na:

 

  • Cewki zapłonowe indywidualne jednobiegunowe. Można je nazwać najbardziej współczesnymi cewkami zapłonowymi. Stosowane coraz częściej w nowych samochodach. Nie posiadają połączenia pomiędzy uzwojeniem wtórnym i pierwotnym. W cewce tego typu uzwojenie wtórne połączone jest jednocześnie ze świecą i masą. Pozwoliło to na całkowite wyeliminowanie przewodów zapłonowych, uskuteczniając proces zapalania mieszanki. Cewki tego rodzaju bardzo często występują w postaci zespołu cewek w jednej obudowie.

  • Cewki zapłonowe dwubiegunowe. Rozwiązanie to może być stosowane w silnikach o parzystej liczbie cylindrów. Pozwoliło ono na wyeliminowanie rozdzielacza zapłonu. Cewki tego typu nie posiadają połączenia pomiędzy uzwojeniem wtórnym i pierwotnym. Oba końce uzwojenia wtórnego połączone są natomiast ze świecą. Iskra zapłonowa przeskakuje na nich w tym samym czasie. Cewka dwubiegunowa zazwyczaj stanowi zespół cewek umieszczonych w jednej obudowie.

  • Cewka zapłonowa jednobiegunowa. Ściśle współpracuje z rozdzielaczem zapłonu. Uzwojenie pierwotne tej cewki połączone jest z uzwojeniem wtórnym oraz układem załączającym napięcie. Drugi koniec uzwojenia wtórnego podłączony jest natomiast do świecy zapłonowej. Cewka jednobiegunowa obsługuje wszystkie cylindry jednocześnie. Jest to najstarszy typ cewki zapłonowej, który obecnie nie jest już praktycznie stosowany.

 

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Objawy awarii cewki zapłonowej są wyjątkowo charakterystyczne. Niestety łatwo mogą zostać pomylone z symptomami uszkodzenia innych elementów układu zapłonowego. Do najczęściej spotykanych znaków zwiastujących awarię cewki zapłonowej zaliczymy:

 

  • falowanie silnika na biegu jałowym;

  • wyczuwalne szarpanie silnika podczas dodawania gazu;

  • podwyższone zużycie paliwa;

  • problemy z uruchomieniem pojazdu, szczególnie podczas opadów deszczu, czy śniegu;

  • zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej;

  • problemy z jazdą na zimnym silniku;

  • problemy z funkcjonowaniem jednego z cylindrów silnika.

 

Na szczęście w wielu przypadkach wystąpienie powyższych objawów wcale nie musi oznaczać uszkodzenia cewki zapłonowej. Powodem wystąpienia wymienionych symptomów mogą być również zużyte przewody zapłonowe, uszkodzone świece zapłonowe, a także mniejsze usterki, które najczęściej możemy naprawić samodzielnie. Mowa tu między innymi o zaśniedziałych lub zanieczyszczonych stykach. Mogą one spowodować trudności w funkcjonowaniu cewki. Zdarza się, że za złą pracę cewki zapłonowej odpowiada akumulator lub alternator. Przez to, że nie dostarczają one wystarczającej mocy do cewki, nie jest ona w stanie pracować poprawnie.

 

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Co zrobić, gdy w naszym samochodzie wystąpią objawy sugerujące awarię cewki zapłonowej? Możemy spróbować sprawdzić, czy cewka zapłonowa nie uległa faktycznemu uszkodzeniu. Do tego celu potrzebne nam będzie urządzenie zwane omomierzem. Możemy również posłużyć się tak zwanym multimetrem. Przy pomocy jednego z tych urządzeń należy dokonać pomiaru oporności uzwojenia pierwotnego i wtórnego. Pomiar rezystencji powinien wskazać czy dana cewka nie została uszkodzona. W przypadku uzwojenia pierwotnego właściwa wartość pomiaru rezystencji powinna wynieść od nieco poniżej jednego oma, do maksymalnie kilku omów. W przypadku uzwojenia wtórnego prawidłowa wartość wynosi od około 800 omów do nawet kilkunastu kiloomów. Pamiętajmy jednak, aby uzyskane wartości zawsze zestawić z danymi podanymi przez producenta samochodu lub cewki zapłonowej. Dla każdego pojazdu wartości te mogą się nieznacznie różnić. Warto zaznaczyć, że nie każde uszkodzenie cewki zapłonowej możemy zdiagnozować w ten sposób. Omomierz nie będzie w stanie wychwycić zwarć międzyzwojowych, które jedynie niewielkie odchylenia od normy, które mieszczą się w granicy błędu pomiaru. Zwarcie międzyzwojowe cewki możemy wykryć jedynie przy pomocy specjalistycznego narzędzia zwanego oscyloskopem.

 

Gdzie kupić cewkę zapłonową?

Cewka zapłonowa stanowi jedną z eksploatacyjnych części samochodowych układu zapłonowego. Podobnie jak inne elementy tego układu takie jak świece, czy przewody zapłonowe, z powodzeniem zakupimy je w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych. Markowe cewki zapłonowe dostępne są również w naszych sklepach! Dotyczy to zarówno sklepu internetowego www.motochemia.pl, jak i sklepów stacjonarnych na terenie Krakowa.

 

Najpopularniejsze cewki zapłonowe w sklepie motochemia.pl

Cewka zapłonowa to element benzynowego układu zapłonowego, który najrzadziej ze wszystkich jego elementów ulega uszkodzeniom. To specjalistyczne urządzenie wytwarzane jest między innymi przez gigantów branży motoryzacyjnej takich jak Beru, Bosch, Delphi, Febi, Janmor, Magneti Marelli, czy NGK. Nasi klienci zdecydowanie najczęściej sięgają po produkty z najwyższej półki jakościowej, ale i niestety cenowej. Wybierają oni cewki zapłonowe sygnowane logiem marki Beru, Bosch oraz NGK. Nieco rzadziej z naszych półek znikają produkty z logiem Delphi, Febi i Magneti Marelli.

Polecane artykuły
Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

14/01/2020

Dacia Logan jest pierwszym samochodem stworzonym wspólnie przez rumuńską Dacie i francuskie Renault. Od samego...więcej

Używany Peugeot 206 - Awarie, usterki, eksploatacja

Używany Peugeot 206 - Awarie, usterki, eksploatacja

17/01/2020

Będący następca legendarnej 205-tki, model 206 miał nie łatwe zadanie. Jego celem nie było tylko zastąpienie swojego...więcej

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

21/01/2020

Fiat Stilo to odpowiedź włoskiego producenta na rządzącego niepodzielnie od lat w segmencie C niemieckiego Volkswagena...więcej



Porady i testy motoryzacyjne
Zobacz więcej
Objawy awarii koła dwumasowego i koszty jego wymiany
sobota, 04 Grudzień 2021Komentarze: 0

Awaria dwumasowego koła zamachowego to kolejna legendarna usterka samochodu, która spędza sen z powiek większości kierowców. Obok awarii uszczelki pod głowicą, czy turbosprężarki stanowi jedną z usterek, której najbardziej boją się właściciele samochodów. Gdy do niej dojdzie, nie warto oszczędzać na jej naprawie. Dlaczego jest to tak istotne? Czy kierowcy słusznie obawiają się tej awarii? Na te i jeszcze więcej pytań odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Czytaj więcej
Wymiana amortyzatorów. O czym warto pamiętać?
piątek, 26 Listopad 2021Komentarze: 2

Amortyzatory to jedne z najważniejszych części układu zawieszenia znajdującego się w samochodzie. To właśnie one w głównej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Dzięki nim możliwe jest bezpieczne i komfortowe pokonywanie nierówności oraz zakrętów. Niestety, tak jak większość podzespołów samochodowych, także i amortyzatory należą do części eksploatacyjnych. Oznacza to, że wraz z użytkowaniem pojazdu ulegają one stopniowemu zużyciu. Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Kiedy należy je wymienić? O czym warto pamiętać przy okazji? O tym w dzisiejszym artykule!

Czytaj więcej

Ostatnie opinie o sklepie
Kris

Wszystkie części ok polecam

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Sobota, 18 Wrzesien 2021

Andrzej

Opis towaru i jego jakość OK.

Ocena ogólna:
Zgodność przedmiotu z opisem:
Kontakt ze Sprzedającym:
Czas realizacji zamówienia:
Ceny:
Czwartek, 16 Wrzesien 2021

DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>

Certyfikaty Motochemia


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl