Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika  > 
  4. Cewka zapłonowa, zespół cewek

Cewka zapłonowa, zespół cewek


Wybierz markę dla Cewka zapłonowa, zespół cewek


Cewka zapłonowa, zespół cewek - opis kategorii


Jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym jest cewka zapłonowa. To ona wytwarza ładunek elektryczny, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu dochodzącym nawet do 30tys. Woltów. W końcowej fazie, prąd ten zamieniany jest przez świecę zapłonową w iskrę. Cewka zapłonowa zawiera w sobie dwa zwoje drutu nazywane uzwojeniem pierwotnym i uzwojeniem wtórnym. Pierwotne składa się z drutu o większej grubości i jednocześnie o mniejszej liczbie zwojów, a jego zadaniem jest pobierać prąd od cewki. Uzwojenie wtórne ma około 150 razy więcej zwojów wykonanych z 10 razy cieńszego druty niż pierwotne. Jeden z jego końców podłączony jest do masy, natomiast drugi do styku napięcia. W momencie gdy prąd z akumulatora dociera do pierwszego uzwojenia, wewnątrz cewki zapłonowej powstaje pole magnetyczne. Gdy układ zapłonowy potrzebuje ładunku elektrycznego, ten zamyka obwód i powoduje zjawisko indukcji. Pole magnetyczne się załamuje i wytwarza prąd o napięciu do 400V. Następnie prąd ten przechodzi przez uzwojenie wtórne, co pozwala na zwielokrotnienie jego wartości. Dzięki temu powstaje napięcie o wartości 25-40tys V.

 Cewka Zapłonowa

Problem w tym, że jedna cewka we współczesnym silniku to dziś zdecydowanie za mało. Klasyczny, czterocylindrowy silnik z pośrednim wtryskiem paliwa potrzebuje iskry od 1500 do 13 000 razy na minutę. Niestety dla nowych samochodów to zdecydowanie za mało, dlatego z upływem lat zaczęto stosować bezrozdzielaczowe układy zapłonowe (bez przerywacza) sterowane elektronicznie, a cewki zdublowano, tworząc tzw. cewki dwuiskrowe.Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu, wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. Są to iskra pierwotna i iskra wtórna. Pierwsza pojawia się podczas suwu sprężania gdy konieczny jest zapłon mieszanki. Druga podczas suwu wydechu i ma ona bardzo niski poziom energii.

Polecane artykuły

Brak artykulów.

Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3144

Wszystko jest O.K. Ceny satysfakcjonujące jak również jakość...

Wszystko super! Kolejne udane zakupy w tym sklepie.

Kolejne zakupy udane.Oby tak dalej.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl