Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Układ zapłonowy i wspomagania rozruchu zimnego silnika  > 
  4. Cewka zapłonowa, zespół cewek

Cewka zapłonowa, zespół cewek


Wybierz markę dla Cewka zapłonowa, zespół cewek


Cewka zapłonowa, zespół cewek - opis kategorii


Jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym jest cewka zapłonowa. To ona wytwarza ładunek elektryczny, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu dochodzącym nawet do 30tys. Woltów. W końcowej fazie, prąd ten zamieniany jest przez świecę zapłonową w iskrę. Cewka zapłonowa zawiera w sobie dwa zwoje drutu nazywane uzwojeniem pierwotnym i uzwojeniem wtórnym. Pierwotne składa się z drutu o większej grubości i jednocześnie o mniejszej liczbie zwojów, a jego zadaniem jest pobierać prąd od cewki. Uzwojenie wtórne ma około 150 razy więcej zwojów wykonanych z 10 razy cieńszego druty niż pierwotne. Jeden z jego końców podłączony jest do masy, natomiast drugi do styku napięcia. W momencie gdy prąd z akumulatora dociera do pierwszego uzwojenia, wewnątrz cewki zapłonowej powstaje pole magnetyczne. Gdy układ zapłonowy potrzebuje ładunku elektrycznego, ten zamyka obwód i powoduje zjawisko indukcji. Pole magnetyczne się załamuje i wytwarza prąd o napięciu do 400V. Następnie prąd ten przechodzi przez uzwojenie wtórne, co pozwala na zwielokrotnienie jego wartości. Dzięki temu powstaje napięcie o wartości 25-40tys V.

 Cewka Zapłonowa

Problem w tym, że jedna cewka we współczesnym silniku to dziś zdecydowanie za mało. Klasyczny, czterocylindrowy silnik z pośrednim wtryskiem paliwa potrzebuje iskry od 1500 do 13 000 razy na minutę. Niestety dla nowych samochodów to zdecydowanie za mało, dlatego z upływem lat zaczęto stosować bezrozdzielaczowe układy zapłonowe (bez przerywacza) sterowane elektronicznie, a cewki zdublowano, tworząc tzw. cewki dwuiskrowe.Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu, wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. Są to iskra pierwotna i iskra wtórna. Pierwsza pojawia się podczas suwu sprężania gdy konieczny jest zapłon mieszanki. Druga podczas suwu wydechu i ma ona bardzo niski poziom energii.

Polecane artykuły

Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Używana Dacia Logan z drugiej ręki. Czy warto kupić?

14/01/2020

Dacia Logan jest pierwszym samochodem stworzonym wspólnie przez rumuńską Dacie i francuskie Renault. Od samego po... więcej

Używany Peugeot 206 - Awarie, usterki, eksploatacja

Używany Peugeot 206 - Awarie, usterki, eksploatacja

17/01/2020

Będący następca legendarnej 205-tki, model 206 miał nie łatwe zadanie. Jego celem nie było tylko zastąpienie swojeg... więcej

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

Fiat Stilo, czyli Golf w włoskim wydaniu. Awarie i usterki.

21/01/2020

Fiat Stilo to odpowiedź włoskiego producenta na rządzącego niepodzielnie od lat w segmencie C niemieckiego Volkswagena... więcej


Porady i testy motoryzacyjne

Asystent martwego pola - jak walczyć z martwą strefą lusterka?

Asystent martwego pola - jak walczyć z martwą strefą lusterka?

25/09/2020

Galopujący postęp technologiczny posiada obecnie coraz większy wpływ na nasze życie codzienne. ...więcej

Czyszczenie tapicerki materiałowej - Jak to zrobić? Co użyć?

Czyszczenie tapicerki materiałowej - Jak to zrobić? Co użyć?

17/09/2020

Tapicerka samochodowa w szczególności ta materiałowa/welurowa, każdego dnia narażona jest...więcej

Aktywny tempomat - 5 podstawowych informacji.

Aktywny tempomat - 5 podstawowych informacji.

11/09/2020

Tempomat to przyjazne kierowcy rozwiązanie, które stosowane jest w coraz większej liczbie s...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3194

Solidna obsługa - polecam

Odbierałem osobiście. Pełne mailowe informacje o statusie...

Szybko, tanio i solidnie. Polecam i będę wracał do Was.


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2020 https://www.motochemia.pl