Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Tłumienie/Zawieszenie

Części samochodowe w Motochemia.pl


Zawieszenie samochodowe to zespół wielu elementów odpowiedzialnych za skuteczne tłumienie nierówności podłoża,  a więc za komfort podróży ale również łączność kół z nawierzchnią. Bagatelizowanie zużycia poszczególnych elementów zawieszenia znacznie pogarsza prowadzenie auta.

Zużycie zawieszenia
Żywotność układu zawieszenia jest uzależniona od tak wielu czynników, że trudno ją jednoznacznie określić. Spora część elementów stworzona jest z gumy, teflonu a nawet aluminium.  Niesprzyjającymi czynnikami dla tych elementów są z pewnością jesienno zimowe warunki drogowe, na które składają się niskie temperatury oraz sól drogowa.

Jazda po zniszczonej nawierzchni, a więc przenoszenie przeciążeń związanych z amortyzacją nadwozia od podłoża, działa również niszcząco na elementy zawieszenia.
Najczęstszymi objawami awarii są stukania oraz inne nietypowe dźwięki dochodzące z okolic podwozia. W przypadku amortyzatorów zużycie jest nie tylne słyszalne co z biegiem lat oraz przebiegu wyczuwalne (jakość prowadzenia oraz tłumienia spada). Uwaga, bardzo często nie uważny kierowca nie odczuwa postępującego zużycia ponieważ przyzwyczaja się do danej charakterystyki pracy uznając ją za normalną. Kierowcy, którzy dostrzegają zmiany powinni odczuwać kołysanie pojazdu w trakcie pokonywania nierówności lub zakrętów. Wszelkie wrażenia nieprawidłowego prowadzenia należy jak najszybciej weryfikować u mechanika, gdyż może to być początek poważniejszej awarii, która będzie miała wpływ na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem. Podstawowa weryfikacja stanu zawieszenia nie należy do skomplikowanych i wymaga dostępu do podnośnika. Mechanik na podstawie oględzin oraz „szarpnięć” poszczególnymi elementami ocenia ich stan.

Najczęstsze awarie zawieszenia
Zawieszenie w zależności od swojej konstrukcji może z biegiem czasu stwarzać różne problemy. Jednak jest kilka elementów które ulegają regularnemu zużyciu i ich usterkowość należy uznać za normalną.

  • sworzeń wahacza- element łączący wahacz oraz zwrotnicę o konstrukcji metalowo gumowej. Zużywa się pod wpływem pokonywania nierówności. Jeżeli jest wymienny koszt części powinien wahać się w granicach 30-60zł/szt. Coraz częściej sworzeń jest montowany na stałe do wahacza, wówczas konieczna jest wymiana kompletnego elementu co podnosi koszty eksploatacji. Tego typu części zaleca się wymieniać parami. Po całej operacji wymiany czasami trzeba się liczyć z dodatkowym kosztem regulacji zbieżności.
  • końcówka drążka kierowniczego- element łączący zwrotnicę z przekładnią kierowniczą. Zużycie wzrasta wraz z ilością pokonywanych nierówności. Koszt elementu w granicach 30-60zł/szt. . Tego typu części zaleca się wymieniać parami.
  • łącznik stabilizatora- łączy stabilizator z wahaczem lub kolumną zawieszenia (np. MacPherson). Łatwo uszkodzić podczas wpadnięcia koła w dziurę. Cena elementu w granicach 40-100zł.
  • wahacz – część łącząca zwrotnicę koła z podwoziem. Sam element jest trwały, zużyciu ulegają głównie jego sworznie oraz tuleje. Zdarzają się wersje z niewymiennymi sworzniami oraz tulejami co kwalifikuje cały wahacz do wymiany. Ceny mocno zróżnicowane od 50-400zł. Tego typu części zaleca się wymieniać parami.
  • amortyzator – odpowiada za amortyzację pojazdu podczas pokonywania nierówności i zakrętów. Uszkodzenie tego elementu bardzo często postępuje w czasie i początkowo może być niewyczuwalne. Najczęściej awaria wiąże się z ubytkiem czynnika wewnątrz amortyzatora (gaz lub olej). Ceny od 50-400zł/szt. Zaleca się wymianę parami (osiami)

Popularne części samochodowe






Części samochodowe - lista wszystkich kategorii


Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3139

Szybko i w przystępnej cenie - polecam

To dopiero moje drugie zakupy w sklepie w przeciągu 5 lat, ale...

Korzystałem ze sklepu kilka razy zawsze jest taniej niż w sklepach...


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software