Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Części montażowe sprzęgła  > 
  4. Sterowanie sprzęgłem

Części samochodowe w Motochemia.pl


Podstawowym zadaniem sterowania sprzęgłem jest realizacja sygnału wysyłanego przez kierowcę w celu załączenia lub rozłączenia sprzęgła.
Realizacja może odbywać się w sposób mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny lub elektromagnetyczny.

Sterowanie mechaniczne
Nacisk na pedał sprzęgła powoduje uruchomienie mechanizmu cięgien i drążków wywierających siłę na łożysko wyciskowe i sprężyny talerzowe. Regulacja siły docisku następuję automatycznie poprzez zmianę ustawienia listków sprężyn talerzowych. Rozwiązanie to odchodzi do lamusa ze względów sporą awaryjność. Bardzo częstą przypadłością tego typu rozwiązań były pękające linki które wykluczały dalszą możliwość normalnej jazdy.

Sterowanie hydrauliczne
Linki i cięgna zastąpione są płynem hydraulicznym oraz przewodami którymi płyn się przemieszcza. Za odpowiednie ciśnienie w tym układzie odpowiedzialna jest pompka której tłok przesuwa się na początek układu w momencie naciśnięcia pedału. Tłok ulega również przesunięciu w tzw. wysprzęgliku który połączony jest z widełkami wyłączającymi.

Sterowanie elektryczne
Sterowanie sprzęgłem (podejmowanie decyzji) realizowane jest poprzez silniki elektryczne reagujące na komendy wydawane przez kierowcę. Jest to układ przewidujący załączenie lub wyłączenie sprzęgła w oparciu o sygnały wysyłane przez czujniki. Element wykonawczym jest układ hydrauliczny z wysprzęglikiem.

Sterowanie elektromagnetyczne
W tym rozwiązaniu koło zamachowe zastąpione jest wirnikiem zewnętrznym z nawiniętą cewką elektryczną zasilaną prądem. Tarczą sprzęgłową jest wirnik wewnętrzny osadzony na wałku sprzęgłowym. Między pracującymi wirnikami znajdziemy proszek magnetyczny, który pod wpływem pola magnetycznego sprzęga wirniki.

Typowe objawy uszkodzonego sprzęgła
- zaolejone okładziny sprzęgła
– uszkodzone uszczelnienie wału powoduje rozprysk oleju m.in. w okolice okładzin. W takim przypadku tarcza sprzęgłowa nadaje się do wymiany. Nie zapominamy o wymianie uszczelnienia wału.
- pracujący z silnym oporem pedał sprzęgła – możliwe uszkodzenie cięgna, łożyska lub tulei prowadzących.
- powietrze w obwodzie hydraulicznym – możliwa nieszczelność lub uszkodzenie pompy/ wysprzęglika.


Popularne części samochodowe






Części samochodowe - lista wszystkich kategorii


Porady i testy motoryzacyjne

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

Filtr cząstek stałych DPF/FAP ? podstawowe informacje

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3135

Zamówienie zgodne bez zastrzeżeń. Dostawa błyskawiczna, Oby tak...

Wszystko super. Polecam.

Polecam serdecznie Super sklep :D


Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software