szukaj także w numerach OEM

   512-802-277   508-305-108
 sklep@motochemia.pl
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Części montażowe sprzęgła  > 
  4. Sprzęgło automatyczne

Części samochodowe w Motochemia.pl


Podział sprzęgieł samochodowych wynika m.in. z rodzaju jego sterowania.
Rozróżniamy sprzęgła sterowane z zewnątrz oraz samoczynne. Sprzęgła samoczynne w głównej mierze dzielą się na automatyczne i półautomatyczne.
Jak sama nazwa sugeruje, w przypadku systemu automatycznego kierowca nie ma wpływu na działanie sprzęgła. I w tym przypadku wymagany jest podział na sterowane siłą bezwładności oraz kierunkiem napędu.
Sprzęgło bezwładne zbudowane jest z bębna osadzonego na wale sprzęgłowym oraz szczęk przypominających te stosowane w hamulcach bębnowych. Szczęki te osadzone są na wale napędzającym łączonym z tarczą lub kołem zamachowym. Szczęki rozchylają się pod wpływem siły odśrodkowej. Elementy cierne szczęk dociskają się do bębna, co przy pewnych prędkościach obrotowych wytwarza na tyle duże tarcie, że bęben ulega obracaniu przenosząc obroty na skrzynię biegów. Zależność jest następująca: wzrost prędkości obrotowej, powoduje wzrost siły docisku szczęk do bębna.
Sprzęgło sterowane kierunkiem napędu stosowane było w silnikach dwusuwowych. Jego praca polegała na automatycznym odłączaniu silnika od skrzynki biegów przy zbyt niskiej prędkości obrotowej.
Dzisiejsze rozwiązania automatycznych i półautomatycznych skrzyń biegów opierają się na hydrokinetyce, czyli odpowiednio ukierunkowanemu przepływowi oleju miedzy elementami biernymi oraz czynnymi, zamkniętymi w szczelnej obudowie. Za przepływ czynnika odpowiedzialna jest pompa wirnikowa napędzana wałem silnika. Czynnik napędza z kolei turbinę łopatkową osadzoną na wałku napędzanym. Olej uderzający pod wysokim ciśnieniem w łopatki powoduje wprawienie turbiny w ruch. Konstrukcja ta pozwala na przenoszenie dużych momentów obrotowych nie wydzielając przy tym nadmiaru ciepła, które spotykane jest w klasycznych sprzęgłach ciernych.
Sprzęgła automatyczne mają swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników. Plusy i minusy tego rozwiązania spotykają się w połowie drogi. Z pewnością stosowanie rozwiązań automatycznych wydłuża żywotność silnika oraz poprawia bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu (ręka i noga nie jest zajęta zmianą biegów).


Popularne części samochodowe



Części samochodowe - lista wszystkich kategorii



Części samochodowe - lista wszystkich kategorii






Porady i testy motoryzacyjne

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

Paski napędowe - klinowe, wielorowkowe - co warto wiedzieć?

27/08/2018

Pasek napędowy stanowi nieodzowny element konstrukcji współczesnego silnika spalinowego sto...więcej

Klocki hamulcowe - Jak są zbudowane? Jak działają?

Klocki hamulcowe - Jak są zbudowane? Jak działają?

11/08/2018

Klocki hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów tarczowego układu hamulcowego pojazdu...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3120

dobry kontakt, szybko i sprawnie. wszystko co zamówiłam pasuje do...

Wszystko OK! POLECAM

Polecam, zawsze kupuję oleje bo są w niskich cenach.


Certyfikaty Motochemia

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software