Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Części Samochodowe  > 
  3. Części montażowe sprzęgła  > 
  4. Sprzęgło automatyczne

Części samochodowe w Motochemia.pl


Podział sprzęgieł samochodowych wynika m.in. z rodzaju jego sterowania.
Rozróżniamy sprzęgła sterowane z zewnątrz oraz samoczynne. Sprzęgła samoczynne w głównej mierze dzielą się na automatyczne i półautomatyczne.
Jak sama nazwa sugeruje, w przypadku systemu automatycznego kierowca nie ma wpływu na działanie sprzęgła. I w tym przypadku wymagany jest podział na sterowane siłą bezwładności oraz kierunkiem napędu.
Sprzęgło bezwładne zbudowane jest z bębna osadzonego na wale sprzęgłowym oraz szczęk przypominających te stosowane w hamulcach bębnowych. Szczęki te osadzone są na wale napędzającym łączonym z tarczą lub kołem zamachowym. Szczęki rozchylają się pod wpływem siły odśrodkowej. Elementy cierne szczęk dociskają się do bębna, co przy pewnych prędkościach obrotowych wytwarza na tyle duże tarcie, że bęben ulega obracaniu przenosząc obroty na skrzynię biegów. Zależność jest następująca: wzrost prędkości obrotowej, powoduje wzrost siły docisku szczęk do bębna.
Sprzęgło sterowane kierunkiem napędu stosowane było w silnikach dwusuwowych. Jego praca polegała na automatycznym odłączaniu silnika od skrzynki biegów przy zbyt niskiej prędkości obrotowej.
Dzisiejsze rozwiązania automatycznych i półautomatycznych skrzyń biegów opierają się na hydrokinetyce, czyli odpowiednio ukierunkowanemu przepływowi oleju miedzy elementami biernymi oraz czynnymi, zamkniętymi w szczelnej obudowie. Za przepływ czynnika odpowiedzialna jest pompa wirnikowa napędzana wałem silnika. Czynnik napędza z kolei turbinę łopatkową osadzoną na wałku napędzanym. Olej uderzający pod wysokim ciśnieniem w łopatki powoduje wprawienie turbiny w ruch. Konstrukcja ta pozwala na przenoszenie dużych momentów obrotowych nie wydzielając przy tym nadmiaru ciepła, które spotykane jest w klasycznych sprzęgłach ciernych.
Sprzęgła automatyczne mają swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników. Plusy i minusy tego rozwiązania spotykają się w połowie drogi. Z pewnością stosowanie rozwiązań automatycznych wydłuża żywotność silnika oraz poprawia bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu (ręka i noga nie jest zajęta zmianą biegów).


Popularne części samochodowe






Części samochodowe - lista wszystkich kategorii


Porady i testy motoryzacyjne

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

Zapachy do domu - 5 podstawowych pytań

19/09/2019

Jako entuzjaści motoryzacji często dbamy o to, aby wnętrze naszego samochodu stanowiło...więcej

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych DPF/FAP?

15/03/2019

Coraz wyższe wymagania stawiane przez ekologów dotyczące czystości emisji spalin, zmusiły...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4.9 na 5   Liczba ocen: 3139

Szybko i w przystępnej cenie - polecam

To dopiero moje drugie zakupy w sklepie w przeciągu 5 lat, ale...

Korzystałem ze sklepu kilka razy zawsze jest taniej niż w sklepach...


Dodaj opinięPokaż wszystkie opinie

Certyfikaty Motochemia



Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2019 https://www.motochemia.pl