Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]chemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Czarny dym z rury wydechowej w silniku Diesla

Czarny dym z rury wydechowej w silniku Diesla

Jeszcze całkiem nie tak dawno czarny dym z rury wydechowej samochodu z silnikiem Diesla uważano za zjawisko normalne. W końcu Diesel musi dymić. Choć powiedzenie to przetrwało do dzisiejszych czasów w formie żartu, współczesne samochody z silnikami Diesla zaopatrzone w nowoczesne systemy katalityczne, tak naprawdę przestały generować za sobą kłęby czarnego dymu. Gdy jednak dym się pojawi lub - co gorsza - zacznie pojawiać się często podczas codziennej jazdy, może zwiastować awarię silnika lub jego osprzętu. Co zatem oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla? O Tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Czym są spaliny silnikowe? Z czego się składają?
Czarny dym z rury wydechowej silników Diesla
Co oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla?
Czarny dym z rury wydechowej benzyniaka - przyczyny
Co oznaczają inne kolory spalin?
Czym są spaliny silnikowe? Z czego się składają?
Rozważając charakterystyczną czarną barwę dymu z układu wydechowego aut z silnikiem Diesla, warto zacząć od początku, czyli od spalin. Czym tak naprawdę są spaliny silnikowe? Spaliny samochodowe są produktem ubocznym wynikającym z pracy silnika spalinowego. Powstają one wskutek spalania mieszaniny paliwa i powietrza w komorze spalania silnika. Dotyczy to zarówno pojazdów zaopatrzonych w silnik benzynowy, jak i silnik Diesla. We współczesnych samochodach osobowych wyposażonych w nowoczesne systemy katalityczne, spaliny posiadają kolor przezroczysty. Produktami spalania całkowitego i zupełnego są głównie para wodna, dwutlenek węgla (CO2) oraz trójtlenek siarki (SO3). Niestety podczas codziennej eksploatacji samochodu, może dojść do spalania niecałkowitego i niezupełnego. Skutkiem tego będzie powstanie niepożądanych składników spalin silnikowych, takich jak:
- Węglowodory HC i THC
- Tlenek węgla
- Tlenki siarki
- Tlenki azotu
- Sadza
- Metale ciężkie
- Ołów
Większość z nich zatrzymywana jest przez filtry cząstek stałych DPF/FAP oraz katalizatory, jednak niektóre awarie silnika oraz jego osprzętu mogą znacznie zaburzyć proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co doprowadzi do zwiększenia emisji szkodliwych substancji w spalinach samochodu. Niektóre z tych awarii wyróżniać będzie kolor spalin wychodzących z układu wydechowego, a najbardziej charakterystycznym z nich jest oczywiście kolor czarny.
Czarny dym z rury wydechowej silników Diesla
Jeszcze w latach 90 XX wieku dymienie na czarno z układu wydechowego Diesli uważano za coś całkiem normalnego. Powszechnie przyjmowano, że Diesel musi dymić, więc nikogo nie dziwiło, że każdy samochód z silnikiem wysokoprężnym zostawia za sobą czarne kłęby dymu. Sytuacja zmieniła się w dopiero w kolejnych latach. Stopniowo wdrażane surowe ograniczenia emisji spalin wymusiły na producentach aut wprowadzenie nowoczesnych systemów katalitycznych. Silniki Diesla zaczęły zmieniać się także konstrukcyjnie. Wprowadzenie nowoczesnych układów wtryskowych, czy dodanie turbosprężarek, w połączeniu z filtrami cząstek stałych i katalizatorami spowodowało, że czarny dym z rury wydechowej Diesli zaczął bezpowrotnie znikać.
W przypadku większych awarii, silnik Diesla może naprawdę sporo nadymić – fot. pixabay.com
Co oznacza czarny dym z rury wydechowej Diesla?
Pojawienie się czarnego dymu z rury wydechowej we współczesnych samochodach z silnikiem Diesla, najprawdopodobniej świadczyć będzie o uszkodzeniu lub zbliżającej się awarii jednego z elementów tego silnika. Niestety, choć pojawienie się czarnego dymu z układu wydechowego nawet w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla, możliwe jest podczas znacznego wysilenia jednostki napędowej, jego pojawienie się w trakcie normalnej jazdy, może świadczyć o wystąpieniu awarii:
- Wtryskiwaczy - nowoczesne wtryskiwacze Common-Rail oraz pompowtryskiwacze są wyjątkowo wrażliwe na niską jakość oleju napędowego. Ta może spowodować zatory lub nieszczelności w układzie wtryskowym, a w konsekwencji dymienie na czarno z wydechu. Awarii towarzyszyć będą problemu z uruchomieniem silnika oraz wzrost zużycia paliwa.
- Układu doładowania - awaria turbosprężarki, a nawet węży dolotowych układu doładowania również może przyczynić się do pojawienia się charakterystycznego dymienia na czarno. Zjawisku temu towarzyszyć będzie wyraźny spadek mocy silnika oraz głośna praca jednostki napędowej.
- Filtra cząstek stałych - zapchanie filtra cząstek stałych DPF/FAP może doprowadzić do dymienia na czarno z rury wydechowej, w wyniku zbyt wielkiego skoncentrowania sadzy. Awarii tej towarzyszyć będzie oczywiście wzrost spalania i spadek mocy silnika. Aby uniknąć tej awarii, warto raz na jakiś czas "przepalić" Diesla z filtrem DPF na drodze szybkiego ruchu lub autostradzie, szczególnie w przypadku, gdy na co dzień użytkujemy auto w wyłącznie w ruchu miejskim.
- Filtra powietrza - dymienie na czarno może spowodować także... brudny filtr powietrza. Przegapienie terminu jego wymiany może spowodować zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej w tlen, co doprowadzi do spadku mocy silnika, wzrostu spalania, a także czarnego dymu z rury wydechowej.
Warto wspomnieć, że do pojawienia się czarnego dymu z rury wydechowej możemy przyczynić się również my sami. Niepoprawne przeprowadzenie chip tuningu, może bowiem doprowadzić do wprowadzenia niepoprawnych parametrów dla sterownika silnika. Przez ten błąd, dawkowanie paliwa przez wtryskiwacze i kąt wyprzedzenia zapłonu ulec mogą całkowitemu rozregulowaniu, co doprowadzi do charakterystycznego czarnego dymienia, a w najgorszym wypadku również uszkodzenia tłoków lub turbosprężarki.
Nowoczesne Diesle dymią na czarno praktycznie tylko w przypadku awarii – fot. pixabay.com
Czarny dym z rury wydechowej benzyniaka - przyczyny
Czarny dym z rury wydechowej, wbrew obiegowej opinii, nie jest wyłącznie domeną aut z silnikiem Diesla. Samochodom z silnikiem benzynowym, także może się przytrafić stworzenie czarnej zasłony dymnej wychodzącej prosto z układu wydechowego. Przyczyną takiej awarii jest oczywiście elektronika. Do pojawienia się czarnego dymu z wydechu benzyniaka doprowadzić może między innymi awaria sondy lambda lub niepoprawnie przeprowadzony tuning elektroniczny. W obu przypadkach przyczyną dymienia będzie niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Do dymienia na czarno z wydechu silnika benzynowego może dojść również w przypadku nadmiernego nagromadzenia nagarów w jednostce benzynowej, czego skutkiem będzie jego stopniowe wypalanie.
Co oznaczają inne kolory spalin?
Choć współczesne samochody z silnikiem Diesla w przypadku uszkodzenia najczęściej dymią z wydechu na czarno, nie jest to jedyna barwa, jaką mogą przybrać spaliny samochodu. Dotyczy to zarówno aut z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Jaki kolor mogą zatem przybrać spaliny samochodu? Co oznaczają poszczególne kolory spalin?
- Niebieski kolor spalin z rury wydechowej - najczęściej pojawia się wtedy, gdy do komory spalania silnika dostaje się olej silnikowy. Może to oznaczać problemy z gładziami cylindrów, pierścieniami tłokowymi, a także wycieki z turbosprężarki.
- Biały kolor spalin z układu wydechowego - biały kolor spalin może oznaczać po prostu pojawienie się pary wodnej w wydechu. Powinien on zniknąć zaraz po rozgrzaniu silnika do optymalnej temperatury pracy. Jeśli jednak białe spaliny nie znikną, może to oznaczać obecność płynu do chłodnic w komorze spalania, a w najgorszym wypadku problemy z uszczelką pod głowicą.
- Szary kolor spalin z wydechu samochodu - może być wstępem do większej awarii, która skutkować będzie pojawieniem się czarnego koloru spalin. Szary kolor gazów spalinowych oznacza przeważnie złe proporcje paliwa i powietrza w komorze spalania.
Czarny dym z rury wydechowej w większości wypadków świadczy o pojawieniu się awarii silnika. Dlatego też nie warto czekać na pojawienie się większych problemów z jednostką napędową, niezależnie od tego, czy czarny dym pojawił się z układu wydechowego silnika Diesla, czy silnika benzynowego. Nie należy lekceważyć również innych kolorów spalin. Spaliny w kolorze szarym, białym i niebieskim, podobnie jak czarne spaliny z układu wydechowego świadczyć mogą o awarii, która wymaga interwencji mechanika.
A czy wy mieliście kiedyś problem z czarnym dymem z rury wydechowej waszego samochodu? Przytoczcie swoje historie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl