Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz sklep@motochemia.pl
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Common Rail - system wtryskowy w Dieslach

Common Rail - system wtryskowy w Dieslach

Dziś może trudno w to uwierzyć, ale kiedyś samochody z silnikiem Diesla nie były tak popularne. Uważane były za dużo gorsze niż ich benzynowe odpowiedniki. Nowe życie tym jednostką dał wymalazek zwany Common Railem. Czym jest system Common Rail i co zmienił? O tym w dzisiejszym artykule.
Spis treści:
System Common Rail- czyli powtórne narodziny silników Diesla.
Diesel - dobry, ale nie aż tak dobry…
Common rail- diesel dobry, bardzo dobry…
Jak to działa?
Common rail dzisiaj.
System Common Rail- czyli powtórne narodziny silników Diesla.
Historia silników diesla rozpoczyna się w 1893 roku, gdy Rudolf Diesel tworzy pierwszy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym. W porównaniu do istniejącego już wówczas rozwiązania w postaci silnika benzynowego, urządzenie Diesla było konstrukcją mniej skomplikowaną, tańszą w użytkowaniu oraz sprawniejszą. Jednak mimo tych zalet, jednostki te jeszcze przez dłuższy czas nie były w stanie zawojować rynku motoryzacyjnego. W dalszych etapach rozwoju, to silniki benzynowe zostały uznane za bardziej „przyjazne” rynkowi motoryzacyjnemu.
Silniki Diesla znalazły swoje zastosowanie tam, gdzie duże gabaryty silnika oraz jego dymiący i ospały temperament nie przeszkadzały w użytkowaniu. Okręty podwodne, lokomotywy a także nieliczne pojazdy ciężarowe, to główne miejsca występowania tej jednostki do późnych lat 40-tych XX wieku. Przełomem w historii „ropniaków” było stworzenie przez firmę BOSCH pompy wtrysku oleju. Rozwiązanie to było na tyle istotne, że pozwoliło na pierwszą wyraźną ingerencję dieslów w rynek motoryzacyjny. Pompa wtrysku umożliwiła powstanie i szybki rozwój producenta pojazdów ciężarowych MAN (zasilanych rzecz jasna olejem napędowym), a chwilę później stworzenie pierwszego samochodu osobowego z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260D.
Diesel - dobry, ale nie aż tak dobry…
Wspomniane wydarzenia miały znaczny wpływ na wzrost zainteresowania jak i dalszy rozwój jednostki wysokoprężnej. Pod koniec lat 90-tych XX wieku silniki te były już popularne wśród użytkowników osobówek, cenione przede wszystkim za niskie spalanie (tańszego od benzyny paliwa) oraz wysoki moment obrotowy. Uciążliwymi efektami pracy jednostki był zdecydowanie wysoki hałas (charakterystyczne klekotanie), emisja szkodliwych związków do atmosfery oraz twarda praca silnika.
Common rail- diesel dobry, bardzo dobry…
W 1997 roku firma BOSCH przedstawiła światu swoje kolejne rozwiązanie mające na celu usprawnienie działania silników diesla. System Common rail zastosowano w Alfie Romeo 156 oraz Mercedesie C 220 CDI. Common rail (CRS) - oznacza wspólną szynę. Rozwiązanie to wyeliminowało dotychczasową bolączkę Dieslów, mianowicie brak możliwości utrzymania stałego ciśnienia paliwa. Efektami tego niedomagania były: wspomniany hałas, twarda praca i „brudne spaliny”.
Common rail wprowadził silniki Diesla na wyższy poziom - fot. pixabay.com
Jak to działa?
W rozwiązaniu tym wtrysk paliwa jest niezależny. Co oznacza że niezależnie od obrotów, paliwo tłoczone jest przez pompę (pod wysokim ciśnieniem) do szyny(będącej swego rodzaju akumulatorem zasilającym), umieszczonej wzdłuż cylindrów. Praca wtryskiwaczy sterowana elektronicznie, podzielona jest na 3 etapy:
-
Przedwtrysk - wtrysk paliwa(dawki wstępnej) tuż przed maksymalnym, górnym położeniem tłoka-dzięki dawce wstępnej, spalenie dawki głównej przebiega zdecydowanie łagodniej(brak gwałtownych wahań ciśnienia), niż w klasycznych konstrukcjach.
-
Dawka główna.
-
Dawka dopalająca - podnosi temperaturę spalania, dzięki czemu katalizator lub DPF pracuje wydajniej.Zasada działania tego systemu dla większości teoretyków i uczonych była od dawna bardzo prosta. Jednak problemem w stworzeniu idealnie działającego układu była potrzeba zastosowania skomplikowanej elektroniki sterującej oraz wysokogatunkowych komponentów wytrzymujących wysokie ciśnienie oraz cały system pracy paliwa.
Common rail dzisiaj.
Obecne systemy znajdujące się w prawie wszystkich najnowszych modelach samochodów z silnikiem diesla, są zaawansowanym rozwinięciem pierwotnej wersji przedstawionej w 1997r. Jednym z najpóźniej wykorzystujących system jest grupa VAG (Volkswagenwerk Aktiengesellschaft), właściciel marek m.in. VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche. Wynikało to z opracowania kilka lat przed pojawieniem się CRS, własnego systemu wtryskowego opartego na pompowtryskiwaczach. Opracowanie tego systemu poniosło za sobą olbrzymie koszty, tak więc czas zwrotu poniesionych wydatków, oraz ostatecznego przekonania się kierownictwa VAG do CRS trwał aż do 2007roku. W tym czasie rynek zastał już IV generację systemu, który, został uznany zgodnie przez większość ekspertów za zdecydowanie lepszy niż dotychczasowe rozwiązanie VAG. Do wprowadzenia Common rail w grupie Volkswagen przygotowywała się również firma Castrol która wspólnie z inżynierami ds. silników opracowała specjalny olej: Castrol Edge 5W30 Long Life
Omawiany system wtryskowych, aby mógł spełniać jak najlepiej swoje zadanie, musi być poddawany szczególnej opiece. Dotyczy to zarówno jakości paliwa, jak i specjalistycznego serwisu oraz stosowanego oleju. Pamiętaj, aby sprawdzić w książce serwisowej lub zapytać sprawdzonego mechanika, jakie normy musi spełniać olej w Twoim samochodzie z systemem Common Rail. Niezastosowanie się do zaleceń producenta, może skutkować kosztownymi awariami jednostki!!
A co wy myślicie o silnikach Common Raila? Czy przekonały was one do zakupu Diesla? Dajcie znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2022 https://www.motochemia.pl