Infolinia czynna:
pon-pt: 8.00 - 18.00 sob: 9.00 - 14.00
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?
< Powrót do: Porady Motoryzacyjne

Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?

Data aktualizacji: poniedziałek, 15 Listopad 2021
Ilość komentarzy: 17
Co zrobić gdy z silnika znika olej? Należy się bać?

Przychodzi taki moment w życiu każdego kierowcy, w którym musi on otworzyć maskę swojego samochodu, sprawdzić poziom oleju, a następnie dokonać uzupełnienia jego braku. Wtedy zazwyczaj zapala nam się w głowie mała lampka, która każe się zastanowić, czy na pewno powinno tak być?



Spis treści:

Bierze olej? To normalne! Ten typ tak ma!
Jakie silniki biorą olej?
Co jeśli nie wada konstrukcyjna? Czemu oleju ubywa?
Jak uszczelnić silnik i zatrzymać wycieki?

 

 

Bierze olej? To normalne! Ten typ tak ma!

Prawdą jest, że każdy silnik spalinowy podczas swojej pracy zużywa niewielkie ilości oleju. We współczesnych jednostkach mówimy tu jednak dosłownie o kilku mililitrach na każde 1000 przebytych kilometrów. Dlatego też pomiędzy interwałami wymiany oleju, czyli jeszcze przed przekroczeniem 10 – 30 tys km, niemal na pewno przyjdzie nam w niewielkiej ilości uzupełnić poziom oleju. Problemy zaczynają się wtedy, gdy na 1000 km silnik zacznie domagać się dolania środka smarnego w ilości od 500 ml do 1 l. W samochodach wyczynowych, w których silniki są dość luźno spasowane, takie spalanie oleju może być uzasadnione, jednak – przynajmniej teoretycznie – użytkownika zwykłej osobówki powinno ono już zmartwić. Niestety praktyka pokazuje, co dotyczy zazwyczaj właścicieli nowych lub kilkuletnich samochodów, że nie jest to wcale takie oczywiste. Kiedy zmartwiony właściciel samochodu udaje się do warsztatu lub ASO, aby zgłosić nadmierne zużycie oleju, mechanik zazwyczaj odpowiada: „ten typ tak ma”. I faktycznie, gdy zajrzymy do instrukcji obsługi współczesnych pojazdów, najczęściej zauważymy w niej zapis, że producent dopuszcza pobór oleju przez silnik w granicach od 500 ml do nawet 1 l na każde przebyte 1000 kilometrów. Oczywiście z technicznego punktu widzenia taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, jednak producenci samochodów często maskują w ten sposób wady konstrukcyjne swoich jednostek napędowych, tym samym zabezpieczając się tym właśnie zapisem przed reklamacjami ze strony klientów.

 

Sprawdzanie poziomu oleju 

Warto w miarę regularnie sprawdzać poziom oleju, aby uniknąć przykrych niespodzianek - fot. Pixabay.com

 

Jakie silniki biorą olej?

Tak jak napisaliśmy w poprzednim akapicie, każdy silnik zużywa śladowe ilości oleju. Są jednak jednostki, które zużywają tego oleju za dużo, co wynika najczęściej albo z ich wady konstrukcyjnej, albo ze zbyt szybkiego zużycia ich poszczególnych elementów. Są także jednostki, które zużycie oleju mają wpisane w genach. Do jednostek, które najczęściej są podawane, jako te „olejożerne” zaliczymy silniki:

  • 1.3 Renesis – silnik Wankla stosowany przez Mazdę;
  • 1.6/1.8 Ecotec – silniki koncernu GM (Opel);
  • 1.6 16V V-Tec – silnik Hondy;
  • 1.6 16V/1.8 16V/2.0 16V – silniki koncernu PSA (Peugeot, Citroen);
  • 1,4 16V/1.8 16V – silniki Fiata;
  • 1.9 TDI – silnik koncernu VW Group (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen);
  • 1.8 VVT-i – silnik Toyoty;
  • 1.5 16V/1.8 16V – silniki Nissana;
  • 1.6/1.8/2.0 – silniki Forda (EU);
  • 4.4 V8 – silnik BMW.

 

 

Co jeśli nie wada konstrukcyjna? Czemu oleju ubywa?

Oczywiście ubytek oleju może też świadczyć o awarii któregoś z elementów silnika. Jeśli pod naszym samochodem zaobserwujemy wyciek, bardzo prawdopodobne będzie to, że stoi za nim jedna z uszkodzonych uszczelek. Jakie uszczelki mogą przepuszczać olej? Do grupy tych, które najczęściej ulegają awarii, możemy zaliczyć:

 

Zawory

Czasem przyczyną wycieku oleju jest uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów - fot. pixabay.com

 

Niestety to nie jedyne awarie, które mogą powodować ubytki oleju silnikowego. Chociaż uszkodzenie uszczelki pod głowicą brzmi groźnie, to dalsze wymienione awarie nie będą niestety ani mniej skomplikowane, ani tańsze w naprawie, bo tak naprawdę prawdziwy problem zaczyna się wtedy, kiedy oleju ubywa, a nie widać jego wycieku. Takie symptomy mogą oznaczać między innymi uszkodzoną/zużytą turbosprężarkę, która najprawdopodobniej przepuszcza olej do układu dolotowego, powodując jego gromadzenie się w intercoolerze.

 

Zobacz również: Turbosprężarka, czyli jak działa popularne turbo?

 

Taki objaw jest typowy również dla uszkodzonych pierścieni tłokowych. W obecnie produkowanych samochodach do tego typu usterki może dojść już po przejechaniu pierwszych 100 tys. km, a jedyną formą ich naprawy jest remont silnika, który może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Jak zdiagnozować dwie ostatnie usterki skoro nie można ich zobaczyć? Zazwyczaj wystarczy mocniejsze „przygazowanie” na postoju. Jeśli z rury wydechowej naszego samochodu zacznie wydobywać się błękitny dym, to znaczy, że coś jest na rzeczy.

 

Jak uszczelnić silnik i zatrzymać wycieki?

Najbardziej oczywistym rozwiązaniem wydaje się naprawa i wymiana uszkodzonych elementów silnika. O ile wymiana uszczelki pokrywy zaworów czy misy oleju jest dość tania do usunięcia, o tyle użytkownik samochodu zaskoczony koniecznością wykonania remontu jednostki napędowej, może nie być przygotowany na wydatek kilku tysięcy złotych. Tutaj z pomocą przychodzą producenci chemii motoryzacyjnej, którzy oferują dwa rodzaje dodatków do oleju, które mogą opóźnić konieczność wykonania remontu:

 

Ceramizer CS

Ceramizer to jeden z preparatów do regeneracji silników - fot. motochemia.pl

 

Pierwszy typ dodatków można dodawać również profilaktycznie. Jego działanie polega na pokryciu wewnętrznych elementów silnika cienką osłoną ceramiczną, co pozwala zmniejszyć tarcie wewnątrz jednostki, zachować ciągłość filmu olejowego, zapobiec suchemu startowi silnika, ale także tymczasowo uszczelnić cylindry. Drugi typ to waga ciężka i największe działo jakie możemy wytoczyć przeciwko wyciekom. Moto doktor to produkt do doraźnej naprawy wycieków z silnika. Jego działanie polega przede wszystkim na zagęszczeniu oleju, aby ten nie przedostawał się przez nieszczelności. Jest to na tyle inwazyjna metoda naprawy, że fachowcy zalecają użycie tego typu środków w ostateczności.

 

A jak wy radzicie sobie z wyciekami? Stosujecie dodatki do olejów mające za zadanie uszczelnić silnik? Podzielcie się z nami własnymi doświadczeniami w komentarzach!



Autor: Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.


Ostatnie opinie o tym artykule


Dodaj opinię

Miś
Chciałem napisać tylko żeby SPRZEDAĆ ale komentarz okazał się za krótki :D
Ocena artykułu:
poniedziałek, 15 listopad 2021
Maburg
Wlałem ceramizer do silnika po wymianie oleju. Przejechane 2k km i na razie nic nie ubyło. Praca silnika tez jakby troche się wyciszyła.
Ocena artykułu:
piątek, 15 październik 2021
DarPar
Są różne uszczelniacze do silników, czasem trochę pomogą i można jeszcze trochę pojeździć.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 27 wrzesień 2021
Kacper
Najlepiej sprzedać, bo z czasem jest coraz gorzej.
Ocena artykułu:
czwartek, 12 sierpień 2021
Witek
U mnie zadziałał uszczelniacz i całkiem się poprawiło.
Ocena artykułu:
czwartek, 15 lipiec 2021
Robi
U mnie ciekło i niestety skończyło się u mechanika. Znowu poleciała kasa, chyba muszę pomyśleć nad zmianą.
Ocena artykułu:
czwartek, 24 czerwiec 2021
Wacek
Czasem można dodatek uszczelniający dolać to też pomaga.
Ocena artykułu:
środa, 02 czerwiec 2021
Miłek
Czasem zmiana oleju pomoże, ale niestety nie zawsze i trzeba pomyśleć co tu dalej robić.
Ocena artykułu:
czwartek, 13 maj 2021
Krystian
U mnie w Peugeocie 1.6 na mobilu jadł jak poparzony, zmieniłem na Valvoline i jak ręką odjął. Do wymiany wytrzymywał spokojnie.
Ocena artykułu:
piątek, 02 kwiecień 2021
Mirek
zgadzam się z kolegą w pewnym momencie trzeba szukać nowego samochodu.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 29 marzec 2021
Rydel99
Na początku można dolewać, ale to też nie może trwać w nieskończoność!
Ocena artykułu:
poniedziałek, 22 marzec 2021
Waldek
Też miałem taki przypadek w A4 1.9DTI, ale miała 13 lat i też ją opchnąłem, bo się zaczynało robić grubo!
Ocena artykułu:
wtorek, 09 luty 2021
Piotr
Jak zaczyna prać na poważnie to na poważnie trzeba się pozbyć, bo lepiej nie będzie...
Ocena artykułu:
środa, 20 styczeń 2021
Bert
Honda v-tec żarła i żarła, na 1000km trzeba było dolewać 1.5litra. Masakra
Ocena artykułu:
środa, 30 grudzień 2020
Kolo
Miałem starą A4 1.9TDI, jak zaczęła żreć ogromne ilości oleju to się jej po prostu pozbyłem, ale miała już 16 latek, więc chyba miała prawo
Ocena artykułu:
czwartek, 26 listopad 2020
Bożkow
VW w ostatnich czasach to i tak stracił w oczach. W moim przypadku posiadając vectre c ceramizer pomógł. Polecili mi go w sklepie, bo moto dr to mi Pan powiedział, że lepiej z dala się trzymać.
Ocena artykułu:
środa, 28 październik 2020
Wrocek
napisanne rzeczowo i dobrze się czyta. Jednak zapomnieliscie o bodaj najsłynniejszym olejopozeraczu xzyli 2.0 tfsi 211km. Yo dopiero żarło olej. Oczywiście jakie.tlumaczenia VW? Tak.ma być i juz.
Ocena artykułu:
poniedziałek, 07 wrzesień 2020

HOT - Promocje
Zobacz wszystkie promocje
Promocja
Dr. Marcus Senso Luxury Aqua Spa 10ml Zapach do Auta

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 7

Dostawa od: 13.50zł

9.95zł9.35zł


Promocja
Liqui Moly 3720 Speed Tec Benzin 250ml Dodatek Poprawiający Osiągi Silnika

Liqui Moly

Dostajesz punktów: 13

Dostawa od: 13.50zł

31.50zł29.61zł


Promocja
Dr. Marcus Fresh Bag Ocean 20g Woreczek Zapachowy Morski

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 4

Dostawa od: 13.50zł

5.25zł4.93zł


Promocja
Shiny Garage Scan Inspection Spray 500ml Płyn Inspekcyjny do Lakieru

Shiny Garage

Dostajesz punktów: 23

Dostawa od: 13.50zł

29.00zł18.86zł


Promocja
Liqui Moly MoS2 Leichtlauf 10W40 5L Olej Silnikowy Półsyntetyczny

Liqui Moly

Dostajesz punktów: 69

Dostawa od: 13.50zł

171.30zł161.02zł


Promocja
Dr Marcus Airbox New Car Odświeżacz zapach samochodowy pod siedzenie

Dr. Marcus

Dostajesz punktów: 6

Dostawa od: 13.50zł

8.50zł7.99zł




Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Copyright © 2021 https://www.motochemia.pl