Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Co to jest łącznik stabilizatora? - Zadania, awarie, wymiana
Co to jest łącznik stabilizatora? - Zadania, awarie, wymiana
Układ zawieszenia stosowany we współczesnych samochodach jest niezwykle skomplikowanym systemem zapewniającym nie tylko komfortowe podróżowanie, ale także bezpieczną jazdę. Tak jak niemal każdy element samochodu, układ zawieszenia złożony jest z wielu pojedynczych podzespołów, które wspólnie skutecznie tłumią nierówności drogi, gwarantując jednocześnie doskonałą przyczepność kół samochodu do drogi. Jednym z małych bohaterów układu zawieszenia pojazdu jest łącznik stabilizatora. To stosunkowo niewielka część samochodowa, która wraz z użytkowaniem pojazdu ulega stopniowemu zużyciu, pogarszając tym samym komfort, stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Czym dokładnie jest łącznik stabilizatora? Za co odpowiada? Jakie są objawy jego awarii?
Spis treści:
Co to jest łącznik stabilizatora?
Łączniki stabilizatora - budowa
Za co odpowiada łącznik stabilizatora?
Uszkodzony łącznik stabilizatora - objawy
Jak sprawdzić łącznik stabilizatora?
Wymiana łącznika stabilizatora
Ile kosztuje łącznik stabilizatora?
Co to jest łącznik stabilizatora?
Łącznik stabilizatora to jeden z elementów zawieszenia pojazdu, który odpowiada za bezpieczeństwo i komfort podróżowania. To parzyste części samochodowe, które znajdują się po obu stronach pojazdu na jednej jego osi. Łączniki stabilizatora to części eksploatacyjne samochodu, które łączą drążek stabilizatora z wahaczem lub kolumną zawieszenia. Wspólnie ze stabilizatorem, łączniki stabilizatora łączą koła samochodu na jednej jego osi, aby zapobiec nadmiernemu przechylaniu się i kołysaniu nadwozia podczas jazdy po nierównościach, a także w trakcie pokonywania zakrętów.
Łączniki stabilizatora - budowa
Budowa łącznika stabilizatora nie jest przesadnie skomplikowana. W większości przypadków stanowią one metalowy (stalowy lub aluminiowy) pręt, na którego końcach umieszczone są przeguby kulowe ze sworzniami montażowymi. Zdarzają się także łączniki, w których metalowy pręt zastąpiony jest specjalną konstrukcją wykonaną z wyjątkowo wytrzymałego tworzywa sztucznego. Taka budowa łącznika nie jest jednak regułą, ponieważ w zależności od konstrukcji zawieszenia pojazdu oraz osi ich montażu, łączniki stabilizatora, zamiast dwóch przeciwległych przegubów, posiadać mogą również: dwie tuleje gumowe, przegub kulowy z gumową tuleją oraz przegub kulowy ze sztywnym sworzniem montażowym. Przeguby kulowe na łącznikach pozwalają na swobodny ruch elementów zawieszenia względem siebie, a elementy gumowe w postaci tulei, przy mocowaniu łącznika na sztywno, pomagają tłumić drgania przenoszone na układ zawieszenia w trakcie jazdy. Warto wspomnieć, że łączniki stabilizatora mogą się od siebie różnić nie tylko tym, co znajduje się na ich końcach, ale także długością, grubością i sztywnością. Ich budowa jest ściśle powiązana z konstrukcją zawieszenia samochodu, a także miejscem ich montażu.
Za co odpowiada łącznik stabilizatora?
Łącznik stabilizatora to element układu zawieszenia samochodu, który ściśle współpracuje z drążkiem stabilizatora, a także wahaczami lub kolumną zawieszenia. Jego obecność nie ma większego znaczenia w trakcie jazdy na wprost, natomiast jego poprawne działanie w przypadku przemierzania krętych dróg ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podróżujących. Do jego podstawowych zadań należy:
- Poprawa właściwości jezdnych samochodu, poprzez polepszenie stabilności pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów.
- Poprawa bezpieczeństwa jazdy dzięki zwiększeniu stabilności nadwozia, a co za tym idzie kontroli nad pojazdem w trakcie jazdy.
- Przeciwdziałanie nadmiernemu kołysaniu się nadwozia podczas pokonywania nierówności.
To właśnie dzięki łącznikom stabilizatora możliwe jest pokonywanie zakrętów przy dużych prędkościach, ponieważ elementy te sprawiają, że nadwozie samochodu nie przechyla się nadmiernie na boki. Dzięki temu koła pojazdu nie odrywają się od powierzchni drogi, zapewniając mu tym samym odpowiednią przyczepność i stabilne prowadzenie.
Łączniki stabilizatora mogą się od siebie różnić budową w zależności od modelu samochodu – fot. Motochemia.pl
Uszkodzony łącznik stabilizatora - objawy
Łączniki stabilizatora to podzespoły zawieszenia, które należą do części eksploatacyjnych samochodu. Oznacza to, że wraz z użytkowaniem pojazdu, części te ulegają stopniowemu zużyciu. Ze względu na trudne warunki pracy, uszkodzenie łączników stabilizatora następuje najczęściej po przejechaniu dystansu 10-20 tys. kilometrów. W teorii to niewiele jednak biorąc pod uwagę ciężkie warunki pracy oraz duże obciążenia działające na łączniki podczas jazdy, przy ich stosunkowo prostej konstrukcji, nie jest to wcale tak mały przebieg. Uszkodzenie łącznika stabilizatora może sygnalizować kilka objawów, które możemy wyczuć już w trakcie jazdy. Podstawowymi objawami zużycia łącznika stabilizatora są:
- Stuki lub piski dobiegające z okolicy kół podczas jazdy po nierównościach.
- Skrzypienie lub piski przy pokonywaniu zakrętów.
- Zauważalne pogorszenie właściwości jezdnych samochodu, szczególnie w zakrętach.
- Charakterystyczne pływanie samochodu po drodze, wynikające z powstania luzów na łącznikach stabilizatora.
Wszystkie powyższe wynikać mogą z naturalnego wyeksploatowania części lub wskutek uszkodzenia mechanicznego, które najczęściej zauważyć można gołym okiem. Warto pamiętać o tym, że uszkodzenie łączników stabilizatora niemal nigdy nie następuje nagle. Jest to proces, który następuje i rozwija się powoli i stopniowo, przez co z czasem powyższe objawy awarii mogą ulec nasileniu.
Jak sprawdzić łącznik stabilizatora?
Jeżeli podczas jazdy samochodem zauważyć można niepoprawne funkcjonowanie układu zawieszenia, które zwiastować może uszkodzenie łączników stabilizatora, warto spróbować skontrolować ich stan techniczny. Jak sprawdzić łącznik stabilizatora? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, a podstawowych oględzin łączników można spróbować dokonać samodzielnie. W pierwszej kolejności należy obejrzeć zamontowane części. Do myślenia powinny dać nam pęknięte lub rozerwane elementy gumowe, głęboka korozja łączników, widoczne wykrzywienia, a także wyczuwalne rękami luzy na przegubach. Jeśli któreś z powyższych wystąpi w trakcie oględzin, można podejrzewać, że łączniki stabilizatora nadają się już do wymiany. Aby się upewnić, warto przeprowadzić dodatkowy test, który niestety stanowi już nieco większe wyzwanie, wymagające pewniej wiedzy na temat mechaniki pojazdu. Wymaga on bowiem podniesienia samochodu, jego odpowiedniego zabezpieczenia, a także odkręcenia kół. Po wykonaniu tych czynności należy przy pomocy łomu lub innego metalowego pręta, spróbować wymusić ruch zawieszenia na zasadzie dźwigni. Gdy podczas tych prób pojawią się charakterystyczne stuki lub piski, a luzy na łącznikach powiększą się, wtedy pozostaje już tylko wymiana łączników stabilizatora na nowe. Podczas wykonywania tego testu należy upewnić się, że samochód nie zsunie się na ziemię. Nie można wykonywać go bowiem na podnośniku, ponieważ nie zapewnia on odpowiedniej stabilności. Bardziej preferowanymi narzędziami do przeprowadzenia tego testu są specjalne kobyłki warsztatowe, które zapewnią karoserii samochodu właściwą stabilność. Oczywiście, jeśli nie czujecie się na siłach, aby wykonać ten test, warto pozostawić ostateczną diagnozę usterki łączników stabilizatora wyspecjalizowanemu warsztatowi.
Wymiana łączników stabilizatora
Niestety jazda z uszkodzonymi łącznikami stabilizatora nie sprzyja bezpieczeństwu podróżowania. Z tego powodu w przypadku stwierdzenia ich awarii, należy bezzwłocznie dokonać ich wymiany. Wymiana łączników stabilizatora dla osób posiadających odpowiednie narzędzia, wiedzę i umiejętności techniczne może okazać się prosta do przeprowadzenia. W większości pojazdów, aby wymienić łączniki stabilizatora na nowe należy:
- Poluzować śruby kół przy łącznikach, które chcemy wymienić.
- Podnieść samochód przy osi, na której znajdują się uszkodzone łączniki.
- Zabezpieczyć auto przed osunięciem się na ziemię.
- Zdjąć koła.
- Jeśli to konieczne oczyścić śruby łącznika przy pomocy szczotki drucianej i odpowiedniego środka penetrującego (np. WD-40).
- Odkręcić śruby łącznika przy pomocy klucza udarowego.
- Zdemontować stary łącznik stabilizatora.
- Zamontować nowy łącznik stabilizatora.
- Zamontować koła i dokręcić ręcznie ich śruby.
- Opuścić samochód na ziemię.
- Dokładnie dokręcić śruby koła.
Niestety wymiana łączników stabilizatora jest tą czynnością warsztatową, która w teorii powinna zająć kilkadziesiąt minut. Niestety, jak to często bywa przy takich naprawach, ich wymiana może nieoczekiwanie się przedłużyć. Brak możliwości odkręcenia śruby to norma, podobnie jak zerwane gwinty na sworzniach przegubów czy zerwane śruby, co przy utrudnionym dostępie do łącznika może skutecznie wydłużyć naprawę nawet do kilku godzin. Z tego powodu warto rozważyć wizytę u mechanika, który za stosunkowo niewielką cenę z powodzeniem wymieni łączniki stabilizatora na nowe w mniej niż pół godziny. Należy pamiętać, że wymiana łączników stabilizatora powinna odbywać się zawsze parami, jednocześnie po obu stronach jednej osi. Tylko taki serwis zapewni poprawne działanie układu zawieszenia podczas pokonywania zakrętów i nierówności.
Ile kosztuje łącznik stabilizatora? Jaki wybrać?
Wymiana łącznika stabilizatora nie obejdzie się oczywiście bez zakupu nowego łącznika. Na szczęście jest to element zawieszenia samochodowego, który nie powinien zbyt mocno nadszarpnąć naszej kieszeni. Ceny łączników stabilizatora wahają się bowiem w granicach 30 - 100 złotych za sztukę. Oczywiście ich ostateczna cena zależna jest od:
- Marki i modelu samochodu, do którego są dedykowane.
- Osi samochodu, na którą są przeznaczone (łączniki stabilizatora tylne lub przednie).
- Producenta części samochodowej.
- Materiału, z którego wykonano łączniki stabilizatora.
Łączniki stabilizatora to części zamienne, które znaleźć można w ofercie większości producentów części samochodowych. Oferują je przede wszystkim znane w świecie motoryzacji marki takie jak TRW, Delphi, Meyle, Febi, Kamoka, Lemforder, Gates, Denckermann i wiele innych. Jakie łączniki stabilizatora wybrać? Jak dobrać odpowiednie łączniki do konkretnego samochodu? Na te pytania chętnie odpowiedzą nasi specjaliści z działu części, którzy pomogą w wyborze najkorzystniejszego cenowo i jakościowo łącznika stabilizatora.
A czy wy mieliście okazje samodzielnie wymieniać łączniki stabilizatora? Jak wam poszło? Jakiej marki łączniki zamontowaliście w swoich samochodach? Koniecznie piszcie w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl