Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- Co to jest AdBlue? Do czego służy?
Co to jest AdBlue? Do czego służy?
Wraz z wprowadzeniem w życie normy emisji spalin Euro 6, w samochodach wyposażonych w jednostki wysokoprężne zaczęto wykorzystywać specjalne systemy redukcji tlenków azotu. Systemy te wymagają stosowania płynu Adblue, który w wyniku zaostrzających się norm emisji, staje się powoli standardem w nowych samochodach z silnikiem Diesla. Czym tak naprawdę jest AdBlue? Do czego służy?
Spis treści:
Czym jest AdBlue? Jakie ma zadanie?
Czym jest SCR? Jak działa?
Ile płynu AdBlue zużywa silnik?
Co się stanie kiedy skończy się AdBlue?
Jak uzupełniać ubytki AdBlue?
Samochód z AdBlue i systemem SCR – o czym trzeba pamiętać?
Czy AdBlue to produkt niebezpieczny/szkodliwy?
Naszym zdaniem
Czym jest AdBlue? Jakie ma zadanie?
Płyn AdBlue jest niczym innym jak wodnym roztworem mocznika składającym się z 32,5% mocznika i 67,5% wody demineralizowanej. W rolnictwie jest on wykorzystywany w postaci granulek jako nawóz. W motoryzacji w postaci płynnej stanowi niezbędny składnik dla sprawnego funkcjonowania systemu SCR, czyli układu selektywnej redukcji katalitycznej. Podawany jest on bezpośrednio do katalizatora SCR, w celu rozkładu szkodliwych tlenków azotu na azot i parę wodną. Jego głównym zadaniem jest zatem bezpośrednia redukcja emisji tlenków azotu zawartych w gazach spalinowych silnika.
Uwaga! Płynu AdBlue nie należy mylić z płynem do mokrych filtrów cząstek stałych Eolys!
Czym jest SCR? Jak działa?
SCR (z angielskiego: selective catalytic reduction) to w prostym tłumaczeniu układ selektywnej redukcji spalin. Znajduje on swoje zastosowanie w silnikach Diesla, a jego głównym zadaniem jest redukcja szkodliwych tlenków azotów, będących składnikiem spalin silników wysokoprężnych. Technologia SCR ogranicza powstawanie tlenków azotu poprzez wstrzyknięcie do katalizatora odpowiedniej ilości roztworu mocznika (AdBlue) wprost na rozgrzane spaliny. Pod wpływem wysokiej temperatury mocznik rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla, które następnie reagują z zawartymi w spalinach tlenkami, tworząc azot i parę wodną. Należy zaznaczyć, że AdBlue podawany jest do katalizatora tylko przy określonych temperaturach, dlatego też kluczowym kryterium dla sprawnego funkcjonowania całego systemu jest optymalna temperatura układu wydechowego.
Wlew do AdBlue coraz częściej spotkamy obok wlewu paliwa - fot. motochemia.pl
Ile płynu AdBlue zużywa silnik?
Jeśli chodzi o zużycie AdBlue, podobnie jak w przypadku paliwa, wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy. Odwrotnie niż ma to miejsce w wypadku oleju napędowego, jego większe spalanie zachodzi podczas spokojnej jazdy, natomiast niższe przy dynamicznej. Średnie spalanie płynu AB szacuje się w granicach 3 do 5% zużycia oleju napędowego. Oznacza to, że przy spaleniu 50 litrów paliwa, wykorzystane zostanie od 1,5 do 2,5 litra roztworu mocznika.
Co się stanie kiedy skończy się AdBlue?
Ponieważ większość pojazdów wyposażonych w system katalityczny SCR pozwala na podgląd stanu mocznika w układzie, naprawdę ciężko doprowadzić do takiej sytuacji, w której płynu AdBlue nam po prostu zabraknie. Dodatkowo w przypadku niskiego poziomu płynu komputer pokładowy informuje nas o tym za sprawą odpowiedniego komunikatu na desce rozdzielczej. Jest to swojego rodzaju sygnał ostrzegawczy. W przypadku dalszej redukcji ilości płynu do stanu krytycznego, komputer pokładowy wyświetli odpowiedni komunikat, poda liczbę kilometrów pozostałych do przejechania, a na desce pojawi się kontrolka ostrzegawcza. Kiedy płyn skończy się w trakcie jazdy, jednostka przejdzie w tryb awaryjny, a jej ponowne uruchomienie bez uzupełnienia poziomu AdBlue, nie będzie możliwe.
AdBlue jest coraz częściej stosowany poza autami koncernu PSA. Tutaj w Audi - fot. motochemia.pl
Jak uzupełniać ubytki AdBlue?
W pierwszych samochodach wyposażonych w układy SCR, zbiorniki oraz wlewy na AdBlue montowane były w taki sposób, aby uzupełnienie mocznika możliwe było tylko przy okazji wizyty w serwisie. Obecnie wlewy AdBlue najczęściej znajdują się pod klapką wlewu paliwa, chociaż zdarzają się jeszcze samochody, w których znajdziemy go w bagażniku. W obu wymienionych wyżej przypadkach mamy zatem pełny dostęp do wlewu, więc możemy sami zdecydować, w jaki sposób ubytki zostaną uzupełnione. AdBlue możemy bowiem zaaplikować:
- Z dystrybutora na stacji benzynowej;
- Bezpośrednio z butelki zakupionej w sklepie motoryzacyjnym/na stacji.
W przypadku dystrybutora sprawa jest oczywista. Przy okazji tankowania oleju napędowego, tankujemy również AdBlue. Na chwilę obecną na stacji średnia cena płynu za litr wynosi około 2 zł. Jeśli chodzi o płyny w butelkach, tutaj mamy szersze pole do popisu. Przykładowo, w naszym sklepie dostępne są opakowania:
- AdBlue butelka 1l – cena: 17,00 zł
- AdBlue kanister 10l – cena: 25,50 zł
- AdBlue kanister 20l – cena: 42,00 zł
Jak widać, cena opakowań litrowych jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do opakowań w kanistrach, co wynika z wysokich cen ustalonych przez producenta i oczywiście nie jest to przypadek odosobniony. Dlatego właśnie warto wybrać tę drugą opcję i zaopatrzyć się w większy pojemnik na zapas, pomimo tego, że uzupełnianie braków płynu przy jego pomocy może nie być zbyt wygodne.
Uwaga! Jeśli chcecie zaoszczędzić, nie zalecamy zakupów płynu w ASO. Butelka tego samego płynu może tam być kilkukrotnie droższa niż na stacji czy w sklepie!
Bardziej ekonomicznie wypada zakup większego opakowania płynu AdBlue - fot. motochemia.pl
Samochód z AdBlue i systemem SCR – o czym trzeba pamiętać?
Użytkownik samochodu wyposażonego w układ selektywnej redukcji spalin SCR powinien mieć na uwadze:
-
Uzupełnianie ubytków płynu AdBlue
-
Wysokie właściwości korozyjne płynu AdBlue – w razie rozlania należy koniecznie go wytrzeć do sucha;
-
Drogie naprawy skomplikowanych systemów katalitycznych;
-
Niską elastyczność temperaturową płynu AdBlue – temperatura krzepnięcia to -11,5 stopnia C, temperatura rozkładu to +30 stopni C.
Czy AdBlue to produkt niebezpieczny/szkodliwy?
Ogólnie AdBlue nie został sklasyfikowany jako płyn niebezpieczny, co jednak nie oznacza, że nie jest on szkodliwy. Jego długotrwałe oddziaływanie na organizm człowieka może doprowadzić do podrażnień oczu czy skóry. Jeśli zachlapiemy się płynem przy napełnianiu zbiornika, wystarczy przemyć się pod bieżącą wodą. Spożycie płynu wymagać będzie bezzwłocznej wizyty u lekarza. Tak jak wspomnieliśmy akapit wyżej, AdBlue posiada również mocne właściwości korozyjne, dlatego też w przypadku jego rozlania na karoserię, czy goły metal należy zetrzeć go do sucha z zanieczyszczonej powierzchni.
Naszym zdaniem.
Wyśrubowane normy emisji spalin, które fundują nam ekolodzy z każdym rokiem, stają się coraz surowsze. Stosowanie płynu AdBlue we wszystkim silnikach wysokoprężnych jest zatem niemal nieuniknione. Niestety, tak jak to zwykle bywa, za ekologię zapłacimy wszyscy. Skomplikowane systemy katalityczne przy bieżącej obsłudze nie przysparzają większych problemów. Płyn AdBlue jest stosunkowo tani, a jego jedyną wadą jest niewielka elastyczność temperaturowa. Problemy zaczynają się dopiero w przypadku awarii układu SCR, którego pojedyncze elementy kosztować mogą od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych.
A jakie jest wasze zdanie na temat AdBlue? Macie jakieś doświadczenia z nim związane? Zostaw opinie w komentarzu!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl