szukaj także w numerach OEM

   512-802-277   508-305-108
 sklep@motochemia.pl
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Co powinieneś wiedzieć o akumulatorach?

Co powinieneś wiedzieć o akumulatorach?

Data: czwartek, 26 lipiec 2018

Bateria, ogniwo, zasobnik energii lub po prostu akumulator. W każdym samochodzie jest on niezbędny i musi działać idealnie, ponieważ coraz więcej podzespołów opiera swoje działanie właśnie na jego prawidłowym funkcjonowaniu. Jednak kto wymyślił, a w zasadzie kto wynalazł to cudowne urządzenie? Za człowieka, który stworzył pierwsze dające się naładować ogniwo uznaje się francuza Gaston'a Plante. Wykorzystał on do tego celu dwa kawałki folii ołowianej oddzielone fragmentem flaneli, które następnie w całości zwinął i zanurzył w kwasie.

Obecnie kupując nowy samochodów raczej nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie auta bez elektrycznych szyb, podgrzewanych foteli czy klimatyzacji, dlatego też bardzo ważne jest to aby nasze akumulatory były w nienagannym stanie, a także były odpowiednio doładowywane przez alternator.



Spis treści


1. Co to jest akumulator? Jak działa? Jak go podłączyć? 

2. Akumulator czy alternator: Kiedy akumulator jest używany? Czy sam się naładuje? 

3. Rodzaje Akumulatorów: kwasowy czy żelowy? A może AGM? 

3.1 Akumulator kwasowy 

3.2 Akumulator żelowy 

3.3 Akumulator AGM 

4. Objawy zużycia akumulatora, jak sprawdzić czy jest dobry? 

5. Kiedy akumulator zawodzi: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie? 

6. Jak dobrać odpowiedni akumulator? Czym się sugerować? 

7. Topowe marki akumulatorów 

 

1. Co to jest akumulator? Jak działa? Jak go podłączyć?

Akumulator czy to do samochodu, skutera, czy motocykla, jak sama nazwa wskazuje stanowi urządzenie służące do gromadzenia, czyli kumulowania i pobierania z niego energii elektrycznej. Rozpatrując go pod względem budowy i konstrukcji, akumulator jest zestawem ogniw połączonych ze sobą elektrycznie i zamkniętych w odseparowanych celach wewnątrz obudowy. Skrajne ogniwa posiadają tak zwane końcówki biegunowe potocznie nazywane plusem i minusem.

Przy ich nazewnictwie i nie tylko, często pojawiają się pytania takie jak:

    • Co to znaczy prawy plus? lub co oznacza P+? - odpowiedź na te pytania jest prosta i oznacza, że biegun plusowy w tym akumulatorze znajduje się po jego prawej stronie. Warto o tym pamiętać, gdyż w różnych modelach pojazdów może być wymagane różne ich położenie.
    • Który to prawy plus? - oczywiście jest to opisane na akumulatorze w pobliżu bieguna przy pomocy znaku „+”.
    • Który biegun pierwszy, czyli który kabel podłączyć najpierw? - w pierwszej kolejności podpinamy minusowy (masowy), potem dodatni. Nie jest to konieczność, jednak takie podłączenie minimalizuje możliwość porażenia prądem, dlatego właśnie warto wiedzieć jak podłączyć klemy.

 

2. Akumulator czy alternator: Kiedy akumulator jest używany? Czy sam się naładuje?

W samochodach osobowych znajdują się zazwyczaj dwa źródła prądu: akumulator i alternator. Te dwa urządzenia nigdy nie pracują razem, co oznacza, że gdy jedno z nich dostarcza prąd, to drugie w tym czasie „odpoczywa”. Napięcie z akumulatora dostarczane jest tylko wtedy, gdy silnik jest wyłączony lub jego obroty są zbyt niskie. W momencie startu silnika niezbędny prąd do zasilania rozrusznika dostarczany jest właśnie z akumulatora. To na nim spoczywa obowiązek dostarczania prądu w czasie postoju, kiedy słuchamy radia, czy mamy zapalone światło wewnątrz samochodu. Od momentu kiedy silnik zostanie uruchomiony źródłem prądu staje się alternator, a sam akumulator ładuje się podczas jazdy. W dużym uproszczeniu akumulator działa więc jak powerbank, który ładowany jest przez alternator w trakcie pracy silnika, więc teoretycznie można powiedzieć, że akumulator sam się ładuje.

  

3. Rodzaje Akumulatorów: kwasowy czy żelowy? A może AGM?

Obecnie na rynku akumulatorów możemy znaleźć wiele rodzajów baterii o różnych oznaczeniach, a sprawa wyboru odpowiedniego wydaje się być bardzo trudna - lecz to tylko pozory. Dostępne do zakupu akumulatory ze względu na budowę i wykorzystany elektrolit możemy podzielić na trzy główne kategorie.

 

3.1 Akumulator kwasowy

Najpopularniejsze akumulatory, które stosuje się zazwyczaj w samochodach osobowych lub ciężarowych to akumulatory kwasowo-ołowiowe. Wymyślone i produkowane od 1859 roku, posiadają praktycznie niezmienioną do dnia dzisiejszego budowę i składają się one z anody ołowiowej, katody tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu.

Do zalet tego rodzaju akumulatorów należy zaliczyć wysoką trwałość, dużą odporność na głębokie rozładowanie i stosunkowo niską cenę. (Akumulator głębokiego rozładowania to takie ogniwo, które przy pełnym rozładowaniu, a następnie kompletnym naładowaniu powoduje przywrócenie jego pełnych parametrów). Do wad tego typu ogniw zaliczyć możemy ryzyko jego zakwaszenia oraz konieczność regularnej kontroli poziomu elektrolitu. Czym zalać, a raczej czym uzupełnić akumulator z niską ilością elektrolitu? Oczywiście wodą destylowaną. Tutaj należy zaznaczyć jednak, że jego uzupełnienie możliwe jest jedynie w akumulatorach obsługowych, które posiadają możliwość otwarcia cel. Akumulator bezobsługowy nie udostępnia użytkownikowi takiej możliwości.

Przy okazji omawiania akumulatorów kwasowych, warto zaznaczyć, że można je ładować praktycznie każdym dostępnym na rynku prostownikiem, co jest ich kolejną wielką zaletą. To jak ładować prostownikiem i jak długo ładować akumulatory tego typu określone jest przeważnie w instrukcji samego prostownika

 

3.2 Akumulator żelowy

Kolejnym typem baterii są akumulatory żelowe. Najczęściej wykorzystywane są w jednośladach, ponieważ te wymagają o wiele niższego prądu rozruchowego niż samochody. Idealnie sprawdzają się jako jednostki stacjonarne, np. w przyczepach kempingowych, kamperach, a także jako akumulatory pomocnicze w samochodach terenowych czy akumulatory do łodzi. W tego typu ogniwach płynny elektrolit zastąpiony został specjalnym żelem, powstałym w wyniku połączenia kwasu siarkowego z krzemionką.

Do ich głównych zalet możemy zaliczyć przede wszystkim niskie ryzyko wycieku zawartego w nich żelu oraz to, że w przeciwieństwie do klasycznego elektrolitu nie ulega on odparowaniu. Oznacza to, że przez cały czas jego użytkowania nie trzeba go uzupełniać, a dodatkowo sama bateria jest znacznie odporniejsza na wibracje i wstrząsy. Jedyną i niestety największą wadą tego typu akumulatorów jest niska moc przy dostarczaniu wysokich napięć, zwłaszcza przy niskich temperaturach, dlatego raczej nie znajdują one zastosowania w samochodach jako akumulatory rozruchowe.

W jaki sposób naładować akumulator żelowy? Niestety nie jest to już takie proste jak w przypadku klasycznych baterii kwasowych. Do tego celu potrzebne są specjalne prostowniki (np. C-Tec), które oferują ładowanie tego typu akumulatorów. Zastosowanie nieodpowiedniego urządzenia spowoduje trwałe uszkodzenie ogniwa.

 Akumulator żelowy do motocykla

Akumulator żelowy - źródło: https://pixabay.com



 

3.3 Akumulator AGM

Kolejnym typem baterii przeznaczonych do rozruchu pojazdu są akumulatory AGM. Skrót AGM (Absorbent Glass Mat) oznacza akumulator z separatorami wykonanymi z mat z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego całkowicie pochłaniającego elektrolit. Są to baterie zaprojektowane z myślą o samochodach posiadających system start-stop lub system odzyskiwania energii podczas hamowania.

Największą ich zaletą jest przede wszystkim trzykrotnie większa wydajność w stosunku do innych typów akumulatorów (mamy tu na uwadze głównie ilość rozruchów). Kolejną zaletą jest odporność na wstrząsy, wibracje i wycieki. Sporą wadą jest oczywiście wysoka cena zakupu oraz możliwość przeładowania tego typu akumulatora. Dlatego właśnie niezwykle ważną kwestią jest jego odpowiednie ładowanie, o czym wspominaliśmy w artykule pt: ''Sposób na ładowanie akumulatorów AGM''.

   

4. Objawy zużycia akumulatora, jak sprawdzić czy jest dobry?

Spora ilość użytkowników samochodów do końca nie wie kiedy akumulator jest do wymiany i zmienia go regularnie, co kilka lat nie sprawdzając przy tym czy rzeczywiście jest taka potrzeba. Głównym objawem mówiącym, że z naszą baterią jest coś nie tak jest oczywiście brak możliwości rozruchu pojazdu. Innym mniej uciążliwym objawem jest, kilkukrotne kręcenie rozrusznikiem w celu zapalenia silnika oraz ''mruganie'' np. lampki podsufitki w czasie zapłonu.
Nie oznacza to jednak że akumulator nadaje się do wymiany. Sprawność baterii możemy sprawdzić na kilka sposobów. Akumulatory obsługowe posiadają możliwość otwarcia pokrywy celi, przez co możemy skontrolować poziom elektrolitu. W bezobsługowych informuje nas o tym specjalny wskaźnik na akumulatorze. Stan akumulatora możemy sprawdzić również badając gęstość elektrolitu przy pomocy urządzenia o nazwie areometr. Jeśli nie mamy opcji analizy elektrolitu, do jego zbadania możemy posłużyć się zwykłym miernikiem z amperomierzem.

 

 Mietnik Multimetr

Multimetr, miernik, amperomierz - źródło: https://pixabay.com



 

Prawidłowe naładowanie powinno wynosić wówczas co najmniej 12,4V. Takie badanie wykonujemy na postoju bez włączonego zapłonu przytykając plus miernika do plusa na akumulatorze oraz minus do minusa. Warto również sprawdzić czy bateria jest odpowiednio ładowana. W tym celu powtarzamy wyżej wymienioną czynność w chwili gdy mamy włączony silnik. Wartość na mierniku powinna wskazywać pomiędzy 13,8 a 14,8 V. Jeżeli jest zbyt niska lub zbyt wysoka, świadczyć to może o awarii alternatora. Jeżeli wykluczymy awarię alternatora, może to oznaczać, że akumulator jest zepsuty. Awaria może nastąpić kiedy akumulator się zasiarcza lub kiedy akumulator ma zwarcie. O ile zasiarczenia możemy uniknąć starając się nie doprowadzać do częstego rozładowania akumulatora do zera, o tyle zwarcie może się przydarzyć niezależnie od nas i wynikać z wady fabrycznej ogniwa lub po prostu z jego zużycia. Awaria może nastąpić również w przypadku przeładowania akumulatora, wtedy też akumulator jest ciepły, a nawet gorący, przez co potocznie mówi się, że akumulator się gotuje.

 

5. Kiedy akumulator zawodzi: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Zima jest największym wyzwaniem dla każdego akumulatora samochodowego. To właśnie wtedy korzystamy najintensywniej z większości urządzeń elektrycznych w pojeździe w postaci świateł, ogrzewania, podgrzewania szyb, foteli i wielu innych. Im większa liczba urządzeń, tym większa szansa, że alternator nie dostarczy do nich prądu samodzielnie, a ryzyko to wzrasta szczególnie w mieście gdzie poruszamy się na krótkich dystansach i najczęściej w korkach. Może to doprowadzić do sytuacji w której prąd dla zasilenia tych urządzeń pożyczany będzie właśnie z akumulatora, tym samym powodując jego osłabienie, które odczuwalne będzie przy każdym zakręceniu rozrusznikiem. W niskich temperaturach sam rozrusznik także „kręci” ciężej, jednak nie tylko jemu szkodzi niska temperatura. Im niższe wskazanie termometru, tym mniej intensywniejsze reakcje chemiczne zachodzące we wnętrzu akumulatora, co prowadzi do pomniejszenia przewodności elektrolitu, a w konsekwencji również pojemności samego ogniwa. Dlatego właśnie przesadne obciążanie akumulatora w zimie, szczególnie na postoju bez uruchomionego silnika, nie jest zalecane gdyż może prowadzić do tego, że przy następnej próbie odpalenia nie będzie on w stanie zakręcić rozrusznikiem.

 

6. Jak dobrać odpowiedni akumulator? Czym się sugerować?

  1. Przede wszystkim powinniśmy wybierać spośród akumulatorów, które zmieszczą się w miejscu do tego przeznaczonym;
  2. Kolejną kwestią jest dobranie poprawnej biegunowości. Oznacza to, że musimy sprawdzić z której strony akumulator odpowiedni dla naszego pojazdu powinien mieć biegun dodatni, a z której ujemny. Który to prawy plus oraz jak go rozpoznać opisaliśmy kilka rozdziałów powyżej (kotwica dla prawy plus w artykule). Jest to o tyle ważne, że kable przeznaczone do jego podłączenia są zazwyczaj na tyle krótkie, że nie pozwolą nam na podłączenie ich odwrotnie;
  3. Do każdego pojazdu producent określił odpowiedni typ akumulatora oraz to jakie parametry Ah oraz A powinien posiadać. W przypadku silników benzynowych jest to zwykle pojemność pomiędzy 45Ah, a 60Ah. W silnikach Diesla przedział ten zwiększa się od 74Ah do 100Ah, a nawet więcej.
        • Co oznacza Ah? „Ah” jest to pojemność akumulatora podana w amperogodzinach;
        • Co oznacza A? „A” jest to prąd rozruchowy akumulatora podany w amperach.

Taką informację oprócz w instrukcji samochodu, jesteśmy w stanie sprawdzić np. w katalogu akumulatorów marki Bosch. Tam z powodzeniem dobierzemy akumulator do samochodów takich marek jak: BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen, Renault, Toyota oraz wielu innych.

 

Zastosowanie akumulatorów o wyższych parametrach z pewnością ułatwi rozruch silnika, ale może również doprowadzić do sytuacji w której alternator nie zdąży naładować w pełni akumulatora, co może doprowadzić do jego niedoładowywania, a zatem i skrócenia jego trwałości.

 

 

Zobacz również:

 

 

7. Topowe marki akumulatorów

Jeśli jesteśmy na kupnie akumulatora warto rozejrzeć się za sprawdzonymi markami baterii przeznaczonych do samochodów osobowych. Jednymi z bardziej znanych oraz szczególnie cenionych producentów w tym zakresie są:

 

 

Akumulatory powyższych marek gdy tylko są prawidłowo obsługiwane i regularnie kontrolowane podczas eksploatacji, są w stanie bez problemu przepracować okres 3-4 lat. Dlatego właśnie przy tej klasie akumulatorów nie warto zastanawiać się który akumulator jest lepszy Bosch czy Centra, gdyż przy prawidłowej obsłudze każdy z nich wytrzyma tak samo długo. Co warto wiedzieć o powyższych markach? Firma Bosch prócz swojej topowej serii Silver posiada w swej ofercie również budżetowe akumulatory sygnowane logiem Gigawatt. Ich wysoka jakość w porównaniu z przystępną ceną stanowi ofertę godną zainteresowania. Exide który jest obecnie jednym z największych producentów akumulatorów od niedawna także stał się ich największym recyklerem, poddając niemal wszystkie elementy akumulatorów kwasowo-ołowiowych recyklingowi. Ciekawostką jest też wprowadzenie do masowej produkcji przez markę Varta akumulatorów litowo-jonowych przeznaczonych do pojazdów o napędzie hybrydowym.

 

Akumulator Varta

Akumulatory Thomas i Varta - źródło: https://pixabay.com

 

Jak często wy zmieniacie akumulatory? Czym się kierujecie przy ich wyborze? Jakie marki polecacie z własnego doświadczenia? Podzielcie się z nami waszymi opiniami i doświadczeniami.

 




Co powinieneś wiedzieć o akumulatorach?

Ilość komentarzy: 0, ¦rednia ocena: 0



 
 


Napisz Recenzję Wróć

Porady i testy motoryzacyjne

Klocki hamulcowe - Jak są zbudowane? Jak działają?

11/08/2018

Klocki hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów tarczowego układu hamulcowego pojazdu...więcej

Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie

Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie

03/08/2018

Hamulce bębnowe tworzą układ przeznaczony do zatrzymania pojazdu, który według obiegowej ...więcej

Amortyzatory - Podstawowe informacje

Amortyzatory - Podstawowe informacje

26/07/2018

Za komfort w czasie podróży samochodem oprócz całego dodatkowego wyposażenia typu k...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4,9 na 5   Liczba ocen: 3104

Wszystko ok i zgodne z zamówieniem.

Zakupiony wieszak spełnia swoją funkcję.

Polecam zakupy w tym sklepie.


Certyfikaty Motochemia

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2018 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software