Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Citroen C5 I - Awarie, usterki, eksploatacja

Citroen C5 I - Awarie, usterki, eksploatacja

Data aktualizacji: środa, 04 listopad 2020

Citroen jest francuskim producentem aut, który dawniej kojarzony był z wdrażaniem do produkcji nietuzinkowych, a zarazem innowacyjnych modeli, które w znacznym stopniu odróżniały się od samochodów konkurencji. Jednym z przykładów tej innowacyjności i nieprzeciętności jest Citroen DS, który w 1955 roku wręcz wyprzedzał swoją epokę. Podzespoły nadwozia wykonane z aluminium, skrętne światła (doświetlające zakręty), czy zawieszenie hydro-pneumatyczne, stanowią rozwiązania, które do dnia dzisiejszego nie są normą w nowych pojazdach. Po nijakiej serii Citroenów takich jak Xsara, Saxo, ZX czy XM, to właśnie C5 miała stanowić swoisty powrót do tych korzeni firmy. Czy to się udało? Niekoniecznie



Spis treści:

Citroen C5, czyli powiew świeżości
Zawieszenie hydro-pneumatyczne – wada czy zaleta Citroena C5?
Silniki i osprzęt – mniej awaryjny niż zawieszenie
Elektryka, hamulce, akcesoria – usterek ciąg dalszy

  

Citroen C5, czyli powiew świeżości

 

Pierwsze C5-tki trafiły do salonów w 2000 roku. Dostępne były od samego początku w dwóch wersjach nadwozia: liftback oraz kombi. Jej niecodziennym zadaniem postawionym przez samego producenta było zastąpienie dwóch modeli z gamy Citroena. Mowa tu o wysłużonej Xantii oraz XM. Fani marki niemal od początku wprowadzenia C5-tki na rynek byli podzieleni. Niewątpliwie budziła ona emocje, jednak prawdopodobnie nie takie na jakie liczył producent. Wygląd karoserii uznawano za nieatrakcyjny, a wręcz pospolity. Braki w prezencji C5 nadrabiało jednak zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Hydro-pneumatyczne zawieszenie 3 generacji wykorzystane po raz pierwszy w tym modelu, w połączeniu z zestawem czujników, które miały za zadanie stale korygować jego położenie sprawiały pozytywne wrażenie nawet na największych przeciwnikach tego modelu, co najlepiej odzwierciedlała jego początkowa sprzedaż. W pierwszych latach nowe dziecko Citroena sprzedawało się bardzo dobrze i uznawane było za całkiem solidny samochód. Problemy zaczynały się pojawiać dopiero po dłuższym użytkowaniu pojazdu. Im większy przebieg osiągał samochód, tym bardziej rosła jego awaryjność, która w późniejszych latach urosła do rangi legendarnej. Sam Citroen doskonale zdawał sobie sprawę z ułomności swojego tworu, co potwierdza gruntowny lifting przeprowadzony już po 4 latach od rozpoczęcia produkcji.

 

Citroen DS

Innowacja, awangarda i nietuzinkowość – to kiedyś były synonimy marki Citroen – fot. Pixabay.com

  

Zawieszenie hydro-pneumatyczne – wada czy zaleta Citroena C5?

Wygoda zawieszenia Citroena C5 jest nie podważalna pod jednym warunkiem – że zawieszenie akurat działa. Największa zaleta tego modelu stanowi niestety również jego największą wadę. Posiadająca miano legendarnej awaryjność tego układu jest niestety przykrym faktem, szczególnie w przypadku użytkowania na naszych rodzimych drogach. Jego delikatne elementy, wśród których wymienimy m.in. sfery zastępujące amortyzatory i pompy hydrauliczne, po prostu nie wytrzymują trudów codziennego podróżowania po polskich drogach. Niemal normą są wycieki z układu hydraulicznego, które jednak wynikają głównie z zaniedbań użytkowników, nie przyzwyczajonych do tego typu zawieszenia, które wymaga większej uwagi niż zawieszenie klasyczne. Niestety to nie koniec bolączek tego modelu. Elementy całkiem standardowe takie jak łączniki stabilizatora, tuleje czy sworznie również ulegają szybkiemu zużyciu, dlatego też podczas ich naprawy, nie warto szczędzić na tańszych zamiennikach.

 

Logo Citroen

Wyjątkowe zawieszenie Citroena C5 jest zarówno jego zaletą i wadą – fot. Pixabay.com

 

Silniki i osprzęt – mniej awaryjny niż zawieszenie

 

W Citroenie C5 dostępne były zarówno jednostki benzynowe jak i wysokoprężne. Oferowane silniki Diesla (HDI) cechują się szczególną trwałością i bezawaryjnością, która prezentuje się lepiej, zarówno na tle zawieszenia, jak i silników benzynowych. W benzynówkach normą są awarie układu zapłonowego, a jednostki z wtryskiem bezpośrednim generują zazwyczaj sporo problemów podczas eksploatacji. Jedyną wartą uwagi jednostką jest motor 1.8, którego 118-125 KM jest niestety za słabe do napędu sporej C5-tki. Diesle pomimo że trwałe, z czasem mogą również doświadczać drobnych usterek – typowych dla dzisiejszych silników wysokoprężnych. Mowa tu o problemach z:

 

    • Układem wtryskowym.
    • Układem dolotowym.
    • Kołem dwumasowym.
    • Filtrem cząstek stałych (FAP).

 

Jeśli zdecydujemy się na najmniejszą jednostkę napędzaną olejem napędowym, czyli 1.6 HDI 110KM, warto mieć na uwadze kontrolę i regularną wymianę osprzętu rozrządu, gdyż nawet niewielkie przekroczenie granicznych interwałów może doprowadzić do uszkodzenia koła pasowego. Warto również pamiętać o tym, że Diesle montowane w C5 posiadają mokry filtr cząstek stałych (FAP), który dla prawidłowego funkcjonowania wymaga regularnego uzupełniania specjalnego płynu Eolys. Płyn ten również w naszej ofercie różni się pojemnością oraz przeznaczeniem:

 

 

Aby dowiedzieć się więcej o filtrach cząstek stałych przeczytaj nasz artykuł: Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych?

 

Elektryka, hamulce, akcesoria – usterek ciąg dalszy

 

Niestety elektryka w C5 również nie daje odpocząć jej użytkownikom. Przysłowiowa „dyskoteka” odbywająca się na desce rozdzielczej Citroena to wraz z komunikatami o błędach niemal codzienność. Czasem pomaga przeczyszczenie styków specjalnym preparatem (np. K2 Kontakt Spray), jednak w niektórych przypadkach niezbędna będzie wizyta u mechanika. Irytująca jest także niska jakość klamek wewnętrznych, które potrafią pęknąć nawet przy niezbyt mocnym szarpnięciu. Problemem Citroena C5 są także elementy układu hamulcowego. Ulegają one wyjątkowo szybkiemu zużyciu, co wynikać może z błędu projektantów tego modelu – dobrano zbyt delikatne hamulce do zbyt ciężkiego samochodu. Sytuacje poprawia zastosowanie tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych lepszej jakości, jednak i to nie jest regułą.

 

 Klocki hamulcowe

Zbyt delikatne hamulce to bolączka Citroena C5 – fot.Pixabay.com

 

Sprawdź dostępne produkty w kategorii układ hamulcowy

 

Pierwsza generacja Citroena C5 stanowi auto nowoczesne, wyposażone w szereg unikatowych rozwiązań technologicznych. Nie można jej odmówić komfortu, zapewnionego przez hydro-pneumatyczne zawieszenie, którego nie można porównać do żadnego innego – szczególnie w przypadku pojazdów konkurencji z tamtego okresu. Niestety mnogość unikalnych rozwiązań, bogate wyposażenie aspirujące do klasy wyższej w połączeniu z niezbyt dobrą jakością wykończenia doprowadziło do powstania samochodu kapryśnego, którego zakup będzie się wiązał z koniecznością znalezienia rozsądnego zaplecza części zamiennych, ponieważ usterki podczas jego eksploatacji nie będą zaskoczeniem.

 




Citroen C5 I - Awarie, usterki, eksploatacja

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 2, Średnia ocena: 4,5

   Data dodania: środa, 04 listopad 2020
Ocena: 5

Miałem Citroena i więcej już mieć nie będę. Dziękuje. Wszystkie wady które zostały opisane potwierdzają się w 99%. Sama prawda


   Data dodania: wtorek, 08 wrzesień 2020
Ocena: 4

Najgorsze to pneumatyczne zawieszenie jak się rozsypie. Nie aryzykowałbym tego auta.




 
 


Napisz Recenzję Wróć