Budową oraz zasadą działania chłodnica oleju przypomina chłodnicę cieczy chłodzącej. Co więcej, mało kto zdaje sobie sprawę, że jego pojazd może być w taką chłodnicę wyposażony. Element ten staje się rozwiązaniem coraz bardziej popularnym i wykorzystywany już nie tylko w jednostkach wysilonych, ale również seryjnych pojazdach osobowych. Seryjna chłodnica oleju pełni również funkcję dogrzewającą. Tzn. że olej tuż po rozruchu jednostki, zostaje podgrzany. Rozwiązanie to sprzyja żywotności silnika oraz układu oczyszczania spalin.
Na rynku wyszczególniamy 2 rodzaje chłodnic oleju:
- chłodzona powietrzem
- chłodzona cieczą
Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest chłodzenie cieczą, ponieważ system ten pozwala na wspomniane wcześniej rozgrzewanie oleju oraz płynu chłodzącego.
Niezależnie od typu, są to elementy mało awaryjne, a ich usterki objawiają się przeważnie dopiero podczas kolizji. Wówczas chłodnica chłodzona powietrzem „puści olej” w wyniku uszkodzeń mechanicznych. W przypadku chłodzenia cieczą oprócz uszkodzeń mechanicznych, zdarzają się rozszczelnienia w wyniku których może dojść do zmieszania się oleju z płynem chłodzącym lub odwrotnie. W obu przypadkach sytuacja jest niebezpieczna dla pozostałych elementów współtworzących system chłodzenia. Olej który dostanie się do układu chłodzenia może uszkodzić pompę cieczy oraz doprowadzić do zatkania się samej chłodnicy. Sytuacja w której to płyn chłodniczy znajdzie się w układzie smarowania może skutkować obniżeniem jakości środka smarnego, co w konsekwencji może doprowadzić do zatarcia silnika. Samochód wyposażony w tego typu chłodnicę warto oddawać do naprawy tylko doświadczonym mechanikom, którzy w razie powyższej sytuacji nie pomylą objawów zmieszania się 2 płynów z uszkodzeniem głowicy silnika. Błędna diagnoza narazi nas na dodatkowe koszty związane z „naprawą” sprawnego wcześniej elementu.