Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Chemia >
- Do układów chłodzenia
< Powrót do: Chemia
Płyny do chłodnicy w samochodzie
Co to jest płyn chłodniczy? Jakie jest jego zadanie?
Płyn chłodniczy to jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych silnika spalinowego chłodzonego cieczą. Jego podstawowym zadaniem jest utrzymanie optymalnej temperatury pracy jednostki napędowej oraz niedopuszczenie do jego przegrzania. Płyn ten barwiony jest na potrzeby łatwego wykrycia ewentualnych wycieków. Występuje on w różnych kolorach takich jak: żółty, bezbarwny, niebieski, zielony, czerwony czy różowy. Kolory oznaczać mogą (ale nie muszą) normy, które dany płyn spełnia.
Co oznacza kolor płynu chłodzącego? Czy można je mieszać?
Według większości producentów płynów dedykowanych dla układu chłodniczego wszystkie płyny chłodzące niezależnie od koloru są ze sobą mieszalne. Mimo wszystko co zrobić w przypadku, kiedy nie wiemy jaki płyn był zalany do naszego samochodu? My zalecamy mieszanie ze sobą płynów kolorami tj. zielony z zielonym, czerwony z czerwonym. Skąd taka praktyka? Najłatwiej wytłumaczyć to na podstawie norm stworzonych dla samochodów marki Volkswagen. Te normy to:
- Płyn chłodniczy G11 – kolor: niebieski, zielony– dedykowane dla aut produkowanych w latach: 1989 – 1996 r., zawierają krzemiany w ilości 500 – 680 mg/l (np. Moje Auto Professional Radiator Coolant Niebieski).
-
Płyn chłodzący G12 – kolor: czerwony, różowy– dedykowane dla aut produkowanych w latach: 1996 – 2001 r., nie zawierają krzemianów (np. Moje Auto Professional Radiator Coolant G12 Różowy).
-
Płyn do chłodnic G12+ – kolor: czerwony, różowy, fioletowy – dedykowane dla aut produkowanych w latach: 2001 – 2004 r., nie zawierają krzemianów (np. K2 Kuler G12 Czerwony).
-
Płyn chłodnicy G12++ - kolor: czerwony, różowy– dedykowane dla aut produkowanych w latach 2004 – 2008 r., zawierają krzemiany w ilości: 400 -500mg/l (np. Autoland Dynagel 2000).
-
Płyn G13 – kolor: czerwony, różowy – dedykowane dla aut produkowanych w latach 2004 – 2008 r., zawierają krzemiany w ilości: 400 -500mg/l (np. K2 Kuler G13 Różowy).
Nie wolno mieszać ze sobą płynów starszej generacji (np. G11) z płynami nowszej (np. G12). Nie zaleca się mieszania płynów zawierających krzemiany z tymi, które ich nie zawierają. Dlatego warto przy okazji kupowania dolewki zasugerować się przynajmniej tą specyfikacją oraz właśnie kolorem. Dzięki temu nie przysporzymy sobie niepotrzebnych problemów z silnikiem.
Więcej na temat płynów chłodniczych znajdziesz w naszym artykule: Dobry płyn do chłodnicy samochodowej - czy można mieszać.
Jakie płyny do chłodnic wybierane są przez klientów najczęściej?
Najczęściej wybieranymi płynami chłodzącymi wśród naszych klientów są zdecydowanie płyny Kuler marki K2. Wynika to przede wszystkim z szerokiej oferty tego producenta w zakresie płynów dla układu chłodzenia. Wśród produktów marki, odnajdziemy chłodziwa G11 (kolor: zielony i niebieski), koncentraty G12/G12+ (kolor: czerwony) oraz G13 (kolor: różowy). Drugim najczęściej wybieranym płynem jest Płyn chłodniczy Dynagel marki Autoland, który stoi po drugiej stronie półki cenowej.
Dlaczego warto wybrać płyny chłodzące oferowane przez nasz sklep?
Oferta płynów chłodzących sklepu motochemia.pl zawiera szereg najwyższej klasy preparatów. Dedykowane są one do układów chłodzenia samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi chłodzonymi cieczą. Płyny te produkowane są przez renomowanych producentów chemii samochodowej, pomiędzy którymi znajdziemy m.in. marki takie jak: Autoland, Boryszew, K2, Moje Auto, Orlen, Prestone czy STP. W ofercie sklepu znajdziemy zatem popularne płyny chłodzące Dynagel, Borygo, Petetrygo, a także Kuler, które spełniają wszystkie wymagane normy producentów samochodów. Zakupy w sklepie motochemia.pl to zatem gwarancja jakości potwierdzona renomą światowej klasy produktów.
Płyny chłodzące okiem naszych klientów.
Nasza szeroka oferta płynów chłodniczych dla motoryzacji, zdobyła uznanie wielu naszych klientów. Potwierdzają to oceny i opinie, które zostały przez nich pozostawione po owocnych zakupach. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:
Stosował mój dziadek, mój ojciec, a teraz ja. Borygo nie ma sobie równych - zdanie użytkownika Bronx99 na temat płynu Boryszew Borygo Płyn Chłodniczy Różowy -35C 1L
Stosuję ten płyn w każdym swoim samochodzie. Dla mnie rewelacja pod względem ceny i jakości - opinia klienta Gulczas33 na temat produktu K2 Kuler 1L Płyn do chłodnic samochodowych Zielony -35C
Polecam produkt K2 Stop Leak. Zakupiłem go do swojej astry F i pozatykał wszystkie drobne wycieki z chłodnicy. Polecam! - z punktu widzenia użytkownika Cincin o produkcie K2 Stop Leak 18.5g uszczelniacz do chłodnicy w proszku
Jak często wymieniać płyn chłodzący?
Płyn chłodniczy znajdujący się w układzie chłodzenia pojazdu, tak samo jak olej silnikowy podlega okresowej wymianie eksploatacyjnej. Jak często należy go wymieniać? Tutaj najlepiej odnieść się do zaleceń producenta samochodu zawartych w instrukcji pojazdu. Płynu nie wymieniamy tak często, jak oleju. Konieczność jego wymiany najczęściej określana jest na okres 5 lat od poprzedniego serwisu. Jeśli mimo wszystko mamy wątpliwości co do jakości płynu znajdującego się w układzie naszego samochodu, warto przetestować go przy pomocy odpowiedniego testera płynu chłodniczego.
Aby dowiedzieć się więcej na temat testera płynu chłodniczego, przeczytaj nasz artykuł: Jak sprawdzić jakość płynu chłodniczego??
Czy można wlać do chłodnicy wodę zamiast płynu chłodniczego?
Nie zaleca się stosowania wody zamiast płynu chłodniczego, lecz dopuszcza się jej użycie w sytuacjach awaryjnych. Wynika to z niższej temperatury zamarzania oraz wyższej temperatury wrzenia płynu chłodzącego w stosunku do wody. Zarówno osiągnięcie temperatury wrzenia, jak i zamarzania wody umieszczonej w układzie chłodzenia, doprowadzi do sporych spustoszeń. W najgorszym wypadku może dojść do uszkodzenia silnika. Jeśli już chcemy zalać wodę do układu chłodzenia lub co gorsza, już ją wlaliśmy, rozważmy użycie koncentratu płynu chłodzącego (np. K2 Kuler koncentrat do chłodnic zielony), który pozwoli zbliżyć te wartości do temperatur osiąganych przez płyn chłodniczy.
Płyn chłodniczy – wymiana, dolewka – co warto zakupić przy okazji?
Jeśli zastanawiamy się, czy wymienić w silniku naszego samochodu płyn chłodniczy, warto skorzystać z dostępnego w naszym sklepie testera płynu chłodzącego marki Prestone. Z jego pomocą zbadamy temperaturę wrzenia oraz krzepliwość znajdującego się w naszym samochodzie płynu. Na podstawie wyników testu, bez problemu określimy czy nadaje się on do wymiany.
Przy okazji serwisu układu chłodzenia wartorównież zadbać o jego czystość. Do tego celu najlepiej posłużyć się jedną z płukanek chłodnicy dostępnych w naszej ofercie (np. Liqui Moly 2699 oczyszczacz chłodnicy płukanka). Po wymianie płyn cieknie z układu chłodzenia? Zaopatrz się w uszczelniacz układu chłodzącego, który również dostępny jest w naszym sklepie (np. K2 Radiator stop leak).
Nieuchronnie zbliża się okres zimowy i co za tym idzie ujemne temperatury powietrza. W tym okresie silniki naszego...więcej
Użytkownicy samochodów stają wielokrotnie w obliczu problemu, gdy nagle w trasie okazuje się, że nie powinni...więcej
Układ chłodzenia jest jednym z najważniejszych elementów samochodu. To właśnie dzięki niemu możliwa jest...więcej
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. W samochodach z ręczną skrzynią biegów odpowiada za odłączanie i podłączanie silnika do skrzyni. To właśnie dzięki niemu możliwa jest płynna zmiana biegów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania samochodu. Niestety wraz z użytkowaniem pojazdu elementy sprzęgła ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego też z czasem może dojść do awarii sprzęgła wynikającej z wyeksploatowania jego poszczególnych podzespołów. Jednym z objawów awarii sprzęgła jest nieodbijanie pedału sprzęgła po jego wciśnięciu. Dlaczego sprzęgło nie wraca? Co jest przyczyną zostawania sprzęgła w podłodze? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejKażdy element jednostki napędowej posiada swoje ściśle określone zadanie. Niepoprawne działanie choćby jednego z podzespołów może nie tylko utrudnić poprawną pracę silnika, ale także przyczynić się do jego unieruchomienia, a nawet uszkodzenia. Jednym z takich elementów jest odma silnika, która odpowiedzialna jest za odpowietrzenie skrzyni korbowej. Czym dokładnie jest odma w samochodzie? Za co odpowiada? Jakie są objawy uszkodzenia odmy w silniku? O tym w dzisiejszym artykule!
Czytaj więcejBardzo dobry towar i świetna obsługa.
Szybka dostawa towar bardzo dobry. Chemia dzisła.pplecam
DODAJ OPINIĘ Zobacz więcej >>
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2023 https://www.motochemia.pl