Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Brak ogrzewania w samochodzie - jakie są przyczyny?
Brak ogrzewania w samochodzie - jakie są przyczyny?
Okres jesienny to czas, w którym coraz częściej poranki witają nas niską temperaturą. Jest to również okres, w którym coraz śmielej zaczynamy uruchamiać ogrzewanie w naszym samochodzie. Niestety, zazwyczaj dopiero wtedy dowiadujemy się o ewentualnej awarii układu ogrzewania, która w okresie jesienno-zimowym nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna. Co jest przyczyną braku ciepłego powietrza w samochodzie? Jakie są przyczyny awarii ogrzewania? O tym w dzisiejszym wpisie!
Spis treści:
Ogrzewanie samochodowe - jak działa? Z czego się składa?
Awaria ogrzewania samochodowego - najczęstsze przyczyny
Awaria ogrzewania tylnej szyby
Jak naprawić ogrzewanie w samochodzie?
Jak naprawić ogrzewanie tylnej szyby?
Ogrzewanie samochodowe - jak działa? Z czego się składa?
Ogrzewanie samochodowe to część wyposażenia pojazdu, którą w Polsce używamy praktycznie przez większość roku. Nic więc dziwnego, że uszkodzenie tego elementu potrafi być dla kierowcy uciążliwe, szczególnie podczas zimy, gdy temperatura nierzadko spada poniżej 0. Jak dokładnie działa ogrzewanie samochodowe? Jednym z głównych elementów ogrzewania w samochodzie jest nagrzewnica. Nagrzewnica stanowi część układu chłodzenia, a jej działanie bardzo przypomina funkcjonowanie chłodnicy samochodowej. Samą nagrzewnicę można w zasadzie nazwać niewielką chłodnicą, która podobnie jak jej większy odpowiednik, oddaje ciepło płynu chłodzącego, ogrzewając tym samym powietrze wokół niej. Ogrzane w ten sposób powietrze wtłaczane jest przez otwory wentylacyjne do wnętrza pojazdu przy pomocy dmuchawy. Tak właśnie ogrzewane jest wnętrze samochodu. Skąd jednak płyn chłodniczy we wnętrzu nagrzewnicy? Jak wspomnieliśmy wcześniej, nagrzewnica jest częścią układu chłodniczego, a dokładnie jego małego obiegu. Sam układ chłodzenia składa się bowiem z dużego i małego obiegu. Płynąc przez mały obieg, płyn chłodniczy krąży pomiędzy nagrzewnicą i silnikiem. W przypadku dużego obiegu płyn chłodzenia płynie także przez chłodnicę silnika. Przepływ ten regulowany jest przez termostat, który po osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury około 90 stopni Celsjusza, otwiera duży obieg, aby skutecznie ochłodzić jednostkę napędową. Mały obieg aktywny jest natomiast cały czas, dlatego też ogrzewanie samochodu powinno być sprawne już od pierwszych chwil od momentu nagrzania płynu chłodniczego. Jeśli mimo to ogrzewanie samochodu nie działa nawet po dłuższej jeździe, powinniśmy zacząć szukać przyczyn ewentualnej awarii ogrzewania.
Uszkodzone ogrzewanie w samochodzie jest problemem szczególnie istotnym w okresie zimowym – fot. pixabay.com
Awaria ogrzewania samochodowego - najczęstsze przyczyny
Układ chłodzenia samochodu, choć stosunkowo prosty może czasem przysporzyć problemów. Podobnie jest z ogrzewaniem samochodu, które poniekąd zależne jest od działania tego pierwszego. Jakie są najpopularniejsze przyczyny uszkodzenia ogrzewania w samochodzie?
- Brak płynu chłodniczego - ogrzewanie samochodu nie może funkcjonować bez płynu chłodzącego w układzie chłodzenia. Czasem zdarza się jednak, że niewielkie wycieki płynu chłodniczego doprowadzą do sytuacji, w której będzie go po prostu w układzie za mało. W okresie zimowym może nie doprowadzić to do przegrzania się silnika, jednak na pewno odbije się na efektywności ogrzewania wnętrza. Z tego powodu w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zbiorniczek wyrównawczy układu chłodzenia oraz na poziom znajdującego się w nim płynu.
- Zapowietrzony układ chłodzenia - nieodpowietrzony układ chłodzenia może spowodować złe funkcjonowanie tego układu. W konsekwencji źle działać może także ogrzewanie samochodu. Układ chłodzenia może ulec zapowietrzeniu w przypadku jego nieszczelności. Warto zaznaczyć, że układ chłodzenia powinien być odpowietrzony po każdej wymianie płynu chłodniczego na nowy.
- Przepalony bezpiecznik dmuchawy - kolejnym dość prozaicznym powodem awarii ogrzewania samochodowego może być po prostu przepalony bezpiecznik dmuchawy. Uszkodzenie bezpiecznika dmuchawy sprawi bowiem, że dmuchawa nie załączy się, a więc i nie wtłoczy ogrzanego powietrza do wnętrza pojazdu.
- Uszkodzony przełącznik dmuchawy - nie tylko bezpiecznik może spowodować awarię dmuchawy. Bardzo często zdarza się, że w starszych samochodach uszkodzeniu ulega pokrętło dmuchawy, a dokładniej potencjometr lub inny mechanizm odpowiadający za jej załączenie. Uszkodzenie tego elementu spowoduje oczywiście awarię ogrzewania w samochodzie.
- Awaria pompy wody - uszkodzenie pompy płynu chłodzącego może skutecznie ograniczyć wydajność układu chłodzenia. W konsekwencji spadnie też wydajność ogrzewania samochodu. Bez sprawnej pompy wody, obieg płynu chłodniczego po układzie nie będzie możliwy, przez co nagrzewnica nie będzie oddawać wystarczająco dużo ciepła.
- Zerwany pasek klinowy - w większości samochodów pompa wody napędzana jest przez pasek rozrządu. Zdarza się jednak, że w niektórych modelach samochodu, pompa napędzana jest paskiem klinowym. W tym przypadku zerwanie paska klinowego spowoduje ten sam efekt co awaria pompy wody. Brak obiegu płynu do chłodnic spowoduje niesprawność układu chłodzenia, a także awarię ogrzewania samochodu.
- Uszkodzony termostat - awaria termostatu również może przyczynić się do awarii ogrzewania w samochodzie. Wystarczy, że termostat zablokuje się w pozycji otwartej. Zablokowany termostat w pozycji otwartej sprawi, że samochód przez cały czas będzie niedogrzany. Płyn do chłodnic nie osiągnie optymalnej temperatury, a w konsekwencji nagrzewnica nie odda na tyle dużo ciepła, aby ogrzać wnętrze samochodu.
- Awaria nagrzewnicy - jednym z największych zagrożeń dla działania ogrzewania w aucie jest uszkodzenie nagrzewnicy. Nagrzewnica samochodowa może ulec awarii wskutek rozszczelnienia lub zatkania. Zatkana nagrzewnica, tak samo, jak nagrzewnica dziurawa nie będą w stanie poprawnie funkcjonować. Z tego powodu nie ogrzeją one właściwie wnętrza samochodu.
- Awaria silnika dmuchawy - Uszkodzenie silnika dmuchawy jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii ogrzewania samochodowego. Zazwyczaj dochodzi do niej wskutek zatarcia silnika, przez co ciepłe powietrze nie jest dostarczane do wnętrza samochodu.
Awaria ogrzewania tylnej szyby
Podgrzewanie szyby w pewnym sensie także jest elementem ogrzewania samochodowego. Stanowi od dłuższego czas element standardowego wyposażenia samochodów osobowych. Służy ono do poprawienia widoczności kierowcy, a jego załączenie powoduje odmrożenie i odparowanie szyby, co przydatne jest szczególnie w zimie. Cechą charakterystyczną tego elementu wyposażenia są płaskie, niemal wtopione w szybę przewody. Jak działa ogrzewanie tylnej szyby? Wspomniane wcześniej druciki pod wpływem przepływu prądu nagrzewają się, co powoduje nagrzanie się szyby i jej odmrożenie lub odparowanie. Awaria ogrzewania tylnej szyby najczęściej polega na przerwaniu ciągłości przewodów na szybie lub uszkodzeniu gniazd łączących szybę z układem elektrycznym samochodu. Bardzo często awarię ogrzewania tylnej szyby powoduje także przepalony bezpiecznik.
Częstą przyczyną awarii ogrzewania jest uszkodzenie włącznika dmuchawy – fot. pixabay.com
Jak naprawić ogrzewanie w samochodzie?
Sposób naprawy uszkodzonego ogrzewania w samochodzie zależy oczywiście od rodzaju wykrytej usterki. Niektóre z nich możemy naprawić samodzielnie we własnym zakresie, inne wymagać będą wizyty u mechanika. Najmniejszy problem sprawi nam wymiana bezpieczników, uzupełnienie płynu chłodniczego, a także odpowietrzenie układu chłodzenia. We własnym zakresie możemy spróbować również wymienić przełącznik dmuchawy oraz pasek klinowy. Wymiana pompy wody, nagrzewnicy, termostatu lub wentylatora dmuchawy należy już niestety do napraw skomplikowanych, więc w tym wypadku może się nie obejść bez wizyty u mechanika.
Jak naprawić ogrzewanie tylnej szyby?
Wbrew pozorom naprawa ogrzewania tylnej szyby nie jest wcale taka prosta. Wyjątkiem jest tutaj jedynie wymiana bezpiecznika ogrzewania tylnej szyby. Jeśli chodzi natomiast o naprawę ciągłości przewodów na szybie, przerwy pomiędzy nimi bardzo trudno zlikwidować. Z tego powodu napraw tego typu podejmują się jedynie wyspecjalizowane zakłady, a i tak nie ma pewności, że w dłuższym okresie naprawa ta okaże się skuteczna. Oczywiście takie uszkodzenie można spróbować naprawić również we własnym zakresie, za pomocą specjalnych klejów elektroprzewodzących (np. Technicoll Klej Elektroprzewodzący do Naprawy Ogrzewania Szyby 2 g). Najgorszą możliwą awarią ogrzewania tylnej szyby jest zerwanie gniazd znajdujących się po bokach szyby. W tym konkretnym przypadku nie ma możliwości naprawy tego uszkodzenia, więc pozostaje jedynie wymiana całej szyby.
Awarie ogrzewania samochodowego wynikają zazwyczaj ze starzenia się jego elementów. Wraz z eksploatacją pojazdu uszkodzeniu ulegają elementy układu chłodzenia, przewody elektryczne, przewody chłodzenia, a także bezpieczniki czy sam silnik dmuchawy. Z tego powodu musimy być świadomi, że prędzej czy później awaria ogrzewania samochodu może dosięgnąć i nasze auto.
A czy wy mieliście kiedyś problemy z ogrzewaniem w waszych samochodach? Dajcie nam znać w komentarzach!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl