Infolinia czynna:
Pon-pt: 8:00 - 18:00 Sob: 9:00 - 14:00
Mój koszyk
Pusty
wybierz pojazd
szukaj także w numerach OEM
wybierz pojazd

Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Informacje Motoryzacyjne  > 
  4. Asystent martwego pola - jak walczyć z martwą strefą lusterka?

Asystent martwego pola - jak walczyć z martwą strefą lusterka?

Data aktualizacji: czwartek, 29 październik 2020

Galopujący postęp technologiczny posiada obecnie coraz większy wpływ na nasze życie codzienne. Nie inaczej jest w przypadku nas kierowców. Coraz nowocześniejsze systemy wspomagania jazdy montowane w naszych pojazdach, w znacznym stopniu ułatwiają nam podróżowanie i sprawiają, że przemieszczanie się samochodem jest obecnie bezpieczniejsze niż na przykład 20 lat temu. Krokiem milowym w tym kierunku wydaje się upowszechnienie technologii radarów, na której działaniu oparty jest między innymi system nazwany asystentem martwego pola. Co to jest asystent martwego pola? Jak działa? Tego dowiemy się w dzisiejszym artykule.



Spis treści:

Radary w motoryzacji.
Co to jest martwe pole?
Dlaczego martwe pole jest groźne?
Asystent martwego pola – złote rozwiązanie problemu.
Czy możemy zamontować asystenta martwego pola w starym samochodzie?

 

Radary w motoryzacji.

Radary coraz chętniej i powszechniej stosowane są przez producentów samochodów w produkowanych przez nich pojazdach, czy to osobowych, czy dostawczych. Technologia ta zarezerwowana wcześniej jedynie dla samochodów klasy premium, dziś coraz częściej wykorzystywana jest nawet w najtańszych modelach z ich oferty. W jakich systemach wykorzystywane są radary? Znajdziemy je między innymi w:

 

  • Czujnikach parkowania, 
  • Tempomacie aktywnym, 
  • Systemie awaryjnego hamowania, 
  • Systemie bezpiecznej zmiany pasa ruchu, 
  • Asystencie włączania do ruchu, 
  • Asystencie wysiadania z pojazdu, 
  • Asystencie martwego pola. 

 

O tempomacie aktywnym mieliśmy okazję już opowiedzieć w jednym z naszych artykułów: Aktywny tempomat - 5 podstawowych informacji, dlatego dziś skupimy się na innym systemie wspomagania jazdy, a dokładniej na asystencie martwego pola.

 

Asystent martwego pola

 Kontrolka asystenta martwego pola często znajduje się na powierzchni lusterka - fot. pixabay.com 

 

Co to jest martwe pole?

Mówiąc o asystencie martwego pola, nie sposób nie wspomnieć o tym, czym tak naprawdę jest samo martwe pole. To problematyczne zagadnienie dotyczące najczęściej pojazdów silnikowych, odnosi się do obszaru wokół samochodu, który nie jest widoczny zarówno w lusterkach zewnętrznych i wewnętrznym, jak i w oknach bocznych. Samo zjawisko martwego pola wynika przede wszystkim z konstrukcji samego pojazdu oraz lusterek. Te ostatnie z powodu swoich ograniczeń nie są w stanie objąć całego obszaru wokół pojazdu.

 

Dlaczego martwe pole jest groźne?

Jak powszechnie wiadomo podczas wykonywania manewrów w trakcie jazdy, kluczowa dla bezpieczeństwa jest przede wszystkim widoczność oraz dobry pogląd na to, co dzieje się dookoła nas. O ile mamy wpływ na to, czy szyby w naszym samochodzie są czyste lub czy lusterka w są prawidłowo ustawione, o tyle nie mamy wpływu na występowanie obszaru martwego pola. Pojawienie się w jego obszarze pojazdu w trakcie wykonywania przez nas manewru zmiany pasa ruchu, może w prosty sposób prowadzić do wystąpienia niebezpiecznej sytuacji na drodze, a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do wypadku. Z tego właśnie powodu zjawisko martwego pola stanowi realne niebezpieczeństwo, które producenci pojazdów próbują od lat wyeliminować.



Asystent martwego pola – złote rozwiązanie problemu.

Już przed wprowadzeniem do powszechnego użytku elektronicznych asystentów wspomagania jazdy, producenci pojazdów starali się wyeliminować zjawisko martwego pola. Częstą praktyką było stosowanie przez nich w miejscu tradycyjnych płaskich lusterek, lusterek sferycznych lub lusterek łamanych, w których jedna część lusterka ustawiona była w taki sposób, aby niwelować niewidoczny obszar. Elektroniczny asystent martwej strefy lusterek to nowoczesne i nowatorskie rozwiązanie, opierające swoje działanie na czujnikach radarowych, które najczęściej umieszczone są we wnętrzu lusterka bocznego i na tyle pojazdu. Ich oczywistym zadaniem jest wykrycie wyprzedzającego lub poruszającego się obok nas pojazdu w miejscach, które nie są widoczne z fotela kierowcy. Gdy tylko radar wykryje pojazd w martwej strefie, kierowca informowany jest o tym przy pomocy charakterystycznego sygnału dźwiękowego oraz sygnału świetlnego. Sygnał świetlny umiejscowiony jest najczęściej:



  • Na szkle lusterka bocznego,
  • Bezpośrednio na lusterku bocznym,
  • W słupku „A” pojazdu.

 

Lusterko martwe pole

Niektórzy producenci rozwiązywali problem martwego pola dodając małe lusterko - fot. pixabay.com

 

Często zdarza się, że asystent martwego pola współpracuje z asystentem pasa ruchu. Wtedy też, kiedy nie mamy uruchomionego kierunkowskazu, a jadący obok nas pojazd znajduje się w martwej strefie, kontrolka świeci nieco stłumionym światłem, aby nie odwracać naszej uwagi od drogi. Jeśli w analogicznej sytuacji włączymy kierunkowskaz, kierowca informowany jest o znajdującym się niedaleko pojeździe przez jasną, migają kontrolkę.

 

Czy możemy zamontować asystenta martwego pola w starym samochodzie?

Jeśli kupiliśmy nowy samochód bez zamontowanego asystenta martwego pola lub posiadamy starszy model samochodu, który nigdy nawet nie miał mieć takiego systemu na pokładzie, jest na to rozwiązanie. Nie mówimy tu o zmianie lusterek na łamane czy sferyczne, lecz o montażu zestawu elektronicznego asystenta martwej strefy lusterka z prawdziwego zdarzenia. Producenci części zamiennych tacy jak: Valeo, Steel Mate, czy EinParts posiadają w swojej ofercie produktowej tego typu zestawy, które zawierają najczęściej:

 

  • Centralkę systemu;

  • Dwa sensory;

  • Dwie kontrolki;

  • Okablowanie,

  • Buzzer.

 

Jeśli czujemy się na siłach i posiadamy jakieś pojęcie o elektryce pojazdu, możemy spróbować zamontować taki zestaw sami. W przeciwnym wypadku, co ze swojej strony zalecamy, najlepiej udać się do zakładu elektromechanicznego, który bez problemu powinien poradzić sobie z montażem takiego zestawu.

 

A czy wy korzystacie z asystenta martwego pola? Czy spotkaliście się z niebezpieczną sytuacją związaną z występowaniem tego zjawiska? Podzielcie się z nami swoimi opiniami w komentarzach.

 




Asystent martwego pola - jak walczyć z martwą strefą lusterka?

Marcin

Wieloletni członek zespołu Motochemii dysponujący sporą wiedzą na temat oferowanych przez nas kosmetyków.Większość z nich udało mu się już przetestować . Raczej praktyk niż teoretyk, który woli dokładnie zgłębić pewne zagadnienia zanim zacznie wypowiadać się na ich temat. Prywatnie fan motoryzacji czasów PRL i niepoprawny sympatyk Fiata.



Ilość komentarzy: 5, Średnia ocena: 5

   Data dodania: czwartek, 29 październik 2020
Ocena: 5

Sporo nowych furek ma juz ten system, ja mam starego passata i niestety w mojej wersji nie były montowane takie cuda. Może faktycznie założę taki czujnik u siebie? Jest coś takiego w ofercie u was?


   Data dodania: poniedziałek, 26 październik 2020
Ocena: 5

Kupiłem taki zestaw do martwego pola dla swojej żony, instalacja banalnie prosta nawet dla laika elektrycznego :D Świetne rozwiązanie. Super sprawa z tymi artykułami.


   Data dodania: piątek, 23 październik 2020
Ocena: 5

A ja w swoim Transicie zamontowałem dodatkowe lustereczko martwego pola i teraz nie mam tego problemu. Z elektryką nie chce mi się bawić :D


   Data dodania: piątek, 09 październik 2020
Ocena: 5

Pewnie że dobre rozwiązanie - super polecam :)


   Data dodania: piątek, 02 październik 2020
Ocena: 5

To jest super rozwiązanie. Niezwykle pomocne - powinno być standardem w kadym aucie.




 
 


Napisz Recenzję Wróć