Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Porady Motoryzacyjne >
- Amortyzatory - Podstawowe informacje
Amortyzatory - Podstawowe informacje
Za komfort w czasie podróży samochodem oprócz całego dodatkowego wyposażenia typu klimatyzacja czy elektryczne szyby odpowiada również układ tłumiący zawieszenia, czyli m.in. amortyzatory. Niektórzy zapewne zapytają co daje amortyzator? To właśnie dzięki niemu nierówności drogi i drgania zawieszania nie są przekazywane bezpośrednio na kabinę pasażerską, tym samym zapewniając komfort podróżującym oraz stabilne prowadzenie. Niestety stan Polskich dróg sprawia, że amortyzator w aucie wymaga najczęściej wymiany mniej więcej co 60 000 km.
Spis treści
1. Co to jest amortyzator? Jak działają amortyzatory?
2. Rodzaje amortyzatorów: Które amortyzatory są lepsze, gazowe czy olejowe? Czym się różnią?
2.1. Amortyzatory olejowe – budowa, zasada działania
2.2. Amortyzatory gazowo-olejowe (gazowe)
3. Objawy zużycia amortyzatorów, czyli dlaczego amortyzator piszczy lub skrzypi?
3.1. Kiedy amortyzatory są zużyte?
3.2. Jak sprawdzić amortyzator? Gdzie sprawdzić?
3.3. Kiedy amortyzator jest do wymiany?
3.4. Jak wymienić amortyzator?
4. Zakup amortyzatorów: Na co zwrócić uwagę? Jaki wybrać? Topowi producenci.
5. Tuning zawieszenia. Obniżenie pojazdu, zmiana amortyzatorów i sprężyn.
6. Amortyzatory – nie tylko zawieszenia, nie tylko samochodowe.
1. Co to jest amortyzator? Jak działają amortyzatory?
Amortyzator samochodowy stanowi zasadniczą część układu zawieszenia, a jego zadaniem jest tłumie drgań, stabilizacja toru jazdy, a także utrzymanie w odpowiedniej pozycji sprężyny zawieszenia. Odpowiada on również za zachowanie ciągłego kontaktu kół samochodu z nawierzchnią, po której się porusza.
Co robi amortyzator i jak działa? Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia rozkłada on ciężar masy resorowanej samochodu na wszystkie koła, najbardziej równomiernie jak to tylko możliwe. Warto zaznaczyć, że części zawieszenia takie jak amortyzator i sprężyna, resorują karoserie pojazdu niezależnie od warunków, w których pracują, czego efektem jest uzyskanie najlepszej możliwej przyczepności kół do jezdni, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu podróżowania. Ze względu na stopień twardości możemy wyróżnić dwa podstawowe typy amortyzatorów:
-
- Amortyzatory miękkie (fabryczne) – pochłaniają więcej energii i przenoszą mniej drgań z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając przy tym podwyższony komfort podróżowania. Niestety kosztem zwiększonego komfortu, pozwalają one na większe kołysanie się samochodu podczas pokonywania nierówności czy zakrętów;
- Amortyzatory twarde (sportowe – o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia) - poprawiają przyczepność kół do powierzchni drogi kosztem zmniejszenia komfortu podróżowania. Gwarantują mniejsze przechyły karoserii np. w zakrętach, przy jednoczesnym zmniejszeniu amortyzacji nierówności drogi.
Amortyzatory samochodowe - źródło: https://pixabay.com/
Należy pamiętać, że amortyzatory decydują także pośrednio o poprawnym działaniu elektronicznych systemów wspomagania jazdy takich jak ABS czy ESP. Odrywanie się kół od nawierzchni drogi powoduje generowanie błędnych sygnałów wejściowych przekazywanych do sterowników tych systemów, powodując pogorszenie bezpieczeństwa jazdy, a w przypadku sytuacji zagrożenia nawet znaczne wydłużenie drogi hamowania.
2. Rodzaje amortyzatorów: Które amortyzatory są lepsze, gazowe czy olejowe? Czym się różnią?
Najczęściej wykorzystywanym typem amortyzatora w mechanizmie zawieszenia pojazdów jest amortyzator olejowy oraz olejowo-gazowy (określany również jako amortyzator gazowy).
2.1. Amortyzatory olejowe – budowa, zasada działania.
Amortyzatory tego typu zbudowane są z rury, która stanowi napełniony olejem hydraulicznym cylinder. We wnętrzu cylindra umieszczony jest ciasno przylegający do jego ścian tłok, który jednocześnie dzieli cały cylinder na dwie osobne komory. Prócz tłoka, we wnętrzu amortyzatora znajdują się też zawory, które pozwalają na przepływanie oleju z jednej komory do drugiej. W tym przypadku szybkość pracy tłoka zależy przede wszystkim od gęstości samego oleju, która bezpośrednio wpływa na jego przepuszczalność pomiędzy komorami. Odpowiednio dobrane zawory w tłoku zapewniają zróżnicowanie siły tłumienia podczas ściskania (tzw. dobicia) i rozciągania (odbicia) amortyzatora
Do zalet tego typu amortyzatorów należy ich nieskomplikowana regeneracja, a także miękka charakterystyka pracy. Do wad zaliczymy przede wszystkim ich sporą masę oraz wolną reakcję na nierówności drogi.
2.2 Amortyzatory gazowo-olejowe (gazowe).
Podobnie jak amortyzatory olejowe zbudowane są z rury stanowiącej cylinder, z tą różnicą, że zawiera on w sobie zarówno gaz (którym jest sprężony Azot), jak i olej hydrauliczny. W tym układzie olej jest ściskany dopiero podczas dużych wychyleń karoserii, a przy pokonywaniu mniejszych nierówności pracuje jedynie sam gaz.
Do plusów takiego rozwiązania należy szybsza i dokładniejsza trakcja, a co za tym idzie wysoka efektywność pracy amortyzatora, nawet na niewielkich nierównościach. Konstrukcja ta zapewnia na tle amortyzatorów olejowych niższą masę oraz działanie progresywne. Niestety ich regeneracja nie jest możliwa, a dodatkowo charakteryzuje je względnie wysoka cena oraz podatność na nagłe uszkodzenia.
Przy wyborze nowych amortyzatorów niemal zawsze zadajemy sobie pytanie, które amortyzatory są lepsze i które wybrać, olejowe czy gazowe? W tym wypadku nie można jednoznacznie stwierdzić czy któreś z nich są zdecydowanie lepsze lub zdecydowanie gorsze. Obie konstrukcje były i są obecnie stosowane fabrycznie przez różnych producentów pojazdów, a ich przebiegi przed wymianą mieszczą się w podobnych granicach.
3. Objawy zużycia amortyzatorów, czyli dlaczego amortyzator piszczy lub skrzypi?
Podczas dłuższej eksploatacji pojazdu z czasem do naszych uszu docierać mogą niepokojące dźwięki z okolic zawieszenia. W większości przypadków dźwięki te okazują się dochodzić właśnie z amortyzatorów. Dlaczego amortyzator piszczy, skrzypi, syczy lub stuka? Wynika to po prostu z jego wyeksploatowania.
3.1. Kiedy amortyzatory są zużyte?
Do najczęstszych objawów ich wyeksploatowania zaliczyć możemy:
-
- nierówne zużywanie się opon;
- zwiększone kołysanie się nadwozia;
- nadmierne przenoszenie drgań na karoserię samochodu;
- słyszalne stukanie, skrzypienie lub piszczenie podczas jazdy na nierównościach.
Innym symptomem dającym sygnał, że nasze amortyzatory należy wymienić jest wzmożony efekt nurkowania samochodu podczas hamowania oraz szybsze zużywanie się elementów gumowo-metalowych zawieszenia. Do ewentualnych oznak awarii możemy zaliczyć również wyciek oleju hydraulicznego z wnętrza amortyzatorów. Zatem kiedy zmienić amortyzatory? Wtedy gdy zauważymy któryś z powyższych objawów ich zużycia, a nasze przypuszczenia co do ich awarii potwierdzi specjalista.
3.2. Jak sprawdzić amortyzator? Gdzie sprawdzić?
W przypadku awarii w postaci jego rozszczelnienia nie ma z tym żadnego problemu, gdyż wyciek widoczny jest gołym okiem. Wystarczy nachylić się nad przednim kołem i sprawdzić, czy amortyzator za nim umieszczony jest zaolejony - jeżeli tak możemy podejrzewać jego uszkodzenie. W przypadku amortyzatorów tylnych zadanie to może być nieco utrudnione, gdyż producenci pojazdów stosują w swoich autach różne konstrukcje zawieszenia. Na szczęście w większości przypadków będziemy w stanie skontrolować amortyzatory tylne w podobny sposób do przednich lub poprzez rzucenie okiem od strony bagażnika pod spód pojazdu, w przypadku konstrukcji zawieszenia z belką skrętną. Należy jednak pamiętać, że aby zbadać sprawność amortyzatorów w sposób dokładny i rzetelny najlepiej udać się do stacji diagnostycznej, gdzie za pomocą tzw. „trzepaczek” diagnosta dokładnie określi stopień ich zużycia i ewentualnie zakwalifikuje je do wymiany.
3.3. Kiedy amortyzator jest do wymiany?
Amortyzatory kwalifikują się do wymiany, gdy po ich sprawdzeniu diagnosta bądź mechanik stwierdzi, że amortyzatory są zużyte. Po jakim przebiegu nadają się do wymiany?Bez względu na to czy mamy do czynienia z amortyzatorami olejowymi, czy gazowymi, ich trwałość szacuje się na 60 do 100 tys. km. Ogólnie rzecz biorąc wszystko zależy od sposobu użytkowania pojazdu, stylu jazdy kierowcy oraz jakości dróg, po których porusza się na co dzień samochód. Właśnie z tego powodu warto co 20 tys km profilaktycznie sprawdzić ich stan techniczny.
3.4. Jak wymienić amortyzator?
Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że wymianę tego typu elementów przeprowadza się parami, a właściwie osiami. Oznacza to, że jeżeli do wymiany kwalifikuje się przykładowo przedni prawy amortyzator, wymienione powinny zostać oba przednie. Dlaczego amortyzatory wymieniamy parami? Wynika to przede wszystkim ze specyfiki ich funkcji w pojeździe. Zamontowany nowy amortyzator w parze ze starym, będzie posiadał odmienną charakterystykę pracy, czego wynikiem będzie ich różny skok oraz różna reakcja na nierówności, co negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Dlatego właśnie tak ważne jest aby zawsze przy wymianie montować dwa nowe amortyzatory o tej samej charakterystyce i tych samych właściwościach.
Wymiana amortyzatora w warunkach polowych - źródło: https://pixabay.com/
4. Zakup amortyzatorów: Na co zwrócić uwagę? Jaki wybrać? Topowi producenci.
Pierwszą i najważniejszą zasadą przy wyborze amortyzatorów jest to aby brać pod uwagę jedynie podzespoły fabrycznie nowe. W pojeździe nie należy nigdy montować podzespołów używanych, a zasada ta dotyczy przede wszystkim elementów układu zawieszenia i hamulcowego.
Zobacz również: |
Decydując się na kupno nowych amortyzatorów należy wybierać spośród uznanych na rynku marek. Należą do nich między innymi:
Powyżsi nie należą do najtańszych jednak dają gwarancję, że ich podzespoły będą nam służyć przez długi okres czasu. Warto zaznaczyć, że tanie zamienniki dostępne na rynku części zamiennych, których ostatnimi laty jest coraz więcej, posiadają zdecydowanie krótszą żywotność i wytrzymałość. Ponadto w ich wypadku często pojawiają się problemy z uznawaniem gwarancji zarówno przez serwisy, jak i przez samych producentów. Pamiętajmy, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać, jednak jeśli nie dysponujemy wystarczającą ilością gotówki, warto zainteresować się producentami części ze średniej półki cenowej, do których zaliczymy marki:
Prawdopodobnie podzespoły tych producentów nie będą tak trwałe jak ich droższych odpowiedników, jednak wytrzymałością na pewno przewyższą większość dostępnych na rynku „no name'ów”. Przy wyborze amortyzatorów warto również zwrócić uwagę gdzie są produkowane lub kto produkuje amortyzatory nieznanej nam firmy. Może się okazać bowiem, że produkty znanego producenta sygnowane są pod inną, tańszą marką, którą warto się zainteresować.
5. Tuning zawieszenia. Obniżenie pojazdu, zmiana amortyzatorów i sprężyn.
Wielu pasjonatów tuningu chcąc zmienić sztywność i wysokość zawieszenia, decyduje się na wymianę samych sprężyn, pozostawiając stare amortyzatory. Niestety taki zabieg nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ w ten sposób pogarszamy komfort użytkowania pojazdu bez uzyskania poprawy własności jezdnych. Skutkiem tego typu eksperymentów może być szybsze zużywanie się podzespołów zawieszenia, a także uszkodzenie karoserii, a w najgorszym wypadku nawet pękanie szyby. W celu obniżenia pojazdu najlepiej wykorzystać tak zwane zawieszenie gwintowane. Na naszym rynku oferuje je między innymi firma Bilstein.
Przy użytkowaniu tego typu zawieszenia zwraca się uwagę na aerodynamikę, zakres ruchu sprężyn, jakość jazdy, komfort, walory codziennej użyteczności, działanie w zakresie granicznym i optykę. Dlatego też zestawy tego typu oferują nam trzy sposoby obniżenia podwozia:
-
- obniżenie osi przedniej o 60 mm i tylnej o 40 mm - nadaje niezwykle sportowy charakter i rasowy wygląd;
- obniżenie obu osi o 30 mm - podkreśla sportowy wygląd i dynamikę pojazdu, bez konieczności rezygnowania z komfortu;
- równomierne obniżenie podwozia o ok. 30-50 mm – pozwala na zmianę i indywidualne ustalenie równowagi między stylem sportowym a komfortem.
Zawieszenie obniżone, gwintowane - źródło: https://pixabay.com/
Inną topową marką posiadającą wiele odmian amortyzatorów, w tym obniżające, sportowe i terenowe, jest firma Monroe. W swojej ofercie posiada ona aż 5 różnych serii amortyzatorów przeznaczonych do samochodów osobowych, do których zaliczymy:
-
- seria Monroe Monro-Matic Plus;
- seria Monroe OESpectrum;
- seria Monroe Sensa-Trac;
- seria Monroe Reflex;
- seria Quick-Strut.
Każda z nich wyposażona jest w inną technologię oraz dodatkowe moduły usprawniające ich pracę w każdych, nawet najbardziej ekstremalnych warunkach.
6. Amortyzatory – nie tylko zawieszenia, nie tylko samochodowe.
Amortyzatory, choć najczęściej kojarzone z zawieszeniem pojazdów, nawet w samych samochodach znajdują też inne zastosowanie. Przykładem są tutaj np. amortyzatory gazowe, zwane też siłownikami, które wykorzystywane są do podtrzymywania klapy bagażnika czy pokrywy silnika. Innym przykładem wykorzystania „amorów” w autach jest amortyzator silnika czy skrzyni biegów, nazywany zamiennie poduszką silnika i poduszką skrzyni biegów. Choć zdecydowanie różniące się budową od amortyzatorów zawieszenia, także pełnią w pojeździe funkcję tłumiącą – w tym wypadku drgań silnika i skrzyni.
Kolejnym przykładem wykorzystania amortyzatora, jest amortyzator rowerowy. Najczęściej spotykane są amortyzatory przednie, które stanowią część przedniego widelca, jednak dostępne są również amortyzatory tylne – w ramie – oraz amortyzatory sztycy. Amortyzatory stosowane w rowerach wymagają zdecydowanie więcej uwagi niż ich samochodowe odpowiedniki, dlatego też rozważania na temat tego, jak je nasmarować, jak regulować, jak dobrać, czy jak wymienić - pozostawimy specjalistą.
Pozostając w temacie jednośladów, lecz wracając już do motoryzacji, nie możemy zapomnieć o amortyzatorach do motocykli czy skuterów. Amortyzator motocyklowy wykorzystywany jest przede wszystkim w jego zawieszeniu i tak jak w samochodach ma on za zadanie tłumić nierówności drogi po której się porusza.
Amortyzator motocyklowy - źródło: https://pixabay.com/
Ostatnim już przykładem zastosowania amortyzatorów w motoryzacji jest amortyzator kabiny. Amortyzatory tego typu stosowane są przede wszystkim w ciężarówkach, a ich zadaniem jest po prostu poprawa komfortu podróżowania kierowcy. W ciężarówkach możemy odnaleźć czasem również amortyzatory siedzenia, jednak te najprędzej spotkamy w traktorach.
A jakie są wasze doświadczenia z amortyzatorami? Jak często je wymieniacie? Jakie firmy najbardziej cenicie? Czy zdarzyło wam się je już oddawać na gwarancję? Piszcie!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl