szukaj także w numerach OEM

   512-802-277   508-305-108
 sklep@motochemia.pl
Jesteś tutaj:  
  1. Strona główna  > 
  2. Poradnik  > 
  3. Porady Motoryzacyjne  > 
  4. Alternatory - 7 podstawowych informacji

Alternatory - 7 podstawowych informacji

Data: poniedziałek, 16 lipiec 2018

Jednym z elementów, który znajduje się pod maską samochodu oraz posiada zastosowanie zarówno w starszych, jak i ich nowszych konstrukcjach jest alternator. Niestety niewiele osób wie kto wynalazł ten niezbędny dla sprawnego funkcjonowania pojazdu mechanizm. Pierwsze tego typu urządzenie skonstruował i opatentował Nikola Tesla w 1891r w USA. Warto zaznaczyć, że od tego czasu znacznej zmianie uległy szczegóły konstrukcji tego urządzenia wpływające bezpośrednio na jego efektywność, jednak ogólny schemat budowy, to jak działa oraz jak wytwarza prąd i przy okazji ładuje akumulator - pozostały niezmienione.



Spis treści

1. Co to jest alternator i jak on działa?

2. Rodzaje alternatorów

2.1. Alternatory kompaktowe

2.2. Alternatory kompaktowe sterowane komputerem

2.3. Alternatory tradycyjne

3. Kiedy alternator nie ładuje - objawy zużycia, częste usterki

4. Co zrobić w przypadku wystąpienia awarii alternatora?

5. Alternator: nowy czy używany? Kiedy regenerować?

6. Kupno alternatora – na co zwrócić uwagę? Jak dobrać?

7. Najpopularniejsze marki alternatorów

 

 

1. Co to jest alternator i jak on działa?

Alternator to nic innego jak prądnica prądu przemiennego. Jego głównym zadaniem jest wytwarzanie prądu podczas pracy silnika i magazynowanie go w akumulatorze, który zasila elektrykę pokładową auta. Można wywnioskować zatem, że kiedy działa alternator, możliwe jest korzystanie z urządzeń elektrycznych pojazdu, bez obawy, że coś rozładowuje akumulator. Alternator stanowi trójfazową prądnicę prądu przemiennego napędzaną za pomocą przekładni pasowej. Aby umożliwić współpracę alternatora z instalacją elektryczną pojazdu napięcie przemienne musi zastać wyprostowane, czyli przekształcone na napięcie stałe. Służy do tego układ diod prostowniczych wbudowany w alternator. Tak więc, mimo iż alternator wytwarza prąd przemienny, to „wychodzi” z niego już prąd stały.

 

 

 

 Alternator do samochodu osobowego

Alternator samochodowy - źródło: https://pixabay.com

 

To gdzie jest alternator w poszczególnych modelach samochodów, skuterów czy quadów, wynika przede wszystkim z ich konstrukcji oraz sposobu ułożenia i montażu silnika. Samo urządzenie składa się z wielu elementów do których możemy zaliczyć:

  

    • obudowę tylną i przednią;
    • zespół prostowniczy;
    • regulator napięcia;
    • szczotkotrzymacz;
    • łożyska;
    • pierścienie ślizgowe;
    • stojan – twornik;
    • wirnik – magneśnice;
    • wentylator;
    • koło pasowe.

 

Dla dopełnienia informacji, warto wspomnieć kiedy działa alternator, a więc i zaczyna ładować akumulator. Jak zostało to powiedziane wcześniej, napędzany jest on za pomocą paska klinowego, który połączony jest z wałem silnika, co oznacza, że jest on wzbudzanydo działania w momencie uruchomienia silnika.

 

2. Rodzaje alternatorów


Alternatory samochodowe, podobnie jak inne urządzenia elektryczne i elektroniczne, wraz z upływem czasu podlegają liftingowi, który pozwala na ich unowocześnienie i miniaturyzację. Pozwala to na zmniejszenie ich rozmiarów oraz zdecydowane poprawienie efektywności. Alternatory możemy podzielić pod względem ich konstrukcji na trzy główne kategorie:

 

2.1. Alternatory kompaktowe

Obecnie wykorzystywane najczęściej.Są zdecydowanie mniejsze i lżejsze niż ich tradycyjne odpowiedniki, a przy tym nie ustępują im w zakresie wydajności, niekiedy nawet ją przewyższając. Ich cechą charakterystyczną poza mniejszymi wymiarami jest pozorny brak wentylatora. Pozorny, ponieważ nie jest on widoczny z wierzchu urządzenia, gdyż znajduje się w jego wnętrzu.

 

2.2. Alternatory kompaktowe sterowane komputerem

W nowoczesnych pojazdach stosowane są również kompaktowe alternatory sterowane komputerem. Ich działanie jest bezpośrednio uzależnione od pracy komputera pokładowego umieszczonego w pojeździe, co pozwala także na szybsze i dokładniejsze wykrywanie wszystkich usterek alternatora. Poza tymi udogodnieniami, spełniają te same funkcje co tradycyjne alternatory.

 

 

2.3. Alternatory tradycyjne

Klasyczne alternatory o sprawdzonej konstrukcji, stosowane od lat w pojazdach osobowych i dostawczych w niemal niezmienionej formie. Cechują się sporymi rozmiarami oraz znaczną wagą szczególnie w porównaniu z alternatorami kompaktowymi. Najczęściej wyposażone w zewnętrzny wentylator chłodzący oraz niemal cały kompleks elektroniczny umieszczony w tylnej części obudowy.

 

Samochody hybrydowe lub w pełni elektryczne nie posiadają w ogóle alternatorów, ponieważ zastępują je silniki elektryczne.

 

3. Kiedy alternator nie ładuje - objawy zużycia, częste usterki

Najczęstszym objawem uszkodzenia alternatora jest oczywiście zapalająca się na desce rozdzielczej czerwona kontrolka akumulatora. Zapalenie jej oznacza, że napięcie podawane do akumulatora – za co odpowiada właśnie alternator – jest niewłaściwe.

Jeśli pojazd nie jest wyposażony w kontrolkę, objawem jest oczywiście zbyt szybkie rozładowywanie akumulatora oraz wadliwe działanie podzespołów układu elektrycznego w samochodzie. Innym objawem są również hałasy dobiegające z silnika, które przybierają sile wraz ze wzrostem obrotów, natychmiast całkowicie znikają po zdjęciu paska klinowego. Mogą być one spowodowane uszkodzeniem łożyska, którego zdiagnozowanie może pozwolić na udzielenie odpowiedzi na pytania dlaczego alternator się grzeje lub dlaczego wyje lub piszczy.

 

4. Co zrobić w przypadku wystąpienia awarii alternatora?

Gdy podczas jazdy zapali się lampka ostrzegawcza akumulatora lub zauważymy, że urządzenia elektryczne powoli przestają działać np. wyłączy się radio, światła lub deska rozdzielcza zaczną przygasać, może to oznaczać uszkodzenie alternatora. W takim wypadku należy bezzwłocznie zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, gdyż dalsze kontynuowanie jazdy, (np. w nocy z przygasającymi światłami), może stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym. Jeśli posiadamy przy sobie podstawowy multimetr, możemy sprawdzić działanie alternatora, aby potwierdzić lub ewentualnie wykluczyć awarię alternatora.

 

5. Alternator: nowy czy używany? Kiedy regenerować?

Sprawdź alternatory w naszej ofercie

 

Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem w przypadku kiedy alternator nie ładuje jest oczywiście jego wymiana na nowy. Tutaj mamy trzy możliwości:

 

    • zakup nowego alternatora; 
    • zakup alternatora regenerowanego; 
    • zakup alternatora używanego.

 

Kiedy alternator nie ładuje najgorszym z wyborów jakiego możemy dokonać jest zakup używanego urządzenia o nieznanej historii, ponieważ zawsze istnieje ryzyko że kupiony alternator wcale nie będzie działał lepiej od poprzedniego. Dodatkowo sprzedawca nie udziela nam żadnej gwarancji na taki element.

Rozsądnym wyborem prócz fabrycznie nowego alternatora, jest zakup tak zwanego alternatora regenerowanego. Jest on zazwyczaj dokładnie naprawiany i oczyszczony, a jego wyeksploatowane elementy są wymieniane na nowe. Po regeneracji tego typu alternatory poddawane są gruntownym testom. Taki wybór wiąże się ze znacznie mniejszym ryzykiem, a dodatkowo na takie urządzenia wystawiana jest gwarancja przez sprzedawców.

 

6. Kupno alternatora – na co zwrócić uwagę? Jak dobrać?

Przy wyborze alternatora musimy najpierw określić czy decydujemy się na:

 

    • alternator fabrycznie nowy;
    • alternator regenerowany.

 

W przypadku alternatora fabrycznie nowego warto zainteresować się produktami markowymi takimi jak Bosch, Denso, Magneti Marelli, Valeo, Lucas itp., ponieważ w ich wypadku mamy pewność, że otrzymamy pełnowartościowy element z odpowiednimi homologacjami oraz normami jakości.

W wypadku alternatorów regenerowanych, warto powierzyć zadanie kupna naszemu mechanikowi. Przeważnie serwisy prowadzą ścisłą współpracę z zakładami dokonującymi regeneracji, co gwarantuje że ich wybór będzie najodpowiedniejszy.

W obu powyższych dobór odpowiedniego alternatora odbywa się za pomocą danych pojazdu lub jego numeru VIN.

Jeśli wiemy jak wyjąć alternator, możemy samodzielnie zawieźć go do odpowiedniego zakładu, który dokona jego regeneracji. Specjaliści w tego typu zakładach wiedzą jak wymienić szczotki, jak dobrać odpowiednie części oraz jak podłączyć jego poszczególne elementy.

 

 

 

 Alternatory samochodowe do regeneracji i naprawy

Alternatory samochodowe do regeneracji – źródło: https://pixabay.com

 

7. Najpopularniejsze marki alternatorów 

Podejmując decyzję o kupnie nowego alternatora, warto wybrać części uznanych marek, cieszących się odpowiednią renomą na rynku części zamiennych. Jedną z nich jest niewątpliwie firma Valeo. Alternator Valeo zapewnia maksymalną żywotność, wyoką odporność na trudne warunki atmosferyczne oraz komfort jazdy na najwyższym możliwym poziomie. Stałymi odbiorcami części Valeo są najpopularniejsze marki samochodowe np:

  

 

Producenci samochodów często wykorzystują części tej marki na pierwszy montaż w swych pojazdach.

Inną polecana marką jest Bosch. Alternatory tej firmy cechuje znakomita wydajność

i długotrwałość nawet w najtrudniejszych warunkach użytkowania. Bosch produkuje zarówno alternatory do pojazdów o niewielkiej liczbie odbiorników elektrycznych, jak i alternatory o wysokiej wydajności, które dedykowane są do samochodów osobowych i ciężarowych o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną.

Marka Magneti Marelli również może pochwalić się szeroką ofertą alternatorów dla niemal wszystkich modeli samochodów. Warto zaznaczyć że firma ta posiada w swej ofercie także alternatory regenerowane, które przygotowywane są wyłącznie przy użyciu oryginalnych podzespołów Magneti Marelli, co gwarantuje ich wieloletnie i bezawaryjne działanie, przy zachowaniu atrakcyjnej ceny produktu regenerowanego.

 

Zobacz także: 

A jakie są wasze doświadczenia dotyczące naprawy alternatorów? Stawiacie na nowe elementy czy regenerowane? A może korzystacie z części używanych?

 




Alternatory - 7 podstawowych informacji

Ilość komentarzy: 0, ¦rednia ocena: 0



 
 


Napisz Recenzję Wróć

Porady i testy motoryzacyjne

Klocki hamulcowe - Jak są zbudowane? Jak działają?

11/08/2018

Klocki hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów tarczowego układu hamulcowego pojazdu...więcej

Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie

Hamulec bębnowy - działanie, rodzaje, awarie

03/08/2018

Hamulce bębnowe tworzą układ przeznaczony do zatrzymania pojazdu, który według obiegowej ...więcej

Amortyzatory - Podstawowe informacje

Amortyzatory - Podstawowe informacje

26/07/2018

Za komfort w czasie podróży samochodem oprócz całego dodatkowego wyposażenia typu k...więcej

Zobacz wszystkie porady i testy

Ostatnie opinie w sklepie

Średnia ocena Klientów: 4,9 na 5   Liczba ocen: 3104

Wszystko ok i zgodne z zamówieniem.

Zakupiony wieszak spełnia swoją funkcję.

Polecam zakupy w tym sklepie.


Certyfikaty Motochemia

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2018 https://www.motochemia.pl

Live Chat Software