Skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Staramy się aby ten czas nie był dłuższy niż 24h.
Masz problem ze znalezieniem swojego samochodu???
Zapytaj konsultanta: 512 802 277 lub napisz [email protected]
- Strona główna >
- Poradnik >
- Informacje Motoryzacyjne >
- 6 informacji o strefie czystego transportu w Krakowie
6 informacji o strefie czystego transportu w Krakowie
Aktualizacja: 17.01.2024: Decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie unieważniona została uchwała dotycząca wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Powodem takiej decyzji jest m.in. brak jasno określonych granic Strefy. Na chwilę obecną nie znane są dalsze losy i wygląd SCT w Krakowie
Duże kontrowersje wśród mieszkańców Krakowa (i nie tylko) budzi wprowadzona w życie strefa czystego transportu. Jej pierwsze wymogi zaczną obowiązywać 1 lipca 2024 roku, a już dwa lata później wprowadzona zostanie jej pełna, nieco bardziej rygorystyczna wersja. Obejmie ona przede wszystkim starsze samochody z silnikami benzynowymi oraz silnikami Diesla. Czym właściwie jest strefa czystego transportu? Jakie są jej obostrzenia? O tym w dzisiejszym artykule!
Spis treści:
Co to jest strefa czystego transportu?
Kiedy zostanie wprowadzona strefa czystego transportu w Krakowie?
Jakie są wymogi strefy czystego transportu?
Jakie auta nie wjadą do strefy czystego transportu w Krakowie?
Strefa czystego transportu - wyjątki i wyłączenia
Jakie miasta poza Krakowem planują wprowadzić strefę czystego transportu?
Co to jest strefa czystego transportu?
Strefa czystego transportu (SCT) zwana również zieloną strefą lub strefą bezemisyjną, jest wydzielonym na terenie danego miasta obszarem, po którym poruszać mogą się jedynie pojazdy spełniające odpowiednie normy spalin. Celem wprowadzenia strefy bezemisyjnej w miastach jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji przez samochody w celu poprawy jakości powietrza w mieście. Takie działanie ma za zadanie pozytywnie wpłynąć na zdrowie mieszkańców danego miasta. Szacuje się bowiem, że ograniczenie ruchu najstarszych samochodów powoduje spadek emisji tlenków azotów nawet o połowę, a emisji pyłów nawet o 80%. Strefy tego typu obejmują wyznaczone przez ustawodawcę drogi danego miasta. Mogą one obejmować wyznaczony obszar (np. poszczególne dzielnice miasta) lub całe miasto. Do stref bezemisyjnych wjechać mogą jedynie pojazdy oznaczone specjalną plakietką. Ponadto z obostrzeń zielonej strefy mogą zostać wyłączone niektóre typy pojazdów (np. samochody uprzywilejowane).
Strefa czystego transportu pozwoli usunąć z miasta najmniej ekologiczne samochody – fot. pexels.com
Kiedy zostanie wprowadzona strefa czystego transportu w Krakowie?
Strefa czystego transportu w Krakowie w zasadzie została już wprowadzona. Nie chodzi tu oczywiście wyłącznie o strefę czystego transportu na Kazimierzu, ale o zieloną strefę dla całego miasta Krakowa. Co prawda w życie nie weszły jeszcze wszystkie jej założenia, ponieważ nadal nie ustawiono odpowiednich znaków, nie wprowadzono obowiązkowych plakietek dla samochodów, a także nie są egzekwowane jeszcze ograniczenia w poruszaniu się samochodów po Krakowie. Jednak od 1 marca 2023 samochody zarejestrowane po tym terminie, do 30 czerwca 2026 roku będą podlegały już ostrzejszym restrykcją. Co to dokładnie oznacza? W wyniku wprowadzenia strefy czystego transportu w Krakowie:
Do 30 czerwca 2026 roku wszystkie samochody zarejestrowane przed terminem 1 marca 2023 roku podlegać będą stosunkowo łagodnym ograniczeniom.
- W przypadku aut z silnikiem benzynowym obowiązywać będzie norma Euro 1/Euro I lub odpowiadające im daty produkcji.
- W przypadku aut z silnikiem Diesla obowiązywać będzie norma Euro 2/Euro II lub odpowiadające im daty produkcji.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku aut zarejestrowanych po 1 marca 2023 roku. W ich wypadku bowiem obowiązują w zasadzie takie same ograniczenia, jakie obowiązywać będą po 1 lipca 2026 roku wszystkie pojazdy.
- W przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym obowiązywać będzie norma Euro 3/Euro III lub odpowiadające im daty produkcji.
- W przypadku samochodów z silnikiem Diesla obowiązywać będzie norma Euro 5/Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.
Oficjalnie zatem strefa czystego transportu w Krakowie z pewnymi ustępstwami wprowadzona zostanie 1 lipca 2024 roku. Natomiast jej pełna wersja, obowiązująca wszystkie pojazdy wprowadzona zostanie w życie 1 lipca 2026 roku.
Jakie są wymogi strefy czystego transportu w Krakowie?
Strefa czystego transportu w Krakowie zacznie oficjalnie obowiązywać 1 lipca 2024 roku. W myśl uchwały, na samochody zarejestrowane przed 1 marca 2023 roku (niezależnie od miejsca ich rejestracji), zostaną nałożone nieco łagodniejsze ograniczenia, które jednak w dniu 1 lipca 2026 roku przestaną obowiązywać. Jakie wymogi posiadać będzie zielona strefa w Krakowie dla samochodów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku?
W przypadku samochodów osobowych, ciężarowo-osobowych i ciężarowych, które zarejestrowano przed 1.03.2023 r. obowiązywać będzie:
- Norma Euro 1/Euro I - w przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym.
- Norma Euro 2/Euro II - dla pojazdów z silnikiem Diesla.
Po terminie 1.07.2026 r. dla tych samochodów obowiązywać będzie już taka sama norma jak w przypadku pozostałych pojazdów. Jakie są wymogi strefy czystego transportu dla pozostałych pojazdów? Dla aut zarejestrowanych po 1.03.2023 r. wymagane normy będą już normami docelowymi. Oznacza to, że dla takich pojazdów od chwili wprowadzenia strefy czystego transportu, czyli od 1.07.2024 r. obowiązywać będą:
- Norma Euro 3/Euro III - dla pojazdów z silnikiem benzynowym lub zasilanym LPG
- Norma Euro 5/Euro V - dla pojazdów z silnikiem Diesla
Powyższe normy są normami docelowymi, które obowiązywać będą wszystkie pojazdy po 1.07.2026r.
Wprowadzenie strefy czystego transportu jest dla wielu krakowian kontrowersyjnym pomysłem – fot. Pixabay.com
Jakie auta nie wjadą do strefy czystego transportu w Krakowie?
Docelowo, czyli od 1 lipca 2026 roku dla wszystkich pojazdów (oraz od 1 lipca 2024 dla aut zarejestrowanych po 1 marca 2023), w ramach strefy czystego transportu do Krakowa nie wjadą samochody benzynowe/LPG, których silnik nie spełnia normy Euro III, a także samochody z silnikiem Diesla, których jednostki nie spełniają normy Euro V. Jakie to dokładnie samochody? Jakie auta nie spełniają normy Euro III, a jakie Euro V? Normy Euro III i Euro V to normy emisji spalin, które wprowadzono odpowiednio w 2000 i 2008 roku. Oznacza to zatem, w dużym uproszczeniu że:
- Norma Euro III dotyczy samochodów benzynowych/LPG, które wprowadzono do produkcji po 2000 roku.
- Norma Euro V dotyczy samochodów do 3,5 T z silnikiem Diesla, które zostały wprowadzone do produkcji po 2010 roku oraz pojazdów powyżej 3,5 T wprowadzonych do produkcji po 2008 roku.
Według powyższych po zielonej strefie Krakowa nie będą mogły poruszać się między innymi samochody, takie jak: Polonez Caro, Fiat Cinquecento, Peugeot 205, Daewoo Lanos, Mercedes Klasa E (W211) i C (W203) z silnikami Diesla, Volkswagen Passat B5/B6 z silnikiem Diesla, Audi A4 B7 z silnikiem Diesla, Fiat Stilo z silnikiem Diesla, Honda Civic VIII (UFO) z silnikiem Diesla, BMW 3 E36 i E46 z silnikiem Diesla i wiele innych popularnych aut.
Strefa czystego transportu - wyjątki i wyłączenia
Czy istnieją wyjątki, których strefa czystego transportu w Krakowie nie będzie obowiązywać? Oczywiście wprowadzona ustawa przewiduje wyjątki, dla których wprowadzenie zielonej strefy w Krakowie nie będą przeszkodą. Będą to pojazdy, które pomimo tego, że nie spełniają wytyczonych norm emisji spalin, będą mogły bez przeszkód poruszać się po drogach Krakowa. Do takich wyjątków należą między innymi:
- Motocykle
- Pojazdy historyczne (z zabytkowymi tablicami rejestracyjnymi)
- Pojazdy specjalne (np. pojazdy realizujące zadania dla zarządców dróg)
- Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023, których właściciele ukończyli 70 lat przed 1 stycznia 2023 r. Pojazdy te mogą prowadzić wyłącznie ich właściciele.
Niestety są to jedyne wyjątki, jakie przewidziano w SCT w Krakowie.
Do miasta nadal będą mogły wjechać samochody historyczne na tzw. tablicach zabytkowych – fot. pixabay.com
Jakie miasta poza Krakowem planują wprowadzić strefę czystego transportu?
W jakich miastach wprowadzona zostanie strefa czystego transportu? Na dzień dzisiejszy (tj. 4/07/2023) wiemy, że zielona strefa na pewno zostanie wprowadzona na terenie Krakowa i Warszawy. O ile w Krakowie obejmie ona całe miasto, o tyle w Warszawie planuje się jej wprowadzenie jedynie w niektórych dzielnicach. Prace nad wprowadzeniem SCT prowadzą również inne miasta w Polsce. Badania i konsultacje społeczne w tym kierunku rozpoczęły już miasta:
- Wrocław
- Rzeszów
- Gliwice
- Toruń
- Katowice
- Łódź
Na tym jednak lista się nie kończy. Wprowadzenie stref czystego transportu rozważają bowiem również inne miasta. Należą do nich między innymi Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Lublin, Poznań oraz Szczecin. W przypadku tych miast plany te są jednak na tak wczesnym etapie, że nie można jeszcze mówić o konkretnych datach ich wprowadzenia.
A co wy myślicie o strefie czystego transportu w Krakowie? Czy jest to dobre rozwiązanie? Komentarze są wasze!
Ostatnie opinie o tym artykule
Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Copyright © 2024 https://www.motochemia.pl