Jesteś tutaj:  
Poradnik  > 
Common Rail - system wtryskowy w Dieslach

Common Rail - system wtryskowy w Dieslach

Data: wtorek, 24 listopad 2015

System Common Rail- czyli powtórne narodziny silników Diesla.

Historia silników diesla rozpoczyna się w 1893 roku, gdy Rudolf Diesel tworzy pierwszy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym.  W porównaniu do istniejącego już wówczas rozwiązania w postaci silnika benzynowego, urządzenie Diesla było konstrukcją mniej skomplikowaną, tańszą w użytkowaniu oraz sprawniejszą. Jednak mimo tych zalet, jednostki te jeszcze przez dłuższy czas nie były w stanie zawojować rynku motoryzacyjnego.  W dalszych etapach rozwoju, to silniki benzynowe zostały uznane za bardziej „przyjazne” rynkowi motoryzacyjnemu.

Silniki Diesla znalazły swoje zastosowanie tam, gdzie duże gabaryty silnika oraz jego dymiący i ospały temperament nie przeszkadzały w użytkowaniu. Okręty podwodne, lokomotywy a także nieliczne pojazdy ciężarowe, to główne miejsca występowania tej jednostki do późnych lat 40-tych XX wieku. Przełomem w historii „ropniaków” było stworzenie przez firmę BOSCH  pompy wtrysku oleju.  Rozwiązanie to było na tyle istotne, że pozwoliło na pierwszą wyraźną ingerencję dieslów w rynek motoryzacyjny. Pompa wtrysku umożliwiła powstanie i szybki rozwój producenta pojazdów ciężarowych MAN (zasilanych rzecz jasna olejem napędowym), a chwilę później stworzenie pierwszego samochodu osobowego z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260D. 



System Common Rail- czyli powtórne narodziny silników Diesla.

Historia silników diesla rozpoczyna się w 1893 roku, gdy Rudolf Diesel tworzy pierwszy silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym.  W porównaniu do istniejącego już wówczas rozwiązania w postaci silnika benzynowego, urządzenie Diesla było konstrukcją mniej skomplikowaną, tańszą w użytkowaniu oraz sprawniejszą. Jednak mimo tych zalet, jednostki te jeszcze przez dłuższy czas nie były w stanie zawojować rynku motoryzacyjnego.  W dalszych etapach rozwoju, to silniki benzynowe zostały uznane za bardziej „przyjazne” rynkowi motoryzacyjnemu.

Silniki Diesla znalazły swoje zastosowanie tam, gdzie duże gabaryty silnika oraz jego dymiący i ospały temperament nie przeszkadzały w użytkowaniu. Okręty podwodne, lokomotywy a także nieliczne pojazdy ciężarowe, to główne miejsca występowania tej jednostki do późnych lat 40-tych XX wieku. Przełomem w historii „ropniaków” było stworzenie przez firmę BOSCH  pompy wtrysku oleju.  Rozwiązanie to było na tyle istotne, że pozwoliło na pierwszą wyraźną ingerencję dieslów w rynek motoryzacyjny. Pompa wtrysku umożliwiła powstanie i szybki rozwój producenta pojazdów ciężarowych MAN (zasilanych rzecz jasna olejem napędowym), a chwilę później stworzenie pierwszego samochodu osobowego z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260D.

Diesel- dobry, ale nie aż tak dobry…

Wspomniane wydarzenia miały znaczny wpływ na wzrost zainteresowania jak i dalszy rozwój jednostki wysokoprężnej.  Pod koniec lat 90-tych XX wieku silniki te były już popularne wśród użytkowników osobówek, cenione przede wszystkim za niskie spalanie (tańszego od benzyny paliwa) oraz wysoki moment obrotowy. Uciążliwymi efektami pracy jednostki był zdecydowanie wysoki hałas (charakterystyczne klekotanie), emisja szkodliwych związków do atmosfery oraz twarda praca silnika.

Common rail- diesel dobry, bardzo dobry…

W 1997 roku firma BOSCH przedstawiła światu swoje kolejne rozwiązanie mające na celu usprawnienie działania silników diesla. System Common rail zastosowano w Alfie Romeo 156 oraz Mercedesie C 220 CDI. Common rail (CRS)- oznacza wspólną szynę. Rozwiązanie to wyeliminowało dotychczasową bolączkę Dieslów, mianowicie brak możliwości utrzymania stałego ciśnienia paliwa. Efektami tego niedomagania były: wspomniany hałas, twarda praca i „brudne spaliny”.

 Układ wtryskowy Common Rail

Jak to działa?

W rozwiązaniu tym wtrysk paliwa jest niezależny. Co oznacza że niezależnie od obrotów, paliwo tłoczone jest przez pompę (pod wysokim ciśnieniem) do szyny(będącej swego rodzaju akumulatorem zasilającym), umieszczonej wzdłuż cylindrów. Praca wtryskiwaczy sterowana elektronicznie, podzielona jest na 3 etapy:


Przedwtrysk- wtrysk paliwa(dawki wstępnej) tuż przed maksymalnym, górnym położeniem tłoka-dzięki dawce wstępnej, spalenie dawki głównej przebiega zdecydowanie łagodniej(brak gwałtownych wahań ciśnienia), niż w klasycznych konstrukcjach.
Dawka główna
Dawka dopalająca-
podnosi temperaturę spalania, dzięki czemu katalizator lub DPF pracuje wydajniej.
Zasada działania tego systemu dla większości teoretyków i uczonych była od dawna bardzo prosta. Jednak problemem w stworzeniu idealnie działającego układu była potrzeba zastosowania skomplikowanej elektroniki sterującej oraz wysokogatunkowych komponentów  wytrzymujących wysokie ciśnienie oraz cały system pracy paliwa.

Common rail dzisiaj

Obecne systemy znajdujące się w prawie wszystkich najnowszych modelach samochodów z silnikiem diesla, są zaawansowanym rozwinięciem pierwotnej wersji przedstawionej w 1997r. Jednym z najpóźniej wykorzystujących system jest grupa VAG (Volkswagenwerk Aktiengesellschaft),  właściciel marek m.in. VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche. Wynikało to z opracowania kilka lat przed pojawieniem się CRS, własnego systemu wtryskowego opartego na pompowtryskiwaczach. Opracowanie tego systemu poniosło za sobą olbrzymie koszty, tak więc czas zwrotu poniesionych wydatków, oraz ostatecznego przekonania się kierownictwa VAG do  CRS trwał aż do 2007roku. W tym czasie rynek zastał już IV generację systemu, który, został uznany zgodnie przez większość ekspertów za zdecydowanie lepszy niż dotychczasowe rozwiązanie VAG.  Do wprowadzenia Common rail w grupie Volkswagen przygotowywała się również firma Castrol która wspólnie z inżynierami ds. silników opracowała specjalny olej: Castrol Edge 5W30 Long Life http://www.motochemia.pl/olej-silnikowy-castrol-edge-longlife-5w30-4l-p-4308.html

Omawiany system wtryskowych, aby mógł spełniać jak najlepiej swoje zadanie, musi być poddawany szczególnej opiece. Dotyczy to zarówno jakości paliwa, jak i specjalistycznego serwisu oraz stosowanego oleju. Pamiętaj, aby sprawdzić w książce serwisowej lub zapytać sprawdzonego mechanika, jakie normy musi spełniać olej w Twoim samochodzie z systemem Common Rail. Niezastosowanie się do zaleceń producenta, może skutkować kosztownymi awariami jednostki!!

 

 

 

 




Ilość komentarzy: 19, Średnia ocena: 4,95

   Data dodania: poniedziałek, 03 październik 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Jak to przedmówcy, zgadzam się z nimi... Bo benzyna płynie w Naszych żyłach :)


   Data dodania: wtorek, 27 wrzesień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Życie jest za krótkie by jeździć dieselem... Te silniki powinny zostać w traktorach i łodziach podwodnych, a do samochodów tylko benzyna, a dla oszczędnych co robią tysiące kilometrów rocznie LPG montować.


   Data dodania: poniedziałek, 12 wrzesień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Diesel do traktora, a benzyniak do samochodu. Życie jest za krótkie, aby jeździć dieselem.


   Data dodania: środa, 31 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Szczerze mówiąc/pisząc nie miałem pojęcia, że tak wyglądała m.in. historia powstawania współczesnego silnika dezela.


   Data dodania: poniedziałek, 29 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Ja czekam aż ludzie i koncerny zrozumieją, że wtrysk bezpośredni oraz uturbianie małych silników to tylko wyrzucanie pieniędzy oraz zanieczyszczanie środowiska.


   Data dodania: czwartek, 11 sierpień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo fajny poradnik dużo ciekawych informacji. Polecam


   Data dodania: czwartek, 21 lipiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Ważne, aby nie wysuszyć wtrysków, bo będzie źle.


   Data dodania: wtorek, 28 czerwiec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Jak ktoś ma silnik MPI to warto dać wtryski z większego silnika i będzie się ciutkę lepiej zbierał kosztem spalania, ale w końcu coś za coś. Po za tym zdrowe wtryski to też spokój na długich dystansach.


   Data dodania: poniedziałek, 09 maj 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

bardzo dobry, rzetelny artykuł, mozna poczytac, polecam.


   Data dodania: piątek, 06 maj 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

super artykuł, bardzo mnie zaciekawił, skrupulatnie opisany


   Data dodania: wtorek, 19 kwiecień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

bardzo schludnie i dokładnie napisany artykuł


   Data dodania: środa, 06 kwiecień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Dzięki za fajny poradnik i dużo ciekawostek .Pozdrawiam


   Data dodania: wtorek, 05 kwiecień 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Fantastyczny poradnik. Dzięki za taką dawkę wiedzy... :)


   Data dodania: czwartek, 24 marzec 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Dzięki za super poradnik i fachowe podejście do tematu. Pozdrawiam serdecznie.


   Data dodania: czwartek, 25 luty 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Oczywiście muszę się zgodzić z autorem, ale osobiscie jeżdżę na gazie i nie mam tego dylemtu


   Data dodania: wtorek, 16 luty 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo fajny artykuł można poczytac polecam !


   Data dodania: środa, 03 luty 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo fajnie wszystko napisane w wolnej chwili można przeczytać Pozdrawiam.


   Data dodania: środa, 27 styczeń 2016
Ocena: 4 4 z 5 gwiazdek!

Bardzo fajny artykuł polecam przeczytać.


   Data dodania: wtorek, 26 styczeń 2016
Ocena: 5 5 z 5 gwiazdek!

Bardzo rzetelnie napisany artykul, raczej nie ma problemow z dobraniem olejow do tego typu silnikow. Pozdrawiam






 
 


Napisz Recenzję Wróć

Newsy

Piana aktywna w myciu wstępnym samochodu

Piana aktywna w myciu wstępnym samochodu

20/10/2016

Wydawać by się mogło, że mycie samochodu to bardzo prosty i szybki proces. Otóż tak do końca ...więcej

Porównanie produktów do mycia alufelg samochodowych

Porównanie produktów do mycia alufelg samochodowych

13/10/2016

Jednym z najbardziej uporczywych i ciężko do zmycia zanieczyszczeń z felg jest osad, powstający podc...więcej

Test środków do konserwacji i nabłyszczania opon

Test środków do konserwacji i nabłyszczania opon

04/10/2016

Koła samochodowe to nie tylko dokładnie umyta felga, ale również czysta i zadbana opona samoc...więcej

Zobacz wszystkie newsy

Ostatnie opinie

Średnia ocena Klientów: 5 na 5   Liczba ocen: 1920

Szybko, profesjonalnie zgodnie z zamówieniem. Dziękuję.

Polecam sklep! Wszystko szybko i sprawnie.

Ceny konkurencyjne, szybka realizacja, solidnie zapakowany towar....


Certyfikaty

Certyfikat 3
Certyfikat 2
Certyfikat 1


Podane ceny zawierają podatek VAT. Używamy cookies i podobnych technologii głównie w celu świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.


Copyright © 2016 www.motochemia.pl

Live Chat Software